MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Arcade Fire - Reflektor (2013)

mijn stem
3,85 (941)
941 stemmen

Canada
Pop / Rock
Label: Merge

  1. Reflektor (7:33)
  2. We Exist (5:43)
  3. Flashbulb Eyes (2:42)
  4. Here Comes the Night Time (6:30)
  5. Normal Person (4:22)
  6. You Already Know (3:59)
  7. Joan of Arc (5:24)
  8. Here Comes the Night Time II (2:51)
  9. Awful Sound (Oh Eurydice) (6:13)
  10. It's Never Over (Hey Orpheus) (6:42)
  11. Porno (6:02)
  12. Afterlife (5:52)
  13. Supersymmetry (11:16)
totale tijdsduur: 1:15:09
zoeken in:
avatar
4,5
Als Arcade Fire-fan van het eerste uur, was ik ook zeer benieuwd naar deze plaat. Nu 3 keer beluisterd en ik heb nog zeker niet het 'wauw-gevoel'. De nieuwe sound vind ik wel interessant, maar ik mis een beetje de beleving en ziel van met name de eerste twee albums. Wel vind ik de tweede CD meteen al beter en interessanter dan de eerste. Met name Afterlife is voor mij het nummer dat echt blijft hangen tot nu toe.

Maar zoals altijd bij een AF zal het één en ander ook hier wellicht nog groeien. Wordt vervolgd!

avatar van GrafGantz
4,0


With its clipped snippets of airwave chatter (the BBC's Jonathan Ross makes a cameo)


Ah, dan had ik inderdaad goed gehoord dat hij het was.

avatar
5,0
ik snap echt niet wat afterlife goed maakt.

oe oeoe oe

reflektor was als single zo veel beter

avatar
4,0
wat een album,en ik denk dat ik die cd veel ga opleggen in de auto voor lange ritten.
''porno" is één van mijn favorieten de minste vind ik nog altijd reflektor hij is zeker niet slecht maar duurt gewoon veel te lang alleen het begin en einde vind ik tamelijk goed de rest van het nummer vind ik nogal chaotisch overkomen.
kortom ze hebben hun zelf weer overtroffen en respect voor de band om zo een risico te pakken om meer elektronica te gebruiken en ik denk dat het bij sommige fans in het verkeerde keelgat is geschoten

avatar van west
4,0
Joan of Arc!

En nu Awful Sound (Oh Eurydice) tot mijn verrassing ook de kant van erg fijn op gaat, wordt het hoog tijd voor: here are the five stars! Wat een enthousiast album vol afwisseling en steengoede songs is dit geworden zeg!

Dit is een citaat uit de recensie in Platomania 302 over dit album (cijfer 9 uit 10):
"Arcade Fire anno 2013 is meer dance-georiënteerd geworden. De actief gemixte ritmesectie, de vele percussie-elementen die steevast op de voorgrond te horen zijn, het maakt de band Arcade Fire vitaler dan ooit. En mede door die vitaliteit en eigenzinnigheid mag Arcade Fire zeer terecht tot één van de meest belangwekkende bands van deze twee decennia betiteld worden."

avatar van The Scientist
2,0
Platomania... Ik daag je uit daar 1 negatieve recensie in te vinden, wat recensies betreft het meest lachwekkende stukje toiletpapier van Nederland (wel goed voor een overzichtje en af en toe een artikeltje)... Ik hoor die geweldige ritmesectie ook niet.

