Black Sabbath - Black Sabbath (1970)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. Black Sabbath (6:20)
  2. The Wizard (4:24)
  3. Behind the Wall of Sleep (3:37)
  4. N.I.B. (6:08)
  5. Evil Woman (Don't Play Your Games with Me) (3:25)
  6. Sleeping Village (3:46)
  7. Warning (10:28)
  8. Wicked World (B-Side of Evil Woman) * (4:45)
  9. Black Sabbath [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:22)
  10. Black Sabbath [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:13)
  11. The Wizard [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (4:46)
  12. Behind the Wall of Sleep [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:41)
  13. N.I.B. [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:08)
  14. Evil Woman [Alternative Version: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:47)
  15. Sleeping Village [Intro) (Alternative Version: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (3:45)
  16. Warning Part 1 [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (6:58)
avatar van HammerHead
Ik zie nu tot mijn grote schrik dat er bij dit album nog helemaal niets gepost is. Dan begin ik maar:

Het was natuurlijk allemaal leuk en aardig, die jaren '60, popmuziek kwam tot wasdom met groepjes (hehe ) als the Beatles, the Stones, the Kinks etc... Zo tegen het eind van het decennium droegen namen als Pink Floyd en Led Zeppelin het al een treetje hoger en toen was daar ineens Black Sabbath.

Die eerste gitaarriff, meteen de zwaarste en meest duistere die tot dan toe op een plaat te vinden was, het trage tempo en de zwaarmoedige sfeer moeten toch menig brave pop-luisteraar de stuipen op het lijf hebben gejaagd.

Ook de rest van het album staat vol met deze ultra trage en zware vorm van blues-rock. Blues-rock? Nee, metal was geboren.

avatar van Eddie
Deze plaat bracht inderdaad wel een schok teweeg in muziekland, meede doordat het de eerste band was die opelijk Flirte met het satanisme, waar de beatles door fanatieke Christenen al gezien werden als duivelsaanbidders en de stones helemaal (sympathy voor de Devil) Sloegen ze bij het horen van en het zien van Black Sabbath helemaal stijl achterover, Het omgekeerde kruis in de hoes deed er wat dat betreft nog een heerlijk schepje boven op. Nummers als Black Sabbath en N.I.B. zijn m.i. de beste nummers van de plaat en Evil Woman de minste.

Down_By_Law
Een aparte plaat deze, echt heel anders dan alles wat andere bands produceerden voor die tijd. Natuurlijk is er duidelijk wat inspiratie van Led Zeppelin te horen, maar Black Sabbath heeft toch zeker ook een eigen sound. Het nummer 'Black Sabbath' is misschien wel het meest duistere nummer ooit gemaakt. Maar de andere songs zijn wat anders. Blues hard rock zou ik het willen noemen. 'Evil Woman', 'NIB', de bonus track 'Wicked World' en met name het duo 'Sleeping Village / The Warning' zijn allen grandioos. Niks op aan te merken. Een van de beste debuut-albums. 5/5

avatar van orbit
Briljante plaat, vooral het openingsnummer! Zo evil hebben ze niet meer geklonken sinds dat ozzy solo ging en blizzard of ozz en diary uitbracht! Naivity in black is ook erg goed natuurlijk!

Joy
en die plaat zou ik nou graag in mijn bezit hebben(vinyl dus) alleen al om sleeping village/the warning

pure improvisatie als je het mij vraagt:)

en sabotage staat bij mij op 1:)

Joy

FF een vraagje weet er iemand van jullie
waar N.I.B eigenlijk voor staat
Lijkt me een afkorting maar waarvan??

Nativity In Black

avatar van BlauweVla
NIB does not stand for "Nativity in Black". It is a reference to a nickname the band had for Bill Ward's beard at the time, a "pen nib".

Van deze site: http://www.black-sabbath.com/

avatar van HammerHead
Ja hoor, een nummer over de duivel als verleider naar een puntbaardje gaan noemen. Leuk afleidend verhaaltje, maar ik hou het gewoon op Nativity in Black ook al zegt de Sabbath site van niet.

