Bruce Springsteen - High Hopes (2014)

Label: Columbia

1. High Hopes (4:57)

2. Harry's Place (4:04)

met Tom Morello

3. American Skin (41 Shots) (7:23)

met Tom Morello

4. Just Like Fire Would (3:56)

met Tom Morello

5. Down in the Hole (4:59)
  6. Heaven's Wall (3:50)

met Tom Morello

7. Frankie Fell in Love (2:48)
  8. This Is Your Sword (2:52)
  9. Hunter of Invisible Game (4:42)

met Tom Morello

10. The Ghost of Tom Joad (7:33)

11. The Wall (4:20)
  12. Dream Baby Dream (5:00)
avatar van Johnny Marr
Nou ja, ik ben niet zo te vinden om oude nummers opnieuw op te nemen en dan op een 'studio album' te plaatsen. Dat vind ik wat ongeïnspireerd ja. Dat hij het dan uitbrengt als compilatie album zou ik logischer vinden.

avatar van Korreltje Zout
Running On Empty schreef:
Oor neem ik al zo'n 20 jaar niet meer serieus. Rukblad.

Mee eens, maar het juiste woord is irrelevant blad. (Penthouse is een rukblad.)

Redelijk album overigens, en het getuigt van ballen om samen te werken met Tom Morello. Laatstgenoemde kan bij mij wel een potje breken. Rage Against The Machine was destijds een van de meest vernieuwende bands (jaja, ik weet dat ze inspiratie hebben opgedaan van een of ander Nederlands bandje).

avatar van Running On Empty
vigil schreef:
Ik zit nu de dvd te bekijken welke bij de luxe edtie zit, of te wel het hele album Born in the USA live in London 2013 en die ziet er top uit. Echt een aanrader, ik weet uit betrouwbare bron dat deze nog maar kort leverbaar zal zijn.

Ja want dan komt het gehele concert op DVD. Wedden?

Steve McQueen
Rogyros schreef:

Bedoel je deze?
Daar vind ik nou echt geen ruk aan...

Jesus wat een slechte solo. Onnodig bombast.

avatar van SiriusBart
Ik vind het raar dat mensen zeuren dat het 'oude nummers' zijn die nu pas op een studioalbum worden uitgebracht. Doet dat iets af aan de kwaliteit van de nummers? Als Bruce ze al die tijd in een kluis had verstopt, en nu had gedaan alsof ze nieuw waren, was het album dan beter geweest?

De gebalde vuist tegen het economisch gespuis op Wrecking Ball krijgt hier een vervolg, alleen nu naar mijn gevoel niet zo samenhangend en indrukwekkend. Wel nog steeds krachtig, oprecht en met een bijzondere gitarist, die hele mooie staaltjes afwisselt met soms iets te langdradig vervolg. Zeker een hele fijne cd, met bij vlagen weer die magistrale intensiteit en bevlogenheid die Bruce kenmerkt

Ozric Spacefolk
Steve McQueen schreef:

Jesus wat een slechte solo. Onnodig bombast.

Waanzinnige solo juist. Niks geen bombast. Het lijkt wel alsof je niks gewend bent.
Doet me trouwens eerder denken aan Audioslave dan Rage Against the Machine.

Bruce Springsteen maakte dit album tijdens zijn laatste worldtour. In Australië speelde Tom Morello mee en die is uitvoerig op dit High Hopes te horen. Het levert heerlijke gitaarbattles op op verschillende nummers. Het leuke is dat dit album zo een vrij spontane actie van Springsteen was, terwijl hij vroeger juist lang over albumopnames deed.

Hoogtepunten op dit album zijn voor mij Amerikan Skin: een klassiek Springsteen nummer en een mooie ook. Down in the Hole is een echt prachtig ingetogen Bruce nummer, ook met een fraai orgel. Heaven's Wall is mooi met het refrein 'Raise Your Hand' en een fijne gitaarsolo.
Hoogtepunt is het al bekende en echt heel fraaie The Ghost of Tom Joad. Natuurlijk klinken de gitaarsolo's live anders dan op dit album, maar wat zijn ze goed gespeeld! The Wall sluit aan bij Down in the Hole: weer zo'n fraai ingetogen nummer, mooi gezongen ook.

