Roxy Music - Avalon (1982)

Label: EG

1. More Than This (4:30)
  2. The Space Between (4:30)
  3. Avalon (4:16)

met Yanick Etienne

4. India (1:44)
  5. While My Heart Is Still Beating (3:26)
  6. The Main Thing (3:54)
  7. Take a Chance with Me (4:42)
  8. To Turn You On (4:16)
  9. True to Life (4:25)
  10. Tara (1:43)
  11. Always Unknowing * (5:21)
avatar van Jumperjack
Ik vind dit mooi en ik wordt er dromerig van, vaak verlang ik terug naar de jaren 80 en deze muziek roept dat ook bij me op.
Deze periode van Roxy Music is mijn favoriete, ik draai ook alleen, Manifsto, Flesh & Blood en deze nog steeds.

Lost Highway
More than this is steeds genieten, dus stond dit album met de mooie hoes en het ultieme droomnummer al lang op het verlanglijstje. Nu ik hem heb is het mij een fikse teleurstelling.
Het is net klinische kamermuziek, zo beredeneerd, zo weinig gevoel voor avontuur.
Nee, ik had er meer van verwacht.

beaster1256
zeer mooie plaat en daarmee is dan ook alles gezegd

waar is de magie van weleer ??

bikkel
Avalon zet de lijn voort van Flesh & Blood.Geen schokkende plaat,maar wel gezegend met een aantal sterke sfeervolle nummers.
More Than This,Avalon,While My Heart still Beating en To Turn You On, zijn relaxte sterke werkjes.
Echt zo'n plaat voor een lekker luie Zondagmiddag.
Maar het is tevergeefs zoeken naar Verrassende wendingen die de groep in de begin jaren 70 zo uniek maakte.
In hun latere periode is dit echter wel 1 van hun sterkste werkjes.
Relaxte brave pop met een cleane sound.
Tevens de laatste studioplaat, want de stekker ging er uit.
Bryan Ferry ging solo verder, waar het op Avalon eindigde.

avatar van LeRoi
Itt de voorgaande reacties ben ik een andere mening toegedaan: een plaat met deze sfeer van dit niveau ben ik nooit meer tegengekomen. Vanaf het verschijnen van de plaat, de eerste CD die ik in mijn bezit had, is dit een juweeltje die vanaf '83 in mijn favo top 10 staat en ik verwacht ook niet dat dit ooit nog zal veranderen. Bikkel vernoemde de nrs. al, nadere onderbouwing dzz zal ik dan ook achterwege laten, maar (kwaliteits-)popmuziek & Romantiek: Ferry is de Uitvinder.

Ik heb dit decennia na het verschijnen van deze plaat nog bij solo-optredens van de man aan den lijve mogen aanhoren: Brian heeft het gewoon. Roxy Music was en is voor mij slechts (een weliswaar zeer interessant) vehikel waarmee de man zich in perioden van zijn leven in heeft voortbewogen, maar in Avalon komt alles, qua muzikaal potentieel van vehikel en persoonlijkheid Ferry, tot een hoogtepunt in de popgeschiedenis!

Wel een bijzonder jaar overigens, 1982, ook vanuit de New Wave-genre beleefden we een hoogtepunt: New Gold Dream van de 'Simpele Zielen' was en is binnen haar genre onovertroffen...in mijn opinie dan....

bikkel
Ik heb Ferry ook zeker hoog zitten.Ik heb het concert van Roxy uit 2001 in Ahoy mogen aanschouwen en was aangenaam verrast door Ferry, die lichamelijk nog in goede conditie was en goed zong.
Toch blijf ik vinden dat de man op 1 of andere manier als musicus vroeg oud is geworden.
Hij schreef in de beginperiode van Roxy Music spannende eigenzinnige nummers.Daarbij was zijn act en dat van de groep kleurrijk en fantasierijk.
Ik veroordeel niets, maar het werd alsmaar gezapiger en save.
Ik doel daarbij ook op zijn soloalbums nadien.
Degelijk,prettig in het gehoor, maar weinig echt spannend.

avatar van LeRoi
...geinig te vernemen dat we refereren naar een zelfde Live-optreden in 2001 die idd op mij (toch wel enigzins onverwacht) veel indruk maakte...

