Lady Gaga - ARTPOP (2013)

Pop / Dance
Label: Interscope

1. Aura (3:55)
  2. Venus (3:53)
  3. G.U.Y. (3:52)
  4. Sexxx Dreams (3:34)
  5. Jewels N' Drugs (3:48)

met T.I., Too $hort en Twista

6. MANiCURE (3:19)
  7. Do What U Want (3:47)

met R. Kelly

8. ARTPOP (4:07)
  9. Swine (4:28)
  10. Donatella (4:24)
  11. Fashion! (3:59)
  12. Mary Jane Holland (4:37)
  13. Dope (3:41)
  14. Gypsy (4:08)
  15. Applause (3:32)
avatar van Emile93
1,0
Ralph. schreef:
Ik ben niet zo onder de indruk van 'Applause'. Maar de nieuwe single met R. Kelly is wel erg goed. Ik ga dit album album zeker nog luisteren. Wat ik wel merk is dat alle singles van The Fame & The Fame Monster dikke vette wereldwijde hits waren. Ze stond overal met meerdere singles in de top 10 en de een na de andere vette clip kwam uit. Met 'Born This Way' leek de hype al meteen helemaal over. Het is best wel een erg sterk album (op Judas na), maar echte hits heeft ze niet mee gescoord en behalve een goede openingsweek viel de verkoop ook erg tegen volgens mij. Bij het nieuwe album merk je dit ook weer. 'Applause' komt helemaal niet uit de verf en lijkt in geen één land echt een dikke hit te worden en ik hoor hem nooit op de radio. Ik denk echt dat de status van wereldster bij Lady Gaga binnen nu en 2 a 3 jaar weg is. Ze heeft de potentie, maar op een bepaalde manier komt het er helemaal niet meer uit.

Nou, je verwoordt precies hoe ik er ook naar kijk! Alleen kon ik niet de juiste woorden vinden!

avatar van Italiaantje
Ten eerste, wat een ontzettend lelijke albumhoes! De muziek daarentegen is wel een hele vooruitgang vergeleken met haar vorige album Born This Way. Er staan best een aantal leuke nummers op. Do What U Want is tot nu toe mijn favoriet,

avatar van hond racisme
Leuke Dazed & Confused review/bespreking van ARTPOP.

avatar van overmars89
Grappig, als je totaal geen verwachtingen heb bij zo'n album dat het alleen kan meevallen. Dat is ook het geval bij ARTpop. Prima, popalbum met weinig tot geen skippable tracks eigenlijk. De electronische producties van Zedd & Madeon bevallen mij ook heel goed.

TheArtfulDodger
Het klinkt allemaal zo schreeuwerig en decadent. Wat dat betreft is haar keuze voor de hysterische kunts van Jeff Koons een slimme zet. Ik snap sowieso niet waarom zij nu ineens teruggrijpt naar een inmiddels oude kunststroming. Dit werd in de jaren tachtig toch al gedaan door Grace Jones en Madonna ism Keith Haring. Wat heeft zij hier nog aan toe te voegen?

Muziek voor verveelde, rijke yuppies.

Rudi1984
Het hele album is nu te beluisteren via iTunes Radio!

avatar van vigil
De hype is voorbij, ze is een beetje in de war maar verder klinkt het allemaal wel aardig en daar gaat het toch om uiteindelijk.

De foto's in het cd-boekje zijn eeehh nogal tja.... Nou ja laat ik het zo zeggen ze heeft niet veel aan.

avatar van mauricez
Oke..leuk allemaal. Maar wat is het "arty" idee hierachter dan? Ik hoor er niks "artsy" in.

"Pop culture was in art, now art’s in pop culture, in me" (applause) Really??? Waar dan Lady gaga??? Waar??

Had gehoopt op een meer avontuurlijke songs. Misschien verwacht ik wel te veel van haar.Ondanks het meeste (muziek) wat ze creëert gewoon 13 in een dozijn is heb ik toch een zwak voor haar. Maar deze hysterische popsongs zal ik toch niet zo vaak aanzetten. Terwijl ik The Fame Monster wel kon waarderen.

Vind de cover wel te gek btw.

Meh

avatar van Zeedeveel
Nooit verwacht dat ze met een nog lelijkere hoes op de proppen kon komen dan die van Born This Way uit 2011. Na het zien van haar optreden op iTunes Festival keek ik uit naar haar nieuwe album. De meeste nummers lagen lekker in het gehoor en soms kwam haar gekke kant weer naar boven drijven. Maar na het luisteren van deze langspeler kan ik concluderen dat alles op de cd erg vlak klinkt. De vocalen van Gaga op Swine en Manicure klonken tijdens iTunes Festival toch een stuk sterker. Verder wordt er nauwelijks geëxperimenteerd op deze plaat. (Al kan het natuurlijk ook goed zijn dat de platenmaatschappij een artiest dwingt om alleen de hapklare blokken te releasen, zodat de buikjes van de top40 luisteraar gevoed kunnen worden.) En schijnbaar wist mevrouw Germanotta wat de sterkste nummers van haar nieuwe plaat waren, omdat het voornamelijk die nummers waren die al live werden gespeeld op Itunes Festival.

