Lady Gaga - ARTPOP (2013)

Pop / Dance
Label: Interscope

1. Aura (3:55)
  2. Venus (3:53)
  3. G.U.Y. (3:52)
  4. Sexxx Dreams (3:34)
  5. Jewels N' Drugs (3:48)

met T.I., Too $hort en Twista

6. MANiCURE (3:19)
  7. Do What U Want (3:47)

met R. Kelly

8. ARTPOP (4:07)
  9. Swine (4:28)
  10. Donatella (4:24)
  11. Fashion! (3:59)
  12. Mary Jane Holland (4:37)
  13. Dope (3:41)
  14. Gypsy (4:08)
  15. Applause (3:32)
avatar van Thorgal
Zoals reeds eerder opgemerkt klinkt het allemaal erg makkelijk. Er zullen uiteindelijk best 2 of 3 nummers overblijven die ik wel leuk zal vinden, maar dit album gaat niet herinnerd worden over 3 jaar. Bijna categorie waardeloze troep. Gaga is geen Madonna, dat is na album 3 wel erg duidelijk geworden. Goede zangeres, ze heeft leuke nummers geschreven, maar ze is te snel al in zichzelf gaan geloven. Ik zie haar persoonlijk wel afglijden.

0,5
Ik kom terug op mijn zeer negatieve review, hoewel het maar 1 nummer is hihi: Gypsy vind ik goed....toevallig is het de enige nummer die ze op ARTPOP deels geschreven en geproduceerd heeft met Red One...zij maakten echt goede nummers...mis de Gaga van The Fame en The Fame Monster. Toevallig was mijn favo nummer op Born This Way (ook een teleurstellend album) een samenwerking met Red One: Hair.

Tot 3mnden terug was ik absoluut geen Lady GaGa liefhebber maar sinds dit album ben ik helemaal om!! Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die liever haar eerste twee cd's draaien omdat deze in hun ogen excentrieker zijn maar dan zeg ik jullie: You're wrong!!

ARTPOP groeit in de luwte..

avatar van Gloeilamp
Humor28 schreef:

Wat een humor

Voor 'geen hype' te hebben voor dit album staat het toch al wel enkele dagen op nr. 1 op itunes in +100 landen.

0,5
De notering zegt niet alles...Billboard verwacht dat ARTPOP rond de 260.000 stuks zal verkopen in de 1e week...dat is een stuk minder dan Born This Way met een openingsweek van 1,1 miljoen (uiteindelijk ruim 2 miljoen stuks verkocht in totaal in Amerika). The Fame begon met 24.000 stuks, maar dat album ging constant beter verkopen, totaal 4,5 miljoen in Amerika alleen.

Ik verwacht dat ARTPOP uiteindelijk 1 miljoen wel zal halen in Amerika als de singles succesvol zullen zijn...hint: breng Gypsy uit!!!

avatar van TomaskeX
ARTPOP is zonder twijfel het beste album van Gaga tot nu toe
Er staan echt enkele brilliante nummers op zoals Aura, Venus, G.U.Y, Sexxx Dreams, Jewels N' Drugs, ManIcure, do What U want, ARTPOP, Dope, Gypsy en Applause, de andere nummers zijn iets minder maar geen enkele track is een track die je snel beu wordt.

Beste album ooit, voor mij toch

avatar van Rich_B
Ik moet er nog even aan wennen. Het is niet heel slecht, maar vind het ook niet heel erg goed! Voor mijn doen is het een groeier, denk ik. Bij The Fame was ik meteen verkocht, net zoals bij de versie Monster. Alleen sindsdien vind ik haar zeer achteruit gegaan. Vind 'Applause' en 'Gypsy' tot nu toe goed. Voor de rest ben ik niet echt verkocht. Leuk voor de fans, maar ik wacht op het album van Britney!

avatar van Darkzone
Het is vooralsnog waar over wat ik hier eerder las: als je er niks meer van verwacht kan het alleen maar meevallen.

