MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Radiohead - OK Computer (1997)

mijn stem
4,16 (4602)
4602 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Parlophone

  1. Airbag (4:44)
  2. Paranoid Android (6:23)
  3. Subterranean Homesick Alien (4:27)
  4. Exit Music (For a Film) (4:24)
  5. Let Down (4:59)
  6. Karma Police (4:21)
  7. Fitter Happier (1:57)
  8. Electioneering (3:50)
  9. Climbing Up the Walls (4:45)
  10. No Surprises (3:48)
  11. Lucky (4:19)
  12. The Tourist (5:24)
  13. Polyethylene (Parts 1 & 2) * (4:23)
  14. Pearly * (3:37)
  15. A Reminder * (3:53)
  16. Melatonin * (2:09)
  17. Meeting in the Aisle * (3:09)
  18. Lull * (2:29)
  19. Climbing Up the Walls [Zero 7 Mix] * (5:19)
  20. Climbing Up the Walls [Fila Brazillia Mix] * (6:25)
  21. Palo Alto * (3:44)
  22. How I Made My Millions * (3:09)
  23. Airbag [Live in Berlin] * (4:49)
  24. Lucky [Live in Florence] * (4:36)
  25. No Surprises [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (3:58)
  26. Climbing Up the Walls [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (4:21)
  27. Exit Music (For a Film) [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97] * (4:35)
  28. I Promise * (3:59)
  29. Man of War * (4:29)
  30. Lift * (4:06)
toon 18 bonustracks
totale tijdsduur: 53:21 (2:06:31)
zoeken in:
avatar van jellecomicgek72
5,0
Waar blijft die 0,5* dan he?

avatar
0,5
Nee hoor, ik ben geen Radiohead-hater. Ik ben iemand die niet begrijpt dat dit album zo hoog gewaardeerd wordt. Bij Darkside Of The Moon bijvoorbeeld, begrijp ik dat best. En 'Darkside' is toch ook niet gemaakt door mensen die even kundig zijn op hun instrumenten als de mannen van Toto. Alleen, wat ik daar hoor is simpelweg heel erg goed gemaakt. Het klopt allemaal. Dat is bij OK Computer bepaald niet het geval.

avatar van niels94
4,0
ShredderSepp schreef:
Dat is bij OK Computer bepaald niet het geval.

Dat mag jij vinden. Als er in mijn ogen een album is waarbij alles klopt, dan is het deze wel. Zowel qua lyrics als qua muziek past alles bij elkaar, niet voor niets werd gedacht dat dit een concept album was terwijl de band zegt van niet. En muzikaal gezien zit alles ook technisch prima in elkaar, de productie is belachelijk goed. Nee, al staat deze niet in mijn top 10, ik kan me erg goed voorstellen dat deze op 1 staat.

Grappig trouwens dat ik No Suprises altijd als enige minpuntje heb beschouwd en die sinds kort ineens een favorieten sterretje heeft en op Paranoid Android na mijn favoriet is Blijkt hij toch nog gegroeid te zijn.

avatar van Eveningguard
4,0
En dan natuurlijk meteen maar met halve sterren gaan gooien. Beetje eigenaardig is het wel. Als je zo'n goed muzikaal inzicht hebt zou je zo kunnen horen dat de producties erg goed in elkaar zitten. Dat is al 1 ster waard. Daarnaast vormt het een van de beste gehelen uit de muziekgeschiedenis. Alle nummers sluiten kwa sfeer en thema heel goed op elkaar aan. Dat is ook al punten waard. Als het je ding niet is kan ik dat niet voor je bepalen, maar je geeft op het moment de indruk dat je een proteststemmer bent.

avatar
niks mis met 0,5 geven, als iemand de plaat niks vind, dan is dat zijn beleving/keuze

kun je wel gaan miauwen maar zo is het en nie anders

begrijp het best, goeie plaat maar niet zo steengoed dan de meeste radioheadfielen je willen doen geloven

avatar van Eveningguard
4,0
Ik probeer er een vinger op te leggen. Niet goed vinden is iets anders dan tergend kut. Waarom zou je hier een 0,5 voor geven? Ik kom op niets anders dan 'proteststem' uit.