Het nummer Artpop doet mij denken aan Madonna ten tijde van Ray of Light. Sexxx Dreams en Manicure zijn de echte oorwurmen van de plaat. Jewels n' Drugs en Do What U Want grijpen terug naar de urban 90s. Ik heb het gevoel dat Gaga veel meer in zich heeft, dan ze buiten haar gekke pakjes aan ons toont. Jammer.

En waarom releasen ze de verkeerde singles? Ik denk dat Sexxx Dreams en Manicure toch voor meer succes zouden kunnen zorgen dan Applause.

sanquin

En waarom releasen ze de verkeerde singles?

Ja ze zegt het eigenlijk al...dat dus! Net als bij MDNA van Madonna worden alleen de hapklare brokken voor de massa uitgebracht. En heel toevallig ook nog dezelfde platenmaatschappij!

Ik kan een hoop hebben qua muziek maar deze is per heden dus van mijn schijf gewist.
Een handjevol nummers zijn overgebleven die wel redelijk zijn.
Misschien nog een groeier? Nee. Ik ben er klaar mee!

Ik lach mij toch altijd kapot met Madonna fans die deze plaat volledig afbreken maar er eigenlijk meer mee bezig zijn dan met het werk van hun idool

avatar van Fathead
hond racisme schreef:
Ik ga het beter verwoorden zodat je het begrijpt, NewYorkCityLight, en ik gebruik het bekendste voorbeeld: Andy Warhol. Eén van zijn bekendste werken: Marylin Diptych. Iedereen kent het wel van ergens. Het schilderij was gemaakt rond het einde van haar leven, maar dat maakte niet uit, zij was het gezicht van popcultuur. Pop=populair, alles wat populair is. Acteurs, muziek, merken. Nike is popcultuur, Adidas is popcultuur, Johnny Depp is popcultuur, Donatella Versace is popcultuur en Lady gaga is popcultuur. Warhol zou kunst kunnen maken met Lady Gaga erin verwerkt, zou hij nog in leven zijn. Lady Gaga doet het omgekeerde, zij haalt kunst (waarvan de albumhoes al een voorbeeld is) in haar muziek. Ze draaien de rollen om. Oké, dat je het weinig hoort langskomen in haar muziek, akkoord. Het is natuurlijk een album bedoelt om te verkopen, geen excuus, maar het is toch opmerkelijk hoeveel aandacht aan het concept wordt besteed, vooral als je de fysieke release gaat oppikken 11 November (wat ik niet verwacht dat je gaat doen, aangezien je score.) Maar goed, hopelijk is dit een uitleg. Dan vind ik dit intrigerender als zo'n stom Katy Perry album met een hoes van Instagram filter regenbook dingen en lome muziek.

Mooi statement, ben ik het denk ik ook wel mee eens. Haar muziek ligt me niet en boeit me eerlijk gezegd ook niet, maar dit soort paradijsvogels maken de popmuziek nu juist zo leuk. Gaga is interessant, voor wie dan ook.

En o ja, net even dat clipje van Aura gekeken, dat vond ik echt helemaal te gek (net zoals de hoes).

avatar van Korreltje Zout
Ah gussie, haar blote tieten afgedekt door haar handen. Flauw, ordinair, niet interessant en niet sexy. Wat een marketingproduct is mejuffrouw geworden zeg. Artpop = Commerce-crap.

Dat ik een uberhaupt een mening over La Gaga heb, komt louter en alleen doordat onze Zweedse Ica supermarkt te onpas haar muziek blijft spelen. Te vaak en te luid. Blijkbaar is dit feel good muziek, en ga ik er meer voedsel- en/of keukenproducten van kopen of zo. How about no?

Korreltje Zout schreef:

Alles = commerce-crap.

avatar van hond racisme
En, Fathead, akkoord Gaga is inderdaad de paradijsvogel van de pop, de rest zijn allemaal duiven.

sanquin
Kunnen Gaga fans niet tegen he.. kritiek. Dat is dus een beetje het probleem hier. Als dit nou gewoon een goed album was kreeg ze gewoon de sterren die het verdient. En ik haalde overigens de naam van Madonna erbij als vergelijking. Kortom jij trekt wel heel snel conclusies.

avatar van Style.Girl
Vandaag eindelijk heel het album kunnen luisteren en was zeer benieuwd!

Was al heel lang heel erg benieuwd naar haar nieuwe album en het is me echt heel erg meegevallen.

Ik vind eigenlijk alle nummers wel leuk, maar de leukste nummers vind ik: G.U.Y., Gypsy, Swine, Aura en Applause.