Kan de redeneringen vwb de muzikale (solo) ontwikkelingen van de man ook volgen: heb zelf maar weinig van zijn solo-materiaal op CD (met als reden dat ik het dus niet goed genoeg vind om aan te schaffen).

Blijft voor mij staan dat met 'Avalon' het beste van 2 werelden bijeen kwam: de geniale muziekale bron van de band met de 'persoonlijkheids-touch' (gevoel voor flair, smaak, ...whatever..) van Ferry.

Kortom, voor mij nog steeds 1 van de 'spannendste' platen die ik ken.

avatar van Suicidopolis
bikkel schreef:
Ik veroordeel niets, maar het werd alsmaar gezapiger en save. Nogmaals, Avalon is een heel acceptabele plaat, maar iets zegt mij dat er nog zo veel meer in had kunnen zitten.In ieder geval meer uitdaging in de songs.

Dat gevoel heb ik totaal niet, integendeel. Ik heb eerder de indruk dat dit een plaat is die volledig is uitgepuurd, zonder overbodige frulletjes en lickjes her en der verspreid, maar gewoon de essentie. En da's nu net wat ik er persoonlijk zo goed aan vind. Ook klinkt , vind ik dan weer, Ferry hier als een oude opa op z'n sterfbed die zijn opgedane mensenkennis met zijn navolging deelt. Niet gezapig of safe, maar, zoals The Cure's Bloodflowers, contemplerend (heb het opgezocht, dit woord bestaat wel degelijk! ).

Enfin, dit allemaal maar om een ander standpunt te kunnen bieden aan de toevallige lezer natuurlijk...

bikkel schreef:

Nogmaals, Avalon is een heel acceptabele plaat, maar iets zegt mij dat er nog zo veel meer in had kunnen zitten.In ieder geval meer uitdaging in de songs. Degelijk,prettig in het gehoor, maar weinig echt spannend.

Ik vind wel een goede omschrijving van dit album. Overigens vind ik het begin van het album (de eerste 3) het mooist; de rest boeit me nauwelijks.

EVANSHEWSON schreef:
Eén van de mooiste platen van Roxy Music; Vind hun "ongepolijste" beginperiode ook interessant, maar de Roxy Music die een geöliede hitmachine werd ligt me meer; ze maakten volgens mij minstens 3 prachtplaten op rij; Manifesto - Flesh & Blood en deze Avalon. De hits zijn gekend, maar de overige songs zijn minstens evengoed; Hier staat niets slechts op, geloof me !

Jammer dat EVAN 'van het MM-net is' want 'de spijker op zijn kop': zie het ook als een conceptplaat waar de nummers als 1 geheel vormen en dus voor mij dus 1 van de weinige platen die vanaf dat ik 'm ken (zal rond 1984 zijn geweest) aan 1 stuk draai en nog telkens door de Magie bevangen wordt...

LeRoi schreef:

Het mooie van muziek is dat ieder zijn eigen muziekbeleving heeft, dus wat mij betreft; vooral blijven afspelen deze plaat.

Lost Highway
Ik vind hem ook allesbehalve spannend. More Than This blijft een parel van formaat, de andere songs halen niet dat niveau. The Same Old Scene vind ik wel een fijn nummer, dat is, als ik me niet vergis, een B-kantje van More Than This.

stuart
The Same Old Scene is ook een favoriet Roxy Music nummer, maar was volgens mij gewoon een single van het Flesh and Blood album.

Gelijk heb je.

stuart schreef:
[.... dus wat mij betreft; vooral blijven afspelen deze plaat.......

Bedankt voor de tip!

stuart
Ik zelf vind More Than This toch het mooiste nummer, zowel vanwege de tekst als de muziek. Helaas heeft Bryan Ferry de tekst 'More than This, There is Nothing' iets té letterlijk genomen voor de rest van het album....

