Lady Gaga - ARTPOP (2013)

Pop / Dance
Label: Interscope

1. Aura (3:55)
  2. Venus (3:53)
  3. G.U.Y. (3:52)
  4. Sexxx Dreams (3:34)
  5. Jewels N' Drugs (3:48)

met T.I., Too $hort en Twista

6. MANiCURE (3:19)
  7. Do What U Want (3:47)

met R. Kelly

8. ARTPOP (4:07)
  9. Swine (4:28)
  10. Donatella (4:24)
  11. Fashion! (3:59)
  12. Mary Jane Holland (4:37)
  13. Dope (3:41)
  14. Gypsy (4:08)
  15. Applause (3:32)
avatar van Style.Girl
sanquin schreef:

Je doet dat zelf ook maar je ziet het niet eens.
Weet je, deze discussie moeten we niet meer voeren. De kritieken en verkopen zeggen genoeg en ik geef je bij deze alle gelijk van de wereld. Jij blij, ik blij.

Ik ga weer luisteren naar echte artiesten, zoals Stuart Warwick, Bjork, Ajimal, Lykke Li, The Hidden Cameras, The Irrepressibles etc.
Misschien een tip. Artiesten die tenminste niet wanhopig proberen arty te zijn maar degelijke muziek, soms bijna op het geniale af, maken, Artpop hoort niet in die categorie thuis. Stem verwijderd.

En Lady Gaga is geen echte artiest wil je zeggen? Haar live optredens wel eens bekeken? Ze kan 100 keer beter zingen dan de vergelijkbare populaire artiesten van nu. En het gaat niet alleen om de stem, maar ook om de spektakel en show. En dat is bij haar een totaalpakket vind ik.

En wie zegt dat ze wanhopig probeert op te vallen? Misschien is dit wel gewoon haar manier om zich te uiten en te laten zien wie ze wil zijn en daadwerkelijk is. Dat hoor je vaak terug in haar muziek, dat iedereen zichzelf moet zijn. Maarja, jij kent haar natuurlijk niet en haar achtergrond ook niet dus logisch dat je zo denkt.

avatar van GiRlS AlOuD FaN
De enige 3 die ik nu nog speel zijn Manicure, Do What U Want & Sexxx Dreams.

avatar van Style.Girl
Het enige wat minder is dat ze gewoon een ongelofelijke slechte single keuze heeft voor dit album!

Applause, Do What U Want en daarna volgen als het goed is Venus en Dope. Nou, dat zijn dus echt de mindere nummers van het album, al steekt Venus er nog wel bovenuit.

Maar ik had liever andere nummers gezien...

avatar van pompompom
Style.Girl schreef:

U moet de kracht van marketingrakkers niet onderschatten.

Waarom LADY GAGA de potentie heeft om uit te groeien tot een eclectische superster a la DAVID BOWIE (ja, ik durf hé):

Lady Gaga overtreft al mijn verwachtingen. In tegenstelling tot wat veel critici en luisteraars zeggen, vind ik ARTPOP haar meest ambitieuze én krakkemikkige plaat tot op heden, and that's a good thing. Voor het eerst in haar carrière zoekt ze de grenzen van dubbelzinnigheid op, zonder duidelijke conclusies te trekken, iets dat men niet van haar gewend is. De reden dat ARTPOP mij al zo lang in zijn greep houdt ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat ik dit album op het juiste moment heb ontdekt. Net als Gaga sta ik aan het begin van een artistieke zoektocht, die mij dwingt om bepaalde zelfopgelegde restricties te doorbreken, omdat ik anders niet verder raak in mijn persoonlijke ontwikkeling. Bovendien las ik Arthur C. Danto's ''Andy Warhol'' kort voor mijn eerste luisterbeurt. Het reproduceren van iets dat op massale schaal geconsumeerd wordt, maar dan in een andere vorm, is iets waar Gaga zich ook in gespecialiseerd heeft (zie: al haar werk).

