Roxy Music - Avalon (1982)

Label: EG

1. More Than This (4:30)
  2. The Space Between (4:30)
  3. Avalon (4:16)

met Yanick Etienne

4. India (1:44)
  5. While My Heart Is Still Beating (3:26)
  6. The Main Thing (3:54)
  7. Take a Chance with Me (4:42)
  8. To Turn You On (4:16)
  9. True to Life (4:25)
  10. Tara (1:43)
  11. Always Unknowing * (5:21)
avatar van psychonaatje
En mijn Roxy Music verzameling wordt completer en completer. Vandaag (eigenlijk gisteren) deze gehad van de lieve, goede Sint!

avatar van VanDeGriend
Dan ben jij afgelopen jaar wel heeeel zoet geweest als jij dit prachtigs hebt gekregen.

Marcel²
Gisterenavond een aantal keren dit album geluisterd en moet zeggen dat het lekker klinkt. Ben eerlijk gezegt niet echt bekend met hun muziek, maar ik mag er graag naar luisteren. De volgende album die ik ga luisteren is Flesh + Blood, die heb ik hier ook liggen.

Marcel Jongeneel schreef:

Beste Marcel,
Mischien mag ik je een paar tips geven voor wat betreft Roxy Music??
Avalon, Flesh&Blood en Manifesto zijn uit een wat latere, meer commerciele, periode van Roxy Music. Stuk voor stuk zeer prettige cd's. Welke cd's ik je ook zeer zeker kan aanraden zijn: Siren (met daarop het onvergetelijke "Love is the drug" en "Viva, Roxy Music", een verschrikkelijk goed live album. In de jaren '70 maakte Roxy ook al verschillende cd's. Als je niet al die cd's wilt kopen maar toch een overzicht wilt hebben uit de periode, dan kan ik je "Roxy Music, the early years" van harte aanbevelen. Een prima verzamelaar van een heel goede kwaliteit. In ieder geval heel veel plezier met Roxy Music . Het beluisteren meer dan waard .

Terug naar Avalon, fijne cd 4*

Met hartelijke groet, Hans

Marcel²
Dit is toch een erg mooi album van Roxy Music. Tuurlijk anders dan hun eerdere werk maar echt niet slecht. Dit album luistert lekker weg en draai hem regelmatig. Het nummer Always Unknowing (B-Side van Avalon single) staat alleen op de SACD.

avatar van Harold van L..
Hilversum-3 had toen de cd-speler in 1984 of zo werd geintrodiceerdde primeur en draaide dit album op de radio nog voordat de cd-speler in de winkel te koop was.
Dit was het allereerste geluid van de compactdisc wat de Nederlanders te horen kregen.
Uiteraard heb ik het toen opgenomen op cassette.

avatar van orbit
Pachtige plaat van de heren in smoking Een soort laatste meester comeback nadat het over was met RM..

Sfeerplaat van Roxy music. Zeker niet slechter als het oude begin jaren 70 werk van ze, wel anders.
Toppertje in mijn platenkast.

avatar van Hanszel
De Sint weet de goede kado's wel te vinden dit jaar. Ik kreeg 'm ook. Goeie plaat ja. Mooi nummers, mooi geluid. Ga ik nog veel luisteren vrees ik. Alvast 4 sterren

wooooowwww dit klinkt toch weer zo lekker op SACD...
Perfecte mix van een van de mooiste albums uit die jaren ...

toegetreden tot de 5 sterren klassiekers ...

krijg er geen genoeg van ....

EVANSHEWSON
Eén van de mooiste platen van Roxy Music; Vind hun "ongepolijste" beginperiode ook interessant, maar de Roxy Music die een geöliede hitmachine werd ligt me meer; ze maakten volgens mij minstens 3 prachtplaten op rij; Manifesto - Flesh & Blood en deze Avalon. De hits zijn gekend, maar de overige songs zijn minstens evengoed; Hier staat niets slechts op, geloof me !
Als ik deze nog eens uit de kast haal - hoe lang ook geleden - is het altijd opnieuw puur genieten. Die stem, die muziek erbij, wauw !