Als mensen het nu nog met Madonna gaan vergelijken dan weet ik het niet meer. Vind dit album verre weg van wat Madonna ooit heeft uitgebracht!
Maarja, als je eenmaal die stempel krijgt dan kom je er moeilijk vanaf. Achja, ik vind het gewoon nu al een heerlijk album. En ik kan wel zeggen dat ik Lady Gaga tot nu één van de leukste artiesten vind. Tot nu toe vind ik geen één album van haar slecht of minder goed.
Dus ik wacht alweer voor haar volgend album haha.

sanquin schreef:

0,5
Met Artpop heeft Gaga me toch echt verloren als fanatieke luisteraar...het is allemaal zo standaard eurodance. Het verschil zit m echt in de sound die eerst 'Amerikaans/club-achtig' was en nu eurodance is geworden. Artpop is niet gemaakt voor de fans van The Fame (Monster) maar vooral voor de liefhebbers en de richting die ze is ingeslagen met Born This Way.

Ik mis de dagen en sound van Just Dance, Poker Face, Paparazzi, I Like it Rough, Bad Romance, Alejandro, Monster, Telephone...duidelijke, stoere producties en niet zo geforceerd qua boodschap... lekkere goede beats en Gaga die nog lekker niets met dat eurodance te maken had.

Eurodance?

avatar van Korreltje Zout
Eurodance. Eurodusnie. Eurosound. Het is allemaal niks. Zodra het een formule wordt, en als zodanig herkenbaar is, is het mis. Het Stock-Aitken-en-Waterman effect. Als in: het omgekeerde van art.

Het begon een paar jaar her allemaal zo leuk, maar dit is gewoon Gaga's Afhaakplaat.

avatar van pompompom
Attention whoring in progress. En met 'ART' heeft het al helemaal niks te maken, het is gewoon niets meer dan commerciële rotzooi.

[/quote]
Jij vind het geen goed album. Cool. Maar ik vind dat wel, en ik benoem mezelf niet tot "Gaga fan." Je doet redelijk kinderachtig naar mijn mening. [/quote]

Kinderachtig? Je bent geen fan maar je zit hier constant meningen van anderen omlaag te halen.
Volgens mij is een mening geven niet kinderachtig.

Nogmaals: een goede plaat verdient de sterren; deze gewoonweg niet.

avatar van hond racisme

Volgens mij is een mening geven niet kinderachtig.

Nogmaals: een goede plaat verdient de sterren; deze gewoonweg niet. [/quote]
Zeker niet. Maar wel als je met dat 'battle of the fans' gedoe begint.

Korreltje Zout schreef:

Voor zover ik weet is eurodance eerder iets als Technotronic, Le Click of Twenty4Seven. Lol. Ik vraag me wel af of je het album beluisterd hebt, Korreltje Zout. Een mega-popster afkraken is één ding, een album van een mega-popster objectief bekijken en bekritiseren zonder terug te vallen in het Stock-Aitken-en-Boe-Ik-Haat-Commeriële-Muziek effect een ander.

sanquin
Sorry maar eerst even goed lezen!
Ik reageerde op de keus van de platenmaatschappij met betrekking tot de singles (toevallig dezelfde als Madonna) en trok GEEN ENKELE vergelijking tussen Madonna en Lady Gaga.

Dus eerst even goed lezen voordat je onterecht commentaar geeft.

sanquin schreef:
Sorry maar eerst even goed lezen!

Dus eerst even goed lezen voordat je onterecht commentaar geeft.

Het feit dat je MDNA, a.k.a. het slechtste Madonna album een 4,5 geeft zegt genoeg hoor. En als ik zo kijk naar je stemmen op de vorige gaga albums zijn deze altijd al bijzonder laag, waarom doe je dan eigenlijk zelfs nog de moeite om hier te stemmen en te discussiëren?

sanquin
Dat is jouw mening en ik zou het fijn vinden als je die van mij ook respecteert. Dit forum is voor te discusseren anders kunnen ze het beter opheffen.

hond racisme schreef:

Nee, ik heb het album niet beluisterd. Ik heb het aangehoord. Als in: ik kon er niks mee. Ik beschouw mijn ervaring met dit album als een kauwgombal die ik per ongeluk heb doorgeslikt, en die niet snel daarna mijn lichaam onverteerd heeft verlaten. Te weinig voedingswaarde.

Ik bekritiseerde Mejuffrouw Gaga overigens niet. Ik vind het 'n Tof Wijf met leuke muziek op haar Curriculum Vitae. Maar we kunnen natuurlijk een boompje opzetten over de vraag of ongezouten kritiek (of lof) op een album welles/nietes gelijk staat aan kritiek (of lof) op de desbetreffende artiest. Immers, het album is gemaakt door en onlosmakelijk verbonden met die artiest.

En als ik formule-muziek hoor, moet ik nu eenmaal denken aan het schoolvoorbeeld van de formulemuziek: Stock-Aitken-Waterman. Niks aan te doen.

avatar van sergifornia
Was eerst helemaal weg van Lady Gaga, Heb al haar albums tot dusver op CD, maar heb vreemd genoeg niet zo een hoge verwachting hiervan. Denk dat de roem d'r een beetje naar haar bol is gestegen. Net als Applause vond ik het nummer Born This Way niks, maar het album uiteindelijk wel goed. Vervolgsingles 'Judas' en 'The Edge Of Glory' waren voor mij dan wel een stuk beter dan 'Do What U Want' en 'Venus'.