Roxy Music - Avalon (1982)

Label: EG

1. More Than This (4:30)
  2. The Space Between (4:30)
  3. Avalon (4:16)

met Yanick Etienne

4. India (1:44)
  5. While My Heart Is Still Beating (3:26)
  6. The Main Thing (3:54)
  7. Take a Chance with Me (4:42)
  8. To Turn You On (4:16)
  9. True to Life (4:25)
  10. Tara (1:43)
  11. Always Unknowing * (5:21)
Geweldige plaat, absoluut meesterwerk.

True to life geweldig een van de mooiste albums die ik heb.

MentalTheo58
Alhoewel hier en daar wat aan de gladde kant, toch 5 sterren

speranza
Dit is een heerlijk album met More Than This en True to Life als hoogtepunten.

avatar van dazzler
De laatste maand vaak gedraaid en opnieuw verhoogd.

avatar van Reint
Valt tot nu nog een beetje tegen. More Than This vind ik een prachtige single, en While My Heart bevalt ook wel, maar voor de rest vind ik het te zoet allemaal.

avatar van Madjack71
Ik kan mij voorstellen, dat voor de Roxy Music kenners/liefhebbers, dit een ietwat teleurstellende plaat kan zijn. Zeker gezien ook hun vroegere -progressieve- werk. Maar ik heb Roxy Music leren kennen destijds middels Avalon, wat voor mij het nummer van '82 is. Van daaruit leerde ik ook dat ze veel meer hadden gedaan. De geschiedenis leert verder dat veel bands/artiesten die in de jaren zeventig groots, vernieuwend en vooruitstrevend waren, dat in het begin van de eerste helft van de jaren tachtig, toch enigszins lieten varen, of met beduidend minder kwalitatieve platen kwamen. Daar valt dit Avalon wat mij betreft niet onder. Heel sfeervol, als ware het in een gelijke hartslag opgenomen, heerlijk om languit op de bank naar te luisteren en misschien zelfs met de koptelefoon op en ogen dicht en float on...
Kant A heeft met More than this, de hier al eerder genoemde klassieker. Maar zet dit toch goed door met The Space Between. Avalon vind ik nog steeds een prachtnummer, die de perfectie is van gladheid.
India is dan een kort intermezzo, maar eentje die mooi de weg vrij maakt voor een ander pareltje nl. While my heart is still beating, dat misschien wel het meest de uitstraling van de prachtige hoes heeft. Het subtiele gitaarwerk is er eentje om je niet voor te schamen.
The Main Thing, gaat verder waar het beeld van Kant A is opgehouden. Take a chance with me, is dan m.i. het meest algemene nummer tot dan toe.
To Turn You On pakt de draad dan weer goed op en de heer en meester van de slipcursus bij glad weer, doet het weer, met een mooie basloop en wederom het subtiele gitaarspel, zit dit nummer goed in elkaar.
True to Life representeerd m.i. zowat alle elementen dat dit Avalon in zich heeft en laat horen.
Tara is de afsluiter en de valk word losgelaten om over de grote watervlakte zijn weg te zoeken, totdat hij weer terugkeert.....
Mooie plaat en welhaast van een perfecte saaiheid.

Madjack71 schreef:
Take a chance with me, is dan m.i. het meest algemene nummer tot dan toe.

Ik kan me erg goed in je recensie vinden.

Maar ik zou de intro van Take a Chance with Me nog eens herbeluisteren.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fraai sfeervol album van Roxy Music.
Ben bij dit album ingestapt en ondekte pas later hun jaren 70 werk wat een stuk alternatiever klonk.
Staat eigenlijk geen misser tussen, vooral To Turn You On & True To Life kunnen mij bekoren.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vergat ik nog te vermelden:opnametechnisch is dit ook een topplaat, ik heb dit album ook nog op vinyl en die klinkt helemaal ongehoord goed.

Ik ben ook een liefhebber van de 2 jaren 80 albums van Roxy Music.
Zal allemaal wel commercieel zijn, maar diep in mij ben ik een groot romanticus die dit erg kan waarderen.

Misterfool
Vind het zeker geen verkeerd album dit. Mischien mist het wel iets de verniewingsdrang en broerigheid van de eerste 5 albums. Daarentegen is dit wel een sfeervol plaatje.

avatar van henk01
Prima afsluiter van Roxy Music is deze cd.

Heerlijk relaxed en fijn om naar te luisteren.

4.5*

avatar van Madonna
Mede door H&M commercial weer gaan beluisteren..

Oei, oei wat is dit een ge-wel-dig album, wat een sfeer..... de rode wijntjes zijn niet aan te slepen...

-5-

Roxy's romantische hoogtepunt.

avatar van dazzler
Zit nu weer eens naar Take a Chance with Me te luisteren.

Die intro ... indian summer, het kleuren van de bladeren.
En daarna een eerste houtblok op het vuur, laten we er samen nog een jaartje bij doen.

Vintage love en een glas wijn ... het hele album lang.

avatar van LeRoi
Prachtige document vanavond op Canvas met, terecht, deze plaat als absoluut hoogtepunt in hun bijzondere carriere.

avatar van devel-hunt
True to Life, blijft toch één van de hoogtepunten uit het latere Roxy werk.