ARTPOP kent genoeg mindere nummers (Jewels & Drugs, Swine, Dope) die te eenzijdig en simpel zijn voor een album met deze pretenties. Aura, ARTPOP en Applause daarentegen bevatten een existentiële boodschap waarmee ik me al snel kon identificeren, zeker gezien mijn interesse in de audiovisuele kunsten. Een passender openingsnummer dan Aura had Gaga niet kunnen kiezen. In dit nummer rekent ze af met haar oude ik. Ze bevrijdt zichzelf van haar eigen kader binnen de hedendaagse popmuziek. Ze gebruikt haar stem om de contrasten tussen haar oude en haar nieuwe geaardheid te accentueren. In de eerste minuten moeten we ons erdoor heen worstelen, tot ze zichzelf, en haar (artistieke) stem hervindt, zodat ze kan maken wat ze wilt zonder te dansen naar de pijpen van de muziekindustrie.

In de nummers Venus, G.U.Y. (Girl Under You), Sexxx Dreams en MANiCURE bestrijkt ze feministische thema's, het belang van seksuele vrijheid (zowel voor vrouw als man) en zelfacceptatie binnen de hedendaagse maatschappij. Hoewel het allemaal fijne popnummers zijn, is er weinig nieuws onder de zon, toch zal ik in mijn conclusie uitleggen waarom dit in haar voordeel kan gaan werken. In Do What U Want steekt ze een metaforische middelvinger op naar de media en de manier waarop zij, en de vrouw in het algemeen, geportretteerd wordt. Het nummer ARTPOP is vrij simpel, maar spreekt mij aan omdat ik me in het verleden teveel heb aangetrokken van andermans meningen, iets waar ze tegen predikt. Dan gaat ze in Donatella en Fashion! in op haar liefde voor mode en dat je je als tiener niets aan moet trekken van de publieke opinie, maar gewoon je eigen passie moet volgen (en dat daar ook mee gepronkt mag worden). Mary Jane Holland gaat (net als Dope) over haar drugsgebruik terwijl Gypsy een dankbetuiging is aan haar fans over de hele wereld.

En dan sluit ze af met Applause, een hele dikke plaat die op een ambigue wijze omgaat met het vraagstuk of ze populaire popmuziek wil blijven maken of dat ze meer de kunsten moet betrekken (waarvan ze weet dat het haar inkomsten en fans kan kosten: ''I stand here waiting for you to bang the gong. To crash the critic saying, "is it right or is it wrong?" alsof ze bij voorbaat al wist dat dit album ging floppen).

Gaga lijkt niet te weten welke richting ze op wil, simpelweg omdat ze zelf ook nog zoekende is. Zo zegt ze in BBC's The Culture Show: ''I don't actually create with the intention of the finale.'' en ''With ARTPOP I want to put art in the front to show that being a student is okay.'' ook gaat ze in op het bekende verschijnsel dat beginnende kunstenaars vaak nog teveel kopiëren van hun idolen: ''And I'm still very young in the duration of my work, and if you look at the early work of many artists over a sphere of many mediums, you can see them channeling and imitating and bringing along the artist that they've admired and learned from their teachers and then... later on in their careers, that's when the real, sort of, amazing work starts to happen.'' Dat ze dit uit zichzelf toegeeft is bewonderenswaardig.

Als opzichzelfstaand album is ARTPOP matig. Maar als Gaga op dit werk blijft voortborduren, dan zal deze plaat aan het eind van haar carrière wel eens gezien kunnen worden als de bepalende kentering binnen haar repertoire. Enkel als ze besluit deze weg definitief in te slaan, natuurlijk. Het zou een prima overgangsalbum zijn. Aan de ene kant bedient ze het mainstream publiek, terwijl ze ook al lichtelijk laat doorschemeren een andere kant op te willen gaan. Vooral een superster als Gaga (''The first true millennial superstar.'') kan dit enkel en alleen geleidelijk doen, omdat ze anders teveel fans zou verliezen.

En ja, ik bewonder haar omdat ze fouten durft te maken, ze denkt out-of-the-box terwijl ze ook binnen de kaders van haar eerdere werk had kunnen blijven. Lekker buiten de lijntjes kleuren. Vind ik leuk!

Salomonsoordeel:

avatar van Dikkop
Kaya. schreef:

Ik begrijp niet goed hoe dit een overgangsalbum of een koerswijziging zou kunnen zijn?
Nergens hoor ik echt een "experimenteler" geluid of een groot verschil met de vorige muziek van Lady Gaga. Zelfs ook niet met de standaard mainstream elektropop muziek die de laatste tijd zoveel gemaakt wordt. Dan vind ik het nieuwe album van Beyonce een gedurfder en kwalitatief beter pop album dan Artpop. De songwriting is interessanter en de producties zijn beter. In mijn ogen is dit op geen enkel vlak beter (of anders) dan wat we te horen krijgen van Britney Spears of Nicki Minaj. Gemakkelijk in het gehoor liggende popmuziek voor de massa dat nergens buiten de lijntjes kleurt. Er staat misschien "Art" in de albumtitel, maar dat is niet aan de muziek te merken.