Het woord "belangwekkend".. Wat betekent dat eigenlijk.

avatar van Koston
4,0
Supersymmetry moet één van de prachtigste afsluiters zijn die ik ooit heb gehoord. Doet wat denken aan - inderdaad - het einde van Kid A. Zeer passend die ambient als afsluiter.

avatar van west
4,0
@ The Scientist:

Als je de Platomania zo graag leest, dan zou je ook weten dat het cijfer 9 zelden gegeven wordt. Verder gaat het mij om het stukje tekst wat geciteerd wordt, en dan moet je wel keurig de bron vermelden. Een heel aardig stukje tekst, dus niet te snel meenemen naar de wc, zou ik zeggen.

avatar van The Scientist
2,0
Je citaat is en beetje nietszeggend... Iemands mening aanhalen puur omdat je het ermee eens bent... niet ter ondersteuning of als achtergrondinformatie... Nogmaals, als een stel slappe beats een goede ritmesectie is geworden volg ik het echt niet meer. (Wat moeten dingen als Venetian Snares of een goede jazzdrummer dan wel niet zijn)

Ik ben wel benieuwd hoe ze het live gaan brengen... Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze deze nummers met dezelfde dynamiek/hetzelfde leven kunnen brengen als dat ze tot nu toe deden.

avatar van Don Cappuccino
4,0
Supersymmetry is een hele mooie afsluiter. Erg blij dat ze niet hebben gekozen voor een overdreven bombastische finale maar juist alles rustig laten wegvagen.

Ik open met 4 sterren. Reflektor is een gevarieerde plaat geworden die steeds dramatischer qua sfeer wordt naar het einde toe.

avatar van hidalgo
4,5
er zijn maar weining groepen die goed in de studio zijn ook live goed zijn
en wat oor en Platomania zeggen daar veeg ik ook mijn bips mee af
jaren lid geweest van oor wat is dat toch een sprookjesboek
geworden dan koop ik liever in kaatsheuvel een plate grond
van het park

avatar van IllumSphere
4,5
Voor mensen die de plaat nog niet op vinyl hebben; De Franse Amazon verkoopt deze plaat voor maar 26 euro en is tot op heden de goedkoopste prijs voor dit dubbelalbum.

avatar van swoon
4,5
Volledig eens met pitchfork, dit is magistraal album

avatar van west
4,0
The Scientist schreef:
Je citaat is en beetje nietszeggend... Iemands mening aanhalen puur omdat je het ermee eens bent... niet ter ondersteuning of als achtergrondinformatie...Ik ben wel benieuwd
hoe ze het live gaan brengen... Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze deze nummers met dezelfde dynamiek/hetzelfde leven kunnen brengen als dat ze tot nu toe deden.


Er staat juist heel wat info in dat citaat, dat weet je best, want je bent een scientist.

Alhoewel: wel goed opletten hier op de site en om je heen: al een flinke tijd terug speelde Arcade Fire in een special rond dit album 3 nummers (Saturday Night) live, met nog meer dynamiek als op deze plaat.

avatar van The Scientist
2,0
feitelijke info:

"Arcade Fire anno 2013 is meer dance-georiënteerd geworden."
Correct, is een feit, maar zegt eigenlijk niets wat nog niet gezegd is

"De actief gemixte ritmesectie, de vele percussie-elementen die steevast op de voorgrond te horen zijn"
Is een feitelijke uitspraak, maar daarmee niet per se waar... ik hoor, zoals aangegeven, die actieve ritmesectie niet zo... dat hangt net van je vergelijkingsmateriaal af... als 2 drums "vele percussieinstrumenten" zijn is het waar.

"het maakt de band Arcade Fire vitaler dan ooit."
mening, geen feit, dan lees ik liever jouw eigen mening in plaats van een gerecyclede

"vitaliteit en eigenzinnigheid"
mening, zie boven

"mag Arcade Fire zeer terecht tot één van de meest belangwekkende bands van deze twee decennia betiteld worden."
mening, zie boven, bovendien betekent het woord "Belangwekkend" weinig meer dan interessant, en dat het interessant is ontken ik niet, maar dat zegt niks over de muzikale kwaliteit.


Ik snap het niet goed dat vooral jij, maar zowel fans als "haters" van deze muziek hun mening te lijken te willen objectiviseren door er nietszeggende citaten, externe recensies, gezwets over productie etc etc.. bij te gaan halen. Schrijf over wat je zelf van de muziek vindt!.. dat vind ik veel interessanter, en accepteer dat mensen het niet met je eens zijn. Dat doe ik ook, maar als er rare dingen worden geinsinueerd over mijn mening (wat jij niet doet ).. of willekeurige meningen van anderen erbij worden gehaald dan zeg ik daarover wat ik ervan vind, overbodig..