LeRoi schreef:

Dat is subjectief. Avalon is een smaakvolle plaat uit hun nadagen, maar het hoogtepunt van Roxy Music zou ik dit niet willen noemen. Een commercieel hoogtepunt dan misschien ?
Algemeen beschouwd (en dat vind ik niet alleen) is de band op zijn best op de eerste 4 albums.

bikkel2 schreef:

Ook jouw mening is duidelijk beïnvloed door je persoonlijke mening en gevoelens, dus ook subjectief, zoals feitelijk alle meningen op MuMe.

Ben ik absoluut met je eens devel-hunt, maar MuME is tevens een site waar je kunt discusseren over een mening.
LeRoi noemt het een hoogtepunt, ik vind van niet, maar daar is verder niets mis mee.

Afgezien van wat ik vind, is door de jaren heen gebleken dat Roxy Music in hun beginjaren artistiek haar finest hour beleefde.
Het debuut en For Your Pleassure zijn standaartwerken geworden in de catagorie glam/art-rock.
Hoog gewaardeerd en onmiskenbaar klassiekers uit de 70er jaren.
Avalon kwam uit op het moment dat Roxy Music de kaarten al had geschud en de verrassing al grotendeels uit hun muziek verdwenen was.
Ik kan mij overigens best voorstellen dat er liefhebbers zijn van de latere ''Roxy'' periode.
Die was allerminst slecht en zeker nog genietbaar, maar voor een groter publiek gemaakt en een stuk toegankelijker.
Avalon is van de latere periode hun best geslaagde plaat, maar een classic kan ik dit toch niet noemen.

Maar ok. Alleen maar een mening.

bikkel2 schreef:

En dat ben ik weer helemaal met jouw eens...

avatar van dazzler
Aangezien van The Main Thing zowel een videoclip als een extended remix bestaan,
was het nummer vermoedelijk bestemd om als derde single te verschijnen. Toch besloot men
Take a Chance on Me te nemen dat beter aansloot bij het hitgevoel van More Than This en Avalon.

avatar van PUbu
Had deze al op de plaat, en sinds de jaren 80 niet meer gedraaid.
Als een grote fan toen vond ik de single avalon geweldig maar de rest van de elpee maar wat saai.
Van de zomer de cd aangeschaft...en ik moet zeggen....wijsheid komt met de jaren. hahaha
Wat een geweldige gladde produktie maar wat geweldige songs....ach...misschien zijn de ruwe kantjes bij mij eraf??

De intro van Take a.... vind ik mooi...met de omslag naar feitelijke nummer.

PUbu schreef:
De intro van Take a.... vind ik mooi...met de omslag naar feitelijke nummer.

Voor mij is die intro een soundtrack bij de herfst: het goudbruin en rood kleuren van de bladeren.

Volgens mij laat Roxy Music zich op Avalon inspireren door Japan.
Japan is op haar beurt een band die zich hoorbaar liet inspireren door de oude Roxy Music.

avatar van steve harris
een van de eerste platen op cd , volgens mij.
schiet maar als het anders is....

Cured
Zo glad als een aal, maar dat vind ik niet perdefinitie "fout". Geslaagd album, maar wat mij betreft geen meesterwerk (die eer laat ik eerder aan RM's vroegere werk). More Than This vind ik overigens een prachtige albumopener met de tekstregel More Than This...There' s Nothing (wat ik ook denk/geloof). The Space Between vind ik ook heerlijk, net als de de 'schuifelaar' Avalon. The Main Thing doet me (wat) aan de Space Between denken, maar vind ik iets minder.Tara en India ben ik niet zo kapot van (filler?) en To Turn You On hoort ook niet tot mijn favorieten. Daarentegen houd ik weer meer van Take A Chance... en True To Life.

avatar van frolunda
De ideale moederdag cd,waar overigens niks mis mee is.

frolunda schreef:
De ideale moederdag cd,waar overigens niks mis mee is.

Jawel hoor, daar is heel veel mis mee. Daardoor krijgt het toch de stempel truttig en een beetje kleinburgelijk,
Volgens mij staan creatieve geesten als Bryan Ferry, Manzanera en Mackey daar heel ver van af.
Misschien wordt Avalon niet altijd begrepen, maar het is toch één van de mooiste blauwdrukken waar het om dandy leed gaat. Champagne, geld, seks, coke, dure limo's en toch leeg en eenzaam.

avatar van frolunda
Ik bedoel alleeen maar dat mijn moeder de cd leuk vond ,meer niet.Voor de rest geef ik je wel gelijk al vind ik het toch een vrij vlak album wat zeker niet truttig of kleinbergelijk is,het tegenovergestelde eerder.

Frolunda helemaal duidelijk.
Persoonlijk vind ik de plaat alles behalve vlak, er zitten mooie diepe muzikale lagen in. Maar smaken verschillen gelukkig.
Wel vind ik het werk van zowel Roxy music als Ferry solo uit de jaren 70 toch wel met kop en schouder uitsteken boven hetgeen wat daarna is verschenen.