John Coltrane - A Love Supreme (1965)

Jazz
Label: Impulse!

1. Part I: Acknowledgement (7:44)
  2. Part II: Resolution (7:21)
  3. Part III: Pursuance (10:44)
  4. Part IV: Psalm (7:03)
  5. Introduction by Andre Francis [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (1:16)
  6. Part I: Acknowledegment [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (6:12)
  7. Part II: Resolution [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (11:38)
  8. Part III: Pursuance [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (21:32)
  9. Part IV: Psalm [Live at the Antibes Jazz Festival, July 1965] * (8:50)
  10. Part II: Resolution [Alternate Studio Take, December 1964] * (7:26)
  11. Part II: Resolution (Breakdown, December 1964) * (2:15)
  12. Part I: Acknowledgment [Alternate Studio Take (Sextet), December 1964] * (9:11)
  13. Part I: Acknowledgment [Alternate Studio Take (Sextet), December 1964] * (9:22)
avatar van bas2204
Waar velen deze toch zien als het meesterwerk van John Coltrane, heb ik zelf meer met Blue Train. Niet dat ik niet kan genieten van A Love Supreme, in tegendeel zelfs. Een echte verklaring heb ik echter niet voor de voorkeur

Swingend album, jammer alleen de solo's verstoren mijn luisterervaring en de flow.

avatar van Franck Maudit
Mijn leven staat in het teken van de wereldvlucht. Mensenschuw ben ik voor alle duidelijkheid niet, evenmin sluit ik me af voor gebeurtenissen op onze kwetsbare blauwe oase. Schertsend omschrijf ik mezelf wel eens als een maatschappelijk betrokken monnik. Mijn vlucht voltrekt zich dus geestelijk, terwijl mijn ankerplaats zich in het zinnelijke verbeeldt.

Als een junk struin ik de aarde af, op zoek naar momenten van genade. Schuw als ze zijn verdragen ze moeilijk het daglicht. Hun territorium lijkt ook steeds ontoegankelijker, onherbergzamer, te worden. Of besluipt de afgestomptheid ook mij hedendagen, is deze bijeengeveegde hoop verwarring alles wat overblijft van mijn getormenteerde schouders?

Boven alles, liever dan wat dan ook, wil ik volledig samenvallen met mezelf. Compromisloos mezelf vereeuwigd zien in het nu. Zodat de stroper in me zichzelf verstrikt ziet en aan het struikelwoud kenbaar maakt klaar te zijn voor iets groters. De eeuwige catharsis die onophoudelijk mijn ziel loutert en zonder enige terughoudendheid de blik van de ander ondergaat.

Deze, door spirituele fundamenten ondersteunde, drang bepaalt mijn hele leven. Fundamenten die misschien bij eenieder bebouwing behoeven. Nu God dood blijkt te zijn en de kerken hun aantrekkingskracht verliezen rest ons een gapend gat dat dient gevuld. We weten echter niet langer hoe een put te dichten. Er is ook de angst beschimpt te worden, zoals ik op het moment van schrijven ervaar.

Ooit hoorde ik een anekdote over John Coltrane. Een interviewer had een afspraak met de grootmeester, bij het benaderen van de hoteldeur hoorde hij iemand saxofoon spelen. Het waren de eenvoudigste wijsjes denkbaar. De basis van de basis. Groot was de verbazing toen het Coltrane bleek te zijn die als een kind omzichtig noot voor noot speelde.

“Kom later even terug, ik ben aan het repeteren” - vol ongeloof ging de interviewer weg. Zijn ongeloof nam enkel toe wanneer hij enkele uren later terugkwam. Coltrane was namelijk nog steeds dezelfde noten aan het spelen. Ik wil geloven dat deze anekdote waar is. Er spreekt zo’n totale overgave voor de essentie uit dat ik wel moet overstag gaan.

John Coltrane’s magnum opus is mijn houvast in bange dagen. Mijn immer opwekbare genade. Tweeëndertig minuten en zevenenveertig seconden lang vergeet ik een cynische klootzak te zijn, stel ik me heel even open voor de ander en vind in mezelf iets terug wat ik graag altijd zou behouden: A Love Supreme, A Love Supreme, A Love Supreme, …

M'n complimenten voor je mooie, welhaast poëtische recensies/meningen, Franck Maudit! En je hebt ook nog een leuke muzieksmaak. Ik ga gelijk A Love Surpreme even opzetten...

De Filosoof schreef:
Ik ga gelijk A Love Supreme even opzetten...