P.S. Overigens, misschien heb je mijn 'tip' wat verkeerd begrepen; ik bedoelde veel luisterplezier ermee (positief bedoeld).

avatar van LeRoi
Idd: meer (een mooier) album binnen het genre dan deze ben ik niet meer tegen gekomen (houd me er voor aanbevolen). Zoals ik eerder al impliceerde: denk dat (te) weinigen echt de moeite hebben genomen deze plaat volledig te draaien om de schoonheid te horen. Maar gelukkig zijn er ook velen die schoonheid van dit album, m.n. vanaf 'India' komt m.i. het album volledig tot ontluiken, wel horen en beseffen dat het een prachtig concept-album is waar de nrs. volledig complementair aan elkaar zijn gebloeid....

stuart
Vind je nu mooi omdat het volgens jou een conceptalbum is of vind je de nummers ook goed, LeRoi ?(serieuze vraag)

stuart schreef:
Vind je nu mooi omdat het volgens jou een conceptalbum is of vind je de nummers ook goed?

Bij concept-albums, zijn er niet zoveel van (New Gold Dream, Abbey Road, Songs In The Key Of Life, What's Going On...to name a few) zijn het alle nrs als totaal (1 voor 1) die geweldig zijn. Per luisterbeurt springt er wel weer een ander uit (afhankelijk van je stemming). Wat ik bij dit album zo jammer vind is dat (te) vaak weer naar 'More Than This' wordt verwezen, en idd ook dit is een briljant nr., maar ik gewoon het (compositorische, muzikale, sferische) verschil niet hoor met bijv. To Turn You On, India, Take A chance with Me, of welk ander nummer dan ook van deze plaat.....maar goed, ik zal er over ophouden: als je het niet hoort dan hoor je het niet....

Berichten over een nieuw album verplaatst naar Roxy Music

avatar van dazzler
AVALON
is een van de meest sfeervolle albums dat ik ken.
Alsof je naar een magische drieëenheid zit te luisteren van
gitaar, sax en keyboards ... de stem van Bryan Ferry als bonus.

More Than This is een herfstwandeling aan het strand.
Avalon voertt me mee op zijn vleugels naar de zomer van 1982.
Wiegend op een sublieme bossanova in de late zomerzon.

The Main Thing heeft een aardse groove en een hemelse inkleuring.
Take a Chance on Me was even mijn lievelingslied in de herfst van 1982.
De intro neemt je mee doorr een schemerwoud van klanken.
To Turn You on is een bladgouden ballad.

Dit is een perfecte plaat om in september te draaien.
Het tanen van de zomer en het eerste geuren van het herfstblad.
Tracks als India en Tara kleuren pastel groen, geel en rood.

De schoonheid van Avalon zit in het totaalgeluid, een optelsom
van uitgebalanceerde arrangementen en een meesterlijke productie.
Jammer dat men Jealous Guy als bonustrack laat liggen.
De b-kant was To Turn You on en haalde wel Avalon.

avatar van Snakeskin
middelmatig resultaat van een heel goede band die financieel onafhankelijk zijn en daardoor artistiek niet meer geprikkeld worden wat in het eindresultaat doorklinkt.

avatar van Suicidopolis
Snakeskin schreef:

Vind dit een beetje een rare commentaar... Wat ik hierin lees is dus dat volgens jou artiesten die muziek kunnen maken puur om de muziek, zonder daarbij aan de centjes te moeten denken, automatisch minder presteren dan artiesten die zich er van moeten vergewissen dat hun volgende single/album genoeg geld in het laadje opbrengt? Of lees ik dit verkeerd?

avatar van kaj_666
Gewoon een erg fijne plaat die voorbij is voor je er erg in hebt (in a good way!). Het wordt nergens echt stekelig, maar saai wordt het daardoor absoluut niet. Een ijzersterke opening (de eerste drie nummers zijn wat mij betreft geniaal, vooral More than this kan ik heerlijk op wegdromen) en daarna zakt de plaat eigenlijk niet of nauwelijks in.

Persoonlijk vind ik deze Roxy Music veel fijner om naar te luisteren dan de vroege Roxy Music met Brian Eno er nog bij. Uiteraard zijn er dan weer uitzonderingen als Virginia Plain om de regel te bevestigen, maar een sterker nummer dan More Than This hebben ze m.i. nooit gemaakt.

