Rammstein - Mutter (2001)

Duitsland
Label: Motor

1. Mein Herz Brennt (4:39)
  2. Links 2 3 4 (3:36)
  9. Rein Raus (3:09)
  10. Adios (3:48)
  11. Nebel (4:54)
  12. Halleluja * (3:45)
  13. Ich Will [Live] * (3:57)
  14. Links 2 3 4 [Live] * (4:54)
  15. Sonne [Live] * (4:57)
  16. Spieluhr [Live] * (5:28)
Eny
Sonne, Ich Will, Mutter, Spieluhr, Zwitter... kan er moeilijk een keuze uit maken.

Hunter
Rammstein klassieker, zeker 5. ben met dit album opgegroeid

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
De boom in met hun vroegere én latere overdrijvingen, uitspattingen enzovoort. Ik heb alles van Rammstein maar dit is mijn favoriet om de heel eenvoudige reden dat dit hun beste is, hun meest verstandige plaat, een bikkelharde plaat maar met een overvloed aan krankzinnig sterke nummers. Mein Herz Brennt, Sonne, Ich Will, Mutter, Spieluhr zijn heerlijke nummers om de kop totaal leeg te maken.

avatar van Carolaah
Na jaren wordt het dan tijd om ook eens aan Rammstein te gaan geloven.. Ik moet zeggen dat ik toentertijd wel erg kon genieten van Sonne en Mutter, maar verder ben ik nooit naar Rammstein gaan luisteren.. Zeker niet na het later uitgebrachte 'Amerika'..

Desalniettemin, ik denk dat deze plaat me best aardig bevalt..
Ik hoorde laatst een ander album van Rammstein wat me duidelijk minder kon bekoren.. Het sfeertje op deze cd pakt me echter tot nu toe nog wel..

Een oordeel volgt nog.

Nian
Buffalotid schreef:
Ik heb dit nooit serieus genomen. Als 10-jarig gastje vond ik dit echt supermuziek maar kom nou, ik stel mij vragen bij mensen die dit ook na hun pubertijd goed vinden.
Mein Herz Brennt is trouwens men favoriet

Dit is echt wel een domme opmerking. Waarom zou je hier niet meer naar kunnen luisteren als je iets ouder bent? Dit is echt belachelijk. Dit is misschien bij jou het geval maar ik ben nu 17 en ik luister daar ook al naar sinds mijn 10 jaar en ik vind dit nog steeds even goed als vroeger.

avatar van Don Cappuccino
Mijn vader vind Rammstein ook nog steeds gaaf, ik ben er wel een beetje klaar mee, ik luister vooral Herzeleid, die vind ik toch wel het gaafste.

avatar van Don Cappuccino
Die opmerking die ik heb geplaatst neem ik bij deze weer terug, want nadat ik Mutter weer een keer geluisterd had wist ik weer wat mijn favoriete album van Rammstein is! Dit staat als een huis! Niet te moeilijke nummers, maar wel heel erg goed. Alle nummers zijn gewoon enorm sterk, niks is minder en ik kan ook niks anders doen dan 5 sterren geven. Jammer genoeg zwakte Rammstein hierna enorm af, met tot nu toe als dieptepunt het album Liebe Ist Fur Alle Da.

avatar van laxus11
zeker een top cd van rammstein met klassierkers als sonne ich will
enz.

avatar van Sanderzzz
Tijdens het luisteren van Mutter, het derde album van Rammstein, hoor je zonder enige twijfel dat de stijl anders is dan hun twee vorige albums. Herzeleid en Sehnsucht richtte zich meer op het beuken en de elektronische geluiden, maar het derde album zegt vaarwel tegen het gebeuk en maakt plaats voor meer 'zweverige' melodieën en intiemere maar toch wel effectieve riffs.

Het album begint al direct geweldig met het zeer goede openingsnummer 'Mein Herz Brennt'. Wat dit nummer zo geweldig maakt naar mijn mening , is de trage opbouw en de heerlijke vioolstukjes doorheen het nummer.

Het tweede nummer is een eenvoudig en typisch stampnummer , genaamd 'Links 2 3 4'. De tekst is simpel en zo zijn de riffs ook, maar het is zo simpel dat het leuk wordt en telkens als ik het beluister heb ik meteen zin om mee te stampen. Een verslavend nummer, maar zeker niet een topper.

Daarna stijgt het album in mijn achting met drie geweldige nummers. 'Sonne', 'Ich Will' en 'Feuer frei' zijn mijn favoriete nummers op het album. Sonne heeft een verslavende melodie, is simpel maar zeer effectief en de vrouwelijke stem doorheen het nummer maakt het allemaal zeer goed af. 'Ich Will' is nog steeds mijn favoriete Rammstein-nummer. Het heeft een zeer lekker ritme, een heerlijke tekst en geweldige gitaarstukjes. Ook 'Feuer Frei' heeft riffs die je als Rammsteinfans zeker zullen vermaken. Het lied is hard en wordt harder om daarna over te schakelen naar een rustige en zachtere tonen en te eindigen met hetzelfde harde gebonk als in het begin van het nummer. Heerlijk lied.