avatar van niels94
4,0
Iedereen heeft een andere manier van stemmen. Ik geef ook bijna nooit een 0,5. Maar iedereen heeft het recht te stemmen hoe hij wil. Misschien krijgt hier hier wel zulke kriebels van, van zijns tem ofzo, dat hij het echt niet kan verdragen en dus een 0,5 geeft. Dat kan en mag. Ik vind alleen dat het wel erg goed in elkaar zit en goed geproduceerd is (soms vind ik een album ook vreselijk, maar kan ik nog wel horen dat het knap gemaakt is, of je daar punten voor wil geven mag je natuurlijk zelf weten).

avatar van kobe bryant fan
4,5
Ik kan het eigenlijk wel begrijpen dat hij het niets vindt. Maar je kunt inderdaad wel horen dat dit goed in elkaar zit. De opbouw van Paranoid Android, de schitterende piano begeleiding op Karma Police, de fantastische teksten. En ook Climbing Up The Walls is weer totaal anders dan Airbag ofzo en toch past het perfect bij de andere songs dat is ook het knappe van deze plaat.
OK dus dat je het niets vindt maar een 0.5* geven voor OK Computer is zoals Bram zegt een proteststem.

avatar
0,5
Ok, dan maar even een verklaring over mijn waardering van deze plaat (0,5).

Het is heel eenvoudig: OK Computer doet me helemaal niets. Bovendien erger ik me aan het nasale, zeurderige geluid van Yorke. Daar bovenop komt het gebrekkige spel van de band (waarom worden klassieke musici altijd geprezen om hun 'vlekkeloze' techniek terwijl het in popmuziek bijna not done is een technisch begaafd muzikant te zijn?). Daar komt bij dat ik simpelweg niet houd van 'alternatief' klinkende bands. Wat ik daarmee bedoel, is moeilijk uit te leggen, maar denk aan bands als Bush, Eels en Oasis.

De teksten zullen misschien best goed zijn, maar ik luister nooit naar teksten. Ik luister naar de melodie. De betekenis van de tekst ontgaat me daarom vrijwel altijd volledig. Mijn oordeel van een album is dan ook nooit gebaseerd op de kwaliteit van de teksten.

Helaas is Radiohead één van de bands waarover je simpelweg niets negatiefs mag zeggen, zoals dat bijvoorbeeld ook geldt voor The Beatles, Pink Floyd, Jeff Buckley en misschien zelfs wel Porcupine Tree. Het blijkt ook direct uit de heftige reacties op mijn waardering (gewoon iemand die zijn mening geeft, niets meer, niets minder).

Uiteindelijk komt het hier op neer: ik begrijp niet dat anderen dit een geweldig album vinden, anderen begrijpen niet dat ik er helemaal niets aan vind. Kwestie van meningsverschil, basta. Einde discussie, wat mij betreft.

avatar van jellecomicgek72
5,0
En heb je hier 7 jaar over nagedacht?

avatar van Eveningguard
4,0
Het feit dat je iets negatiefs zegt over dit album boeit me niet, het is meer het feit dat je dat op een erg hatende toon doet. Je review is trouwens goed, en nu accepteer ik je mening.

avatar van Timo-otje
5,0
ShredderSepp schreef:
Ok, dan maar even een verklaring over mijn waardering van deze plaat (0,5).

Het is heel eenvoudig: OK Computer doet me helemaal niets. Bovendien erger ik me aan het nasale, zeurderige geluid van Yorke. Daar bovenop komt het gebrekkige spel van de band (waarom worden klassieke musici altijd geprezen om hun 'vlekkeloze' techniek terwijl het in popmuziek bijna not done is een technisch begaafd muzikant te zijn?). Daar komt bij dat ik simpelweg niet houd van 'alternatief' klinkende bands. Wat ik daarmee bedoel, is moeilijk uit te leggen, maar denk aan bands als Bush, Eels en Oasis.

De teksten zullen misschien best goed zijn, maar ik luister nooit naar teksten. Ik luister naar de melodie. De betekenis van de tekst ontgaat me daarom vrijwel altijd volledig. Mijn oordeel van een album is dan ook nooit gebaseerd op de kwaliteit van de teksten.