Verder bedoelde ik met die dynamiek niet ten opzichte van deze plaat, maar ten opzichte van live-optredens in het verleden, en die dynamiek zie ik niet zo meer in die filmpjes, maar misschien als er daadwerkelijk een tour omheen komt

avatar van west
4,0
The Scientist schreef:
Ik snap het niet goed dat vooral jij, maar zowel fans als "haters" van deze muziek hun mening te lijken te willen objectiviseren door er nietszeggende citaten, externe recensies, gezwets over productie etc etc.. bij te gaan halen. Schrijf over wat je zelf van de muziek vindt!.. dat vind ik veel interessanter


Dan ben je precies aan het verkeerde adres. Ik heb het even opgezocht, maar ik heb inmiddels 791 meningen / recensies geschreven hier op Musicmeter. Ook bij dit album: klik maar op 'meningen'. Dan kan je daar zien dat dit citaat in het verlengde ligt van mijn recensie / mening. Overigens komt dat citaat ook uit een recensie: het is iemand's mening waar ik mij in kan vinden. That's all.
En nu hou ik erover op.

avatar van The Scientist
2,0
Ik waardeer het ook zeker dat je je mening erover geeft (ik geloof niet dat ik daar kritiek op heb gehad), als die iemand zijn mening wil verkondigen vind ik het prima, maar laat hem dat dan zelf hier doen ... als dit citaat in het verlengde van je mening ligt heb ik liever dat je het zelf op een vergelijkbare manier verwoordt

Als mensen allerlei stukken uit negatieve recensies zouden kopieren en hier neer zouden zetten zou dat toch ook vrij lachwekkend zijn?

avatar
Steve McQueen
west schreef:
Joan of Arc!

En nu Awful Sound (Oh Eurydice) tot mijn verrassing ook de kant van erg fijn op gaat, wordt het hoog tijd voor: here are the five stars! Wat een enthousiast album vol afwisseling en steengoede songs is dit geworden zeg!

Dit is een citaat uit de recensie in Platomania 302 over dit album (cijfer 9 uit 10):
"Arcade Fire anno 2013 is meer dance-georiënteerd geworden. De actief gemixte ritmesectie, de vele percussie-elementen die steevast op de voorgrond te horen zijn, het maakt de band Arcade Fire vitaler dan ooit. En mede door die vitaliteit en eigenzinnigheid mag Arcade Fire zeer terecht tot één van de meest belangwekkende bands van deze twee decennia betiteld worden."


Ik moet ik het met The Scientist eens zijn dat de geloofwaardigheid van Platomania vooral bestaat uit positieve recensies. Zelden word een plaat daar echt bij de kladden gepakt.
Ook moet ik bekennen dat ik die 9,2 van Pitchfork niet verwacht had.Ik had van Pitchfork een wat meer kritische blik op het album verwacht. Nou ja. Het gaat er om wat je zelf van dit album vind en ik vind het wel erg goed klinken allemaal.
Belangwekkend is ook een wat overdreven bewoording voor dit album. Wat betekent dat nou eigenlijk? De crisis wordt er niet positief door beinvloed toch

avatar van west
4,0
Nogmaals, maar nu echt voor laatst: ikzelf vond het een interessant citaat over Reflektor:

- meer dance-georiënteerd (synthesizers, zwaardere bassen, productie(-invloed) James Murphy
- actieve ritmesectie, met veel percussie-elementen, regelmatig vooraan gemixt
- een vitaal klinkend Arcade Fire

Gewoon goed verwoord en inderdaad (en dat is toch niet gek) in het verlengde van mijn eigen recensie. En als iemand - kan ook een user hier zijn - iets goed verwoord, dan kan je daar melding van maken. Echt waar: dat kan hier!