In tegenstelling tot zijn voorganger(s) heeft Bruce Springsteen meer een hoopvol album willen maken en daar is hij zeker in geslaagd. Er is genoeg afwisseling tussen de songs, ook omdat hij maar liefst 3 covers speelt en omdat naast het hoopvolle ook de bij hem vaak zo fraaie donkerder kant regelmatig mooi naar voren komt. Omdat hij aan de covers een eigen invulling geeft vormt het album toch ook weer een geheel. Ook de samenwerking met Tom Morello is geslaagd: het album klinkt daardoor wat rauwer dan normaal. En dat is nou net iets wat mij wel bevalt. De plaat stijgt steeds hoger in mijn waardering.

avatar van vielip
Gisteren nog maar weer eens gedraaid. Ik kan nu wel concluderen dat ik de nummers High hopes en Heaven's wall (wel mooie gitaarmomenten van Morello maar het herhalende van 'Raise your hands' irriteert me) de zwakke schakels vind. De rest bevalt me steeds beter met als (voorlopige) absolute uitschieters American skin, Harry's place, Down in the hole, Tom Joad en Dream baby dream.

Deranged
Ik vind zelf de solo van Morello op The Ghost of Tom Joad wel degelijk geslaagd te noemen. Maar wat ik verder van het album gehoord heb vrij zwakjes. Toch een beetje een leftover vibe die je krijgt.

avatar van Sven Vermant
Wederom een puik album van The Boss. Deze man stelt ook zelden teleur natuurlijk.
Bekende concertnummers, covers en een aantal songs die op de plank zijn blijven liggen vormen dan wel niet helemaal een eenheid maar alle songs worden per luisterbeurt sterker. Het ruige gitaarwerk van Morello is wat mij betreft een welkome afwisseling.
The Ghost of Tom Joad is ook in deze versie zeer te genieten. Verder zijn Dream Baby Dream, The Wall en uiteraard American Skin zeer sterk.

Een ruime 4* wat mij betreft.

avatar van rkdev
Mooi interview met Bruce over dit album, de samenwerking met Tom Morello, (nog) niet gereleased werk en een mogelijke The River boxset: Bruce Springsteen's 'High Hopes' Interview: Legend on New Album, Touring, Bootlegs and More | Music News | Rolling Stone - rollingstone.com

