Black Sabbath - Black Sabbath (1970)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. Black Sabbath (6:20)
  2. The Wizard (4:24)
  3. Behind the Wall of Sleep (3:37)
  4. N.I.B. (6:08)
  5. Evil Woman (Don't Play Your Games with Me) (3:25)
  6. Sleeping Village (3:46)
  7. Warning (10:28)
  8. Wicked World (B-Side of Evil Woman) * (4:45)
  9. Black Sabbath [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:22)
  10. Black Sabbath [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:13)
  11. The Wizard [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (4:46)
  12. Behind the Wall of Sleep [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:41)
  13. N.I.B. [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:08)
  14. Evil Woman [Alternative Version: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:47)
  15. Sleeping Village [Intro) (Alternative Version: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (3:45)
  16. Warning Part 1 [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (6:58)
avatar van Barney Rubble
Een plaat die mooi zich bevindt op het schemergebied van bluesrock en (proto-)metal. Zware, lome melodieën creëren dreiging. De klagerige zang van Ozzy klinkt als verbouwereerde getuige die het naderende onheil ziet aankomen, maar niet in staat is om in te grijpen. Het heerlijke bas- en gitaarspel laat de muziek niettemin verrassend luchtig en speels aanvoelen, al komt dat wellicht doordat we anno 2019 meer demonische duisterheid gewend zijn. Het doet me wat denken aan de horrorfilms van de jaren 50 en 60. Het is achteraf aandoenlijk kneuterig, maar de lugubere sfeer is, hoewel minder intens, nog altijd heel aangenaam. Een goede 7 voor dit debuut van Black Sabbath.

avatar van Zagato
Ik ken het album al heel lang maar kom er nu pas achter dat er 2 covers op staan, leuk zo'n hernieuwde ontdekkingstocht. Black Sabbath en NIB zijn torenhoog favoriet bij mij en Evil Woman is het zwakke broertje op het album. Fantastisch om al die theorieën rond de hoes te lezen, de dame is blijkbaar nooit gevonden. Draagt bij aan de legendarische status van dit album. 4 sterren vanwege het bluesy gefreak dat van mij niet had gehoeven.

avatar van milesdavisjr
4 sterren vanwege het bluesy gefreak dat van mij niet had gehoeven.

Ik vind het juist een weergaloze combinatie, de donkere zware sound wat nieuw was voor die tijd en het heerlijke bluesy geluid wat Iommi ten gehore brengt. Op de volgende schijven zou dat bluesy element steeds meer naar de achtergrond verschuiven. Daarom blijft het debuut van Sabbath voor mij de beste van de heren.

avatar van milesdavisjr
Het debuut en wat voor een plaat. Waar de hippies nog hun bladeren rondstrooiden met hun utopische denkbeelden, kwamen 4 nuchtere (hoewel..) Britten uit Birmingham, die met hun loodzware sound het wat naïeve en muzikale wereldbeeld van de bloemetjesjurken omver bliezen. Niks geen love and peace, maar kwaadaardige demonen, vrouwen in het zwart en felle bijbelkritiek was het devies. Hoewel dit beeld achteraf ook een bepaalde naïviteit met zich meedroeg bleek de muziek doodserieus, de al aanwezige kenmerkende zware sound was niks meer en minder dan een uitlaatklep, weg van het armetierige arbeidersbestaan uit het grauwe Birmingham. Daar waar Deep Purple al 3 albums had uitgebracht die de rockmuziek in een andere richting duwde en Zeppelin een jaar eerder het begrip folk/rock van een flinke dosis intensiteit had voorzien bleek Sabbath het geheel te voorzien van een zwaar geluid. De basis voor metal was gelegd. De onheilspellende begintonen van Black Sabbath verraden al een beetje wat komen gaat, er zijn maar weinig intro's die zo creepy overkomen als het titelnummer. Een prima song om de plaat mee te starten. The Wizard doet daar al niet voor onder. Naarmate het album vordert
des te 'bluesier' Iommi uit de hoek komt. Sleeping Village en met name Warning zijn uitermate sterke nummers, met enkele heerlijke sfeerschetsen. Evil Woman is in vergelijking met het overige songmateriaal wat minder maar haalt nog steeds een dikke voldoende. Het sinistere geluid, de (in retrospectief) iconische hoes, de perfecte speelduur, de zware geluidsmuur, het debuut is weergaloos.

Tussenstand:

1. Black Sabbath

ArecnoidLegend
Geïnspireerd door andere MusicMeter gebruikers begonnen met album marathons van artiesten: in chronologische volgorde het oeuvre door dat uitmondt in een rating, een bijhorende review, en een rangschikking. En waar beter te beginnen bij de grondlegger van het genre waar ik mij recent meer in ben gaan verdiepen, Black Sabbath. Een artistieke hoes die voor mij de muziek van het album juist weergeeft: Duister met hier en daar wat lichtpuntjes.
Op het debuut is gelijk waar te nemen dat het gaat om een groep artiesten die weten hoe zij hun instrumenten moeten bespelen. En ja, ook Ozzy. Zijn toevoeging met de harmonica op The Wizard geeft een uniek geluid aan het nummer dat we op de albums erna niet meer zullen horen. Over zijn (gebrek aan) zangkwaliteiten is vaak geschreven, ik vind het passen bij de muziek die ze maken, het zorgt immers voor het onheilspellende karakter dat de muziek naast de riffs van Iommi, zo duister maakt. En dan nog te bedenken dat het album in 1 dag is opgenomen.
De favorieten op het album zijn voor mij Behind The Wall of Sleep en N.I.B. Een nummer dat gaat over de toegang naar andere dimensies die niet via onze zintuigen waar te nemen zijn, voor velen alleen via onze dromen. En, een ietwat humoristisch te interpreteren nummer dat zingt over lucifer die ondanks zijn natuur, verliefd wordt, maar ook gezien kan worden als een duivels spelletje om een onwetende schone te bezweren.
Het "gepiel" op sommige nummers, met name in de cover Warning, kan ik wel waarderen in het blueskarakter dat dit album toch ook heeft. Het is samen met Evil Woman, nog een cover, wel de minste van het album. Alles meegenomen kom ik hierbij tot de eindscore van 4,0*.
Laat ik eindigen met de lyrics van een nummer dat ook een honorable mention verdient:

Red sun rising in the sky
Sleeping village cock'rel's cry
Soft breeze blowing in the trees
Peace of mind feel at ease

avatar van rider on the storm
Toch wel mijn favoriete Sabbath omdat de blues nooit ver weg is. De combi van de doomy metal, Iommi vuurt zijn solo’s rechtstreeks vanuit de grafkelder op ons af, blues en de onheilspellende sfeer maken dit een onweerstaanbare plaat.

Voor mij heeft de plaat geen zwakke momenten maar als ik enkele favorieten moet noemen zijn het het titelnummer, The Wizard en Warning.

Op vinyl (met die mooie swirl), komt de onheilspellende sfeer van het artwork ook mooi tot zijn recht.

Kortom een geweldige klassieker.

avatar van ZAP!
Vooruit, ik volg weer. #watdraaijenu.