Een van beste van Black Sabbath, de mondharmonica in 'The Wizard' is briljant, de gitaarsolo's in pak elk nummer zijn overdonderd! Tony Iommi is een ondergewaardeerde gitarist, hij speelt geweldig, hoewel hij een stuk vinger kwijt is geraakt en heeft moeten vervangen door een stuk leer :-p. 'NIB' is een ander pareltje. Het titelnummer van de groep en van de plaat is inderdaad angstaanjagend. En wie schiet niet achterover van de basgitaarsolo na 'Behind the Wall of Sleep'? 4,5*

Bobiej
huh? Kan het zijn dat mijn versie maar 7 nummers heeft en dat Wicked World er niet opstaat ?

avatar van HammerHead
Klopt, Wicked World staat alleen op de remaster editie van Castle. Origineel had deze plaat 7 nummers. Ik zal het even aanpassen.

avatar van vanson
HammerHead schreef:

allemaal een keer luisteren naar 'The Iceberg' van Ice-T waarin de riff van 'Black Sabbath' wordt gebruikt

Het eerste echte metalalbum ooit...Hulde! 4,5*

avatar van Bighead
5/5!

Klassieker. Alleen al het intro.
Wordt hier gewoon erg vrolijk van.

Lang geleden op Vertigo label (vinyl) gekocht en een van de eerste LP's die ik toen de CD kwam ook digitaal heb nabesteld. Voor mij HET Sabbath album, het 'bonus' nummer dat Warner er later opgepropt hebben staat er niet bij, dat is maar goed ook want daardoor sluiten mijn twee favoriete tracks het album af Sleeping Village/Warning. Dit album is nog steeds 1 van de 10 die ik mee zou nemen als ik maar 10 albums voor een paar maanden verblijf op een eenzaam eiland uit mocht kiezen. TOPKLASSE, 5 vette sterren.

leroy*
gweldig hier begon het allemaal:D:D

avatar van avdj
Is dit nou het meesterwerk van Black Sabbath?

Ja, samen met Paranoid.

avatar van avdj
Oké, maar welke te kopen?

avatar van HammerHead
Begin dan maar bij het begin zou ik zeggen, deze dus...

avatar van avdj
Oke. Ben benieuwd. Ken helemaal niks buiten Paranoid, Iron Man en War Pigs.

Das veel te weinig...

godlydevil7
ga toch maar verhogen naar 4,5, het klinkt lekker en het is het eerste echte metalalbum, dus misschien later zelfs nog 5*, snap niet dat ik er eerst 4* voor had gegeven, elk nr. vind ik gewoon erg goed in het gehoor liggen

avatar van Mart
Geweldig album! Vooral het eerste nummer! Zo traag, zo zwaar, zo duister... Heerlijk! Elk nummer op dit album ligt gewoon lekker in het gehoor, ik kan geen enkel zwak nummer op deze plaat bespeuren. Ik kan niks anders doen dan gewoon 5* aan dit (allereerste metal-)album te geven.

Davez
Ja openingsnummer is een klassieker, kan me best voorstellen dat het shockerend was in die tijd want ik luister nogal veel naar 60's muziek.

Paranoid is nog beter vind ik, enkele latere platen moeten trouwens niet onderdoen voor dit.

In totaliteit komen ze zeker achter led zeppelin aan voor mij. Die zijn gewoon geniaal.

Wel een fantastische hoes!!!

Davez
ohja wat dacht je van een 4.5

avatar van Mart
Davez schreef:

Het openingsnummer is inderdaad een klassieker. Eén van de meest duistere nummers die ik ooit gehoord heb. Dat moest eind jaren '60 het zwaarste van het zwaarste geweest zijn.

Ik ben blijkbaar de enige die dit album beter vind dan Paranoid. Bij Paranoid vond ik de tweede helft wat minder, hier vind ik echt alle nummers goed.

avatar van Bighead
[quote]Mart schreef:

Ben het wel met je eens Mart over het feit dat dit album beter is dan Paranoid, maar vind ze eigenlijk allebei op het perfecte af...

avatar van MichelDumoulin
Keek er iemand hier wel eens naar de Muppet Show?

Animal is gewoon type Bill Ward!

Hoe lekker slordig maar vernieuwend was zijn drumgeluid!

Hulde voor deze drummer