avatar
Steve McQueen
west schreef:
Nogmaals, maar nu echt voor laatst: ikzelf vond het een interessant citaat over Reflektor:

- meer dance-georiënteerd (synthesizers, zwaardere bassen, productie(-invloed) James Murphy
- actieve ritmesectie, met veel percussie-elementen, regelmatig vooraan gemixt
- een vitaal klinkend Arcade Fire

Gewoon goed verwoord en inderdaad (en dat is toch niet gek) in het verlengde van mijn eigen recensie. En als iemand - kan ook een user hier zijn - iets goed verwoord, dan kan je daar melding van maken. Echt waar: dat kan hier!


Oh, was ook niets persoonlijks hoor west. Ik vond het alleen wel een reactie waard . En wat de muziek betreft ben ik met je eens. Die is erg goed

avatar van GrafGantz
4,0
The Scientist schreef:
Wat moeten dingen als Venetian Snares of een goede jazzdrummer dan wel niet zijn


Ik ga voor 'vervelend'.

avatar
Steve McQueen schreef:

Ook moet ik bekennen dat ik die 9,2 van Pitchfork niet verwacht had.Ik had van Pitchfork een wat meer kritische blik op het album verwacht.


Grap van het jaar.

avatar
Steve McQueen
(willie) schreef:
(quote)


Grap van het jaar.


explain?

avatar van Norrage
5,0
P4K erkent tenminste de genialiteit, prima recensie ook. Vaak zijn ze totaal niet leesbaar, maar deze was echt leuk en eerlijk. Samen met het artikel in de Volkskrant waardeer ik het album nu nog meer.

En ik zie dat het gemiddelde hier ook langzaamaan aan het opkruipen is...velen, waaronder ikzelf, hebben te snel geoordeeld

avatar van De-noir
4,0
Steve McQueen schreef:
(quote)


explain?

De mensen van Pitchfork zijn fanboys van het eerste uur en hebben Arcade Fire zowat eigenhandig groot gemaakt. Bij bepaalde releases kan je zonder een noot gehoord te hebben het cijfer van P4k al voorspellen...

avatar
Steve McQueen
De-noir schreef:
(quote)

De mensen van Pitchfork zijn fanboys van het eerste uur en hebben Arcade Fire zowat eigenhandig groot gemaakt. Bij bepaalde releases kan je zonder een noot gehoord te hebben het cijfer van P4k al voorspellen...


O.k. wist ik niet. Ik heb wel een aantal heel toffe albums gekocht dankzij Pitchfork trouwens. Maar Pitchfork is niet zo populair op MuMe begrijp ik?

avatar van Linius
4,5
Pitchfork is in het algemeen niet populair bij muziek liefhebbers. Of eigenlijk, dat was het ooit wel. Totdat Pitchfork een grote website werd met veel invloed en mensen er snel genoeg van kregen. Toch is het mooi dat bij elke interessante release van grote namen (The National, Vampire Weekend, Atoms for Peace etc.) er een discussie ontstaat over het cijfer van Pitchfork. Ze weten zichzelf mooi onder de aandacht te houden.

avatar van west
4,0
De-noir schreef:
(quote)

De mensen van Pitchfork zijn fanboys van het eerste uur en hebben Arcade Fire zowat eigenhandig groot gemaakt. Bij bepaalde releases kan je zonder een noot gehoord te hebben het cijfer van P4k al voorspellen...


Lees jezelf eens terug: p4k heeft Arcade Fire niet groot gemaakt, dat deed de band toch echt zelf.

avatar van Dance Lover
4,5
De verwachtingen waren hooggespannen maar Arcade Fire maakt het helemaal waar!

Reflektor, Joan of Arc & Afterlife mogen zich nu al regelrechte klassiekers noemen. Reflektor behoeft eigenlijk geen betoog meer, ongelofelijk sterk en gelaagd nummer met een heerlijke percussie. Hoogtepunt is de breakdown na bijna 5 minuten waar David Bowie de troepen vocaal komt versterken en een pianoriedeltje de boel succesvol voort blijft stuwen, terwijl iedereen aan het dansen is geslagen.

