Black Sabbath - Black Sabbath (1970)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. Black Sabbath (6:20)
  2. The Wizard (4:24)
  3. Behind the Wall of Sleep (3:37)
  4. N.I.B. (6:08)
  5. Evil Woman (Don't Play Your Games with Me) (3:25)
  6. Sleeping Village (3:46)
  7. Warning (10:28)
  8. Wicked World (B-Side of Evil Woman) * (4:45)
  9. Black Sabbath [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:22)
  10. Black Sabbath [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:13)
  11. The Wizard [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (4:46)
  12. Behind the Wall of Sleep [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:41)
  13. N.I.B. [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:08)
  14. Evil Woman [Alternative Version: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:47)
  15. Sleeping Village [Intro) (Alternative Version: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (3:45)
  16. Warning Part 1 [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (6:58)
avatar van Status Seeker
MichelDumoulin schreef:
Keek er iemand hier wel eens naar de Muppet Show?

Animal is gewoon type Bill Ward!

Hoe lekker slordig maar vernieuwend was zijn drumgeluid!

Hulde voor deze drummer

En ik maar denken dat Animal Keith Moon was

avatar van jurado
Voor mij is Geezer Butler de ster van deze plaat , wat deze kerel neerzette aan luie , uiterst groovy basloopjes is uitermate smakelijk geplukt. wow.....

jurado schreef:

Ik snap wat je bedoelt. Zowel het baswerk, het gitaarwerk als het drumgeluid klinkt super.

Zelfs de zang van Ozzy vind ik heel tof klinken. Hij heeft een heel apart stemgebruik. Zowel ritmisch als melodisch lijkt het op niets wat er voor die tijd gebeurde.

Al met al een legendarisch album!

Status Seeker schreef:

En ik maar denken dat Animal Keith Moon was

Klopt natuurlijk ook. Ik zag laatst toevallig een aflevering van de Muppetshow en nog geen uur daarna oude live-opnames van Black Sabbath en toen viel me de gelijkenis op.

Berzerker
Black Sabbath betekende het begin voor de Metal en het is ook nog is lekkere muziek.

Ik kan me voorstellen dat dit destijds een grote schok veroorzaakte, het rebellerendste wat je destijds kon horen waren de Stones en de Beatles, en toen kwam opeens Black Sabbath, donkerdere platen dan deze zouden er niet veel meer komen. Ook Ozzy's stemgeluid is heel apart, en heel anders dan hij later op zijn solo-albums zou laten horen. Verder is het nummer Black Sabbath de basis van bijna alle Doom-Metal gebleken. De andere nummers hebben ook een duistere sfeer over zich heen, maar Black Sabbath is wel het ultieme Doom-nummer (in mijn ogen, althans), het was niet de bedoeling om snel te zijn, maar het zou niet lang meer duren voordat andere bands dat wel als hun doel gingen stellen, ook gebaseerd op deze plaat.

Dus wat kan ik anders dan 5* geven?

Berzerker schreef:
Dus wat kan ik anders dan 5* geven?

Helemaal niks!

Berzerker schreef:

Op de eerste Sabbath albums gebruikt Ozzy zijn stem laag en donker, later zou hij zijn stem hoger gebruiken, en dat past ook meer bij de muziek die hij solo maakt.

avatar van kaztor
Natuurlijk een super-album, al vind ik wel dat sommige nummers nogal vormloos doorhameren zonder een echt richtinggevoel.

avatar van cornucopia
Misschien wel het allergaafste openingnummer ooit... En natuurlijk is het een legendarisch album en de geboorte van de metal... Maar ik vind dat er een paar nummers op staan die tegenvallen... Paranoid, Master en Vol. 4 vind ik beter...

avatar van avdj
Misschien een tikkeltje overschat, deze plaat. Gaat dit nou veel verder dan bijvoorbeeld Dazed and Confused?