Het album stopt daarna nog niet met het spelen van goede nummers. Het zesde nummer op de plaat is 'Mutter' , een heerlijk rustig nummer. De stem van Till Lindemann is hier op zijn best en de sfeer die het lied uitstraalt is zeer dromerig.

Over een goede sfeer gesproken; het volgende nummer 'Spieluhr' heeft één van de mooiste lyrics die Rammstein heeft. Het refrein met de kinderstem op de achtergrond doet je kippenvel krijgen en het muziekdoosje op de achtergrond sluit het lied prima af.

Dan komen we aan op één van de (in mijn ogen) mindere nummers op het album namelijk 'Zwitter'. Ik weet eigenlijk niet wat er mis is met dit nummer , maar 'Zwitter 'is één van de liedjes die ik nog niet zo veel heb beluisterd. Ik kan niet precies zeggen wat er fout aan is, maar het is gewoon mijn nummer niet.

'Rein Raus' is prachtig voorbeeld van een hard, simplistisch, seksistisch lied. Geen slecht nummer, maar in vergelijking met de eerste zes nummers toch wel een mindere.

'Adios' vind ik dan weer wel een prachtig nummer. Heerlijke lyrics over het nemen van drugs, het begint vrij standaard maar daarna neemt het lied een andere bocht + de gitaarsolo in het midden van het liedje is gewoon te verslavend.

Het album eindigt met een ballade, namelijk 'Nebel'. Dit nummer vind ik één van de saaiste nummers die Rammstein ooit heeft gemaakt/gespeeld. Het komt maar niet tot een climax (wat eigenlijk niet zo erg is), maar het is ook mijn ding niet qua melodieën en qua tekst. Geef mij dan maar liever 'Ohne Dich' of 'Roter Sand'.

Als ik kijk naar de eerste vier albums van Rammstein, zie ik een lijn voor mij die steeds maar stijgt en stijgt. Herzeleid was goed, Sehnsucht is beter en dit album is zeer zeker één van de beste Rammstein albums die er zijn. Dit krijgt van mij een welverdiende 4.5*

avatar van JoBBuS
Mooie recensie, maar met je mening over nebel ben ik het niet eens! Ik vind sowieso de meeste 'ballade-achtige' nummers van Rammstein goed te verteren! Ohne dich is één van m'n favorieten van Rammstein! Rauw en toch een schoonheid van een plaat! Maar nogmaals, goeie comment!

avatar van VanDeGriend
Onnodige quote verwijderd. Het is niet nodig een lang bericht dat direct boven je eigen reactie staat in zijn geheel te quoten. Dat komt opmaak en leesbaarheid niet ten goede.

avatar van Sanderzzz
@JoBBuS : Ik vind de ballades van Rammstein ook niet slecht en Ohne Dich is ook één van mijn favoriete nummers, maar Nebel is zo het enige nummer dat me niet beviel van de groep

avatar van The_CrY
Met Mutter veranderd Rammstein van sound, en dat was maar goed ook. Van Sehnsucht moesten er absoluut niet meer op de markt komen, ook al was dat een goeie CD. (Herzeleid heb ik nooit gehoord.)

Wat bombastischer allemaal, wat meer synthesizer werk en wat meer melodie en variatie in de nummers. Helaas laat het kwalitatief vooral richting het einde wat te wensen over. Maar nummers 1-7 zijn zeker geslaagd. Mijn favorieten zijn Links 2 3 4, Ich Will en het prachtige Mutter.

avatar van jw1234
GE-WEL-DIGE cd. Nummers als Sonne, Mutter, Spieluhr, Nebel en Mein Herz brennt zijn echt iets voor mij! echt een aanrader deze!

avatar van Rockfan
Hier staat mijn absolute favoriet op van Rammstein . Ich Will

McRoland
laatst weer eens een paar keer gedraaid naar aanleiding van een film die ik heb gezien, Lilja4ever, waarvan Mein Herz Brennt het openingsnummer is. Wat een goede plaat zeg. Ik vind het nu nog beter klinken dan een jaar of 10 geleden!

PriestMaiden
Hiermee is het allemaal begonnen voor mij.
Mijn eerste album dat ik aanschafte op mijn 12 jaar. Weken heb ik deze gedraaid en werd hem niet beu. In dezelfde week hun Live Aus Berlin cd gekocht en kort daarna ook Sehnsucht. Maar aan deze was ik echt verslaafd toen. Nu nog steeds na een stuk of zeven jaar vind ik het album erg sterk.

Mein Herz Brennt begint zo rustig en barst heerlijk uit na een minuut: wat een opener! Heerlijke gitaarsound en het keyboardstuk werkt aanstekelijk.

Daarna Links 2, 3, 4 heerlijk stampnummer waar je niet op stil kunt blijven zitten.

Sonne: Wat een opbouw. Van hard naar zachter eigenlijk, maar de vrouwenzang maakt het nummer compleet af.

