Arctic Monkeys - AM (2013)

Label: Domino

1. Do I Wanna Know? (4:32)
  2. R U Mine? (3:21)
  3. One for the Road (3:26)

met Josh Homme

4. Arabella (3:27)
  5. I Want It All (3:04)
  6. No. 1 Party Anthem (4:03)
  7. Mad Sounds (3:35)

met Pete Thomas

8. Fireside (3:01)

met Bill Ryder-Jones

9. Why'd You Only Call Me When You’re High? (2:41)
  10. Snap Out of It (3:12)
  11. Knee Socks (4:17)

met Josh Homme

12. I Wanna Be Yours (3:04)
  13. 2013 * (2:26)
  14. Stop the World I Wanna Get Off with You * (3:11)
  15. Do I Wanna Know? [Live from the iTunes Festival] * (4:27)
  16. Fireside [Live from the iTunes Festival] * (3:01)
  17. Arabella [Live from the iTunes Festival] * (3:27)
  18. One for the Road [Live from the iTunes Festival] * (3:28)
  19. R U Mine? [Live from the iTunes Festival] * (3:23)
avatar van Zwaagje
Dit is zo'n band die ik van naam ken, maar op de een of andere manier volledig langs me heen is gegaan. Via the last schadow puppets bij dit album terecht gekomen. Ik kom er op terug....

avatar van EttaJamesBrown
Zwaagje schreef:

Weet je ook ongeveer?

avatar van Zwaagje
EttaJamesBrown schreef:

Weet je ook ongeveer?

Scherp!
kan nog wel ff duren. Er komt zoveel mooi nieuw werk uit......

avatar van blur8
Als je alle AM albums nog moet verkennen is dat inmiddels al een hele klus. Te laat dus.
Maar als the last schadow puppets is ingedaald, moet dit ook lukken. De creativiteit van Frontman Alex kent geen grenzen. AM is niet voor niets vernoemd naar de bandnaam. Ze vinden het dus zelf ook het beste wat ze tot heden gemaakt hebben. En laten we (ik) duidelijk zijn. Alles wat er dit jaar is uitgekomen staat in de schaduw van AM. doe er je voordeel mee.

avatar van JVT
JVT
Te laat? Ik zou er zeker mee beginnen, is zeer de moeite. Alle 5 hun albums zijn heel erg goed, en klinken allemaal toch net weer ietsje anders.
Mijn favoriet is nog steeds humbug, maar ook deze AM is een wereldplaat.

avatar van blur8
Nauw ja, Beter laat dan nooit. ..... de 5 sterren zeggen voldoende denk ik.
Geniaal album, ook na 4 jaar nog.

JVT schreef:
Humbug is mijn favoriet, maar heb al hun albums op 5* staan eigenlijk. Ze klinken allemaal iets anders maar de kwaliteit is er op iedere plaat. Met suck it and see had ik het meeste moeite, maar die uiteindelijk wel heel erg gegroeid.
En idd die teaser klinkt alvast goed

Ik kan het niet begrijpen dat mensen AM goed vinden eigenlijk, hemeltje, wat heb ik mij geërgerd aan dat album.

avatar van JVT
JVT
Ook Do I wanna know en R U Mine niet? ?

JVT schreef:
Ook Do I wanna know en R U Mine niet? ?

DIWK vond ik echt wel lekker in het begin, R U Mine is oke, maar het is me allemaal veel te glad en nep-stoer. Het gevoel bekroop me dat ze precies dat werden waar ze helemaal in het begin precies de tegenhanger van waren. En dan dat hoge achtergrond-gezang van die drummer. Humbug was geweldig en ik heb SIAS toch wat meer leren waarderen de laatste tijd, maar die is toch ook te netjes. Daarom hoop ik dat het album in z'n geheel dat vuige en avontuurlijke weer heeft, zoals dat in de trailer te horen is.

Ondanks dat ik dacht dat ik deze band zo langzamerhand wel een beetje had opgegeven moet ik toegeven dat ik stiekem toch wel weer heel erg enthousiast word van het nieuws van een nieuwe Arctic Monkeys.

UnknownPleasure

AM zeker slecht! Erg me er ook soms mateloos aan! Daarom zeg ik dat dus dat het alleen maar beter kan gaan worden!

Wat zeg jij allemaal

avatar van Motdattan
Vond AM alles behalve slecht, maar wel het minste album dat ze gemaakt hebben.

SOAD schreef:
Ik hoop dat ze weer terug gaan naar hun oude sound. Vond AM veel te poppy en verreweg hun minste album.

Poppy is misschien niet het goede woord, de eerste twee albums waren ook "poppy" maar dan wel in de beste zin van het woord. Het was gewoon nep en glad, er lijkt een soort radio-laagje overheen te zijn geplakt en hoe hard ze t soms ook wilden maken (R U mine) leunde het veel te veel op een soort "swag" of "sexyheid" waar ik mij echt enorm aan erger, terwijl zoiets als Dance Little Liar écht sexy is, maar dit komt dan door de melodie en de sfeer zelf, en niet door het soort effectbejag waarvan op AM sprake was . In dat mini-clipje wat we nu hebben ontvangen; hoe klein die ook is hoor je toch een sfeer die ik nergens heb gehoord op AM.

