Rammstein - Mutter (2001)

Duitsland
Label: Motor

1. Mein Herz Brennt (4:39)
  2. Links 2 3 4 (3:36)
  9. Rein Raus (3:09)
  10. Adios (3:48)
  11. Nebel (4:54)
  12. Halleluja * (3:45)
  13. Ich Will [Live] * (3:57)
  14. Links 2 3 4 [Live] * (4:54)
  15. Sonne [Live] * (4:57)
  16. Spieluhr [Live] * (5:28)
avatar van dynamo d
In begin dacht ik ook "wat een rare Duitse band en het klinkt ook nog eng", maar de muziek bleef hangen en inmiddels staat 'Mutter' ook in mijn top 10. De muzikanten van Rammstein zijn politiek links geëngageerd. Vandaar het nummer Links 2 3 4. Ook het nummer 'Ich Will' vind ik steengoed. Echt zo'n album dat nooit verveelt als je eenmaal de smaak te pakken hebt.

avatar van c-moon
Ze hebben dan wel zowat alles gejat bij BAHAUS, ALICE COOPER (theateract dan vooral) en LAIBACH (theateract én muziek), maar af en toe wel eens leuk om naar te luisteren..

De eerste twee Rammsteinalbums deden en doen me volledig niks, de nieuwe vind ik ronduit banaal, alleen al die single al.. Jezus Christus! Maar..

MUTTER, trouwens ook de enige Rammstein-release waar ik geld aan gegeven heb (en goed besteed!), vind ik ronduit schitterend!!!

De beste Laibach plaat die Laibach nooit gemaakt heeft eigenlijk

c-moon schreef:

Laibach heeft weer heel veel van andere bands gejat, hoewel ik betwijfel of het gejat is.
Zo dus ook Rammstein, ik twijfel of Rammstein uberhaubt wel iets heeft gejat van bovenstaande bands waar je over spreekt.
Hoewel dit soort muziek al járen bestaat (ook voor het tijdperk Laibach, Alice Cooper), is Rammstein wel de enige band die dit genre zo groot heeft gemaakt en zijn eigen muzikale ontwikkelingen eraan heeft toegevoegd.

De beste Laibach plaat die Laibach nooit gemaakt heeft eigenlijk

Eigenlijk snap ik de hele vergelijking Rammstein-Laibach niet...!?
De muziek lijkt eigenlijk in geen enkel opzicht op elkaar...
Of hebben we het nu over vergezochte vergelijkingen zoals de vergelijking tussen Marilyn Manson en Metallica?

avatar van Ruudf
1,5
Wat een gruwel, deze plaat!!!!
2 sterren, maar waarvoor weet ik eigenlijk niet. Waarschijnlijk om te voorkomen dat ik agressieve duitsers achter me aan krijg

DutchViking
Ik vind het eerlijk gezegd niets, deze plaat. Rammstein's show is altijd leuk, maar de songs op dit album kunnen de vonk niet overbrengen bij mij. Helemaal uniek is Rammstein niet, ze hebben toch wel wat industrial/electro/-invloeden van andere bands overgenomen (ik zeg niet 'gejat') en op zich is daar ook niets mis mee. Maar toch heeft dit album het net niet.

soeperman87 schreef:

Eigenlijk snap ik de hele vergelijking Rammstein-Laibach niet...!?
De muziek lijkt eigenlijk in geen enkel opzicht op elkaar...

Ik ken Laibach al langer dan Rammstein. Het feit dat ik Rammstein leerde kennen is door Laibach. De vergelijking tussen Laibah en Rammstein is simpel. Behalve de bandleden lijkt de muziek als 2 druppels water elkaar. Toen ik voor het eerst enkele jaren terug de muziek hoorde van Rammstein (zonder te weten dat dit Rammtein was) dacht ik dat dit het nieuwe album was van Laibach. Tegelijk was ik ook verbaasd deze muziek op de radio te horen.
Net zoals Laibach heeft ook Rammstein verschillende covers gemaakt. Op vlak van covers manken hebben Rammstein en Laibach in de meeste gevallen dezelfde werkwijze. De cover op een lager tempo met een buitengewone zwre stem gezongen. Ook qua mixen van andere groepen hebben zowel Laibach en Rammstein dezelfde werkwijze. 5 jaar geleden ongeveer maakte Laibach enkele mixen van de Dead Metal groep Morbid Angel. Enkele nummers werden bewerkt met de typich zware electronische tunes zoals we die kennen bij Rammstein en Laibach. Onlangs bewerkte Rammstein enkele nummers van Marylin Manson om dezelfde wijze.