Om niet helemaal negatief te zijn; Applause is best wel een leuk nummer.

avatar van Carolaah
Mijn god.. Wat een draak van een album.
Ik dacht ik waag me eens aan Lady Gaga, omdat ik haar originaliteit wel enigszins kan waarderen, plus ze is echt wel getalenteerd.

Echter is dit album bijna complete meuk. Jammer, want de uitgebrachte singles, die ik wel kon waarderen, zijn totaal niet representatief voor dit album. Ik kan de nummers eigenlijk niet eens compleet af luisteren.. Manicure is nog wel prima, inhoudelijk een beetje 'lacking' maar hey..

Echter kan ik me niet echt vinden in wat Dikkop hierboven beweerd: gemakkelijk in het gehoor liggende popmuziek? Ik vind dit alles behalve gemakkelijk in het gehoor liggend, niet dat het extreem complex is.. maar het is vaag en een bijelkaar geraapt zooitje van tunes, lyrics en wat zijn het.. synthesizers? Wel enorm pop, maar wat mij betreft geen popart, doe mij dan maar wat Warhol.

Lady Gaga is gewoon een uitstekende live performer. Haar optredens en concerten steken perfect inneen, ik merk wel dat ze aan populariteit verliest. Dit album is inderdaad geen topper maar ook niet bijzonder slecht tegenover haar vorige nummers ofzo...

avatar van Carolaah
Vooruit, een halfje erbij, maar dat heeft er meer mee te maken dat het laatste beetje van de cd de rest lijkt op te pompen. 'Dope' vind ik wel echt een toptrack, gypsy is ook prima en Applause ook, naast natuurlijk 'Do what u want' - die beat is gewoon gruwelijk. Met name tijdens die reclame van de koptelefoon van Dr. Dré komt het nummer goed uit, ik heb nog nooit een koptelefoon zo sexy gevonden haha (zie hier).

2.0 sterren dan maar.

avatar van Supersid
1,0
Vandaag uit de koopjesbakken geplukt en aan m'n dochter cadeau gedaan. Ik hoop dat ik hier geen spijt van ga krijgen, want dit gaat wékenlang de huiskamer domineren vrees ik... Gelukkig heb ik een goeie koptelefoon!

sanquin
Supersid schreef:

Arme jij...

avatar van Sfeermaker
Waarom gaga fashion nog niet als top40-hit heeft geselecteerd is me een raadsel. Het ruikt sterk naar let's dance van David Bowie, maar who cares, leuk lied. Het andere goede lied is do what you want, mooie productie en galmende synths op de achtergrond. Applause heeft een vrij aanstekelijk refrein. De rest van het album vind ik eigenlijk niet om aan te horen. Het album doet wat het moet doen voor mij. --> Pluk de leuke popliedjes eruit, stop ze in een pop-playlist en gooi de rest in de prullenmand.

avatar van Supersid
1,0
Gedomineerd hééft het... En alvast mijn excuses aan de fans, maar: dit lukt me echt niet... Zeker een pak minder te verteren dan de voorgangers, die ook niet briljant waren maar voorzichtig een aantal guilty pleasures zouden kunnen bevat hebben.

sanquin
Definitief: ARTFLOP! Ook maanden na het concert kan alleen Venus me enigzins bekoren en dat is, gezien de rest van dit album, een slechte zaak.
Nou maar afwachten of het nieuwe materiaal (waar ze mee bezig is) wel weer wat hits zal gaan opleveren.

avatar van Brunniepoo
Snap de negativiteit niet zo, vind het wel een aardig album eigenlijk. Misschien had de selectie nog wat beter gekund, maar wellicht was dat weer ten koste gegaan van het concept ofzo. Ik heb zelf de deluxe editie, met een dvd met een optreden van het iTunesfestival 2013, en dat is zeker de moeite waard (ondanks een overdosis aan pathos). Het is me nu helemaal duidelijk waarmee zo'n goede livereputatie heeft. Live kwam met name Applause nog wat sterker naar voren dan hier op plaat, maar ook hier is het al een fijn nummer.