Lady Gaga - ARTPOP (2013)

Pop / Dance
Label: Interscope

1. Aura (3:55)
  2. Venus (3:53)
  3. G.U.Y. (3:52)
  4. Sexxx Dreams (3:34)
  5. Jewels N' Drugs (3:48)

met T.I., Too $hort en Twista

6. MANiCURE (3:19)
  7. Do What U Want (3:47)

met R. Kelly

8. ARTPOP (4:07)
  9. Swine (4:28)
  10. Donatella (4:24)
  11. Fashion! (3:59)
  12. Mary Jane Holland (4:37)
  13. Dope (3:41)
  14. Gypsy (4:08)
  15. Applause (3:32)
aERodynamIC schreef:

Andere tijden, niet te vergelijken. Madonna trekt ook veel liefhebbers die aan nostalgie doen en die heeft Gaga logischerwijs nog niet en zal die waarschijnlijk ook niet krijgen omdat de tijden simpelweg anders zijn dan toen, waar megasterren heel anders waren dan nu (waar alles vluchtiger is).

Maar album nummer 3 al zo flets? Dat deed Madonna toen toch beter.
Wat ik jammer vind is dat deze dame echt wel wat kan maar het bij album 2 al enigszins liet afweten en dat in mijn oren nu al helemaal doet en dan maakt al die poespas eromheen het er niet beter op voor haar. Daarmee krijgt ze niet bepaald het voordeel van de twijfel.
Ik ben wel eens benieuwd hoe het uitpakt als Gaga met iets puurs op de proppen komt (geldt ook voor Madonna die op haar laatste albums denkt dat ze nog 20 is of zo).

Bwah, ik denk dat over een jaar of 20 Gaga ook wel wat nostalgie zal kunnen uitlokken bij velen. Ik denk trouwens dat dit vrij puur is voor Gaga. Haar handelsmerk (voor mij toch) is duistere, aggresieve en bij vlagen 'artistieke' of 'experimentele' pop-muziek. In mega-celebrity vorm dan, maar goed. Ze kàn zingen, ze kàn zich provocerend gedragen en is niet bang van een beetje controversie en daarbij zie ik sterren als Katy Perry of Rihanna geen kortfilmpje maken met Marina Abramovic of een albumhoes laten ontwerpen door Koons, waarvoor kudos naar Gaga.

avatar van hond racisme
Die outfits etc. doet ze gewoon zelf graag. Als je het geld hebt om opvallende designer kleding te kopen en toch nooit in het leven het openbaar vervoer moet nemen, why bother?

avatar van DargorDT
Toegegeven, het is meer de aandacht van de media die me moe maakt... Aan haar ontsnappen lukt niet. Zodra het album officieel uit is, zal ik me eens op de muziek richten. Het blijft nuchter beschouwd een vrijwillige keuze van mezelf me aan die zogenaamde poeha te storen... Ik kan beter mijn schouders erover ophalen.

TheArtfulDodger
De voortdurende vergelijking met Madonna vind ik té makkelijk. Lady Gaga is eerder een mix van David Bowie, Grace Jones, Elton John, Freddie Mercury, Britney Spears én Madonna.

Madonna en Lady Gaga zijn twee totaal verschillende zangeressen.

TheArtfulDodger schreef:

Madonna en Lady Gaga zijn twee totaal verschillende zangeressen.

Klopt, ik vergeleek haar ook niet met Madonna, eerder met de nostalgische aspecten en het succes. Ik vind dat op dit album zeker wat nummers staan die me Grace Jones doen denken bijvoorbeeld.

Grappig dat je op albumpagina's van Lady Gaga altijd discussies over vergelijkingen en gellijkaardige artiesten ziet maar amper over de muziek. Hier staat echt veel hitmateriaal op en ze laat haar stem meer horen dan voordien. De beats zitten ook goed mede door Zedd en Madcon. Ik zou je toch aanraden om dit 1x volledig te beluisteren en dan pas een oordeel te vellen.

1,0
Verschrikkelijk album... Brrrrrr. Ze is voor mij nu echt afgeschreven....

TheArtfulDodger

Leuke titel voor een nieuw album

Heerlijk album, haar beste tot nu toe.
Vooral dankzij de heerlijke refreinen en de geweldige producties van DJWS, Zedd & Madeon.

Nu al album van het jaar voor mij.

avatar van hond racisme
5's en 1's.. Lekker objectief weeral.