Iemand die beweert dat Rammstein niet zou beinvloed zijn door Laibach kent beide groepen in zijn geheel niet.

avatar van Snappy
Tot nu toe de beste plaat van Rammstein!!

electroshitrap schreef:

Die opmerking is heel makkelijk geplaatst, maar slaat kant noch wal.
Over Rammstein weet ik vrijwel alles (op muzikaal gebied dan), van Laibach weet ik ook een hoop, hoewel ik Laibach minder waardeer dan de zes Ossi's.
Je mag van mening zijn dat beide stijlen veel op elkaar lijken, maar Rammstein is niet beinvloed door Laibach.

Rammstein vind Laibach een erg leuke band, werkt graag met ze samen (vandaar de cover van 'Ohne Dich' door Laibach), maar is nogmaals niet door Laibach beinvloed.
Rammstein is voort gekomen uit de samenspanning van zes Duitse heren, met ieder een eigen inbreng en allen vrijwel het zelfde verleden, dat is uitgegroeid tot een geheel eigen sound dat wij Rammstein noemen.

Je hoort mij ook niet zeggen dat Duitstalige bands als Treibhaus, Megaherz, Tanzwut en In Extremo zijn beinvloed door Rammstein, hoewel deze bands later dan Rammstein ontstonden en (met vlagen) zeer veel op Rammstein lijken.

ps. Rammstein heeft maar twee covers gemaakt.
Stripped en Das Modell.
Stripped is inderdaad voorzien van een zware en donkere stem, maar bij Das Modell is dit niet het geval hoor!

Marcel²
Snappy schreef:
Tot nu toe de beste plaat van Rammstein!!

Dat durf ik nog niet te zeggen, maar van de drie die ik in mijn bezit heb, kan ik me er in vinden. Ik heb Mutter, Reise Reise en Rosenrot. Mutter spreekt mij in zijn geheel het meest aan. Zelf ontdek ik geen slecht nummer. Hoogtepunten van dit album vind ik, Mein Herz Brennt, Links 234, Sonne, Ich Will en Feuer Frei. De overige tracks zijn ook gewoon goed. Toch ook eens hun eerste 2 album gaan luisteren. Mutter draai ik heel vaak en hij bevalt nog steeds erg goed. 4*

Ben alleen benieuwd hoe lang hun houdbaarheidsdatum is. Mutter heb ik zelf ook gekocht en heeft zeker zijn draaibeurtjes gehad. Maar als ik Mein Herz Brennt op zet is het net of ik Engel hoor. Kortom, het lijkt allemaal nogal op elkaar. Nou is dat nog geen probleem want Engel vind ik een wereldnummer.

De formule van Rammstein is mijn inziens een heel eind uitgewerkt. De meeste nummers zijn vrij montoon en eenzijdig van opzet met hier en daar verandering van ritme. En die rollende R gaat op een gegeven moment ook wat vervelen.

Maar HET grote pluspunt van die Ossies zijn hun composorische kwaliteiten en laat dat nou een tekortkoming van veel andere bands in het genre.
Alles staat in dienst van het liedje. Beginnen met een coupletje waarvan je denkt dat het te simpel is voor woorden en dan toeslaan met een couplet die je met de beste wil van de wereld maanden je kop niet uit krijgt (Sonne, Mein Herz Brennt, Feuerfrei)

Mocht Rammstein geen spectaculaire veranderingen door voeren dan denk ik dat het de kant van de spreekwoordelijk nachtkaars uit zal gaan. Maar van de andere kant, er zijn ook genoeg mensen die al 25 jaar bij elkaar zijn, al dan niet gelukkig.

Doom!
Heerlijk, gewoon 11 nummers keihard duits stampen. Ik kan het niet anders zeggen. Nummers gaan op geen moment vervelen, de teksten zijn geweldig en het imago van Rammstein is natuurlijk erg wreed.

