Roxy Music - Avalon (1982)

Label: EG

1. More Than This (4:30)
  2. The Space Between (4:30)
  3. Avalon (4:16)

met Yanick Etienne

4. India (1:44)
  5. While My Heart Is Still Beating (3:26)
  6. The Main Thing (3:54)
  7. Take a Chance with Me (4:42)
  8. To Turn You On (4:16)
  9. True to Life (4:25)
  10. Tara (1:43)
  11. Always Unknowing * (5:21)
avatar van PUbu
Toen ik deze plaat in kochtte toen het net uit kwam (de single Avalon heb ik ook nog) viel het mij tegen. Ik was fan van hun eerste 5 albums en Let s Stick Together van Bryan Ferry. Manifesto daarna vond ik matigjes, maar de single Avalon die jaren later uitkwam kon mij bekoren. Maar dit album heb ik echter weinig gedraaid. Te glad misschien.
Eingenlijk ontdekte ik hem ruim dertig jaar later. Met de jaren slijt mijn muzieksmaak wellicht en wordt alles wat gladder? De singles zijn ijzersterk. Mooie muzikale inkleding en gewoon perfect uitgevoerd. Het waren/zijn natuurlijk ook rasmuzikanten. Intro van Take a Chance With Me is gewoon onsterfelijk. Morgen(zondag)ochtend laat ik de snoeiharde drums weer door het huis klappen. Adembenemend. Enne.....betere buren dan de mijne kan je niet hebben. Ze zijn doof. Lol

avatar van dazzler
Elk jaar in september draai ik Avalon integraal.

Het album Avalon (1982) met zijn drie radiovriendelijke singles hoort gespeeld te worden op het einde van de zomer. Als de bladeren van de bomen zich in hun pastelkleurige herfstjassen wikkelen en de zee zich definitief terugtrekt in haar winterslaap. More Than This speelt alle troeven van het muzikale triumviraat Ferry-Manzanera-MacKay op sublieme wijze uit.

Met een extra pluim voor de goudkleurige productie van Rhett Davies.

Dankzij de intro van Take A Chance With Me (1982) hield ik voor de eerste keer in mijn leven de adem in bij een lied dat op de radio werd gedraaid. Het weet me nog steeds te ontroeren.

avatar van Chameleon Day
De enige plaat uit de jaren 80 die ik zo 1, 2, 3 enigszins kan linken aan het warme geluid van New Gold Dream...Met 'Primitive Man' van Icehouse wellicht.

avatar van goldendream
Chameleon Day schreef:

Arbeidsdeskundige
Dit album is hypnotiserend mooi. Melancholie maakt zich meester van mij. Ik maak een hele diepe buiging.

avatar van Snakeskin
Dat maakt het bij mij niet los, maar ik vind het beter dan destijds toen ik het maar een matige plaat vond in de catalogus van Roxy Music. Het bleek achteraf hun laatste plaat en gelukkig was het beter dan Manifesto zodat er toch nog sprake was van iets dat op een waardig afscheid leek. Achteraf blijkt de plaat beter de tijd doorstaan te hebben dan ik tevoren had gedacht. Best wel goed eigenlijk, gelijk even opgeplust.

Ik had eigenlijk het zelfde. Ik vond het een wat bloedeloze vertoning, zeker met de wetenschap hoe creatief en origineel de band was t/m Siren.
Maar de waardering is uiteindelijk wel terecht.
Een andere koers met vooral mooie muziek met een soort van exotische dansbare vibe.
De eigenzinnigheid is ver weg en de kleurrijke extravagante kleding is vervangen door maatpakken.
Echter een fraai slotstuk en het begin van Ferry's soloavonturen. Feitelijk zet hij die lijn voort op zijn naderende 80's albums.

avatar van Zagato
Ik lees hier veel enthousiasme voor Take a chance with me (terecht) maar mag ik een lans breken voor Turn You On? Wat een heerlijke song!

avatar van luigifort
Hun beste album!

