Bruce Springsteen - High Hopes (2014)

Label: Columbia

1. High Hopes (4:57)

2. Harry's Place (4:04)

met Tom Morello

3. American Skin (41 Shots) (7:23)

met Tom Morello

4. Just Like Fire Would (3:56)

met Tom Morello

5. Down in the Hole (4:59)
  6. Heaven's Wall (3:50)

met Tom Morello

7. Frankie Fell in Love (2:48)
  8. This Is Your Sword (2:52)
  9. Hunter of Invisible Game (4:42)

met Tom Morello

10. The Ghost of Tom Joad (7:33)

11. The Wall (4:20)
  12. Dream Baby Dream (5:00)
avatar van jerome988
Ik weet niet zo goed wat ik van deze release moet denken. In eerste instantie heb ik het gevoel dat deze plaat heel overhaast uit wordt gegeven en tegen gaat vallen. Het titelnummer High Hopes heeft daar in ieder geval wel de schijn van. Met daarnaast 2 covers en 2 eerder gepubliceerde nummers in de tracklist. Ik had in ieder geval gehoopt dat Springsteen na 3 albums met ongeveer dezelfde stijl (Magic, Working on a Dream, Wrecking Ball) weer een hele andere weg in zou slaan. Maar dat lijkt niet te gaan gebeuren. Zolang als Springsteen nog muzikaal actief blijft, blijf ik hopen op een album in de trend van The Wild, The Innocent & The E-Street Shuffle, met lange instrumentale composities en spetterende gitaar, saxofoon en piano solo's.
Aan de andere kant zou dit album zomaar eens zijn volgende meesterwerk kunnen worden. Nog even afwachten.

avatar van crosskip
Blijkbaar is het titelnummer qua stijl vergelijkbaar met Seeger Sessions (zelf nog niet kunnen luisteren), wat ik een geweldig project vond. Ben hier dus wel erg benieuwd naar.

avatar van Twinpeaks
Ziet er uit als een allegaartje.4 songs die al bekend waren ,en waar van er 3 al een officiële release hebben gehad.Het is te hopen dat de rest dat een beetje strak trekt ,want anders gaat dit wel een hele povere release worden.Hij flikte dat natuurlijk ook al op de voorganger.Daar kwam alles nog goed uiteindelijk.Hier zie ik het somberder in.Afwachten maar weer.

avatar van Geert86
Er gaat helemaal niets nieuws op deze plaat staan, het is een verzameling van opnieuw opgenomen nummers, covers en studio outtakes. Is ook zo aangekondigd trouwens.

avatar van GrafGantz
Hoort ie dan niet eerder bij de verzamelaars i.p.v. bij de reguliere albums?

on-topic: video voor het titelnummer toegevoegd.

avatar van DargorDT
Lijkt me een zeer interessante release, want Bruce geeft echt zijn goedkeuring niet als de kwaliteit ondermaats is. Bang dat dit tegen gaat vallen ben ik om die reden totaal niet.

avatar van Marty McFly
Waarom zou dit een verzamelaar zijn? Het zijn toch allemaal niet eerder uitgebrachte nummers? "Tom Joad" en "42 Shots" zijn remakes, maar daarom is het toch nog steeds geen verzamelalbum? Volgens deze argumentatie is zo'n beetje iedere Prince-plaat een verzamelaar...

avatar van crosskip
Heb daar laatst in "Het grote feedback / opmerkingen topic"-topic nog een discussie over gevoerd. Sindsdien is 'Verzamel (nieuwe tracks))' toegevoegd aan de lijst met album types. Dit album is duidelijk niet als volwaardig studioalbum bedoelt, dus valt onder deze categorie.

avatar van Gloeilamp
Het is een collectie van niet eerder uitgebrachte nummers, geen studioalbum met allemaal nieuwe nummers. Als je mijn link nou eens zou bekijken zou je dat ook zien.

avatar van jovad
Of het al dan niet een regulier album is, het zal me eerlijk gezegd worst wezen. Eigenlijk interesseert de plaat mij maar matig, en vrees ik ook voor een matige release, maar als Bruce deze release ziet als aanleiding om weer te gaan touren (voor mijn part nog eens met de seegers sessions band ofzo) en daarbij weer naar de lage landen gaat komen, zeg ik absoluut niet nee. 't is zoals bij kinderen, hoe verwender je bent, hoe meer je wil

avatar van Marty McFly
Gloeilamp schreef:

avatar van itchy
Dat is al de tweede keer in korte tijd dat YouTube - Suicide - Dream Baby Dream wordt gecoverd.

avatar van Marco dB
Bruce vindt het zelf wel een studio album volgens z'n website:

"High Hopes marks Bruce’s 18th studio album and includes his own liner notes that detail the album’s evolution, viewable now at brucespringsteen.net."

avatar van HugovdBos
Ik hoop ook dat het album qua sound de lijn voortrekt van de laatste albums van Bruce maar het kan ook zomaar zijn dat het wat tegenvalt. In ieder geval staan er een aantal nummers op die hij al eerder heeft opgenomen en uitgevoerd. Ik ben zeer benieuwd.

avatar van Angelo
GrafGantz schreef:
Hoort ie dan niet eerder bij de verzamelaars i.p.v. bij de reguliere albums?

