Echo & The Bunnymen - Heaven Up Here (1981)

Label: Korova

1. Show of Strength (4:48)
  2. With a Hip (3:11)
  3. Over the Wall (5:50)
  4. It Was a Pleasure (3:05)
  5. A Promise (4:03)
  6. Heaven Up Here (3:47)
  7. The Disease (2:15)
  8. All My Colours (3:55)
  9. No Dark Things (4:21)
  10. Turquoise Days (3:48)
  11. All I Want (4:00)
  12. Broke My Neck [Long Version] * (7:17)
  13. Show of Strength [Live Version] * (4:39)
  14. The Disease [Live Version] * (1:53)
  15. All I Want [Live Version] * (3:10)
  16. Zimbo [Live Version] * (3:52)
avatar van dix
dix
beaster1256 schreef:
ik begrijp niks van de reactie van lukas, blijkbaar heeft de knaap drek in z'n oren ?!!

Ik begrijp daar ook weinig van.
Diezelfde eightiest-trucjes en galm hoor ik op Ocean Rain net zo hard. Zijn de liedjes die daaronder zitten beter dan die van HUH ?

In dat opzicht heeft Crocodiles nog het meest pure geluid.

avatar van Lukas
1,5
Tja, maar daar stoort het me niet en is het songmateriaal mijns inziens veel sterker. Dat geldt in iets mindere mate ook voor Crocodiles, ik vind Pictures on My Wall daar bijvoorbeeld erg goed. Overigens vind ik het triest dat sommigen menen kritiek op hun favje te moeten pareren met een persoonlijke aanval. Ik zeg per slot van rekening ook niet dat mensen die dit wel leuk vinden hun oren eens moeten laten uitspuiten. Sterker, ik probeer bij zo'n lage stem uit te leggen waarom ik die geef...

avatar van dix
dix
aan jou top 10 te zien is er niets mis met je oren

maarre ... Over the Wall, No Dark Things en the Disease, dat zijn toch mooie nummers ?

Lost Highway
Die muzieksmurf die deze cd op gelijke voet plaatst met Laura Lynn en Vader Abraham is hierbij ontmaskerd als lolsmurf. Alle gekheid op een stokje ben ik wel eens benieuwd naar de motivatie voor die stem.

avatar van Mjuman
Puik album - re-issue op cd is zeker voor de weggeefprijs alleen al vanwege de live versie van Zimbo zijn pegels waard.

Na een goed debuut, een waardige, goed klinkende opvolger; power en emotie

Mordor
A promise is echt heerlijk in de re-issue. Mooie gitaarrif.

Father McKenzie
Het is raar, maar muziek van deze band behoort bij mij tot het grote zwarte gat van.... "onbekend, behalve dan de naam...."
Ik moet muziek van deze band destijds op de één of andere manier nooit opgevangen hebben, nooit op radiostations hebben gehoord, of geen vrienden hebben gehad die er platen van hadden, want het is gewoon een grote onbekende voor mij, hoe bekend de naam van de band me ook in de oren klinkt.
Ik zou er geen enkele song kunnen van opsommen, helaas. En ik wéét amper hoe of ze klinken.....

Misschien moet ik maar eens een goede verzamelaar trachten te pakken te krijgen als instapper?

Mordor
Father McKenzie schreef:

Begin bij het debuutalbum en stapje voor stapje de albums tot en met Ocean Rain kopen en beluisteren. Ik heb de re-isues voor weinig geld gevonden. Als je van onderhoudende postpunk houdt dan is de band zeker iets voor voor jou.

Father McKenzie schreef:

Grappig - ik kom net bij Amazon vandaan waar de 2 disk versie van dit album voor 11.50 staat (incl een bonusdisk met een live concert met klassiek orkest erbij) en daar is het advies van de recensent om juist met dit album te beginnen - omdat dit het meest toegankelijke is en in die gedachte kan ik me wel vinden. Het is wellicht ook het minst typerend voor Echo, maar wel het meest verstild - qua geluidsbeeld.

Als cd vind ik "Heaven up Here" ook zeer de moeite waard - alleen al vanwege de mooie live uitvoering van "Zimbo" (All my colours).

avatar van mafketel
Mjuman schreef:

Inderdaad, verstild is een mooie term. Ik vind dit album meer op "sfeer" leunen dan Crocodiles, die meer song-gericht is.