avatar van Madjack71
Dit album jl. op vinyl in huis gehaald en al regelmatig voorbij laten komen. Een energiek, gevarieerd album waarop de samenwerking met Tom Morello vooral goed uitpakt. Ongeinspireerd en minste album zijn termen die bij mij direct naar het rijk de fabelen verwezen kunnen worden. Aan inspiratie is juist bij Springsteen de laatste jaren geen gebrek. Getuige ook zijn Seeger Sessions succes, nieuwe albums met de E Street Band in kortere tijd achtereen sinds jaren en de erkenning van zijn status door relatief jongere bands als Arcade Fire en The Gaslight Anthem wat hem juist meer vleugels lijkt te geven. Tegelijk ook lijkt hij een nieuw jonger publiek aan te spreken cq aan hem te binden. Nu dan weer de samenwerking met Tom Morello die toevalligerwijs is ontstaan. Nee, vol van inspiratie eerder. Het geeft mij de indruk dat Springsteen nu meer in balans is en zich overgeeft aan de muze en het plezier dat het hem brengt en de energie die het hem geeft door de plezier dat anderen er aan beleven. Een van de mindere albums vind ik High Hopes ook niet. Daar komt m.i. Human Touch eerder voor in aanmerking en in retrospectief ook Working on a Dream. Maar goed, de beste man heeft in essentie nooit echt slechte platen gemaakt. Ook nu nog is hij goed bij stem, vitaal en vol levenslust. 3 covers op 1 album is naar Springsteen begrippen vrij hoog, maar alleen al de opener High Hopes maakt de keuze daarvoor al verantwoord. Just Like Fire Would zou zo ook in de periode van The River opgenomen kunnen zijn. American Skin is een van zijn betere nummers uit de afgelopen periode en blijft ruimhartig overeind in een studioversie. Tekstueel ook zeer tot de verbeelding sprekend. Harry's Place en Hunter of Invisible Game hebben dat mistige, mysterieuze over zich wat Magic ook kenmerkte. Frankie Fell in Love is een onweerstaanbaar "niemendalletje" wat direct blijft hangen. This is Your Sword is echt een nummer wat brandweerlieden of agenten aan zal spreken. Het heeft een onmiskenbaar Ierse achtergrond, maar dat heeft The Boss ook in zijn genen zitten. De knaller wat mij betreft is toch wel de gedurfde versie (verkrachten van het nummer zoals eerder gesteld, kan m.i. ook naar datzelfde rijk der fabelen) van The Ghost of Tom Joad dat bij mij de speakers uitbarst. Een voorkeur voor de ingetogen versie is zeker begrijpelijk, maar het kenmerkt de artiest in Springsteen om er ook andere wegen mee te bewandelen, zoals hij ook met een aantal nummers heeft gedaan op Live in Dublin. Tom Morello is op dit album van een toegevoegde waarde, zonder overstuur te gaan in de nummers waar hij bij betrokken is geweest. In het geval van Tom Joad komt het daar het meest in de richting, maar pakt -naar meerdere keren beluisteren- geweldig uit. Zijn benadering is ook verklaarbaar gezien de bewerking die Rage Against The Machine er van hebben gemaakt. Ook in de context van oorlog en het leed dat het met zich meebrengt is het nummer passend. Daarnaast brengt dit High Hopes ook nog de geest van Clarence Clemons en Danny Federici dichter bij zijn nieuwe muziek, doordat ze op verschillende nummers hun bijdrage nog hebben. Verder vind ik de toevoeging van Ron Aniello een winst. Het geluid van desbetreffende nummers waar hij de productie van heeft gedaan, vind ik van een meerwaarde. Hij heeft dan ook mijn voorkeur boven Brendan O' Brian, die vaak de neiging heeft om een nummer dicht te smeren.
Yep, ben zeer tevreden met dit officieuze tussendoortje. Het luisterd als een geheel, het laat verschillende decennia van albums van Springsteen voorbij komen en het is een album dat alleen al op basis van de nummers, meer dan legitiem is. The Boss flikt het weer.

avatar van rkdev
Helemaal met je eens Madjack71

Sjakiebakker
Madjack71, geweldige recensie !

avatar van Norrage
Ben het helemaal eens met Madjack, maar dan hoef je hem nog niet een 4.5 te geven...Gezien het feit dat ons aller Bruce inderdaad zijn muze heeft gevonden, prima, maar het is een weinig coherent en losbandig album. Maar ja, het is een tussendoortje inderdaad, en ik vergeef het hem

avatar van Fluvver
Ik vindt tot nu toe Tom er niet bij passen qwa sound. Zijn gitaarwerk leent zich meer voor het hardere werk. Nu heb je een band die lekker aan het groven is en dan past het gitaarwerk niet, staat los van de muziek naar mijn mening.

avatar van Mel24
Het album wordt beter bij elke luisterbeurt!

avatar van Madjack71
Norrage schreef: maar dan hoef je hem nog niet een 4.5 te geven

Klopt. Enig gebrek aan objectiviteit is door mijn liefde voor de muziek van Springsteen niet te ontzeggen. Laat dat ongeveer een ster deel uitmaken in mijn totaalbeoordeling, dan blijft er dikke 3,5 over. De muziek van The Boss is de laatste 30 jaar zo verweven met mijn leven dat alle albums sinds Born in the USA wel zo zijn eigen herinneringen hebben. Past ook bij de liefhebbers van Springsteen, getuige ook de documentaire van Springsteen and I jl. op t.v. Ik kan mij daar zo bij aansluiten. Maar goed, muziek is beleving en emotie en dat weegt bij mij mee in de beoordeling, dus vandaar.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanmiddag nog na het werk vlot dit album in huis gehaald, mede met het oog op de beperkte oplage ( zover ik heb begrepen ) van de DVD Born In The USA Live London 2013.