EVANSHEWSON schreef:
Maar de Roxy Music die een geöliede hitmachine werd ligt me meer; ze maakten volgens mij minstens 3 prachtplaten op rij; Manifesto - Flesh & Blood en deze Avalon!
Ik ben het helemaal met je eens EVANSHEWSON .

avatar van Thuurke
Het is alleen jammer dat er afwijkende en slechtere versies staan van Angel Eyes op Manifesto en Same Old Scene op Flesh & Blood. Avalon blijft de mooiste, mede door de hoes/cover.

op welke cd staat 'jealous guy'??

gerre schreef:
op welke cd staat 'jealous guy'??
Bij mijn weten alleen op verzamelaars en live-albums van Roxy Music c.q. de heer Bryan Ferry .

avatar van Suicidopolis
Ik heb jaren met deze hoes in m'n hoofd rondgelopen. Ik kon me nog zo goed herinneren dat ik als kleine nitwitz van om en bij de 5 jaar mezelf kon blindstaren op die rare cover, me die mysterieuze man ( vrouw? ) met die geweldige helm, en dan die vogel op z'n hand... Zo mystiek en fantastisch ( als in: fantasie ) allemaal. Het deed me urenlang wegdromen. En boven kon ik toen de muziek ook al smaken! Maar sinds die prille jeugdjaren heb ik niet meer naar deze plaat geluisterd, tot...

En toen, ettelijke ( +/- 17 ) jaren later, zag ik de film "Lost In Translation", en verdorie, komt daar toch wel een karaoke scene in voor waarin "More Than This" word gezongen zeker? En ja, dat herkende ik nog, van aaaaaal die jaren terug. Dus ik dolenthousiast gaan opzoeken wie die gozers nu juist waren, deze plaat op zolder gaan zoeken, en hop, ik was vertrokken voor een herontdekkingstocht! Heb hem enkele maanden later goodkoep op CD kunnen kopen, en dat maakte het alleen nog maar beter, want m'n plaat was een beetje aan het verslijten.

Misschien is het dus grotendeels te wijten aan die mooie jeugdherinneringen, of gewoon 100% aan de muziek zelf, maar hoe dan ook, dit vind ik echt een wondermooie plaat. Kan er maar niet genoeg van krijgen. Geweldige composities, vette oude synth geluiden, Bob Clearmountain achter de knoppen, Brian Ferry op z'n best zowel tekstueel als vocaal gezien, en gewoon een heerlijk apart sfeertje dat alleen maar op deze plaat terug te vinden is. Dit album voelt voor mij echt aan als zo'n heerlijk eilandje dat niemand kent, waar je rustig effe kan ontsnappen aan het alledaagse leventje. Gewoon die titel alleen al doet je dromen. Bovendien is "True To Life" één van de mooiste nummers aller tijden. Echt pure klasse.

Niets dan lovende woorden, massa's respect, 5* en een plaats in m'n Top 10 voor deze "Avalon".

avatar van LeRoi
De eerste CD die ik kocht ('82) en nog steeds een milestone in de pophistorie. Muzikaal, sferisch, swingt, kortom verplichte kost. En over Brian Ferry? Chapaeux! Live nog steeds de moeite waard en Dylanesk zal ook de goedkeuring van 'unkle Bob' kunnen wegdragen.

avatar van spruitje
Fantastische, ongeëvenaarde, tijdloze superplaat!
Zwoel, sensueel en stijlvol als een koel glas champagne op een nazomerse late avond op een Parijs' terras.
5 cham....eeh sterren.

avatar van Thuurke
Typisch Bryan Ferry, een paar lekker fotomodellen, champagne, doen alsof meneer de playboy en de ladykiller himself is, maar als je naar zijn clips kijkt en de muziek van alle Roxy Music albums hoort, dan is het gewoon pure onvervalste nichtenrock, en samen met meneer Eno erbij was het helemaal een nichterig gedoe met te strakke broeken, gekleurde laarsjes, geschminkte wenkbrauwen en vervalste wimpers.

