John Coltrane - A Love Supreme (1965)

Jazz
Label: Impulse!

1. Part I: Acknowledgement (7:44)
  2. Part II: Resolution (7:21)
  3. Part III: Pursuance (10:44)
  4. Part IV: Psalm (7:03)
  5. Introduction by Andre Francis [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (1:16)
  6. Part I: Acknowledegment [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (6:12)
  7. Part II: Resolution [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (11:38)
  8. Part III: Pursuance [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (21:32)
  9. Part IV: Psalm [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (8:50)
  10. Part II: Resolution [Alternate Studio Take, December 1964] * (7:26)
  11. Part II: Resolution (Breakdown, December 1964) * (2:15)
  12. Part I: Acknowledgment [Alternate Studio Take (Sextet), December 1964] * (9:11)
  13. Part I: Acknowledgment [Alternate Studio Take (Sextet), December 1964] * (9:22)
avatar van Soledad
Soledad (moderator)
Ach ja er zijn inmiddels natuurlijk 2 soorten spiritueel: spiritueel zoals met een stip op je kop tarotkaarten omdraaien op RTL 7 en spiritueel zoals Trane’s zoektocht naar een hogere waarheid. Toch een wezenlijk verschil en met de juiste definitie is het woord spiritueel dus wel op zijn plaats. Daarbij wil ik nog kwijt dat ik zelf verre van spiritueel ben (beide soorten niet), maar niettemin gefascineerd ben door Trane als persoon en zijn muziek.

Dat geldt eigenlijk voor de hele ‘spirituele freejazz scene’ waar Tony ook al aan refereert. Zoals Ataloona een kenner is in hedendaagse avant-garde/jazz, the scientist in de Scandinavische scène zit, zo ligt mijn voorkeur bij deze stroming.

Arbeidsdeskundige
Dit album is bezielend, ontregelend, sexy en swingend. Het is ware kunst.

avatar van dumb_helicopter
Voor mij wat te rustig. Ik miste wat beleving waarbij ik me minder van de indruk kan ontdoen dat dit te veel een lange jamsessie is dan een afgewerkt geheel met een doel. Te weinig prikkelend en intrigerend om hier een hoge score aan uit te delen, vandaar een nipte voldoende.

Afgelopen vrijdag kwam dit album uit in de serie Verve Audiophile Vinyl Reissue Series Acoustic Sounds. Een wat mij betreft mooie upgrade van het exemplaar dat ik in bezit had.

Blijft een fijn album.

avatar van Soledad
Soledad (moderator)
dumb_helicopter schreef:

Huh? Hebben we het over dezelfde plaat? Meest gehoorde klacht over deze plaat is meestal dat het te druk is. En een jamsessie? Deze plaat is voor jazz muziek hartstikke gestructureerd: het is dan ook een suite. Buiten dat uiteraard improvisatie maar dat maakt het jazz uiteraard. Maar aan je stemmen te zien is jazz gewoon niet je ding.

dumb_helicopter schreef:
te veel een lange jamsessie is dan een afgewerkt geheel met een doel.

Dit is het album waar Coltrane voor jazz begrippen heel erg lang mee bezig is geweest, de hele suite in 4 delen heeft hij noot voor noot gecomponeerd en alle partijen voor zijn medespelers tot in de kleinste details uitgeschreven, voordat ze de studio ingingen. Het opnameproces heeft ook nog eens 2 dagen in beslag genomen, ook lang voor een jazz plaat. Dus nee, hier is overduidelijk geen sprake van een jamsessie. Dit is een spiritueel album, waar geen krachttermen op zijn plaats zijn, maar ik moest me inhouden.

We zaten tegelijk te typen, Soledad.

Blijft een fijn album.

De reissue serie beperkt zich niet alleen tot Verve gelukkig, maar goed...

Heb je 'm al gekocht? Hoe klinkt 'ie? Want als er 1 jazz album is dat ik in de best mogelijke geluidskwaliteit nog wil hebben, is het deze wel...

Tony schreef:

Klinkt echt heel erg goed.

Ben er net zo tevreden over als de Tone Poet uitgaven.

dumb_helicopter schreef:

Heel bizarre opmerking voor mij. Indien er ook maar 1 jazz album een afgewerkt geheel is en een duidelijk doel heeft is het deze wel.

aERodynamIC schreef:
Klinkt echt heel erg goed.
Dat is goed nieuws!

aERodynamIC schreef:
Ben er net zo tevreden over als de Tone Poet uitgaven.
Okee, daar heb je er ook gewoon een paar van in huis... Ik voel me af en toe zo'n zeikerd, zit al een tijd tegen de hoge prijzen van die Tone Poets aan te gluren namelijk.

Tony schreef:
Okee, daar heb je er ook gewoon een paar van in huis...

Zeven titels nu. Ik hoef ze niet allemaal, maar over deze zeven ben ik zeer tevreden.

avatar van Mjuman
Dat is goed nieuws!

You're not the only one - heb ooit diep in d'n buidel getast voor een (gouden) cd van dit album (Japanse herkomst). Een vinylistische aanschaf van dit album is derhalve moeilijk te rechtvaardigen - zeker gezien het wakend oog van de curator Je wacht maar tot het op Tidal staat ... - teken des tijds zullen we maar denken.

Al heb ik geen idee waar die gouden cd ligt

Mjuman schreef:
Al heb ik geen idee waar die gouden cd ligt

Haha, stuur maar weer een PM als ie bij je volgende opruimingsrondje boven water komt.

Thudd
De drumsolo aan het begin van Pt3 komt me enigszins bekend voor; kan het zijn dat een gedeelte hiervan is geïncorporeerd in de drumsolo van Ian Pace op het album Live in Japan van de band Deep Purple uit 1972? Ik meen tijdens de track The Mule...

Anybody?

avatar van AOVV
Je hebt van die platen die je elke keer weer treffen, waarbij woorden tekort schieten. A Love Supreme is er zo eentje. Misschien komt ooit de energie en inspiratie nog wel 'ns bovendrijven om er wat meer duiding bij te geven, maar soms mag een oordeel ook kort maar krachtig zijn.

5 sterren