Black Sabbath - Black Sabbath (1970)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. Black Sabbath (6:20)
  2. The Wizard (4:24)
  3. Behind the Wall of Sleep (3:37)
  4. N.I.B. (6:08)
  5. Evil Woman (Don't Play Your Games with Me) (3:25)
  6. Sleeping Village (3:46)
  7. Warning (10:28)
  8. Wicked World (B-Side of Evil Woman) * (4:45)
  9. Black Sabbath [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:22)
  10. Black Sabbath [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:13)
  11. The Wizard [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (4:46)
  12. Behind the Wall of Sleep [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:41)
  13. N.I.B. [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:08)
  14. Evil Woman [Alternative Version: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:47)
  15. Sleeping Village [Intro) (Alternative Version: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (3:45)
  16. Warning Part 1 [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (6:58)
Ik ben van 1963 en het was 1975 toen ik kennismaakte met de vier grote Britse rockbands Deep Purple, Uriah Heep, Led Zeppelin en Black Sabbath. Niemand - ook ik niet - voelde destijds de noodzaak een keus te maken. De termen hardrock en heavy metal waren synoniem, van stoner rock had nog niemand gehoord.
Kijk nu eens nuchter naar de data. Led Zeppelin I en II zijn van 1969. Deep Purple In Rock is van 1970; veel nummers waren al eind 1969 geschreven. Idem met dit debuutalbum van Black Sabbath. Uriah Heep's Very Heavy Very Humble is ook van 1970. Alle leden kenden elkaar, zo niet direct dan toch wel indirect. De apparatuur werd beter en dus deden ze allemaal hetzelfde: een harder, zwaarder geluid creëren en zangers zoeken die daar tegenop konden.
Kortom, die hele discussie wie de eerste was is volstrekt onzinnig. Vooral omdat het eerste hardrocknummer aller tijden toch echt al uit 1964 stamt: You really got me van The Kinks. Het heeft alles: de lekkere, stevige gitaarriff en een spetterende gitaarsolo.
Iommi heeft een paar klassiekers uit zijn gitaar gestampt, net als Page en Blackmore. En ze deden dat min of meer gelijktijdig.
De discussie welke band het hardste was is al even onzinnig. BS introduceerde de duistere teksten. Volgens tijdgenoten was DP op concerten de luidste band ter wereld. Proefondervindelijk weet ik, dat Led Zep I nog steeds de halve wereld op de kast kan krijgen.
35 Jaar na dato kunnen we inderdaad wel zeggen, dat BS de grootste en UH de minste invloed heeft gehad. Dat maakt BS nog niet de betere band en Iommi zeker niet een betere gitarist; wel een belangrijke componist.

EVANSHEWSON
HammerHead schreef:
Ik zie nu tot mijn grote schrik dat er bij dit album nog helemaal niets gepost is. Dan begin ik maar:

Het was natuurlijk allemaal leuk en aardig, die jaren '60, popmuziek kwam tot wasdom met groepjes (hehe ) als the Beatles, the Stones, the Kinks etc... Zo tegen het eind van het decennium droegen namen als Pink Floyd en Led Zeppelin het al een treetje hoger en toen was daar ineens Black Sabbath.

Die eerste gitaarriff, meteen de zwaarste en meest duistere die tot dan toe op een plaat te vinden was, het trage tempo en de zwaarmoedige sfeer moeten toch menig brave pop-luisteraar de stuipen op het lijf hebben gejaagd.

Ook de rest van het album staat vol met deze ultra trage en zware vorm van blues-rock. Blues-rock? Nee, metal was geboren.

Ondertussen staan hier natuurlijk wel al veel posts, en geheel terecht, gezien de importantie van dit soort pioniers-metal-album, toch ?

****1/2

Joy
hoedanook, dit is een geniaal album

nooit meer ovettroffen door heren zelf

Het album "Black Sabbath" kreeg ik voor het eerst voor mijn kiezen op aanraden van een vriend. Het was aan het begin van de jaren zeventig. Ik was meteen verkocht. Wat een waanzinnig meeslepend album in de categorie "zeer zware metalen". De vallende regen, de mystieke sfeer, Tony Iommi's snoeiharde gitaar, de door merg en been gaande stem van John "Ozzy" Osbourne, subtiel drumwerk van Bill Ward en de fenomenale bas van Geezer Butler geven deze uit Birmingham afkomstige lieden terecht de kwalificatie "Godfathers van de heavy metal". Aanrader !

avatar van Rickepick
Vandaag van ome Bol binnengekregen, klinkt super op het eerste oor.
zal binnenkort eens stemmen.

avatar van BlueVelvet
Zonde dat Evil Women erop staat. Die haalt je toch wel erg uit de sfeer van het album, dat verder érg goed is. Ozzy zingt fantastisch, de trage, blues-achtige nummers zetten een mooie, donkere sfeer neer.

avatar van Honkie
Zeer mooi stukje muziek

Empyrium
Dit album luidt het Metal tijdperk in, donker, heavy, en o zo prachtig. Nog steeds boeiend van begin tot eind, en dat zal over 100 jaar niet anders zijn.

beaster1256
sterk debuut van ozzy en zijn kornuiten , vooral het titelnummer , het lijkt op de begrafenis van een zombie , er zouden nog 3 prachtplaten volgen , toen ging het langzaamaan bergafwaarts

Joy
moet je nu bij elk sabbath plaat zeggen dat het bergafwaarts ging?

avatar van Rinus
Hier begon het allemaal mee. Zette destijds best wel de muziekwereld op z'n kop, maar de echte waardering voor het album kwam pas later. Ik heb een geweldig klinkende USA versie op vinyl, waar "Wicked world" opstaat ipv het veel zwakkere "Evil woman".