Ik hoop overigens dat ze nog zoiets als Cornerstone in zich hebben, van mij mag het hele album zelfs wel vol staan van dat soort meesterlijke "liedjes".

avatar van SOAD
UnknownPleasure schreef:

Humbug is ook mijn favoriet en Dance little Liar mijn favoriete track. Heerlijk donker en rauw album. Nog steeds 1 van mijn favorieten. Het album AM zal het ongetwijfeld goed hebben gedaan bij de Amerikaanse tienermeisjes maar ik vond het veel te gepolijst. De sound beviel me ook niet ofzo, met die wazige wannabe Dre beats. Het rustige nummer no1 Party Anthem was daarop mijn favoriet gek genoeg.

avatar van Hanszel
Oh oh... ik heb dit nog geen score gegeven. Met de nieuwe die in de platenzaak op mij ligt te wachten (waarvan de meningen op dit forum alle kanten op schieten. Ik kan niet wachten om 'm te luisteren) keek ik nog even terug naar dit. Nog niet beoordeeld dus. Momenteel staat Arabella op, en ik weet nog dat de teksten in het boekje mooi de 'hartslag' van AM volgden. Mooi artwork dus, dat zijn altijd pluspunten.
Maar.... Humbug is mijn favoriet en om onderscheid te maken kan ik dus niet alles 5* geven maar ik neig er wel naar....

Laat ik gewoon even met 4 beginnen met dikke kans op verhoging. Moet even kijken hoe ik de anderen gewaardeerd heb.

avatar van iHateDolphins
UnknownPleasure schreef:

je vindt hem zelf blijkbaar ook goed, want je geeft hem 3 sterren = een 6

Maar waarom niet dan?

iHateDolphins schreef:

je vindt hem zelf blijkbaar ook goed, want je geeft hem 3 sterren = een 6

Maar waarom niet dan?

3* is voor mijn doen vrij laag. Een 6 is gewoon "matig", en als ik zo'n cijfer geef ben ik teleurgesteld. Het krijgt nog wat extra's omdat het natuurlijk muzikaal goed in elkaar zit. De reden waar jij naar vraagt heb ik hierboven al aangegeven.

avatar van iHateDolphins
Oke fair enough, ik ben meer van de 6-jes cultuur blijkbaar. Ik was er altijd erg blij mee als het voor Duits of Frans was vroeger

avatar van Hanszel
Tien dagen geleden noteerd ik hier (pas) mijn eerste beoordeling/waardering met 4*. Ik zei al dat er grote kans op verhoging was en die komt nu. Meteen naar 5? Mwah, laat ik niet te hard van stapel lopen maar ik heb deze de afgelopen tijd minstens net zo vaak als TBH+C geluisterd en waar de animo voor die laatste steeds verder omlaag gaat, gaat ie voor deze meer en meer omhoog!

Dit is echt een volwassen, goed, compleet en gevarieerd album blijkt. Het was een 'moetje' herinner ik me nog van toen deze net uit was. Dat was een verassing voor mij en omdat Humbug mijn all-time favoriet was (dacht ik toen) en SIAS een beetje tegenviel heb ik deze toen niet innig omarmd. Misschien is dat nu aan het gebeuren. Ik vind 'm echt beter en beter worden. Zelfs het laatste nummer luister ik nu helemaal af. Stofzuiger, auto's die niet roesten... ik vond het maar stom in het begin, nu kan ik het wel hebben.

Zou TBH+C ook zo'n scoreverloop hebben? Ik betwijfel het.... Zoals ik deze heel volwassen en compleet vind, is mijn mening over die laaste momenteel het best samen te vatten in: You tried too hard.

Maar het kan verkeeren. Deze is ook al 5 jaar oud dus ik heb nog even. Goed, voor nu omhoog naar bijna maximaal.

avatar van adri1982
Een heel goed album van deze Britse rockband. De eerste twee nummers Do I Wanna Know? en R U Mine? zijn al meteen al twee steengoede nummers, hoewel de tweede verrassend veel op de eerste lijkt .
Verder bestaat het album uit zowel goede, zeer goede en aardige nummers. Daarvan vind ik besten Arabella, de nogal ondergewaardeerde ballad No. 1 Party Anthem en Fireside (in samenwerking met Bill-Ryder Jones), waarvan de laatste twee genoemden zelfs mooi zijn.

Een aanrader dus; 4*.

avatar van Funky Bookie
Knap hoe deze band zich qua sound bljft ontwikkelen. Het springerige, jeugdige enthousiasme van hun eerste albums is ingewisseld voor een meer volwassen geluid, met behoud van de kwaliteit.
Knappe prestatie van Turner en zijn mannen!

