Rammstein - Mutter (2001)

Duitsland
Rock / Metal
Label: Motor

1. Mein Herz Brennt (4:39)
  2. Links 2 3 4 (3:36)
  9. Rein Raus (3:09)
  10. Adios (3:48)
  11. Nebel (4:54)
  12. Halleluja * (3:45)
  13. Ich Will [Live] * (3:57)
  14. Links 2 3 4 [Live] * (4:54)
  15. Sonne [Live] * (4:57)
  16. Spieluhr [Live] * (5:28)
Goed album,
maar niet mijn favoriet...!!
Ik geef meer om "Herzeleid', daar klinken de nummers net wat ruiger...!!!

Favoriete nummer van dit album : Mein Herz Brennt en Sonne

DE beste cd van Rammstein veel hoogtepunten liedjes.

Een 4.En ik meen zelfs dat "feuer frei"de soundtrack was van "xXx"zeer geslaagde film trouwens.

_raindrops
Heerlijk album dit. Het eerste wat ik hoorde van Rammstein was Rosenrot, toen Reise, Reise en toen Mutter. Dit album blijft me boeien, wat bij Rosenrot totaal niet lukt. Ik vind het ook wat gelikter klinken dan Reise, Reise, dus blijft deze (voor nu) mijn favoriet. Een *5 van iemand die eigenlijk nooit naar metal luistert.

Raekwon the chef
1 van de betere metal-albums, was hem helemaal vergeten, verdient zeker een plaatsje in mijn top 10

avatar van Sanderzzz
Mutter, het vierde album dat ik me heb aangeschaft en die tevens in de top staat op deze site.

Het album begint meteen met een prachtig liedje namelijk : Mein Herz Brennt. Meteen merkte ik dat dit niet het hardste liedje was van de band maar het had iets magisch, vooral het refrein is lekker en vaag.

Tweede nummer "Links 2 3 4" is ook een lekker nummer, en geweldig voor te stampen. Het refrein kan je ook makkelijk meezingen, misschien niet zo gevariëerd maar toch wel speciaal.

Sonne kende ik al van voor ik het album kochtte, ik was er verliefd op en ik vond het één van de beste nummers van de band. Het tellen, het refrein en de strofes ja hoe zou ik het zeggen, dit is helemaal iets voor mij. Ik ken de tekst echt helemaal vanbuiten.

Ich Will is ook al een song die ik al langer ken en ook weer een prachtig. De clip is prachtig en de song ook (die ik ook vanbuiten ken). Een geweldige meezinger met mooi werk van de drum en klavier.

Feuer Frei is een lekker hard nummer, hmmm ook één van de beste nummers op deze plaat. Het heeft maar één moment wanneer het stil is om er dan weer eens lekker in te vliegen. Heerlijk nummer.

Mutter kende ik nog niet, toen ik begon te luisteren dacht ik meteen aan de stijl van "Mein Herz Brennt" . Het begint zacht en dan lekker rocken (MUTTER, MUTTER). Wel een geslaagde song en goed genoeg om eens uit te rusten na de 2 vorige harde songs.

Spieluhr is dan weer geen zachte, maar ook geen hard lied. de tekst is mooi en het lied zelf is voor mij meer dan geslaagd. Ik begon zelfs een beetje emoties te voelen, want vond het wel een eng liedje.

Zwitter is dan alweer "Metal van jewelste" . een goed nummer, maar naar het einde een beetje eentonig en ook wel een seksistisch nummer. Zwitter is namelijk hermafrodiet en dat zijn mensen die beschikken over een vrouwelijk als over een mannelijk lichaam.

Rein Raus is voor sommige misschien één van de slechte nummers, ik vond het geweldig. Ook weer zo wat seksistisch bedoeld denk ik maar had er geen problemen mee. Alleen rammstein kan een sterk nummer maken van 3.09 minuten .

Adios is het voorlaatste lied en ook een prachtig nummer !! De gitaarsolo in het midden is compleet prachtig en gaf dit nummer al meteen de juiste sfeer.

Als afsluiter hebben we Nebel. Tja dit vind ik het enige nummer dat me niet aansprak. Het is wel mysterieus en vaag allemaal, maar het is te zacht.

Omdat Nebel volgens mij de enige song is, dat wat minder is krijgt dit album Mutter dan ook een zeer hoge score. Mutter is beter dan Sehnsucht, Herzeleid en Rosenrot. Er werkelijk een paar toppertjes op en het album verdiend het ook om in de top 250 te staan.

4.5/5 : Ik ben werkelijk tevreden.

soeperman87 schreef:
@ Xfofaxx:

Till Lindemann, de zanger van Rammstein is één van de weinige Duitsers met een rollende (volgens jou 'ratelende' 'r'.

Hoewel de bekendste (beruchtste) Duitser ooit er toch wel om bekend stond, vandaar zijn opmerking waarschijnlijk. Als je daar niet op let klinkt het toch wel enorm ruig.

