Rammstein - Mutter (2001)

Duitsland
Label: Motor

1. Mein Herz Brennt (4:39)
  2. Links 2 3 4 (3:36)
  9. Rein Raus (3:09)
  10. Adios (3:48)
  11. Nebel (4:54)
  12. Halleluja * (3:45)
  13. Ich Will [Live] * (3:57)
  14. Links 2 3 4 [Live] * (4:54)
  15. Sonne [Live] * (4:57)
  16. Spieluhr [Live] * (5:28)
avatar van dumb_helicopter
Nummers 3 tot 7 zijn echt wel leuke nummers, de rest zijn wat mij betreft vullertjes.

avatar van wizard
Wat mij betreft Rammsteins beste album. Hier wordt de vierkante industrial metal van eerdere albums gemengd met de juiste hoeveelheid melodie.
Met Mein Herz Brennt begint het album meteen met een hoogtepunt, waarbij de keyboard het nummer naar een hoger plan tillen. De volgende nummers zijn veelal sterk, met Links 2 3 4, Spiehlur, Zwitter en Adios als uitschieters. Daar staan een paar mindere nummers tegenover: Ich Will, Rein Raus en ook de halve ballad Mutter vind ik niet helemaal overtuigend.
Als geheel vind ik Mutter een sterk en consistent album, dat doordat Rammstein op zoek gaat naar wat meer melodie in het geluid, nergens gaat vervelen (wat bij Herzeleid bijvoorbeeld nog wel eens het geval was).

Mutter is zo’n album dat ik typisch heel lang niet draai, er dan een tijdje verslingerd aan raak en daarna weer een tijd laat liggen. Dat laten liggen zou ik eigenlijk minder moeten doen.

4.0*

Nu ik dit album weer eens hoor, dan moet ik regelmatig aan Jeanne van Falco denken.

sinterklaas schreef:
Ook een leuk album die ik sinds april 2001 in bezit heb.
1 2 3 en 4 zijn leuke nummers.

Vanaf 6 december 2001 echter niet meer, toen heb je hem aan mij gegeven.

avatar van Johnny Marr
Dit album is nu al wat gedateerd. Dit is wel hun meest constante, en ze komen onverwacht nog met een parel aanzetten op het einde: 'Adios'. Mooi nummer. Dat had beter de afsluiter kunnen zijn, want 'Nebel' is tenenkrommend slecht en met afstand het minste nummer van het album.

Ik heb ze nog live gezien op Werchter en dat is toch wel een ervaring, het minste wat je kan zeggen

avatar van king_pin
Ineens heb ik de smaak met Rammstein weer helemaal te pakken, ik kan heerlijk genieten van hun satirische humor maar tegelijk weten ze een snaar bij mij te raken van oprechtheid in de muziek.

Dit album heeft nostalgische waarde, maar nu ontdek ik weer andere dingen dan hoe ik het album herinnerde. In vergelijking met Sehnsucht heeft Mutter een serieuzere volwassen kant, komt misschien door de strijkers in mineur stemming waarin het album begint.
Maar een lied als Rein Raus heeft dan weer dat plagerige en perverse wat Rammstein zo goed kan, ze komen er mee weg en het klinkt nog stoer ook.
Adios vind ik het sterkste nummer van het album, deze heeft iets machtigs in zich wat de rest overstijgt.
Wellicht het minst brutale album van Rammstein maar misschien daarom de meest consistente van hun euvre.

avatar van blondegod
Wat een geweldig album! waren de 2 voorgangers van een wat lager kaliber, op dit album lijkt gewoon alles te kloppen. Soms lees ik over Rammstein "veel van hetzelfde" maar daar kan ik mij niet in vinden. Spieluhr is mijn favoriet op dit album.

avatar van radio 538
blondegod schreef:
Nee zelfs ik niet, hou helemaal niet van dit muziek genre, maar Rammstein is voor mij een zware uitzondering. Mij verbaasde het ook dat je met dit genre zoveel nummers kan maken die elk verschillend zijn. Mutter is zo'n krachtig nummer, erg mooi. Ook het Duits dat geeft wat extra's.

avatar van Kondoro0614
Dit is echt wel Rammstein op zijn best en dat zie je gelijk met zes top nummers achter elkaar die kei en dan ook echt keihard zijn. Hoewel Rammstein in mijn beginnersjaren toch wel daadwerkelijk mijn favoriete band was en dit niet meer is, de muziek blijft echt keihard en super nostalgisch en en het gewoon echt kikken, van ver uit het beste album van Rammstein met zes keiharde nummers en dan ongeveer vijf zeer rustige nummers.

Kant A van deze LP (1-6) is toch wel redelijk briljant te noemen...

west schreef:
Kant A van deze LP (1-6) is toch wel redelijk briljant te noemen...

Mijn lp heeft 4 kanten.... je hebt toch geen illegaaltje in huis he?

lennon schreef:

Mijn lp heeft 4 kanten.... je hebt toch geen illegaaltje in huis he?

Ik zie groen van ellende.... oh nee: dat is die ene LP.

avatar van Johnny Marr
Adios is gewoon met afstand het beste Rammstein-nummer ooit. Wat een knaller. En hij staat wel degelijk op kant B, west

Johnny Marr schreef:

Is de heruitgave een enkele lp?

Die uit de box is namelijk een dubbele, en Adios staat dus op kant D.

lennon schreef:

Is de heruitgave een enkele lp?

Die uit de box is namelijk een dubbele, en Adios staat dus op kant D.

Vreemd dat een album van drie kwartier al wordt uitgegeven als dubbelaar, but you get my point

Johnny Marr schreef:

Iets met ruime groeven en gekuidskwaliteit

Iets met ruime groeven en gekuidskwaliteit

En er meer geld voor kunnen vragen....

avatar van Funky Bookie
Ik ben liefhebber van het stevigere werk, maar Rammstein gek genoeg nooit veel aandacht gegeven. Dit is mijn eerste kennismaking en die bevalt uitstekend. Stevig, melodieus en afwisselend. Duits leent zich uiteraard ook goed voor dit genre. Heerlijk.