Emile93 schreef:
Verschrikkelijk album... Brrrrrr. Ze is voor mij nu echt afgeschreven....

Wel grappig dat je vol lof bent over Zedd's album die de meeste producties hier doet, en dat je dit dan weer kut vind.

hond racisme schreef:

Ja dat inderdaad apart. Wist ik niet eens hoor!

Emile93 schreef:

Ja dat inderdaad apart. Wist ik niet eens hoor!

Nee oké maar leg het dan uit? Het is makkelijk om te zeggen dat je het kut vind..

hond racisme schreef:

Nu zal ik dat 3-letterwoord niet gebruiken op internet.... Maar het album stelt me gewoon zwaar teleur als ik het vergelijk met The Fame Monster, de EP waar Lady Gaga naar mijn mening gewoon op haar hoogtepunt was. De nummers op ARTPOP vind ik gewoon niet veel soeps. Alleen Dope kan ermee door, de rest zal ik absoluut niet nog eens opzetten.

avatar van hond racisme
Ik vind The Fame Monster na deze plaat inderdaad ook haar beste. Ik had vroeger totaal niks met haar, maar sinds Born This Way moet ik zeggen dat ze mijn interesse gewekt had. De nummers die ik toen van haar in de supermarkt en de Fnac hoorde verbaasde me wel, en ik vond Born This Way écht een vernieuwende pop-plaat. Dus heb ik haar een kans geven en The Fame geluisterd, die vond ik kut, maar The Fame Monster was echt geweldig. Dit gaat in mijn ogen nog een stapje verder en speelt echt met kunst en popcultuur. Wat pop art deed was popcultuur in hun kunst brengen, wat Gaga doet is kunst in popcultuur brengen. Daarom ARTPOP. Ik vind het concept echt vet, maar bon, niet iedereen blijkbaar.

hond racisme schreef:
ik vond Born This Way écht een vernieuwende pop-plaat.

Meen je dat echt? Dat was gewoon een kopie van Madonna's Express Yourself (en dat zeg ik los van het feit dat Madonna dat zelf ging roepen) en zelfs Madonna is nu niet bepaald vernieuwend te noemen, die is vooral slim bezig maar dat is iets heel anders.
Born This Way vind ik een leuk popnummer maar vernieuwend is nu niet een typering die bij me opkomt

hond racisme schreef:

Wat is hier kunst aan dan? Op de artwork en de titel van het album na vind ik daar niks van terug. Wat al de meer aangeeft dat zij het vooral van haar image moet hebben in niet van de inhoud van haar muziek.

Maar goed, ik ben ook niet objectief want ik vind Lady Gaga zeer zwaar overschat. En dat ik twee goede vrienden heb die letterlijk tot het obsessieve aan met haar bezig zijn helpt ook niet mee natuurlijk

NewYorkCityLight schreef:

Kunst is objectief. Je kunt nooit zeggen in wat kunst zit of niet. Ga jij naar een galerij/museum overtuigd dat alles daar kunst is? Of ga je naar een galerij om te zeggen 'dit is kunst, dit niet.' Dat jij hier nergens kunst in ziet, dat ben jij, daarom niet iedereen.

aERodynamIC schreef:

Ik heb het over het album, niet het nummer.

Dan blijft mijn mening nog steeds hetzelfde (maar misschien speelt het leeftijdsverschil hier een rol in: ik heb al zoveel pop gehoord dat ik misschien anders luister naar dat album)

aERodynamIC schreef:
Dan blijft mijn mening nog steeds hetzelfde (maar misschien speelt het leeftijdsverschil hier een rol in)

Dingen op leeftijd steken is gemakkelijk. Madonna is een goede artieste, zeker en vast (Frozen is één van de beste pop nummers uit de 90's naar mijn gevoel), maar de wereld is constant op zoek naar mensen als Madonna. Britney Spears, Aguilera, Gaga... Het interesseert me allemaal niet, wie recycleert wat, dat spelletje is dom en al lang uitgespeeld. Realiteit is dat er ge-recycleert moet worden, bigger and better. Dat maakt alles interessanter.

hond racisme schreef:

Dus je bedoelt juist dat kunst subjectief is? En dan nog kun je me toch wel uitleggen waar of hoe jij er kunst in terug hoort. Want wat ik hoor zijn namelijk teksten als 'Uranus, don't you know my ass is famous' en 'I'm blonde, I'm skinny and I'm a rich bitch'.