Joy
avdj schreef:

excuse me?

snap de link met zep nie

en je vind deze plaat overschat?

waarom?

dit is het beste wat black sabbath ooit op plaat heeft gezet imo

Bobiej
Moeilijk om hier 2 favoriete tracks uit te kiezen. Ik ga toch maar voor Black Sabbath en The Wizard, hoewel ik N.I.B ook heel vet vind .

avatar van Klumpie
Gewoon een topplaat zoals hierboven al is beschreven. Erg jammer dat deze plaat slechts 122 stemmen heeft, want zoals Hammerhead al omschreef, Metal is hier geboren.

Ik heb deze plaat alswel Paranoid vanmiddag geluisterd en deze plaat is toch echt een klein beetje beter als zijn opvolger. Waar Paranoid na 4 nummers een klein beetje inzakt, gaat hier de hele plaat verder met donkere gitaar-, drum- en baswerk. En natuurlijk een Ozzy in topvorm.

5* voor dit topalbum, dat van mij gerust in de top250 mag belanden.

avatar van Mart
Klumpie schreef:

5* voor dit topalbum, dat van mij gerust in de top250 mag belanden.

Volledig mee eens! Paranoid bevat imo wat mindere nummers, terwijl deze plaat echt klopt van begin tot eind, geen enkel nummer is slecht. Vooral het openingsnummer is BRIL-JANT! Dit was het begin van de (doom) metal en alleen al daarom verdiend het een plaats in de top 250!

Nee, de plaat klopt niet van begin tot eind. De tweede gitaarsolo van Warning verpest het hele nummer. Na het derde couplet hadden ze moeten afkappen.
Hier is wel het beste te horen, dat Iommi geen Page of Blackmore is. Mijn favorieten: NIB en Wicked World.

avatar van orbit
Iommi is geen hoogvlieger inderdaad, maar de kracht en energie die hiervan uitgaat is m.i. toch vele malen groter dan die halfwattige bluesrock die ledzep of deep purple maakt. Sabbath is toch wel de betere grondlegger van dit genre.

Joy
je hoef geen supergitarist te zijn om de sterren van de hemel te spelen

iommi is geen supergitarist, maar hij raakt me wel

zijn spel is ook niet hoogdravend ingewikkeld, maar wel creatief en zeer herkenbaar uit duizenden en na al die jaren kan iommi nog steeds mee

avatar van Marb
Dit is hét album voor muziekliefhebbers. Bij deze plaat werd de heavy metal geboren, en het is ook echt het beste album dat ze ooit hebben gemaakt. De geniale vocalpartijen van Oz vullen de rest van de band perfect aan. Vooral Iommi spat er gewoon in één keer uit op The Warning. WOW! Wat een buitengewoon asociaal mooie gitaarsolo zet ie me neer. Ik krijg het er nog altijd koud van, al heb ik de plaat sinds mijn 2e of 3e al minstens 1000 keer beluisterd. [Ik bezit zowel de CD als de 12" LP ] Smullen mensen! Smullen van de bovenste plank.

Favoriete tracks:

- The Wizzard
-The Warning
-Black Sabbath

Edit: Ik vind het op de cd die ik heb wel heel jammer dat op het moment dat The Warning voorbij is, In this World komt, het verkracht gelijk de trilogie die aan dat nummer vooraf is gegaan. =\

Marb schreef:

Favoriete tracks:

- The Wizzard
-The Warning
-Black Sabbath

Sabbath bloody sabbath is anders ook wel een goed album en naar mijn mening beter dan deze.
Neemt niet weg dat deze geniaal blijft. Welke muziekgenre je ook beluisterd, dit album kan iedereen boeien.

avatar van kaztor
Het gaat wel wat ver om dit album de geboorte van Heavy Metal te noemen. Hiervoor waren er al Led Zeppelin, Blue Cheer, Jimi Hendrix Experience en ik durf bands als The Who, Stooges en MC5 ook wel vrij lichtjes metal te noemen. Of dat was punk, of punkrock, of whatever... Het was behoorlijk hard.

kaztor schreef:

Geen discussie mogelijk, dit was de geboorte van Metal.
Historisch feit.