Helaas is Radiohead één van de bands waarover je simpelweg niets negatiefs mag zeggen, zoals dat bijvoorbeeld ook geldt voor The Beatles, Pink Floyd, Jeff Buckley en misschien zelfs wel Porcupine Tree. Het blijkt ook direct uit de heftige reacties op mijn waardering (gewoon iemand die zijn mening geeft, niets meer, niets minder).

Uiteindelijk komt het hier op neer: ik begrijp niet dat anderen dit een geweldig album vinden, anderen begrijpen niet dat ik er helemaal niets aan vind. Kwestie van meningsverschil, basta. Einde discussie, wat mij betreft.


Uiteraard heb je het volste recht om hier 0,5* voor te geven! Alleen een aantal dingen die mij opvallen. Je geeft aan dat je de instrumentatie van Radiohead gebrekkig vindt (het gebrekkige spel van de band). Radiohead heeft toch echt een aantal complexe nummers gemaakt hoor. Tevens kan je niet zeggen dat Radiohead het zich er makkelijk van af maakt door voor de hand liggende rifjes etc te maken. Hun muziek bevat veel verschillende klankkleuren en is toch behoorlijk divers als het mij vraagt. Of je dit goed vindt is een 2e natuurlijk.Luister alle albums maar eens van hun(ik heb niet de indruk dat je dit gaat doen), ieder album heeft een ander geluid hoor! Ook geef je aan dat je totaal niet let op teksten. Ook opvallend , aangezien dit een gevoel versterkt. Neem nou No Suprises, neerslachtige depressieve melodie , echter door de tekst wordt alles nog eens versterkt (bv I'll take a quiet life ,A handshake of carbon monoxide). Zonder die tekst zou het eens stuk minder depressief klinken. Tevens denk ik dat als Closer van Joy Division vrolijke teksten had bevat het niet eens in de top 250 had gestaan. Tekst speelt een belangrijke rol in muziek hoor, jij mag er geen waarde aan hechten maar ik vind dat je muziek als een totaalpakket moet beoordelen, en daar horen (goede) teksten ook bij. Als ik lukraak wat woorden achter elkaar zet zou dit toch een nummer van niks zijn ? Trouwens als je enkel op melodie let , moet je electronische muziek helemaal te gek vinden. En als je alleen op melodie let kan ik me ook niet voorstellen dat je dit niks vindt , er zitten genoeg gitaren en instrumenten in deze plaat hoor!

avatar van Eveningguard
4,0
Laat maar, waarschijnlijk heeft hij helemaal geen zin om daar op de letten. Ik begrijp hem. Als je het echt niks vindt dan heeft het geen zin om naar het totaalpakket te kijken.

avatar
gebrekkige spel ben ik het niet mee eens

noem eens wat voorbeelden?

Kheb ze toen gezien op werchter en een nummer als paranoid android live loepzuiver te gehore brengen vind ik een wereldprestatie

Je kan radiohead van vanalles betichten maar niet dat men de instrumenten niet beheerst

avatar van Timo-otje
5,0
ja Malle klopt , zie mijn betoog ook. Opvallend ook dat hij alleen op dit album heeft gestemd tot nu toe!

avatar van Eveningguard
4,0
Zoals ik al zei, waarschijnlijk om naam te maken op de site en vervolgens nooit meer terug te keren.

'Gebrekkig' zal ik het ook niet noemen. Erg clean is het wel, maar dat is meer smaak gebonden. Ik denk dat je over de ervaring van de bandleden moeilijk subjectief kan zijn. Of het goed klinkt of niet is meer een kwestie van smaak. Zeggen dat het spel gebrekkig is is bullshit.

avatar van chevy93
4,5
ShredderSepp schreef:
Helaas is Radiohead één van de bands waarover je simpelweg niets negatiefs mag zeggen, zoals dat bijvoorbeeld ook geldt voor The Beatles, Pink Floyd, Jeff Buckley en misschien zelfs wel Porcupine Tree. Het blijkt ook direct uit de heftige reacties op mijn waardering (gewoon iemand die zijn mening geeft, niets meer, niets minder).
Spijker op de kop. Alleen wel grappig dat je Jeff Buckley en Porcupine Tree daar bij noemt. Het is niet zozeer het feit dat je dit bij Radiohead plaatst. Meer het ongenuanceerde van je (eerste) bericht(en).