Als Frans de taal van de liefde is, is Duits de taal van das Übel! In het Engels zou deze muziek echt stukken minder klinken.
Maar zoals al eerder is opgemerkt (volgens mij bij Herzeleid of Sehnsucht) de teksten zijn werkelijk fenomenaal; dubbelzinnig en er zijn altijd wel een paar serieuze onderwerpen uit de actualiteit.
Ik ben ook een grotere fan van de eerste albums, maar de nieuwe twee zijn ook heel goed aan te horen.

en dat is 3! 3? ja! 3!
De sound alsmaar toegankelijker.. De techno en synths sounds hebben plaats gemaakt voor "violen" en koor achtige dingen. Wederom een goede CD.

geweldig album is dit! van begin tot eind staan mijn haren recht en in positieve zin bedoeld! ik kan niet goed omschrijven waaraan het ligt, ik begrijp niks van de teksten, maar telkemaal krijg ik een kick van hun muziek! ik heb ze al enkele keren gezien live, en vooral de eerste keer was een geweldige ervaring! ik vind dit album hun beste, met werkelijk geen dieptepunten! of dit nu echte rockmuziek is of niet, interesseert me niet! of dit nu kwaliteitsmuziek is of niet, interesseert me nog minder! het enigste dat me interesseert, is dat ik me geweldig goed voel als hun muziek door mijn boxen komt!
Mein Herz brennt, sonne, ich well, feuer frei, spieluhr... en dan het geweldige bombastische mutter!
na mutter heb ik hun live aus berlin aangeschaft en dit was echt ook al zo'n voltreffer!
een 5 voor deze geweldige duitsers

avatar van SlipKorn
Duidelijk het beste album van Rammstein, naar mijn mening. Wel veel hetzelfde soort muziek, maar totaal niet ééntonig, muzikaal zit het ook nog eens goed in elkaar, ritmes wel een beetje hetzelfde, maar als het goed klinkt hoeft het van mij niet erg variabel te zijn.

avatar van jeroenman
Leuk voor soms

avatar van sinterklaas
Ook een leuk album die ik sinds april 2001 in bezit heb.
1 2 3 en 4 zijn leuke nummers.

avatar van mic
mic
Vooral de eerste tracks zijn uitstekend.
Zeker mijn favoriete Rammstein Cd.

avatar van Lennonlover
sorry mensen, écht mijn muziek niet! wél een mooie cover!

avatar van dynamo d
Lennonlover schreef:
sorry mensen, écht mijn muziek niet! wél een mooie cover!

Was bij mij eerst ook niet het geval totdat ik me er zelf op betrapte graag Rammstein clips op t.v. te zien en ook de nummers steeds beter begon te vinden. Ik kan me overigens wel voorstellen, dat niet iedereen dit goede muziek vindt. Ik ben echter al een tijdje om. Mutter staat nu zelfs stevig in mijn top 10.

Niet mijn muziek, wel een erg goede CD. Staan erg goede nummers op, met goede beats. Top album van onze oosterburen. Een hoop Amerikanen zullen dit ongetwijfeld geïmporteerd hebben. Ik geef het 4,5 sterren.

Feeder
Mavuba schreef:

Niet jouw ding en toch een 4.5* ?

Feeder schreef:

Niet jouw ding en toch een 4.5* ?
Een geval van 'de uitzondering die de regel bevestigt' lijkt me. Ik ken in genres die me niet aanstaan ook enkele leuke cd's.

Charles Manson
ik denk dat we dit album wel mogen beschouwen als de ommekeer.

Ja Feeder, is dat vreemd? Het is precies wat MetalDex omschrijft; als je open staat voor wat anders, en het is een goede CD, dan mag je dat best kenbaar maken. Ik ben geen liefhebber van dit genre, maar dit album is gewoon hoogstaand. Ik sta nog altijd achter mijn beoordeling; 4,5 sterren.

Ik heb 2 albums van Rammstein (Reise, Reise en Rosenrot) en die zijn allebei zeer fijn, dus ik hoop dat deze ook lekker is

En als ik verschillende bronnen van info moet geloven is dit geloof ik het beste album van Rammstein, dus ik denk dat het dan wel goed zit Ben benieuwd

Ben hem nu aan het downen.......

Ben hem nu (weer) aan het beluisteren en hij is echt lekker Al vind ik Reise, Reise nog wel beter, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik dit album wat vaker moet gaan beluisteren. (En dat ga ik ook zeker doen )

avatar van Hans Brouwer
Freekje schreef:
Freekje, alle albums van Rammstein zijn lekker hoor !

Hans Brouwer schreef:
Freekje, alle albums van Rammstein zijn lekker hoor !

Ik vind Rosenrot anders wel een beetje tegenvallen, op een paar uitschieters* na dan.

*Uitschieters: Mann Gegen Mann, Zerstören en Te Quiero Puta

De beste track van dit album is voor mij, Spieluhr . Dat refrein vindt ik echt zeer lekker

avatar van king_arthur
Hier kommt die Sonne! En natuurlijk Feuer frei uit XXX. Helemaal lekker deze plaat.

MetalDex
Helaas ben ik Feuer Frei! na het zien van de film (en de clip) steeds minder gaan vinden. Maar een album met Feuer Frei als zwakste nummer... die mag er wezen hoor! 4,5*

Ietsjes minder als "Sehnsucht" maar niet slecht. De laatste tijd luister ik het alleen niet zo vaak meer. Maar als jeugdsentiment (2 jaar geleden ofzo maarja ) toch nog 3 sterren.

avatar van Shinobi
Lekker album om naar te luisteren, alle nummers zijn gewoon top.
Verder heb ik niet echt aanmerkingen op deze cd.

Ik geef 'm 5 sterren.

avatar van dave
Sonne en Ich will zijn prachtige tracks
Meer heb ik niet moeten horen