Zonder gekheid, Roxy Music was zonder Brian Eno beter en van de 3 laatste en beste platen was deze plaat veruit de beste. Reden: Op Flesh + Blood stonden teveel covers en op Manifesto stonden een aantal minder toegankelijke nummers.

avatar van orbit
RM was met Eno juist interessant! En laten we het over het image van Eric Clapton maar niet hebben Sowieso moet je op muziek beoordelen lijkt me. Als je de eerste platen als nichtenrock bestempelt en de latere niet, lijkt het me dat je weinig van deze band hebt gehoord.

avatar van Thuurke
Gezien hebt wel, maar Robert Smith was ook niet vies van zwarte nagellak en make-up, miaauw!!!

avatar van orbit
Goh, je meent het Ik vraag me af waarom je zo op uiterlijk gefixeerd bent? Heb je zelf diepgekoesterde verlangens om je androgyniteit te openbaren misschien met die saaie ouwe mannenrock waarnaar je luistert?

Bryan Ferry heeft een heerlijke stem; ook live. En More Than This en Avalon blijven ondanks het commerciele succes erg mooie nummers.
Ja, en Bryan Ferry heeft een bepaalde uitstraling die het schijnbaar goed deed bij de vrouwen. Een typische Engelse gentleman; so what!

avatar van psychonaatje
Ik vind dit album echt een stuk minder dan de oude Roxy Music albums. Dit is echt saai in vergelijking met albums als Roxy Music, For Your Pleasure en Stranded. Op die albums zijn altijd spannende elementen te vinden in de muziek (een soort van valse elementen, zoals de sax in Do the Strand). Dit kabbelt af en toe wat teveel voort. Nog steeds wel mooi, hoor, maar ik luister dit veel minder graag dan die eerste drie albums.

Harald
Wel leuke plaat maar mijn voorkeur gaat ook naar de Brian Eno periode.

avatar van LeRoi
Harold van L.. schreef:
Uiteraard heb ik het toen opgenomen op cassette.

MIJN EERSTE CD!-verhaal....................

GEWELDIG verhaal van Harold....Het was in de tijd (ik was 14/15) dat ik, met mijn zuur verdiende centjes uit diverse baantjes, als 1 van de eersten in de buurt een CD-speler met bijbehorende stereo-set aan heb geschafd!. Ik mocht een CD gratis uitzoeken. Koos toen, en voor zover ik mij kan herinneren was er toch al wel de nodige keuze, voor Avalon. Ben 2 weken later terug gegaan en ruilde deze voor een CD van Eurithmics (toen in mijn klas een populaire band/plaat)........En, je raad het al: die van Annie Lennox heb ik niet meer, maar Avalon heb ik enkele jaren later toch weer aangeschafd en sindsdien (dus al zo'n 20 jaar) staat ie vast in mijn top 10!.

avatar van LucM
"Avalon" werd aanvankelijk sceptisch ontvangen door de pers omdat dit te commercieel zou klinken, wat op te maken is aan het feit dat dit album een gigantisch verkoopsucces werd.
Eigenlijk verkrijgt Roxy Music hiermee wat de band al jaren toekomt want Roxy Music is gewoon één van de meest innovatieve bands uit de pophistorie en ik vind zowel de Roxy Music in hun beginperiode als in hun hitperiode klasse.
Op dit album creëert Roxy Music wederom een geluidsdecor die de sfeer maximaal ten goede komt. Voeg daarbij de ijzersterke songs en de bijpassende stem van Bryan Ferry en je hebt een album dat je blijft draaien zonder te vervelen.
"Avalon" klinkt tijdlozer dan alle syntheziserbands in diezelfde periode.

Kid A(cid)
Ik moet eens verder luisteren, maar ik ik krijg er de volgende visualizatie bij:
Brian Ferry zit te zweven over een grote rivier onder hem en de rest is allemaal zwart en achter hem aan zweeft de rood/gele muziek. Trouwens, dit gedeelte is belangrijk: Hij maakt een voorwaartse beweging!
Ik heb trouwens op vinyl, voor drie eurootjes.

avatar van indana
Dit album maakt het verlangen naar vooral de eerste 2 a 3 alleen maar groter.