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Dit album is altijd een beetje aan mij voorbij gaan, maar afgelopen week eens wat uitgebreider beluisterd. Staan toch wel een aantal erg fijne nummers op. Fireside Inmiddels begint hun discografie toch aardig gevarieerd en indrukwekkend te worden.

avatar van Film Pegasus
Altijd een dubbel gevoel met Arctic Monkeys. Zo'n nummer als Do I Wanna Know? heeft een mooie intro dat doet luisteren. Maar dan stilaan wat vervelend wordt. En dan bedoel ik er niet mee dat het slecht is voor alle duidelijkheid. De band heeft een duidelijke sound, sterke frontman en leuke riffs. Maar toch mis ik ergens die oprechte rock 'n roll. Ik heb ze een keer live gezien en had de indruk dat het optreden maar bleef duren. Muzikaal gezien vallen ze wel wat in herhaling en komt het toch eerder over als een gimmick dan als sterke muzikanten. Terwijl dat zeker niet zo is, maar het komt wel af en toe over.

AM is geen slecht album met de nodige klassiekers die een jong publiek hebben gevonden en nog lang zullen gedraaid worden.

avatar van TornadoEF5
Do I Wanna Know kende ik vooral van The Crew, en heeft ook belachelijk veel YouTube views. Doet me een beetje denken aan de Twenty One Pilots hype. Beetje beugehoord eigenlijk, nooit echt een fan van geweest en vond het altijd een heel vervelende themesong voor een game. Vond het niet echt passen bij The Crew en door dit liedje speelde ik zelfs The Crew niet zo graag, puur omdat het altijd dat zelfde liedje was, wanneer je op het menu klikte (er waren wel andere reden waarom The Crew suckt zoals het verhaal en de irritante voice-overs met een afschuwelijke stem, maar bon. Eigenlijk is het één van de slechtste mainstream games die ik ooit gespeeld heb, en dan is het vervolg nog naar het schijnt 10.000 keer slechter. Het geluid van de game is eigenlijk afschuwelijk op bijna elk vlak).

Is het album dan beter. Tja. Op zich had ik niets tegen Whatever People... en FWN, maar ik had eigenlijk gehoopt dat die nummers of albums me beter zouden bijblijven. Blijkbaar 26 keer geluisterd naar 505 op last.fm en 125 keer naar Arctic Monkeys. Ik kan me eigenlijk geen enkele van de nummers herinneren behalve Do I Wanna Know? 505 ben ik zelfs alweer compleet vergeten. Dat zegt heel veel. Maar op zich is het geluid van die albums nog oké.

Nummer 2 (R U Mine?), Nummer 3 en Nummer 4 zijn absoluut verschrikkelijk. Dan wordt het terug wat beter met I Want It All en No.1 Party Anthem. Daarna weer twee mislukte nummers. Why'd You Only Call Me When You're High is ook weer zo een vervelend nummer. Snap Out of It idem dito. Ik heb wel het gevoel dat het redelijk catchy nummers zijn als je dit inderdaad veel luistert, maar de kutproductie verneukt het gewoon bij 90% van de liedjes. Knee Socks is ook weer een erg slecht nummer. En het nummer om mee te eindigen is ook weer ja flauw. Wat mij ook stoort zijn de vocals buiten Turner.

Het probleem met AM is dat het productiegeluid gewoon verschrikkelijk is. Ik vind de stem wel oké, maar het is gewoon instrumenteel en vooral qua productie gewoon afgrijselijk en verschrikkelijk. Bij het middenstuk is de ergernis iets minder groot, maar begin & eind is een lijdensweg voor mij.

Bij de meeste albums of groepen die niet echt voor mij zijn, begrijp of zie ik wel waarom er anderen van houden en zie ik ook wel waarom het werkt, of waar de mooiheid in schuilt, maar hier zie ik het niet, en voor mij is het echt "spit in your face" muziek.

Muziek dat te vergelijken valt als op een zure citroen bijten, en nu maar doorspoelen met iets zoets zoals Japanese Breakfast.

avatar van Juul1998B
No. 1 party anthem is zo'n lekkere swinger.
Tijdloos album die je altijd kunt opzetten!

avatar van Vert Lin
Makkelijk gemaakte plaat, recht zo die gaat, maar weinig verheffend. I want it all is best wel een niemendalletje en dat verwacht je niet bij de AM. Ze kunnen beter.

avatar van Mr. Rock
Een aantal aardige nummers maar ook de nodige kleurloze tracks die me absoluut niets doen. Echt bijzonder wordt het nergens.

Er is best wat variatie te vinden. Wat snellere rocktracks en wat rustigere nummers. Zo is Fireside is een fijne track met een lekkere dromerige sfeer. De eerste twee nummers en Arabella klinken ook prima. I Want It All, Mad Sounds en No 1. Party Anthem gaan juist snel de vergetelheid in.

Veel beter dan 'oké' wordt het nergens. Veel zesjes, een zeventje hier en daar, maar nooit eens een negen.