Radiohead - The Bends (1995)

Label: Parlophone

1. Planet Telex (4:18)
  2. The Bends (4:06)
  3. High and Dry (4:17)
  4. Fake Plastic Trees (4:50)
  5. Bones (3:08)
  6. [Nice Dream] (3:53)
  7. Just (3:54)
  8. My Iron Lung (4:36)
  9. Bulletproof..I Wish I Was (3:28)
  10. Black Star (4:07)
  11. Sulk (3:42)
  12. Street Spirit (Fade Out) (4:14)
  13. The Trickster * (4:42)
  14. Punchdrunk Lovesick Singalong * (4:41)
  15. Lozenge of Love * (2:16)
  16. Lewis (Mistreated) * (3:20)
  17. Permanent Daylight * (2:49)
  18. You Never Wash Up After Yourself * (1:45)
  19. Maquiladora * (3:27)
  20. Killer Cars * (3:03)
  21. India Rubber * (3:26)
  22. How Can You Be Sure? * (4:21)
  23. Fake Plastic Trees [Acoustic] * (4:42)
  24. Bullet Proof..I Wish I Was [Acoustic] * (3:35)
  25. Street Spirit (Fade Out) [Acoustic] * (4:26)
  26. Talk Show Host * (4:41)
  27. Bishop's Robes * (3:25)
  28. Banana Co. * (2:22)
  29. Molasses * (2:28)
  30. Just [BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (3:46)
  31. Maquiladora [BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (3:30)
  32. Street Spirit [Fade Out) (BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (4:22)
  33. Bones [BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (3:03)
  34. Fake Plastic Trees [Live] * (5:27)
  35. Blow Out [Live] * (5:40)
  36. Bones [Live] * (3:16)
  37. You [Live] * (3:59)
  38. High and Dry [Live] * (4:27)
avatar van rebjuh
Thekillers87327 schreef:

Jij hebt inderdaad erg veel humor, zou zo een kaartje kopen.

Bedankt.

Voor mij de allermooiste muziek die er ooit is gemaakt, daar was ik tien jaar geleden als 14-jarige al van overtuigd. Alleen 'Just' heeft aan waarde ingeboet.

"Verborgen" parels zijn Black Star en Sulk. Doet me denken aan Parachutes, waar de verborgen parels ook voor de afsluiter komen, namelijk (in het bijzonder) High Speed en We Never Change.

avatar van Mr. Rock
In vergelijking met het latere werk is dit toch een tamelijk no nonsens rockalbum. Wat zeker niet verkeerd is, integendeel. Er staan mooie liedjes op (Planet Telex, High and Dry, Just) en vervelende (Fake Plastic Trees, Bullet Proof) en wat steviger rockwerk dat op de latere albums zeldzamer zou worden, zoals My Iron Lung en Black Star. Maar het meeste is redelijk of goed. Invloeden van The Beatles tot R.E.M. en Nirvana. En natuurlijk is het duidelijk dat Muse goed naar dit album heeft geluisterd wat later nog tot een reeks mooie platen van die band heeft geleid. Uitstekend album dus maar iets minder bijzonder dan zijn opvolgers.

Mr. Rock schreef:

Terecht. Ik vond deze in het begin ook wauw, maar de volgende albums vertonen toch meer diepgang en creativiteit ...........