Roxy Music - Avalon (1982)

Label: EG

1. More Than This (4:30)
  2. The Space Between (4:30)
  3. Avalon (4:16)

met Yanick Etienne

4. India (1:44)
  5. While My Heart Is Still Beating (3:26)
  6. The Main Thing (3:54)
  7. Take a Chance with Me (4:42)
  8. To Turn You On (4:16)
  9. True to Life (4:25)
  10. Tara (1:43)
  11. Always Unknowing * (5:21)
avatar van PUbu
Toen ik deze plaat in kochtte toen het net uit kwam (de single Avalon heb ik ook nog) viel het mij tegen. Ik was fan van hun eerste 5 albums en Let s Stick Together van Bryan Ferry. Manifesto daarna vond ik matigjes, maar de single Avalon die jaren later uitkwam kon mij bekoren. Maar dit album heb ik echter weinig gedraaid. Te glad misschien.
Eingenlijk ontdekte ik hem ruim dertig jaar later. Met de jaren slijt mijn muzieksmaak wellicht en wordt alles wat gladder? De singles zijn ijzersterk. Mooie muzikale inkleding en gewoon perfect uitgevoerd. Het waren/zijn natuurlijk ook rasmuzikanten. Intro van Take a Chance With Me is gewoon onsterfelijk. Morgen(zondag)ochtend laat ik de snoeiharde drums weer door het huis klappen. Adembenemend. Enne.....betere buren dan de mijne kan je niet hebben. Ze zijn doof. Lol

avatar van dazzler
Elk jaar in september draai ik Avalon integraal.

Het album Avalon (1982) met zijn drie radiovriendelijke singles hoort gespeeld te worden op het einde van de zomer. Als de bladeren van de bomen zich in hun pastelkleurige herfstjassen wikkelen en de zee zich definitief terugtrekt in haar winterslaap. More Than This speelt alle troeven van het muzikale triumviraat Ferry-Manzanera-MacKay op sublieme wijze uit.

Met een extra pluim voor de goudkleurige productie van Rhett Davies.

Dankzij de intro van Take A Chance With Me (1982) hield ik voor de eerste keer in mijn leven de adem in bij een lied dat op de radio werd gedraaid. Het weet me nog steeds te ontroeren.

avatar van Chameleon Day
De enige plaat uit de jaren 80 die ik zo 1, 2, 3 enigszins kan linken aan het warme geluid van New Gold Dream...Met 'Primitive Man' van Icehouse wellicht.

avatar van goldendream
Chameleon Day schreef:

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit album is hypnotiserend mooi. Melancholie maakt zich meester van mij. Ik maak een hele diepe buiging.

avatar van Snakeskin
Dat maakt het bij mij niet los, maar ik vind het beter dan destijds toen ik het maar een matige plaat vond in de catalogus van Roxy Music. Het bleek achteraf hun laatste plaat en gelukkig was het beter dan Manifesto zodat er toch nog sprake was van iets dat op een waardig afscheid leek. Achteraf blijkt de plaat beter de tijd doorstaan te hebben dan ik tevoren had gedacht. Best wel goed eigenlijk, gelijk even opgeplust.

Ik had eigenlijk het zelfde. Ik vond het een wat bloedeloze vertoning, zeker met de wetenschap hoe creatief en origineel de band was t/m Siren.
Maar de waardering is uiteindelijk wel terecht.
Een andere koers met vooral mooie muziek met een soort van exotische dansbare vibe.
De eigenzinnigheid is ver weg en de kleurrijke extravagante kleding is vervangen door maatpakken.
Echter een fraai slotstuk en het begin van Ferry's soloavonturen. Feitelijk zet hij die lijn voort op zijn naderende 80's albums.

avatar van Zagato
Ik lees hier veel enthousiasme voor Take a chance with me (terecht) maar mag ik een lans breken voor Turn You On? Wat een heerlijke song!

avatar van luigifort
Hun beste album!

Dit is nu ook weer zo'n band van : ga ik daar nu een verzamel cd van kopen ( wat ik in principe liever niet doe ) of enkele toppers van deze band aanschaffen . Zo te lezen is deze wel meer dan ok. Uiteraard ken ik de singles

avatar van vigil
luigifort schreef:
Hun beste album!

Nee joh gekkie

avatar van goldendream
Het is hun beste album niet, die eer geef ik aan hun eerste 3 albums. Toch is dit ook een meesterwerkje.

avatar van devel-hunt
TONYLUNA schreef:

Je kan met een gerust hart alles van Roxy kopen. De eerste 5 blinken uit door creativiteit en originaliteit , de laatste drie door sfeer en originaliteit.
Wat mij betreft blijft Roxy een zwaar onderschat fenomeen. Ze waren behoorlijk baanbrekend en zeer invloedrijk.

avatar van dazzler
Misschien niet hun beste, maar wel hun mooiste.