Dit is nu ook weer zo'n band van : ga ik daar nu een verzamel cd van kopen ( wat ik in principe liever niet doe ) of enkele toppers van deze band aanschaffen . Zo te lezen is deze wel meer dan ok. Uiteraard ken ik de singles

avatar van vigil
luigifort schreef:

Nee joh gekkie

avatar van goldendream
Het is hun beste album niet, die eer geef ik aan hun eerste 3 albums. Toch is dit ook een meesterwerkje.

avatar van devel-hunt
TONYLUNA schreef:

Je kan met een gerust hart alles van Roxy kopen. De eerste 5 blinken uit door creativiteit en originaliteit , de laatste drie door sfeer en originaliteit.
Wat mij betreft blijft Roxy een zwaar onderschat fenomeen. Ze waren behoorlijk baanbrekend en zeer invloedrijk.

avatar van dazzler
Misschien niet hun beste, maar wel hun mooiste.

Na 'For Your Pleasure' deze uit de kast gehaald. Ja, wat moet ik er van zeggen. In 1982 uitgekomen, ik kocht me toen arm aan vinyl, maar deze niet. Obscure new wave vond ik toen veel interessanter. Hoewel de new wave toch ook een aantal gothic glammy artiesten had. Maar Roxy Music was wel ver afgedreven van de beginperiode met die geweldige mix van glam rock, psychedelica en soms zelfs ook wat avant garde. Dit is prettige muziek , laat op de avond, wijntje erbij samen met je egaa op de bank. Natuurlijk heeft het kwaliteit, maar wat mis ik in deze plaat het creatieve verrassende van de eerste platen. Maar in zijn soort blijft het wel klasse, enkel de 'soort' vind ik wat minder interessant.
'More than this' , 'Avalon' echte top 2000 krakers, hoewel 'Avalon' en 'Love is the drug´ als enige nog over zijn in de top 2000. Do the strand, Viriginia Plain legden eerder het loodje en dat zegt genoeg.
Net drie sterren is het me waard.

avatar van Roxy6
Dit laatste Roxy Music album kan echt tijdloos genoemd worden. Het euvel dat kleefde aan voorgangers Manifesto, en in mindere mate aan Flesh & Blood, dat het tijdsgewricht een te groot stempel drukt op de inhoud, gaat hier niet op.

Avalon is een muzikale, chique stijlkaart van Bryan Ferry, de opmaat naar hoe veel van zijn werk dat hierna kwam zou gaan klinken.

De intro's van bijna al de nummers zijn geweldig! Er zijn maar weinig groepen / artiesten die zo'n eigen signatuur hebben wat betreft intro's, (misschien komt Peter Gabriel in de buurt) The main thing, wat een stuwende drive.....De twee korte instrumentale nummers Tara en India hoe sfeervol wil je het hebben?!

Take a chance with me, To turn you on, Avalon en True to life, zijn instant classics....
Hier valt werkelijk niets op af te dingen!

U leest het goed, dit album is voor mij een absolute evergreen, tot in het einde der tijden....

luigifort schreef:
Hun beste album!

Sorry maar nu sla je door......andere werk nooit beluisterd?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Voor mij ook hun beste album, fantastische plaat!
Oudere werk vind ik goed maar heb daar geen superlatieven voor over.

Van hun latere periode ( vanaf 1979) inderdaad hun beste.
Maar het kan wat mij betreft ook niet tegen het begin werk van Roxy Music op.

klopt bikkel.....

Op Radio 1 nog een grappige anekdote gehoord over het nummer Avalon. De heren van Roxy Music zaten in de studio en op één of andere manier was Bryan Ferry niet tevreden over het nummer Avalon. Er "ontbrak" iets.
Toevallig was er een plaatselijke band iets aan het opnemen in die studio. Bryan Ferry raakte onder de indruk van de zangeres Yanick Etienne. Uiteindelijk heeft RM co,ntact gezocht met Yanick Etienne om iets in te zingen op het nummer Avalon. Luister goed naar het einde van deze song . De hoge stem is van Yanick Etienne. Mooi toch........ En blijkbaar heeft zij ook nog op een aantal solo platen van Bryan Ferry meegezongen