Orchestral Manoeuvres in the Dark - Architecture & Morality (1981)

Pop / Electronic
Label: DinDisc

1. The New Stone Age (3:22)
  2. She's Leaving (3:28)
  3. Souvenir (3:39)
  4. Sealand (7:47)
  5. Joan of Arc (3:48)
  6. Joan of Arc (Maid of Orleans) (4:12)
  7. Architecture & Morality (3:43)
  8. Georgia (3:24)
  9. The Beginning and the End (3:48)
  10. Extended Souvenir * (4:16)
  11. Motion and Heart [Amazon Version] * (3:07)
  12. Sacred Heart * (3:30)
  13. The Romance of the Telescope * (3:22)
  14. Navigation * (3:00)
  15. Of All the Things We've Made * (3:25)
  16. Gravity Never Failed * (3:26)
Nog wat tijd nodig om dit te beoordelen, maar wat een opener!!!

avatar van dazzler
angelin schreef:
Nog wat tijd nodig om dit te beoordelen, maar wat een opener!!!

En kan je ons vertellen waarom het dan toch maar een 2,5 geworden is?

avatar van Chameleon Day
De opener was zo vreselijk en vreselijk goed, dat de rest zwaar tegenviel...zoiets?

avatar van Chameleon Day
Vandaag bij de kringloper het vinyl voor één € gescoord. Plaat heeft slechts één tik. Hoes kon wat beter. Fijne plaat. Nog steeds!

avatar van Castle
Buiten de singles indertijd (souvenir en vooral maid of orleans, waar ik als kleine jongen een 7” single van zakgeld had gekocht) kon ik het album tot vandaag niet. In een 2de hands bak voor 4 euries gescoord op vinyl en goede kwaliteit ook nog, wat de ontdekking allen verder veraangenaamd. Na vorig jaar Dazzle ships als prettige ervaring en nu deze vrees ik toch meer uit de begin jaren van de heren ga kopen op vinyl.
Fijn stuk muziek en wat een opener, vette beat wat zijn tijd vooruit was (Roland 808?).

avatar van Premonition
Castle schreef:
wat een opener, vette beat wat zijn tijd vooruit was (Roland 808?).

OMD zette The New Stone Age destijds als opener op dit album, omdat ze hoopten dat de kopers dachten dat ze de verkeerde plaat in huis hadden gehaald van een postpunk band.
Ik vind het dan ook OMD's beste nummer die ze hebben gemaakt.

avatar van Castle
Premonition schreef:

Ik vind het dan ook OMD's beste nummer die ze hebben gemaakt.

Hahaha met Maid of Orleans in het achterhoofd wel een shocking opener lijkt me zo.

avatar van dazzler
Orchestral Manoeuvres in the Box (OMD 40)

Even reclame maken voor een OMD spelletje naar aanleiding van hun 40ste verjaardag.

avatar van Marco van Lochem
Orchestral Manoeuvres in the Dark, O.M.D., wordt in 1978 in Wirral Merseyside opgericht. Basisleden zijn zanger/bassist Andy McCluskey en toetsenist/zang Paul Humphries, die door Martin Cooper (diverse instrumenten) en drummer Malcolm Holmes vanaf 1980 worden bijgestaan. In het jaar dat de punk nog steeds erg populair is in Engeland, ontwikkelt O.M.D. zich een geheel eigen stijl, waarin de synthesizer van Humphries een belangrijke rol heeft, naast het swingende basgeluid van McCluskey. In februari 1980 verschijnt het selftitled debuutalbum van de Engelse band, waarop O.M.D. klassiekers als “ELECTRICITY” en “MESSAGES” staan. Iets meer dan een half jaar later verschijnt album nummer 2, “ORGANISATION”, waarop de band de synthesizerpop verder uitwerkt en waarvan “ENOLA GAY” uitgroeit tot een internationale hit én een song is die nog steeds hoort bij de soundtrack van de jaren ’80. Op 8 november 1981 verschijnt “ARCHITECTURE & MORALITY”. Een dag eerder komt de eerste single “SOUVENIR”, gezongen door Humphries, in de top 40 en daarmee scoort de band zijn eerste Nederlandse hit. In februari 1982 komt “MAID OF ORLEANS (the waltz Joan Of Arc)” als tweede single uit. Mensen die naar Countdown of Toppop kijken, hollen naar de platenzaken, omdat ze “dat liedje willen hebben, met het meisje op het paard”. Dankzij die clip en omdat het gewoon een ontzettend goed liedje is, staat “MAID OF ORLEANS (the waltz Joan Of Arc)” in de vierde week Top 40 al op de eerste plaats en blijft daar 4 weken op staan. Mede dankzij het succes van die single, groeit “ARCHITECTURE & MORALITY” uit tot het succesvolste album van O.M.D., maar ook vanwege de kwaliteit van de songs, is het een klassieker geworden. Ze hebben de perfecte balans gevonden tussen pure synthesizer muziek en pop, en de 9 songs zijn allemaal van grote schoonheid. “THE NEW STONE AGE” is een uptempo popsongs, gedragen door de zang van McCluskey en zijn baspartij, “SHE’S LEAVING” en “SOUVENIR” zijn prachtige synthpop songs met een aanstekelijke melodie en met het ruim 7 en een halve minuut durende “SEALAND” is dat het langste nummer van het album. Dit grotendeels instrumentale nummer kent een spannende opbouw met een hoofdrol voor de synthesizers van Humphries. “JOAN OF ARC” is een typische uptempo O.M.D. song en wordt hartstochtelijk gezongen door McCluskey. Na de nummer 1 hit “MAID OF ORLEANS (the waltz Joan Of Arc)” gaat het album verder met het titelnummer, een instrumentaal, wat ontoegankelijker nummer, maar wel met de O.M.D. sound die je ook verwacht. “GEORGIA” is weer een heerlijke uptempo song en met spannende en rustige “THE BEGINNING AND THE END” wordt het album afgesloten. Na dit grote succes kwam anderhalf jaar later “DAZZLE SHIPS’, waarop de heren gingen experimenteren en waarmee het grote succes tijdelijk verdween. In 1984 kwam dat wel weer terug met de hits “LOCOMOTION” en “TALKING LOUD AND CLEAR”. De synthesizersound verdween steeds meer naar de achtergrond en de commerciële singles werden belangrijker. In 1989 stapte Paul Humphries op, McCluskey ging nog wel door, maar doekte O.M.D. in 1996 op. In 2005 kwamen de heren weer samen om in 2006 het 25 jarig jubileum van “ARCHITECTURE & MORALITY” uitgebreid te vieren. Sindsdien brachten ze 3 albums uit, die allemaal het bekende O.M.D. synthesizer geluid laten horen. Dit album zal tot in lengte van dagen te boek blijven staan als een belangrijke ontwikkeling in synthpop en invloed op andere artiesten…en dat is terecht!

avatar van spinout
Waarom schrijf je telkens Maid of Orleans (the waltz Joan of Arc)? De titel is toch Joan of Arc (maid of Orleans).

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
spinout schreef:

De single heette zo om verwarring met voorganger Johan of Arc te voorkomen, geloof ik.

Wat mij betreft ook meteen twee van de beste singles ooit uitgebracht. OMD bewees hier (en op de rest van de plaat, maar vooral hier) dat passie en hartstocht prima konden passen binnen de synthmuziek.