In dit geval niet. High Hopes wordt op zijn website en op zijn facebook-pagina gewoon aangekondigd als een nieuw album (zie het berichtje van Marco dB hierboven) met, al dan niet, eerder uitgebracht materiaal dat in een ander jasje is gestoken. Al begreep ik dat op dit album niet alleen onuitgebrachte en bewerkte nummers op te staan, maar ook geheel nieuwe nummers.

Je kan het een beetje vergelijken met recente releases als die van Tori Amos (Gold Dust), Kate Bush (Directo’s Cut), Patrick Wolf (Sundark & Riverlight) en Kylie Minogue (Abbey Road Sessions) etc. (eerder uitgebrachte nummers die opnieuw werden opgenomen maar toch onder ‘studio-albums’ vallen - en daaronder worden die albums hier op de site dan ook geschaard). Hetzelfde is ook hier van toepassing.

Het album kan dus gewoon onder reguliere albums blijven staan. Ik heb deze kwestie ook even voorgelegd aan andere crewleden en die stemmen hier mee in.

avatar van chevy93
Ghost of Tom Joad, maar dan 7,5 minuut. Ik ben benieuwd!

chevy93 schreef:
Ghost of Tom Joad, maar dan 7,5 minuut. Ik ben benieuwd!

Het is de versie met Tom Morello op gitaar. Een langer uitgesponnen versie en behoorlijk heavier dan de eerdere release.

avatar van itchy
Toch vind ik die gitaarfoefjes van Morello maar leuk voor hooguit twee numemrs per plaat, dus ik hoop dat zijn inbreng gedoseerd is.

avatar van uffing
Het zal op deze versie lijken waarschijnlijk.

Ghost of Tom Joad

avatar van chevy93
Jeetje, die matige live-versie... Ik vind Bruce net een parodie op zichzelf daar.

avatar van uffing
Ik vind deze versie dan weer fantastisch. Niet zo goed als het origineel overigens.

Allegaartje, nieuw sausje, ietwat te gepolijst..... het kan mij niet schelen. Al vanaf de opener zit ik lekker in dit album en daarmee levert the Boss een prima album af, tussendoortje of niet.
Het zal ongetwijfeld geen klassieker in zijn uitgebreide discografie worden maar moet dat?!

Prima plaatje waar ongetwijfeld een hoop kritiek op zal komen. So be it.

avatar van Wallie1985
Inderdaad een allegaartje maar wat voor een!
Erg fijn album, met naar mijn idee een fijne productie ala Wrecking Ball.
Prijsnummers:
Harry's Place -> Sopranos sfeertje
Frankie Fell In Love -> geen hoogstaande tekst maar erg catchy
The Wall -> beste nummer op de plaat!

Binnenkort een uitgebreidere review, nu eerst weer lekker luisteren!

avatar van crosskip
Ik erger me na drie nummers al dood aan dat gejengel van die Morello

avatar van vielip
Ik begreep dat het album al gelekt is? Ben ik 2 dagen van huis en dan mis ik dit
Hopelijk is het nog ergens te vinden want ik ben, zoals altijd bij nieuw werk van Bruce, zeer nieuwsgierig! High hopes (het nummer) vond ik leuk maar niet meer dan dat. Het schijnt dat The wall echt een klein meesterwerkje is lees ik overal.

avatar van DargorDT
Gewoon een prima album! Ik moet nog wat beter luisteren naar TGOTJ, dat heb ik even gemist omdat ik wat andere dingen aan het doen was Maar mijn eerste indruk is alvast positief. Soms mis je wat coherentie; aan de andere kant snap ik wel dat Bruce dit samen wilde brengen op één album. Met het songmateriaal is niets mis, integendeel.

Alleen de tekst van Frankie Fell in Love... Nou ja, het is hem vergeven.

avatar van vielip
Ik hoefde gelukkig niet lang te zoek want heb het album al binnen
Eerste indruk is prima! De stijl die op Wrecking ball ruimschoots aanwezig was(Iers/Schots) is (bijna) volledig verdwenen. Enkel in This is your sword horen we nog wat flarden terug. Gelukkig maar zou ik bijna zeggen want zo blijft Wrecking ball een uniek album. Wat krijgen we ervoor terug? Nou ja, best wel 'classic Bruce' eigenlijk. Lekker veel gitaarwerk. Je kunt wel horen dat Morello een positieve impuls heeft gehad op Bruce. Ik ben geen fan van Morello's werk met Rage Against The Machine maar wat hij hier laat horen is zondermeer van toegevoegde waarde. En tsja die tekst van Frankie fellin love...so what?! Het is een geweldig nummer! 41 Shots vind ik ook echt een mooie uitvoering. Veel minder langdradig dan de live versie zoals we het kennen van Live in New York City. Veel direkter en puntiger met een geweldige eind waarin de saxofoon (Clarence?) en gitaar vechten om het hoogste woord. Harry's place vind ik ook te gek trouwens. Heerlijke beat die het nummer voortstuwt met daaroverheen de dreigende stem van Bruce. Nee al met al levert Bruce wederom een prima album af! Snel nog weer een keer opzetten

avatar van crosskip
Had zelf al op wikipedia gekeken, waar staat dat er inderdaad opnames op staan van Clarence Clemons als Danny Federici. Het album laat hier ook een positieve eerste indruk achter; niks verrassend, maar wel erg lekker.