Het heeft bij mij erg lang geduurd voordat ik deze beter vond dan Crocodiles.
Maar nummers als All My Colours en Turquoise Days : prachtig en intens !

Persoonlijk vind ik Crocodiles iets makkelijker te verteren, en dus ook makkelijker om mee te starten.

avatar van Chameleon Day
Als ik mij niet vergis, is 'Father M' niet zo'n liefhebber van post-punk. En dit is wel echte post-punk. Gedreven, dramatisch en idd zeer sferisch. Nmm een van De Grote Drie van de post-punk (samen met 'Closer' van JD en 'From the Lions Mouth' van The Sound).

Ik zou Father M eerder 'Ocean Rain' voor een eerste kennismaking adviseren. Op dat album verlaten The Bunny's de paden van wave/post-punk en gaan ze meer richting (gedreven) indierock. Veelal wordt Ocean Rain als het meesterwerk van The Bunnymen gezien. Nmm ten onrechte. 'HUH' is imo de beste.

Chameleon Day schreef:

Waarschijnlijk was mijn vision blue gekleurd en had ik niet goed gekeken - Ik bedoelde inderdaad Ocean Rain; mijn opmerkingen hierboven betreffen dat album.

En zoals een echt savant betaamt, leg je de vinger op de juiste plaats. Het rood van mijn beschaamde vergissing mengt zich met hoesblauw tot paars. HUH inderdaad de beste, alhoewel Crocodiles zich wel als een echt reptiel zich mijn gemoed inslonk. En live (3* gezien) verdienen ze de eremedaille van de Nederlandse polderpuikheid.

Voor een dikke 5 euro op ebay gekocht
in de enkele, geremasterde versie.

Ook hier geen "Puppet" te bespeuren.

avatar van Mjuman
@Daz: ik herinner me een geweldige uitvoering van All My Colours op het WOMAD '82 festival; op een gegeven moment riep Ian M: "Bring on the Burundi Boys" en toen kwamen Burundi Black (zoals ik hen ken) of The Royal Burundi Drummers hen versterken; dat is ooit uitgebracht op vinyl zie oa hier

Dezelfde opname - imo een absolute aanrader - is terug te vinden op het overzicht "Crystal Days" (4 cd's) en op een 4 cd jubileum-compilatie uit 2007 (van WOMAD). Ik draaide net Heaven up Here en nu Crocodiles; tsjonge wat een fijne muziek. Absoluut nog niets aan punch en zeggingskracht verloren.

avatar van dazzler
Ik heb die Crystal Days box in mp3 staan.
Die heeft dus wel alle non-album releases,
maar bevat natuurlijk niet alle albumtracks.

Ik vond het altijd een wat obscuur bandje (leerde hen pas laat kennen),
maar hun postpunk aanpak heeft een heel rootsy, bijna sixties gevoel.

Er is natuurlijk altijd die Doors referentie (toch terecht vind ik).
Zitten ze qua mood in het verlengde van The Sound (zelfde label),
dan vind ik Echo & The Bunnymen muzikaal toch een level beter.

avatar van Mjuman
Op vinyl is alles nog redelijk (en betaalbaar) te vinden - ze hebben altijd vrijd goed verkocht. Velver Underground zit er ook een beetje in.

Echo zeer regelmatig gezien, maar vanaf het begin (Crocodiles-tour) was het al een heel strakke band - controle, to-the-point, uitermate precies - beetje vergelijkbaar met Magazine qua aanpak en gedrevenheid. Bij The Sound wilde enthousiasme (heel mooi) wel eens doorslaan en dan was alles niet altijd even zuiver - al maakte de pure, krachtige emotie veel goed.

Je kunt die precisie horen door meerdere live-versies van één nummer naast elkaar te zetten. In het begin was met name Will Sergeant de perfectionist.

avatar van Leeds
een knappe plaat die ik graag es bovenhaal. Ocean Rain is welliswaar een stuk beter maar het bewijst toch wel dat Echo klasse in huis had.

Zeer sterke opener en eigenlijke enige hoogtepunt.

Net als bij het debuut Crocodiles (met als enige ijzersterke song Villiers Terrace) is de rest wel te doen maar daar blijft het dan ook bij. Hoewel het enige hoogtepunt hier beter is dan op Crocodiles vind ik Heaven Up Here in z'n geheel wel zwakker dan z'n voorganger.

Dikke 2 *

Later waarschijnlijk meer hierover.

avatar van orbit
In dat geval kan ik het kort met je maken, Echo & The Bunnymen is niks voor jou.