Ich Will: Ook een nummer om mee te brullen. Heerlijk refrein.

Feuer Frei: Nummer waar Triple X mee opent: geweldig nummer, mijn favoriet op de cd.

Mutter: Het titelnummer maar meteen het minste nummer. Het is wel een mooie ballad maar het 'pakt' mij niet zo.

Spieluhr: Klinkt als een sprookje. Die keyboard stem (?) blijft enorm hangen. Goed nummer.

Zwitter: Vette drums, goed gitaarwerk. Till klinkt ook weer beestig goed.

Rein Raus: Zie Zwitter, het stuk waar je precies een 'kettingzaag' hoort is ook geweldig.

Adios: Niveau van de twee vorige maar dan klein beetje minder. Zou misschien een goede afsluiter zijn, maar gelukkig werd er gekozen voor het mooie Nebel.

Nebel: Een vette ballad dat mij aan de winter doet denken.

Dit album blijft het hoogtepunt in de carrière van Rammstein voor mij.

avatar van smoozycat
Alle 11 nrs zijn favo bij mij.

avatar van Dream Theater
De beste cd van Rammstein vanwege het groot aantal topnummers! Mein Herz Brennt is een schitterende opener,lekker bombastisch. Links 2,3,4 is een echt live nummer en is niet uit je hoofd te krijgen. Sonne is een prachtig nummer en Mutter een fraaie ballad. Rein Raus en Adios zijn typisch lekkere vlotte Rammstein nummers.

Sanderzzzzzz: Herzeleid en Sehnsucht richtte zich meer op het beuken en de elektronische geluiden, maar het derde album zegt vaarwel tegen het gebeuk en maakt plaats voor meer 'zweverige' melodieën en intiemere maar toch wel effectieve riffs.

Ik heb 3 sterren van het album aangevinkt, dat zijn de voor mij lekkerste, mooiste, nostalgischte bla bla. Rammstein glijdt hiermee wat van zijn tanzmetal voetstuk, maar nog steeds een voldoende. Ze hebben betere albums gemaakt. ..
hou van: Asche zu Asche nummers bij rammstein of Buck dich....

avatar van Benjamindaxx
Sterk derde album van de Duitse Rammstein. Het album kent een groot aantal aanstekkelijke en harde meebrul nummers waaronder "Sonne" "Ich Will" & "Feuer Frei". Het stampende van voorgangers Herzelheid en Sehssucht hebben meer plaats gemaakt voor aanstekkelijke doch harde riffs. Het is meer, melodieus dan voorgaande albums en daardoor een album dat een breder publiek zal aanspreken. Het klinkt wat strakker en meer op 'safe' dan voorangers. maar des al niet te min een zeer geslaagde en fijne plaat!

avatar van The_CrY
Meer op 'safe'? Voor zover je dat bij Rammstein kan zeggen vind ik juist dat zo'n verandering van geluid niet op 'safe' gespeeld is. Het vorige beheersten ze immers al.

avatar van Benjamindaxx
Klopt, dat bedoelde ik ook niet. Had het verkeerde woord gebruikt voor wat minder rauw van klank.

avatar van Gloeilamp
Mutter blijft een plaat met ongelofelijk veel sterke nummers: Mein Herz Brennt, Mutter, Sonne, Links 2,3,4, Ich Will. Niet al te moeilijke nummers maar een fijne plaat om zo nu en dan even op los te gaan. Duidelijk de beste plaat van Rammstein!

Vaag. Ineens een nieuwe versie van mein herz brennt: http://www.rammstein.de/ waarom vraag ik me af. Het origineel is zo mooi....

avatar van HammerHead
Nou ja zeg, zomaar een akoestische versie van een nummer opnemen, hoe durven ze. Echt heel vaag ook, ik heb een artiest zoiets nog niet eerder zien doen.

Ik vind 'm overigens erg geslaagd, deze versie.

Beetje rare sarcastische response

Ik moet er erg aan wennen..Zeker omdat het origineel zoveel power heeft. Dat heeft deze versie niet. Zeg niet dat ik het slecht vind. Ik vind het gewoon vaag dat ineens dit nummer wordt herbewerkt.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind de akoestische versie erg mooi, beter dan het origineel. Er hangt een vrij creepy sfeertje aan.

avatar van HammerHead
lennon schreef:
Beetje rare sarcastische response

Ik begrijp werkelijk niet wat er vaag is aan een band die een andere versie van een nummer uitbrengt, dat is al honderdduizenden keren eerder gedaan. Verder doe je het voorkomen of er een probleem is. Wordt het origineel ineens anders of minder mooi door deze versie... nee toch?

Wat ik vaag vind is dat ze een oud nummer nemen en herbewerken. Waarom niet gewoon een nieuw nummer? Wat is de achterliggende gedachte? Inspiratie op? Of ter ere van iets? Dat weet ik dus niet, en dus noem ik dat vaag.

Jij doet het net voorkomen alsof ik respectloos over de band of dit nummer ben. Maar ik neem aN dat je wel doorhebt dat dat niet het geval is.