Heerlijk!

een 4,0 hiervoor lekkere nummers van rammsTein

een 4, gewoon goede muziek, lekkere teksten om te blijven onthouden en veel politiek getinte teksten, zoals ze nu nog steeds erg hebben met amerika, bezine etc. Ich will is natuurlijk een echte topper! Denk dat het cijfer misschien nog omhoog gaat naar 4,5...

avatar van animalkrullie
Het beste Rammstein album naar mijn idee.

avatar van Splinter
mooi album, vooral qua lyrics
een 3,5* al had ik er een paar jaar geleden zeker meer voor gegeven.

avatar van Ralph_Mennes
Meer melodie in het album, meer keyboard, waardoor vind ik het beukwerk beter uit de voeten komt: 4,5!

avatar van orbit
Beste rammstein plaat, hier hebben sommige nummers zelfs gevoel

avatar van HammerHead
Rammstein moet helemaal geen nummers met gevoel maken, maar gewoon rammen (haha) zoals ze op hun debuut deden.

avatar van orbit
Het beste nummer van de eerste plaat is Seemann, het enige nummer met gevoel

orbit schreef:
Het beste nummer van de eerste plaat is Seemann, het enige nummer met gevoel

Nebel is anders ook een aardig gevoelig liedje voor hun doen.

avatar van marco straaten
en toch heeft dat duitse schreeuwtaaltje wat !!

avatar van musicfriek
marco straaten schreef:
en toch heeft dat duitse schreeuwtaaltje wat !!

Ja, geeft vooral irritatie.

avatar van Ali Chemicali
Ik vidn de combo tussen duits en deze industrial metal juist geweldig. Hety is fout naar mijn begrippen, maar zo fout dat het eigenlijk weer goed is. Ik vind het beste numemr an deze CD Mein Herz Brennt, de zanger weet in dit nummer heel veel emotie in zijn stem te leggen, waar die zoiezo al heel goed in is. Ik vind Rein Raus een geweldig grappig nummer, maar als ik hem hoor moet ik altijd aan Duitse porno denken egt vies 3,5*

avatar van dynamo d
Welke idioot kiest nou zo'n usernaam als hier bovengenoemd. Dan ben je toch niet helemaal goed bij je hoofd, ontzettend dom of vreselijk naief. Bart, weet je wel wat de man (met die bijnaam) in Irak heeft gedaan?

zie:

Als Rammstein de muziek van Laibach heeft gejat doen ze het goed! Rammstein klinkt veel beter... Kan Laibach een puntje aan zuigen. De duitstalige bands die op Rammstein (willen) "lijken" zijn bagger.

avatar van Jazper
Heeft Rammstein de mosterd niet bij Oomph! gezocht en gevonden?

Joy
als we toch over namen gaan vallen:

De naam "Rammstein" verwijst naar de Amerikaanse vliegbasis Ramstein Air Base in Duitsland, waar op 28 augustus 1988 een vliegtuigongeluk plaatsvond waarbij 89 mensen om het leven kwamen.

...

avatar van c-moon
... en toch blijf ik erbij dat RAMMSTEIN al meer dan eens leentje-buur speelde bij Laichbach, en ja, ze zijn er dus wel degelijk door beïnvloed.. alleen ... maar alleen het origineel is stukken beter

Mutter is dan ook de enige Rammstein CD die me kan (blijven) boeien....

Joy
tips voor Laichbach

?

Jazper schreef:
Heeft Rammstein de mosterd niet bij Oomph! gezocht en gevonden?

Oomph! is weliswaar opgericht in 1989, en Rammstein in 1994, maar als je de eerste platen vergelijkt met de eerste plaat van Rammstein, dan lijkt dat in geen opzicht op elkaar.

Vanaf 'Wahrheit Oder Pflicht' lijkt Oomph! een beetje op Rammstein, maar de muzikale verschillen zijn echter nogal groot.

Joy schreef:
tips voor Laichbach?

Tja, waar Rammstein de laatste jaren nogal eens melodieus kan klinken, is dat bij Laibach helaas niet het geval.

Enkele 'fijne' liedjes van Laibach zijn:
Tanz mit Laibach, Das Spitz ist Aus, Leben Heißt Leben en de covers Final Countdown en In the Army Now.