Het mini-album Monster was al een stap terug na het heerlijke The Fame, maar Born This Way was helemaal niks. En dat manifesteerde zich ook in de hitlijsten (vooral door de redelijke afwezigheid van (hoge) hitnoteringen).
Eerste single Applause had wat dat betreft ook zo op dat album mogen staan, want er is niet veel aan. Maar dit album luistert toch wel lekker weg en gaat bij mij misschien dezelfde kant op als met The Fame... Only time can tell.

avatar van Lovekellycl
Ik vind dit album allesbehalve dezelfde kant uitgaan als The Fame. Hits als Paparazzi, Just Dance en Pokerface staan hier zeker niet op.
Born This Way vond ik ook zeker geen slecht album met als topper You And I.
Dit album valt toch tegen. Applause, Gypsy, Aura en Dope kunnen er nog mee door maar de rest zegt mij weinig

TheArtfulDodger
Jeff Koons werkte vroeger op de beurs in New York. Daar heeft hij geleerd hoe hij met zo min mogelijk talent zo veel mogelijk poen binnen kan halen. Van effectenhandelaar naar handelaar in effecten, zo iets. Vieze oude mannetjes die bulken van het geld en in te grote huizen wonen kopen dat soort troep.

Handen voor haar borsten, een blauwe kerstbal tussen d'r benen en een zuur gezicht trekken. Waarom kan er eigenlijk nooit eens een lachje af bij haar?

In Museum Boymans van Beuningen is een heel groot paasei te zien van Koons met een hele grote roze strik eromheen en als je op een rode knop drukt dan komt Lady Gaga eruit gekropen.

Dit gaat toch helemaal nergens meer over!

avatar van Leander1991
artflop

TheArtfulDodger schreef:
Waarom kan er eigenlijk nooit eens een lachje af bij haar?

looooool

Al bij al vind ik het wel een goed album, maar ik vond born this way als een geheel beter.

YouTube - Lady Gaga - "Applause" PARODY

die parodieën zijn zo heerlijk, cause it's true

avatar van Style.Girl
Het album wordt alleen maar beter en beter!

Alle nummers zijn top! Met geweldige uitschieters: Gypsy, G.U.Y., Mary Jane Holland, Donatella en MANiCURE, Aura en Venus.

Nummers die ook heel goed zijn maar minder: Applause, Dope, Swine, Jewels N' Drugs en Sexxx Dreams.

De enige nummers die ik minder vind zijn: Artpop en Do What U Want.

Na elke dag luisteren sinds de dag van uitkomst nog steeds niet beu haha! Daarom ook dit hoge cijfer wat het zeker verdiend!

avatar van CelineDion'sBoy
1,0
In de tweede week is dit album al meteen gedaald van nr. 4 naar nr. 29 in de Nederlandse album top 100. Al die rare pakjes en illuminaticlips werkten nog wel voor een tijdje, maar dat hebben de mensen nu wel gezien, en dan krijg je dit...

sanquin
De positie in week #3 is gewoon bizar: van 29 naar 50 gezakt! Wereldwijd is het al niet veel beter: meer dan 80% minder dan de eerste week op nr 3. Wat is er aan de hand met Lady Gaga?? Waar zijn haar toegewijde fans opeens?

sanquin schreef:

Voor iemand die het slecht vind ben je er wel heel erg mee bezig zo te zien.

[/quote]
Voor iemand die het slecht vind ben je er wel heel erg mee bezig zo te zien. [/quote]

Yup, vind het zo zielig dat ik vandaag aRTpop maar eens hard op ga zetten om mijn * op te waarderen naar misschien wel 2. Nee even serieus ik moet toegeven dat ik er te veel mee bezig ben maar ik verbaas me over wat er met Lady Gaga aan de hand is. Lijkt wel of alles wat ze nu doet garant staat voor tsja...flops?