3,8 sterren voor het album en de sprong naar de 4 sterren maken ze met een bijzonder fraaie hoes

Lost Highway
Met een 0,5 verhoogd, hoewel het ,ondanks dat de opener één van mijn favoriete nummers allertijden is, nog steeds niet geweldig aanslaat. The Main Thing lijkt ook nog vrij genietbaar.

khonnor
Het nummer Avalon, da's toch gewoon puuuure erotiek.... gladde erotiek, maar toch....

avatar van musician
Bij gebrek aan nieuw werk, bemerk ik tot mijn schande, dat ik ook de laatste 4 officiële studio cd's van Roxy music nog van een stemverklaring moet voorzien.

Teveel gericht geweest op het eerste gedeelte van de band, geen oog meer voor het tweede bedrijf: misschien zegt dit wel alles.

Ik heb een buitengewoon tweeslachtige mening over Avalon. De eerste is er een van buitengewone teleurstelling over het volledig loslaten van de fascinerende weg die Roxy music bij aanvang ooit was ingeslagen.

De tweede is er toch ook één van opluchting. Over het feit dat Roxy music er een samenhangend, sfeervol geheel van heeft weten te maken, met mooie klanken. Het paste misschien ook wel beter in de tijd.

De opluchting gold ook ten opzichte van voorganger en Roxy music's dieptepunt Flesh and blood die, samen met Manifesto, op z'n zachtst gezegd niet samenhangend en sfeervol waren.

Met Avalon was Roxy music in negen jaar tijd meer veranderd dan een kameleon aan zou kunnen.

De cd legde de groep ook geen windeieren. Toch vraag ik me af, of een rasgitarist als Phil Manzanera blij zal zijn geweest met Avalon.

De andere leden waren, qua inbreng, volledig afhankelijk van Bryan Ferry. Hij is dan ook volledig verantwoordelijk voor het geluid.

Maar het moet voor Manzanera een slaapverwekkende periode zijn geweest, waar hij niet goed mee uit de voeten kon.

Heel stiekem denk ik wel eens, dat Avalon de direkte aanleiding is geweest voor de breuk binnen Roxy music. Dat Bryan Ferry deel 2 al had klaar liggen (Boys and girls) en dat Manzanera en Mackay daar geen zin meer in hadden.

Eén ding is wel zeker. Toen de heren weer gingen toeren (geldt ook voor het concert uit 2001 in Ahoy waar Leroi en Bikkel het over hadden) werden er maar weinig nummers gespeeld van de periode Manifesto t/m Avalon.

De groep greep zelf weer terug naar alles wat daarvoor zat. En dat zegt eigenlijk genoeg.

Ik heb wat andere favorieten dan anderen op MuMe naar voren hebben gebracht. Ik heb een zwak voor The space between en dan het duo The Main thing/ Take a chance with me (prachtige opening) en ten slotte het weemoedige einde met Tara.

De Eagles hadden ooit 28 jaar nodig om met een opvolger te komen (1979-2007), Roxy music staat nu op 27 jaar (laatste is uit 1982).

Ik weet niet of de heren er op zitten te wachten het belachelijke record van de Eagles te willen breken. Ik zou zeggen: opschieten.

Kadafi
khonnor schreef:
Het nummer Avalon, da's toch gewoon puuuure erotiek...

Het nummer "Avalon" is inderdaad pure romantiek / erotiek. Die stem van Bryan Ferry is ook prachtig zeg. Leuk album voor in de "huiskamer". Erg goed uitgevoerd.

derkrijks
De muziek van Roxy music is ook na jaren nog steeds boeiend. Ferry is een geweldige muzikant en bewijst hiermee maar weer eens dat de echte nooit vergeten worden.

avatar van Bulldozer
Ja dromerig..........Om weg te zwijmelen in een eindeloze droom.
En toch gaat het niet vervelen. Dat subtiele gitaarspel en de zwoele stem van Ferry maakt dit tot een topper!