NewYorkCityLight schreef:

Kunst is niet subjectief, wat kunst met je doet is subjectief. En de 2 domste lines uit een album persen om dan op een forum te zetten is ook een kunst, natuurlijk. Muziek is kunst, punt. Of het goed is of niet, dat beslist de luisteraar. Die mag voor zichzelf zeggen of het goed is of niet. Ik zeg niet dat Gaga tussen een lijstje met gallerij/museum kunstenaars als Nan Goldin, Warhol, Kusama of Sarah Lucas zou mogen staan... Maar het feit dat Abramovic en Koons met haar samenwerken wilt wél iets zeggen, hoor..

Muziek is kunst, punt.

Je spreekt jezelf tegen, bovendien probeer je mijn standpunt te verdaaien. Dat muziek een vorm van kunst is vind ik een prima bewering. Ik ben het er mee eens. Maar waarom brengt specifiek Gaga dan kunst in de popcultuur? Daar ging het mij om toen ik vroeg 'waar hoor jij hier dan kunst in?'. En niet om het gegeven dat muziek op zichzelf een vorm van kunst is.

avatar van hond racisme
Waar spreek ik mezelf tegen? Popcultuur is geen muziek voor de duidelijkheid. Bepaalde muziek kan een deel worden van popcultuur, maar popcultuur is niet enkel muziek. Voor je gaat zeggen dat ik mezelf tegenspreek zou ik Wikipedia raadplegen.

avatar van hond racisme
Ik ga het beter verwoorden zodat je het begrijpt, NewYorkCityLight, en ik gebruik het bekendste voorbeeld: Andy Warhol. Eén van zijn bekendste werken: Marylin Diptych. Iedereen kent het wel van ergens. Het schilderij was gemaakt rond het einde van haar leven, maar dat maakte niet uit, zij was het gezicht van popcultuur. Pop=populair, alles wat populair is. Acteurs, muziek, merken. Nike is popcultuur, Adidas is popcultuur, Johnny Depp is popcultuur, Donatella Versace is popcultuur en Lady gaga is popcultuur. Warhol zou kunst kunnen maken met Lady Gaga erin verwerkt, zou hij nog in leven zijn. Lady Gaga doet het omgekeerde, zij haalt kunst (waarvan de albumhoes al een voorbeeld is) in haar muziek. Ze draaien de rollen om. Oké, dat je het weinig hoort langskomen in haar muziek, akkoord. Het is natuurlijk een album bedoelt om te verkopen, geen excuus, maar het is toch opmerkelijk hoeveel aandacht aan het concept wordt besteed, vooral als je de fysieke release gaat oppikken 11 November (wat ik niet verwacht dat je gaat doen, aangezien je score.) Maar goed, hopelijk is dit een uitleg. Dan vind ik dit intrigerender als zo'n stom Katy Perry album met een hoes van Instagram filter regenbook dingen en lome muziek.

avatar van NewYorkCityLight
Ik begrijp je nu. Verwarring onstond bij mij door het door mij gelijkstellen van haar muziek aan popcultuur (wat, mezelf teruglezend, natuurlijk nergens op slaat ). Ik dacht dat je bedoelde ze via haar muziek kunst in de popcultuur bracht.

En het album zal ik zelf niet oppikken nee, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik dit in mijn omgeving nog vaak genoeg langs zal horen komen en zien .

avatar van hond racisme
Dat kan wel zijn inderdaad

1,0
Leuk dit stuk kunstgeschiedenis Nooit verwacht bij het album van Gaga

avatar van Ralph.
Ik ben niet zo onder de indruk van 'Applause'. Maar de nieuwe single met R. Kelly is wel erg goed. Ik ga dit album album zeker nog luisteren. Wat ik wel merk is dat alle singles van The Fame & The Fame Monster dikke vette wereldwijde hits waren. Ze stond overal met meerdere singles in de top 10 en de een na de andere vette clip kwam uit. Met 'Born This Way' leek de hype al meteen helemaal over. Het is best wel een erg sterk album (op Judas na), maar echte hits heeft ze niet mee gescoord en behalve een goede openingsweek viel de verkoop ook erg tegen volgens mij. Bij het nieuwe album merk je dit ook weer. 'Applause' komt helemaal niet uit de verf en lijkt in geen één land echt een dikke hit te worden en ik hoor hem nooit op de radio. Ik denk echt dat de status van wereldster bij Lady Gaga binnen nu en 2 a 3 jaar weg is. Ze heeft de potentie, maar op een bepaalde manier komt het er helemaal niet meer uit.