Bobiej
Black Sabbath was in die tijd vast en zeker het hardste van het hardste, samen met het geflirt met Satanisme, die duivelse hoes, ontzettend donker riff werk en de duistere Ozzy zang...

Hard as a rock.. ?

HARD AS METAL !!!

LocoHermano
AGE-411 schreef:

Geen discussie mogelijk, dit was de geboorte van Metal.
Historisch feit.

Excuses dat ik hier even de wijsneus uithang, maar die eer gaat toch echt naar Vincebus Eruptum (1968) van Blue Cheer, dit album komt uit 1970.

on topic: fantastische plaat.

LocoHermano schreef:

En andere mensen zeggen dan weer "In-A-Gadda-Da-Vida" van "Iron Butterfly".

Maar algemeen word deze bezien als "de eerste".

avatar van HammerHead
Inderdaad, de titelsong is het eerste "echte" metalnummer. Blue Cheer is meer een soort proto stonerrock (ook bij lange na niet zo duister als het nummer Black Sabbath).

avatar van Oldfart
Leuk om te lezen dat mensen die er "bij waren" het allemaal zo goed weten, dat van die oorsprong.
en dan ook nog moderne om niet te zeggen modieuze labeltjes plakken op vroege harde rock??
LocoHermano heeft natuurlijk gewoon gelijk: punt

En algemeen? 'algemeen kijkt men niet verder dan de kennis beperkt is'

avatar van HammerHead
Alsof je ergens bij geweest moet zijn om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Het is simpelweg geschiedenis. Metal is meer dan zware riffjes, het nummer Black Sabbath is metal (een heleboel andere nummers van BS zou ik trouwens gewoon onder blues-rock scharen), Blue Cheer niet en Led Zeppelin ook niet. Dat deze bands van grote invloed waren op het ontstaan van metal maakt ze zelf nog niet per definitie metalbands natuurlijk.

avatar van Oldfart
Het woord metal is in dit verband niet gevallen, bij Sabbath ten tijde van deze plaat ook niet overigens.
En je zegt het zelf al ; ook Black Sabbath grijpt terug op dezelfde oorsprong als een Blue Cheer.

Als je Blue Cheer's tweede album ( ook uit '68) beluisterd Outsideinside
dan hoor je al weer een verder ontwikkelen van die zware sound. Bijvoorbeeld in nummers als 'Just a Little Bit' en 'Come and Get It'.

avatar van Oldfart
Alsof je ergens bij geweest moet zijn om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

er van uitgaande dat het zinnig is niet, natuurlijk niet.
Maar onzin verkopen en beweren dat iets zo is omdat iets algemeen wordt beweerd, hoeft natuurlijk ook weer niet.
Dan is het wel verdomde handig er wel bij te zijn geweest.
En dan met name vanwege de beleving in die tijd.
Maar klaarblijkelijk is het maar moeilijk accepteren dat dingen anders zijn dan de "algemene' perceptie.

Ik had het Sabbath album waar het hier om gaat in de week dat het in Nederland uitkwam; maar al die termen die er nu aan worden toegedicht moesten nog uitgevonden worden.

En hetzelfde geldt voor Led Zeppelin overigens, waarvan er ook velen zijn die denken/ beweren dat dat het begin was, omdat men niet beter weet.

Oldfart schreef:

er van uitgaande dat het zinnig is niet, natuurlijk niet.
Dan is het wel verdomde handig er wel bij te zijn geweest.
En dan met name vanwege de beleving in die tijd.

Natuurlijk moesten die termen nog uitgevonden worden en er is uiteraard zelden slechts één band verantwoordelijk voor het ontstaan van een genre. Het ging mij erom dat BS de eerste waren die een dergelijk duistere thematiek als in het titelnummer in hun songs stopten, gecombineerd met zware riffs in de stijl van o.a een Blue Cheer. Wat mij betreft is het daarmee de eerste "echte" metalsong (dus zowel op muzikaal als tekstueel gebied en achteraf bezien uiteraard).