avatar van hond racisme
Iemand die charts en Billboard (en het woord flops) gebruikt om te discussiëren over de kwaliteit van een album kan het beter afbollen dan blijven doordrammen in mijn ogen. Al ligt Lady Gaga over een jaar te bedelen voor 50 cent op Broadway en slaapt ze in een kartonnen doos, verandert dat iets aan de kwaliteit van de muziek? Jesus, belachelijk gewoon. Daarbij is kijken naar charts in 2013 hetzelfde als zonnen in de winter. 50% wordt gewoon illegaal gedownload via torrents.

hond racisme schreef:

Je doet dat zelf ook maar je ziet het niet eens.
Weet je, deze discussie moeten we niet meer voeren. De kritieken en verkopen zeggen genoeg en ik geef je bij deze alle gelijk van de wereld. Jij blij, ik blij.

Ik ga weer luisteren naar echte artiesten, zoals Stuart Warwick, Bjork, Ajimal, Lykke Li, The Hidden Cameras, The Irrepressibles etc.
Misschien een tip. Artiesten die tenminste niet wanhopig proberen arty te zijn maar degelijke muziek, soms bijna op het geniale af, maken, Artpop hoort niet in die categorie thuis. Stem verwijderd.

avatar van NewYorkCityLight
hond racisme schreef:

Die opmerking ging niet eens over de kwaliteit van het album. Alleen dat het bizar is dat het album van een artiest van zo'n kaliber al in de derde week op de 50e positie staat, ook al is dat dan in een land als Nederland. Ze heeft n.b. een jaar geleden het Ziggo Dome nog twee keer vol gekregen. Dat heeft verder niks te maken met de kwaliteit van het album.

NewYorkCityLight schreef:

Maar je kunt album verkoop niet vergelijken met arena's vullen.

sanquin schreef:

Bedankt voor het pretentieuze lijstje.

avatar van Deranged
Hij is scherp.

Kijk maar uit.

Hmmm, een beetje te veel op de clubs gericht. Ik vind dat ze meer een eigen indentiteit moet zoeken en niet direct moet grijpen naar de dance halls. Het album barst uit zijn voegen van de beats. Ze moet een mix zien te vinden tussen ballads als dope, en liedjes als mary jane holland. Do what you want vind ik toch wel echt heel lekker, en applause is en blijft geweldig. Aura is dan toch wel weer zo'n typische gaga song, maar ik vind dit zeker niet het beste album van haar. Haar top vijf liedjes tot nu toe in mijn ogen:
1. Applause
2. Paparazzi
3. Just dance
4. Telephone
5. Aleandro / born this way / bad romance

avatar van sergifornia
Mary Jane Holland

Na Born This Way komt Artpop, tenminste in de wereld van Lady Gaga. Born This Way was een draak van een album, één grote rotzooi, een miskleun. En Artpop? We zullen het zien, maar met pop-art heeft het weinig te maken. Eerste single ‘Applause’ was prima te behappen, het had wellicht wat minder hitpotentie dan bijvoorbeeld ‘Born This Way’of ‘Pokerface’, maar qua sound zit het nummer prima in elkaar.

Artpop begint in de vorm van ‘Aura’ met wat valse gitaarpartijen die overgaan in grootse alien-achtige beats, gedateerde synthpartijen en slecht hoorbare vocals. Het is een voorbode voor de plaat, heel Artpop (eigenlijk moeten we van Lady Gaga het als ARTPOP typen, maar we laten ons door haar niet de wet voor schrijven) staat vol met zulke flauwekul.

Lees verder op: Lady Gaga – Artpop | ROAR E-Zine - roarezine.nl

Als ik elk "tjidperk" van Gaga een apart cijfer zou moeten geven:

1. The Fame Monster; 5,0
2. The Fame; 4,5
3. Born This Way Deluxe Edition; 4,0
4. Born This Way; 3,5
5. ARTPOP: 3,0

Applause, G.U.Y, Dope, Gypsy, Venus, de glansrol van Gaga in het begin van Do What U Want en een paar zanglijnen op Manicure. Meer heeft dit album eigenlijk niet te bieden.