Radiohead - The Bends (1995)

Label: Parlophone

1. Planet Telex (4:18)
  2. The Bends (4:06)
  3. High and Dry (4:17)
  4. Fake Plastic Trees (4:50)
  5. Bones (3:08)
  6. [Nice Dream] (3:53)
  7. Just (3:54)
  8. My Iron Lung (4:36)
  9. Bulletproof..I Wish I Was (3:28)
  10. Black Star (4:07)
  11. Sulk (3:42)
  12. Street Spirit (Fade Out) (4:14)
  13. The Trickster * (4:42)
  14. Punchdrunk Lovesick Singalong * (4:41)
  15. Lozenge of Love * (2:16)
  16. Lewis (Mistreated) * (3:20)
  17. Permanent Daylight * (2:49)
  18. You Never Wash Up After Yourself * (1:45)
  19. Maquiladora * (3:27)
  20. Killer Cars * (3:03)
  21. India Rubber * (3:26)
  22. How Can You Be Sure? * (4:21)
  23. Fake Plastic Trees [Acoustic] * (4:42)
  24. Bullet Proof..I Wish I Was [Acoustic] * (3:35)
  25. Street Spirit (Fade Out) [Acoustic] * (4:26)
  26. Talk Show Host * (4:41)
  27. Bishop's Robes * (3:25)
  28. Banana Co. * (2:22)
  29. Molasses * (2:28)
  30. Just [BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (3:46)
  31. Maquiladora [BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (3:30)
  32. Street Spirit [Fade Out) (BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (4:22)
  33. Bones [BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (3:03)
  34. Fake Plastic Trees [Live] * (5:27)
  35. Blow Out [Live] * (5:40)
  36. Bones [Live] * (3:16)
  37. You [Live] * (3:59)
  38. High and Dry [Live] * (4:27)
avatar van rebjuh
Thekillers87327 schreef:

Jij hebt inderdaad erg veel humor, zou zo een kaartje kopen.

Bedankt.

avatar van Sillah
Voor mij de allermooiste muziek die er ooit is gemaakt, daar was ik tien jaar geleden als 14-jarige al van overtuigd. Alleen 'Just' heeft aan waarde ingeboet.

"Verborgen" parels zijn Black Star en Sulk. Doet me denken aan Parachutes, waar de verborgen parels ook voor de afsluiter komen, namelijk (in het bijzonder) High Speed en We Never Change.

avatar van Mr. Rock
In vergelijking met het latere werk is dit toch een tamelijk no nonsens rockalbum. Wat zeker niet verkeerd is, integendeel. Er staan mooie liedjes op (Planet Telex, High and Dry, Just) en vervelende (Fake Plastic Trees, Bullet Proof) en wat steviger rockwerk dat op de latere albums zeldzamer zou worden, zoals My Iron Lung en Black Star. Maar het meeste is redelijk of goed. Invloeden van The Beatles tot R.E.M. en Nirvana. En natuurlijk is het duidelijk dat Muse goed naar dit album heeft geluisterd wat later nog tot een reeks mooie platen van die band heeft geleid. Uitstekend album dus maar iets minder bijzonder dan zijn opvolgers.

Mr. Rock schreef:

Terecht. Ik vond deze in het begin ook wauw, maar de volgende albums vertonen toch meer diepgang en creativiteit ...........

Sillah schreef:

De allermooiste muziek ooit maar geen 5 op 5, vreemd wel

Osnoproda schreef:

De allermooiste muziek ooit maar geen 5 op 5, vreemd wel

Haha ja, dat is zo. Vind dit dan ook niet meer de allermooiste muziek die ik ooit heb gehoord. Smaken veranderen.

luigifort
En dat binnen een half jaar tijd...

Sillah schreef:

Dus van 2010 tot september 2020 vind je dit de allermooiste muziek ooit.
Paar maanden later echter niet meer... Maar soit, alles kan é .

avatar van Sandokan-veld
Ik wist niet dat er een minimale bedenktijd was?

Osnoproda schreef:

Dus van 2010 tot september 2020 vind je dit de allermooiste muziek ooit.
Paar maanden later echter niet meer... Maar soit, alles kan é .

Er moet ooit een omslagpunt komen hé. Is misschien ook niet zo handig om voor zo´n sterk predicaat als ´de allermooiste muziek´ te gaan. Maar om het voor jou even inzichtelijk maken: van 2010 tot september 2020 heb ik weinig muziek ontdekt en is mijn voorkeur altijd dezelfde gebleven. De afgelopen maanden ben ik veel muziek gaan ontdekken, en daar zaten vondsten bij die dit album overtroffen. Alleen maar mooi, het is ook niet zozeer een wedstrijdje allemaal.

avatar van TornadoEF5
Ik trek er ook een halfje van af. Over de afgelopen jaren toch te weinig beluisterd, en als ik het nu nog eens beluister, doet het me toch iets minder dan voorgaande keren. Vooral de tweede helft van het album dan. Is ook vergeleken met het latere werk van Radiohead iets minder mijn ding, hoewel wel iets toegankelijker en nog steeds beter dan veel tijdsgenoten van de britpop.

avatar van John Self
Zeker geen slecht album maar de 4.2 die MM nu uitdeelt is nogal overdreven. Zeker na hun veel sterkere latere albums. Ik denk dat toegankelijkheid een rol speelt. Je kunt niet van iedereen verwachten mee te gaan in de grillen en grollen van hun favoriete bendje.
Ik vind Pablo Honey helemaal en dit album achteraf wat gedateerd klinken en erg generiek. Bijna iedere ander clubje muzikanten had het gemaakt kunnen hebben. OK is een mooie overgang van het oude naar het nieuwe Radiohead. Daarna kwam de enorme explosie van creativiteit op de tegelijk opgenomen albums Kid A en Amnesiac. Het moet als een bevrijding gevoeld hebben na de toch wat dwingende keurslijf van de simpele rocksongs. Dat is mijn idee nadat ik Bends na al die jaren opnieuw hoor.