Mooier kan een compliment niet worden

avatar van jordidj1
Serieus, ik moest eerst echt niets van Jazz hebben... Ik heb dit album beluisterd na de complete liefdesverklaring die Franck Maudit had uitgetypt, maar op de een of andere manier ging dit stukje muziek compleet langs me heen. Korte conclusie destijds was dat dit een van de weinige genres was die mij écht niet kon boeien dus.

Nou, gelukkig is dat dus klinkklare onzin. Vrij recentelijk heb ik de film Whiplash gekeken en dat heeft mijn denk- en luisterwijze wat betreft Jazz in een compleet ander daglicht neergezet. Dit gaat om gevoel, ritme maar vooral: plezier. Bij elk genre is dat zo, natuurlijk, maar dat komt in deze tak van de muziek zo mooi naar voren dat ik het eigenlijk niet zo goed kan beschrijven.

Het muzikaal zo goed in elkaar, bijna eng hoe ze dit ingespeeld hebben. Dat komt ook in de film naar voren, John Coltrane oefende eigenlijk alleen maar de basis in zijn hotelkamer. Die drummer in de film moest de ogenschijnlijke simpele drumtempo ook beheersen, waar hij dus heel veel moeite mee heeft. Hij speelt tot zijn knokkels bloeden, dag in dag uit. Dan zie je maar weer hoe belangrijk (en moeilijk!) dat eigenlijk is. Maar als die basis klopt, oi oi oi. Dan is het genieten blazen.

Verder wil ik er geen woorden aan vuil maken, deze vier delen van A Love Supreme is puur genieten. Kunst!

avatar van Teunnis
Teunnis (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van Franck Maudit
John Coltrane doorbreekt na het contemplatieve Acknowledgement het mysterie van de nacht met zielsroerselen die me de adem benemen. M.a.w.: Resolution is een weergaloze ode aan al wat de titel 'subliem' waardig is - werelds, en toch intiem.

avatar van trebremmit
trebremmit (moderator)
Nooit zoveel aangevonden aan A Love Supreme, wat ik best wel jammer vind gezien de lyrische reacties hier. Maar het raakt me gewoon niet, ik hoor wel dat het knap in elkaar zit, maar ik voel er niks bij, nou ja een beetje irritatie op een gegeven moment als ik de drukte wat zat begin te worden.

avatar van Tony
In dat geval kun je het hele genre wel links laten liggen, want A Love Supreme wordt algemeen wel geroemd als zo'n beetje het beste wat de jazz heeft voortgebracht. Of zijn er jazz platen die je wel "trekt"?

avatar van Misterfool
Ik denk dat jazz wel wat breder is dan enkel Coltrane, Tony
Desalniettemin is dit inderdaad een welbekend album die menig jazzliefhebber, waaronder ik, hoog heeft zitten.

avatar van Kronos
De term jazz denkt inderdaad een grote lading. De box Klara Presenteert 100 Jaar Jazz biedt een mooi chronologisch overzicht. Je kan gerust een hekel hebben aan de freejazz van John Coltrane maar houden van de albums van Billie Holiday. Voor mij is jazz een van de weinige genres waarvan ik alle stijlen wel kan waarderen.

A Love Supreme vond ik niet meteen geweldig. Het vroeg wat luisterbeurten om te horen hoe bepaalde thema's in veranderde vorm steeds terugkeren. Nu behoort het samen met Sun Ship en Blue Train tot mijn favoriete albums van Coltrane.

avatar van niels94
Het heeft me een aantal jaren gekost voor ik jazz echt ging waarderen. Ook deze plaat kwam in die begindagen op mij over als te veel gepingel en gepiel. Dit is weliswaar een van de meest geroemde jazzplaten, het is niet de toegankelijkste (ook bij lánge na niet de ontoegankelijkste, natuurlijk). De appeal is toch wat lastiger te vatten dan die van een Somethin' Else van Cannonball Adderley, is mijn persoonlijke ervaring.

avatar van Misterfool
Voor mij was Giant Steps het aanhaakpunt wat jazz betreft. Ik zal dan wel een gepingel en gepielliefhebber van het eerste uur zijn. . Desalniettemin wil ik nog aangeven dat er veel jazz met een flinke dot funk vaak ook redelijk toegankelijk doch tof is. Herbie Hancock - Head Hunters (1973) bijvoorbeeld.

avatar van trebremmit
trebremmit (moderator)
Het is niet dat ik deze voor het eerst hoor.
Ik ken het nu al een jaar of tien maar in al die tijd is het niks gegroeid. Ik luister liever naar andere jazz.

trebremmit schreef:
Het is niet dat ik deze voor het eerst hoor.

So What? Blue Train mag ook Anouar Brahem - Blue Maqams al geprobeerd?