De USA persingen op Warner Bros klinken allemaal fenomenaal. Ze zijn heel transperant en helder. De bekkens en hi-hats en Tony's gitaarwek knallen je speakers uit, en de tamboerijn in NIB is erg duidelijk en vol te horen. Dit in tegenstelling tot de (zeker de latere) europese persingen, die steeds matter klonken. Op USA vinyl en CD.

cheeskorst
What is this that stands before me?
Figure in black which points at me
Turn around quick, and start to run
Find out Im the chosen one
Oh nooo!

Big black shape with eyes of fire
Telling people their desire
Satans sitting there, hes smiling
Watches those flames get higher and higher
Oh no, no, please God help me!

Is it the end, my friend?
Satans coming round the bend
People running cause theyre scared
The people better go and beware!
No, no, please, no!

Beter dan dit album hebben ze nooit meer gemaakt.

Joy
weet iemand of a bit of finger/sleeping village/ warning in 1 keer is opgenomen?

domme vraag joy, dubbele gitaren enzo, en dat met 1 gitarist

avatar van gijs van e.
Warning is toch op deze plaat live, of niet???

gijs van e. schreef:
Warning is toch op deze plaat live, of niet???

avatar van gijs van e.
Nee? Bij wikipedia staat van wel, maar nu ik hem heb gehoord geloof ik ook van niet.

Joy
nee niets is live op deze plaat

zag in een docu dat de inspiratie voor de muziek van black sabbath kwam van helloween

iommi dacht, als mensen grielen leuk vinden,waarom maken we dan geen griezelige muziek

alsdus geschiede ,de metal was born

avatar van notsub
Dit is een CD die leuk is om kennis mee te maken vanwege de historie en impact in die tijd. Om nou te zeggen dat ik de CD ook goed vind, nee. De opening is prachtig creepy en Ozzy's zang huilt heerlijk, maar over het algemeen is het gewoon erg bluesy wat hier gespeeld wordt. Ik voel er niets speciaals bij.

Joy
en die hoes is natuurlijk een absolute binnenkomer

daarmee geef je wel vrij duidelijk aan waar je muziek om draait

topplaat wat mij betrefd

Wolfgang1975
Een verbijsterend goede plaat met alleen maar toppers. Uitschieters noemen heeft geen zin omdat de hele plaat overtuigt. Alleen Wicked World had van mij niet op de reissue gehoeven. Ik vind the Warning uitzonderlijk goed geschikt als afsluiter. Black Sabbath als opening trouwens ook. De hoes is natuurlijk ook geweldig! Is niet echt van belang om de muziek te beoordelen, maar het draagt toch bij aan de sfeer.

Bas I.
Erg toffe cd dat werkelijk geen minpunten kent. Black Sabbath op hun hoogtepunt.

avatar van Lexicon Devil
Niet zeuren nou....Dit is de de plaat waar heavy metal mee is begonnen. Judas Priest, Iron Maiden, Deep Purple, Metallica, etc etc etc. stonden nu waarschijnlijk op disco te dansen wanneer deze niet uitgekomen was.

Lexicon Devil schreef:
Deep Purple stond nu waarschijnlijk op disco te dansen wanneer deze niet uitgekomen was.

Deep Purple is evenals Black Sabbath opgericht in 1968 dus dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

avatar van Lexicon Devil
MichelDumoulin schreef:

Dan moet ik daar inderdaad effe m'n snavel over dicht houden...hehe....wist ik dus niet....sorry!

avatar van AGE-411
Lexicon Devil schreef:

MichelDumoulin schreef:

Eveneens Judas Priest. Die zijn ook van 1968

AGE-411 schreef:

Eveneens Judas Priest. Die zijn ook van 1968

Daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens mij is 1969 het daadwerkelijke oprichtingsjaar. (Verschillende bronnen melden verscheidene data; 1968, 1969 en 1970.)

Berichten verplaatst naar Black Sabbath

Topplaat! Hoort in het rijtje thuis van de beste electrische blues rock bands. Evenaart met nummers als Warning bands als Cream en Jimi en ze weten bovendien tegelijkertijd simpel maar doeltreffend en zeer doemachtige sfeer er in te mengen, wat uiteraard het best op het titelnummer te horen is!

Jammer dat iedereen zo blijft doorzagen over de geboorte van heavy metal en een nieuw begin etc. Een nieuw en zo divers genre als heavy metal komt natuurlijk nooit voort uit maar één album of band. De eerste heavy metal/hardrock bands zijn ook allemaal geïnspireerd door Jimi. Maakt dat zijn muziek heavy metal? Nee.
Zelfde verhaal bij deze plaat, het kan wel tot inspiratie hebben gediend voor heavy metalmuzikanten, maar de muziek hier op is toch eigenlijk logge blues rock met een psychedelisch kantje op de electrische gitaar zoals ook Cream, Deep Purple, Led Zeppelin en Jimi Hendrix deden (ieder met hun eigen geluid gelukkig). Op latere albums heeft Black Sabbath wel een duidelijker heavy metal sound.

Wat een heerlijk album is dit!