avatar van Timo-otje
5,0
chevy93 schreef:
(quote)
Spijker op de kop. Alleen wel grappig dat je Jeff Buckley en Porcupine Tree daar bij noemt. Het is niet zozeer het feit dat je dit bij Radiohead plaatst. Meer het ongenuanceerde van je (eerste) bericht(en).


Je mag toch wel iets negatiefs zeggen ? Ik geef toch aan dat je 0,5 * mag geven. Alleen de punten die hij aanhaalt vindt ik twijfelachtig, heb ook uitgelegd waarom. Wat hij daarmee doet (waarschijnlijk niks) moet hij zelf weten.

avatar
ClassicRocker
ShredderSepp schreef:
)
Daar komt bij dat ik simpelweg niet houd van 'alternatief' klinkende bands. Wat ik daarmee bedoel, is moeilijk uit te leggen, maar denk aan bands als Bush, Eels en Oasis.


Oké, maar waar hou je dan wel van? Hier ben ik zeer benieuwd naar. Overigens vind ik dit album geen stereotype alternatieve rockplaat, meer een genre-overstijgend over-the-top dramatisch rockepos. Hier zit qua sfeer, emotie en melodie zoveel in, dat je goed zult moet zoeken om van een gerespecteerd artiest een album te vinden dat geen, maar dan ook écht géén, raakvlakken heeft met OK Computer.

Verder mag je hier, mits gefundeerd onderbouwd, zoveel negatiefs zeggen over Radiohead en Ok Computer als je maar wilt. Gaarne een vervolg van deze discussie van jouw kant?

avatar
ClassicRocker
Malle schreef:
gebrekkige spel ben ik het niet mee eens

noem eens wat voorbeelden?


Hij doelt op een gebrekkige techniek. Iets waar hij ten dele gelijk in heeft. Radiohead is inderdaad geen band die het van techniek moet hebben, wel van inventiviteit. Voor mij telt het eindproduct, ongeacht in welke mate techniek hierbij een rol speelt, en hierin slaagt Radiohead met OK Computer voor mij met verve.

Ik houd overigens zeer van technische (virtuoze) rockmuziek, maar dit terzijde.

avatar van niels94
4,0
Ik heb Jonny Greenwood toch altijd als een goed gitarist beschouwd. Bovendien vind ik het drumwerk ook altijd uiterst sterk.

avatar van Don Cappuccino
5,0
niels94 schreef:
Ik heb Jonny Greenwood toch altijd als een goed gitarist beschouwd.


Daar ben ik het mee eens. Vooral de gitaarpartijen op Paranoid Android zijn heel goed, erg gelaagd en die solo is ook heel erg gaaf.

avatar
Radiohead geen band die het van techniek moet hebben?

Begrijp ik nie goed

Radiohead durft het aan om muziek te maken die kraakhelder wordt opgenomen, iedere fout is daarmee te horen

Men maakt gebruik van vel effecten, maar niet om te technisch gebrek te verdoezelen zoals bij veel andere bands wel gebeurd

Wat je van radiohead hoort is hoe men het speelt, alleen daarom is deze plaat al meer waard dan laten we zeggen een 3

avatar
Jocharo-T
Het lijkt voor sommige mensen toch moeilijk om een afwijkende mening te respecteren. Ben het er wel mee eens dat het erg vreemd is dat de betreffende user al dik 7 jaar lid is en welgeteld 3 berichten en één stem heeft afgeleverd en allemaal bij OK Computer. In dat opzicht lijkt het inderdaad wat op een haatstem.