Dikke 2 *

Later waarschijnlijk meer hierover.

Geen tijd meer aan verspillen lijkt mij zo; zou me ook niet wagen aan Comsat Angels en The Sound laat die 'ouwe meuk' maar lekker links leggen - kijk maar naar The Horrors of White Lies.

Lost Highway

Cd'tje na het eerste nummer laten doorspelen
Ff serieus, hoe kan je nu niet onder de indruk zijn van All My Colours?

orbit schreef:

Niks voor mij? Dat weet ik zo nog niet...

Misschien blijft het gewoon bij enkele nummers.

Ocean Rain vind ik prachtig, The Killing Moon, The Cutter, Nocturnal Me, Bring on the Dancing Horses, Back of Love, Porcupine, Show of Strength, Villiers Terrace en in iets mindere mate Clay zijn steengoeie nummers.

Dat zijn al tien nummers. Daarom net dat ik blijf proberen.

M'n eerste kennismaking met Echo & The Bunnymen was met The Killing Moon. M'n eerste album was Siberia en dat vond ik zeker de moeite.

Dus niks voor mij lijkt me veel gezegd

Lost Highway schreef:

Cd'tje na het eerste nummer laten doorspelen
Ff serieus, hoe kan je nu niet onder de indruk zijn van All My Colours?

Ga ik zeker nog eens checken. Het hele album trouwens.
Was na de eerste keer gewoon niet onder de indruk van Heaven Up Here.

Mjuman schreef:

Ouwe meuk? Nochtans één van m'n favoriete genres... Vooral de nog oudere meuk dan

Avitas Sibannac schreef:

Ga ik zeker nog eens checken. Het hele album trouwens.
Was na de eerste keer gewoon niet onder de indruk van Heaven Up Here.

SVP voortaan eerst luisteren, luisteren, nog eens luisteren, jezelf bevragen, nog eens luisteren en dan posten.

Waver's (ook OW'ers) houden van nieuwe inzichten en inzichten delen, mits ze ergens op gestoeld zijn.

skyline
Dit is wel mijn genre maar om een of andere duistere reden niet echt mijn band. Behalve dan juist deze plaat.
Voor de reden citeer ik even Premo bij een andere Konijnenmannenplaat;

"Waar Crocodiles meer leunt op de sixties (Doors) is HUH een echte postpunk-plaat met veel donkere atmosfeer."

En die atmosfeer is op de platen hierna alleen nog op bepaalde momenten/nummers aanwezig, terwijl HuH ervan is doordrenkt.
Dit is dan ook hun enige effort die in aanmerking komt voor de top10.
Maar die zat al vol. Altijd dringen daar. Vooral in 1981, met The Sound's Lions Mouth, Comsat Angels' Sleep No More, Opposition's Breaking the Silence en Siouxsie's Juju.

avatar van Mjuman
Ergens op MuMe heb ik geschreven (waa row aar) dat ik deze de beste vond en Ocean Rain de mooiste en dat bevestigt Skyline voor mij.

Weer elders (Wave/PP-plaat der dag) wat nou pw/pp perzies is; duisternis hoort er zeker in. Dit album doet me denken aan leuke potjes toepen (met een goede hand): sterk openen: Show of Strength, hier en daar een iets mindere (It Was a Pleasure) en dan sterk eindigen (All My Colours en All I Want).

En toptien, is relatief en onmogelijke opgave - in mju's mind is het koffertje doorslaggevend: daarin passen 50 albums - om mee te nemen naar een onbewoond eiland, alwaar wel stroom en hifi.

En Crocodiles is eigenljk wél een bijzonder album - totally different from other debut albums.

avatar van dazzler
Ik wil dat koffertje van Mjuman wel eens inkijken ...
Tell us more ...

wijsneus
dazzler schreef:
Ik wil dat koffertje van Mjuman wel eens inkijken ...
Tell us more ...

Dat koffertje van Mjuman zit vol met Wave en aanverwanten uit de vroege jaren 80, gok ik zo !

HUH is net niet mijn favoriet van E & B, het debuut is net even wat "puntiger"; alhoewel hier een aantal juweeltjes op staan, vind ik deze ook wat onevenwichtiger.

avatar van ArthurDZ
Dit is een prettige eerste kennismaking met Echo en zijn Bunnymen. Vooral het titelnummer en A Promise zijn erg mooi.