Joan of Arc, is ook zo`n gelaagd nummer met veel fraaie elementen. Zo neemt Régine Chassagne enkele Franse lyrics voor haar rekening. En dat doet ze op zo`n manier dat ik mij afvraag waarom zij geen eigen nummer in mocht zingen hier. Nummers als Haïti & Sprawl II behoren niet voor niets tot mijn favoriete Arcade Fire nummers! Afterlife mag dan een simpele tekst hebben, dit nummer weet mij emotioneel ten zeerste te raken. Vooral omdat ik dit jaar ook een leuke vakantieliefde in Brazilië heb opgedaan waar de vonken in het begin vanaf sprongen, echter na een half jaar bleek de afstand toch onoverbrugbaar. Ondanks de trieste boodschap van een verdwenen liefde, zorgen alle muziekinstrumenten er wel voor dat je jezelf ergens in Zuid - Amerika waant. Stilzitten op dit nummer gaat mij maar moeilijk af.

De overige nummers mogen er ook zeker zijn, maar moeten vaak nog wat groeien. We Exist is een fantastische nu - disco variant op de overbekende beat van Billie Jean van Michael Jackson. Natuurlijk geeft Arcade Fire hier zijn eigen draai aan. De beat wordt steeds meer naar de achtergrond verdrongen om plaats te maken voor meer vocalen en meer emoties. Zwaar verslavend nummer, waarbij je lekker kunt swingen terwijl Michael Jackson vrolijk voorleeft.

De nummers die volgen geven perfect aan waarom ik zo`n groot fan van Arcade Fire ben. Ze doen waar ze zelf zin in hebben en beperken zich nimmer tot 1 genre. Flashbulb Eyes is een logische reactie op Haïti, jammer dat dit nummer maar zo kort duurt. Here Comes The Nighttime is een lief en speels nummer met de overbekende tempowisselingen waar ze om bekend staan. Het slotakkoord is springerig zoals Animal Collective dat kon in zijn hoogtijdagen. Geweldig hoe er tussen al die chaos en drukte weer ritme in het nummer komt als Win Butler de vocalen gaat bedienen. Normal Person is een uitstekend rocknummer dat ik echter niet te vaak moet horen, alhoewel ik hier live zeker op uit mijn dak zou gaan. You Already Know is tenslotte een catchy en schattig popnummer, waarvan ik niet genoeg kan krijgen.

De 2de schijf bezorgde mij in het begin niet gelijk een halleluja gevoel. Met name het duo Awful Sound (Oh Erydice) & It’s Never Over (Oh Orpheus) vond ik na een paar keer draaien maar vreemde eenden in de bijt. Gelukkig ben ik alsnog helemaal bijgedraaid, in beide nummers schuilt een schat aan emoties. Ze weten mij nu gemakkelijk te ontroeren en kennen mooie muzikale arrangementen, net zoals Supersymmetry zich omvormt van een prachtig dromerig luisterliedje tot een pompende DFA track. De laatste 5 minuten vind ik echter wat teveel van het goede. Nogal pretentieus zelfs, om te denken dat iedereen 5 minuten naar bijna niets gaat zitten luisteren. De track had na 6 minuten gewoon op slot gegooid moeten worden of men had de laatste minuten groots uit moeten pakken of tenminste afsluiten met wat mooie ambient of zo.

Ondanks enkele (kleine) minpunten levert Arcade Fire gewoon weer een meesterwerk af!

En ik kan niet wachten totdat ik ze een keer live mag zien. 4,5*

avatar
Steve McQueen
west schreef:
(quote)


Lees jezelf eens terug: p4k heeft Arcade Fire niet groot gemaakt, dat deed de band toch echt zelf.


Oei. Wil niet echt een Pitchfork discussie ontlokken hier hoor

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 06:45 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 06:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.