Het was ergens in 1982. Black Sabbath met Dio was mijn zolderkamer binnengedenderd en ik las lovende verhalen over ex-zanger Ozzy Osbourne, die een veelbelovende solocarrière was gestart. Het eerdere werk lonkte. Nadat ik uit de fonotheek verzamelaar
We Sold Our Soul for Rock 'N' Roll leende, trok hun debuut mij onweerstaanbaar aan.
Ik bekeek in de winkel nog eens die
hoes… Een enge dame in het zwart, staande in een naargeestige omgeving. De achterkant van de klaphoes draaide ik omhoog, waarmee het landschap-met-watermolen werd verdubbeld. Aan de andere zijde: een omgekeerd kruis, een gedicht en informatie over de plaat.
Bij thuiskomst vooral niet de plaat aan mijn ouders tonen, dit zouden ze niet goedkeuren! Snel naar zolder. Even later klonken onheilspellende regen, onweer, een kerkklok in de verte en dan de befaamde riff. Het gedicht op de hoes las ik aandachtig. Aha, dat slaat op de titelsong!
“Still falls the rain…” Dan verrijst de gitaarmuur, de huilende zang van Ossie Osborne, zoals de hoes zijn naam spelt. Een versnelling volgt en tenslotte de aparte manier van afsluiten.
The Wizard kende ik van diezelfde verzamelaar, heerlijke song, waarna het mij onbekende deel volgde: om te beginnen
Behind the Wall of Sleep, prachtige titel alleen al, zang die afwisselend van links en rechts komt. Na een bassolo volgt het intro van
NIB. Waar in de opener de duivel nog wordt afgewezen, komt hij hier heel dichtbij zijn hand aanbieden. Nee dank u, ook al is het verpakt in alweer prachtriffs.
Ook de B-kant heb ik ontelbare malen gedraaid. Na
Evil Woman met haar simpele en toch verslavende refrein, volgden twee nummers waarbij het vanaf vinyl lastig was te onderscheiden waar de eerste eindigde en de tweede begon, ook al omdat een tekstvel niet was bijgeleverd.
Sleeping Village begint akoestisch en klaaglijk, waarna de gitaarmuren er weer zijn, twee gitaarsolo’s door elkaar klinken en een soundscape van Iommi. Dan volgt een bassolo, naar ik aannam het begin van
Warning.
De compositie is onvoorspelbaar, niet van het soort couplet-refrein-brug, maar vol ideeën, tempowisselingen, gitaarsolo’s die meestal niet snel maar wél pakkend zijn en het dansende basspel van Geezer Butler.
Gaandeweg werd dit mijn favoriete nummer van de plaat. Delen van de tekst gebruikte ik enige tijd later bij een opstel voor Engels, uit het hoofd, in mijn hoofd geramd door het vele draaien:
“The sea began to shiver…” De docente vond het een merkwaardig verhaal, begreep ik uit haar blik toen ik het becijferd terugkreeg. Wel met een mooie voldoende.
Ik heb vanavond alle 9 pagina’s aan berichten bij dit album doorgelezen en zag daar al snel de discussie oplaaien of dit nu wel of niet de eerste metalplaat ooit was.
De Popencyclopedie van Oor houdt het terecht bij een “uitermate heavy album”. Net als tijdgenoten sloeg Black Sabbath vanuit bluesrock nieuwe wegen in, geholpen door de uitdijende mogelijkheden van de elektrische gitaar(effecten). Met een swingende ritmesectie als deze (Bill Ward is hier al zo goed!) winnen de riffmuren van Iommi extra kracht. Wat Black Sabbath bovendien anders maakt dan o.a. Blue Cheer, Iron Butterfly, Led Zeppelin en MC5 is de ijzingwekkende kleur van Ozzy’s stem, perfect passend bij de duistere sferen.
Een piepjonge Rodger Bain, "niet veel ouder dan wij" aldus Iommi, leverde ondanks de korte opnametijd en het beperkte budget een knappe prestatie, door de sfeer perfect te laten klinken.
Hoe demystificerend zijn de biografieën
Iron Man (Tony Iommi, 2011) en
I Am Ozzy (juist, hij, 2009). De plaat werd opgenomen in oktober ’69 in een studio van het formaat huiskamer, op vier sporen. Het omgekeerde kruis op de hoes? “Dat wilden wij niet, idee van de platenmaatschappij, we zagen het pas toen we de hoes onder ogen kregen; het opende allerlei blikken met wormen voor ons.”
Satanisme, occultisme? “We gingen kruizen om de nek dragen, gemaakt door de vader van Ozzy om het eventuele kwaad van zulke fans te weren.” Dezelfde Ozzy die enkele van deze fans in Amerika overviel door, terwijl zij in de gang van Sabbaths hotel in een cirkel rond kaarsen zaten, vanuit zijn kamer op hen af te stappen en ‘Happy birthday’ te zingen, alsof de occultisten een verjaardagsfeestje vierden. Het hielp, ze vertrokken.
Betekent
N.I.B. nativity in black? Nee, dat is weer “typisch Amerikaans”, aldus Iommi; het was "een grap, de bijnaam van Bill Ward, vanwege de vorm van zijn gezicht met baard, nét een pennenpunt [pen nib]”. Je valt van de ene anekdote in de andere.
Uit de biografieën rijst het verhaal van vier arbeidersjongens, waarvan twee met een katholieke opvoeding. Dat laatste bepaalde hun blik op de wereld, zie bijvoorbeeld de vredesboodschappen op hun volgende elpee. Dat fans rond het griezelimago zulke verhalen verzonnen, daarover schudden de bandleden meewarig het hoofd.
Tegelijkertijd hielden ze de mythe ook in stand: geef zo min mogelijk interviews, dat maakt ons geheimzinniger, was het devies in die dagen.
Internet ontnuchtert verder. De jongedame op de hoes werd in 2020
getraceerd en de spookachtige watermolen zit ook in de film
The Eagle has Landed (1976). Met zo’n titel (Saxon!) móest ik die zien: een spannend oorlogsdrama met de molen op warme zomerdagen in een knus Engels dorpje.
Ik zet de B-kant weer eens op. Inmiddels van cd, dus vanaf track 5. Blueshardmetalrock 2.0. Of hoe je het ook wil noemen. Ik vind het
gewoon lekker.