avatar
niks mis met een afwijkende mening mits die fatsoenlijk wordt onderbouwt, en dat mis ik

ik ben geen radioheadfan, vind enkel nummers aardig maar meer niet

los daarvan zijn het imo prima muzikanten die unieke muziek afleveren, of je het nu mooi vind of niet, je kan wel beoordelen of men instrumenten beheerst of niet

avatar van Timo-otje
5,0
Ja In Rainbows is prachtig opgenomen als voorbeeld van het kraakhelder opnemen. Net alsof het gewoon live is en ze in je woonkamer spelen !

avatar
Jocharo-T
Malle schreef:
Los daarvan zijn het imo prima muzikanten die unieke muziek afleveren, of je het nu mooi vind of niet, je kan wel beoordelen of men instrumenten beheerst of niet

Ben het daar ook wel met je eens. Over Yorke zijn stem kan ik 'ShredderSepp' wel aardig volgen. Yorke is technisch gezien nou niet de allerbeste zanger en zijn stem moet je ook echt liggen. Het lijkt me wel dat een band als Radiohead de instrumenten beheerst. Neem nou alleen al zo'n nummer als Paranoid Android, dat zou ik niet kunnen spelen, simpelweg omdat ik de instrumenten niet beheers.

avatar
ClassicRocker
Malle schreef:
Los daarvan zijn het imo prima muzikanten die unieke muziek afleveren, of je het nu mooi vind of niet, je kan wel beoordelen of men instrumenten beheerst of niet


Jocharo-T schreef:
Ben het daar ook wel met je eens. Over Yorke zijn stem kan ik 'ShredderSepp' wel aardig volgen. Yorke is technisch gezien nou niet de allerbeste zanger en zijn stem moet je ook echt liggen. Het lijkt me wel dat een band als Radiohead de instrumenten beheerst. Neem nou alleen al zo'n nummer als Paranoid Android, dat zou ik niet kunnen spelen, simpelweg omdat ik de instrumenten niet beheers.


Vraag Radiohead maar eens Bohemian Rhapsody ten gehore te brengen of op te nemen. Een retorische vraag, want hiertoe is de band in de verste verte niet in staat. Iets dat de bandleden ook verschillende malen toegegeven hebben na hier, vanwege de link tussen Paranoid Android en Bohemian Rhapsody die velen leggen, talloze malen door journalisten over bevraagd te zijn.

Radiohead toetsen aan de mate van de technische begaafdheid van de bandleden, geeft een volstrekt vertekend beeld. Thom en co moeten het niet hebben van techniek maar van inventiviteit, de unieke en meeslepende wijze waarop zij sfeer en emotie weten te vertalen in, en over te brengen met, hun muziek. Hierin zijn ze absolute top. Tenminste, voor mij tot en met dit album.

avatar van Timo-otje
5,0
Dus als ze een stuk niet zouden kunnen spelen beheersen ze de instrumenten niet ? Mijn inziens zit de muziek van Radiohead een stuk complexer in elkaar die van Queen. Verder denk ik dat het vooral is dat ze er zich niet in kunnen inleven omdat het van iemand anders is. Of hebben ze daar gewoon geen zin om zich erin te verdiepen aangezien ze eigenlijk nul covers hebben gemaakt als ik het goed heb. Trouwens dat zou omgekeerd ook gezegd kunnen worden, of denk je dat Queen alles van Radiohead zou kunnen spelen ? Denk het eerlijk gezegd niet. Vind het eigenlijk niet zo'n sterk argument.

avatar van VictorJan
5,0
Timo-otje schreef:
Dus als ze een stuk niet zouden kunnen spelen beheersen ze de instrumenten niet ? Mijn inziens zit de muziek van Radiohead een stuk complexer in elkaar die van Queen. Verder denk ik dat het vooral is dat ze er zich niet in kunnen inleven omdat het van iemand anders is. Of hebben ze daar gewoon geen zin om zich erin te verdiepen aangezien ze eigenlijk nul covers hebben gemaakt als ik het goed heb. Trouwens dat zou omgekeerd ook gezegd kunnen worden, of denk je dat Queen alles van Radiohead zou kunnen spelen ? Denk het eerlijk gezegd niet. Vind het eigenlijk niet zo'n sterk argument.

Radiohead heeft wel wat covers gespeeld hoor, heel wat van Neil Young en ook een paar van Joy Division.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 23:18 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 23:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.