The Ghost of Tom Joad is het absolute hoogtepunt van dit album. Echt heel gaaf dat nummer. De DVD heb ik inmiddels ook bekeken. Gewoon goed, zoals we van Bruce gewend zijn

avatar van Sven Vermant
Mel24 schreef:
Het album wordt beter bij elke luisterbeurt!

100% eens!

avatar van blaauwtje
Heb net the ghost of TJ weer eens opgezet,daar waar ik eerder vol overtuiging riep dat de versie op deze cd veruit de betere was,moet ik nu alweer terugkomen op die kreet, ze zijn beide zo verschillend, op de versie uit 95 komt Marty Rifkin langs met zijn steel gitaar.
Om de gitaar van TM te vergelijken met de steel van MR is appels met peren vergelijken.

Eigenlijk vind ik beide versies steengoed.

avatar van wowter
Vanmiddag voor 14.99 meegenomen (inclusief dvd) bij Media Markt Emmen.
Lijkt me wel een scherpe prijs?

avatar van vielip
Ja dat lijkt me zeker een nette prijs. Ter vegelijk; hij werd vorige week op de release party ook voor dat bedrag verkocht.

avatar van Running On Empty
Gisteren mijn exemplaar via Amazon binnen gekregen en de bonus DVD kunnen bekijken. Gewoon een heerlijk extraatje. Prima bonus DVD en van mij mogen ze het gehele concert uitbrengen.

avatar van John Self
Madjack71 schreef:

Geldt dat eigenlijk niet voor iedereen? Dat is toch juist het mooie aan muziek. Of de essentie van muziek, dat het feitelijk allemaal subjectieve beleving is. Zo is het denk ik ook bedoeld door degene die het maakt, als iets persoonlijks en subjectiefs. Het spreekt je aan of niet en nog iets daartussen. En dat dat toevallig samenvalt met de smaak van anderen is mooi meegenomen, maar doet eigenlijk niet terzake, dat is de grootst gemene deler of het kleinst gemene veelvoud.

avatar van AOVV
Jammer, maar helaas; dit album van The Boss weet me verre van te overtuigen. Springsteen heeft altijd al, een paar (en dat waren vaak z'n mooiste!) zijsprongetjes buiten beschouwing gelaten, gegrossierd in het grootse gebaar. Zijn band is indrukwekkend, de melodieën en zanglijnen hebben meestal iets groots, wat in sommige gevallen uitmondt in grotesk. Dat is hier, wat mij betreft, te vaak het geval.

Bruce brengt hier niets nieuws, en wees eerlijk; dat verwacht geen hond. De urgentie die zijn beste werk typeert, is hier echter nergens aanwezig. Ik hoor een plaat die bol staat van al te clichématige popliedjes, waarbij de meligheid van de strijkers en de zang van The Boss me meer tegen- dan meevallen.

Een album om snel te vergeten voor mij persoonlijk. Gelukkig biedt het oeuvre van Springsteen mij toch nog de kans om daarin te duikelen, en enige troost te vinden.

2 sterren

kistenkuif
@AOVV moet ik aarzelend gelijk geven. Eerlijk gezegd weet het album ook mij niet te raken om dezelfde redenen terwijl ik toch een fan van Springsteen ben. Een matig tussendoortje is mijn indruk na een weekje luisteren. Teleurstellend maar geen ramp. De man heeft genoeg fraais gemaakt om van te blijven genieten.