Radiohead - Pablo Honey (1993)

Label: Parlophone

1. You (3:27)
  2. Creep (3:55)
  3. How Do You? (2:11)
  4. Stop Whispering (5:25)
  5. Thinking About You (2:41)
  6. Anyone Can Play Guitar (3:38)
  7. Ripcord (3:09)
  8. Vegetable (3:12)
  9. Prove Yourself (2:25)
  10. I Can't (4:13)
  11. Lurgee (3:07)
  12. Blow Out (4:41)
  13. Prove Yourself [Demo] * (2:33)
  14. Stupid Car [Demo] * (2:36)
  15. You [Demo] * (3:24)
  16. Thinking About You [Demo] * (2:16)
  17. Inside My Head * (3:11)
  18. Million Dollar Question * (3:16)
  19. Yes I Am * (4:26)
  20. Blow Out [Remix] * (4:19)
  21. Inside My Head [Live] * (3:06)
  22. Creep [Acoustic / Live] * (4:19)
  23. Vegetable [Live] * (3:09)
  24. Killer Cars * (2:15)
  25. Faithless the Wonder Boy * (4:14)
  26. Coke Babies * (3:00)
  27. Pop is Dead * (2:13)
  28. Banana Co. [Acoustic] * (2:27)
  29. Ripcord [Live] * (3:15)
  30. Stop Whispering [US Version] * (4:11)
  31. Prove Yourself [BBC Radio 1 Evening Session] * (2:28)
  32. Creep [BBC Radio 1 Evening Session] * (4:02)
  33. I Can't [BBC Radio 1 Evening Session] * (3:55)
  34. Nothing Touches Me [BBC Radio 1 Evening Session] * (3:50)
Bij Radiohead - OK Computer:

Ik kan me ook niet voorstellen dat je zeven albums van Radiohead hebt gehoord en dat je vindt dat Creep het beste nummer is dat Radiohead gemaakt heeft en dat de andere nummers van Radiohead daar in geen honderd jaar bij in de buurt komen. Ik kan het me niet voorstellen. Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan.

Ikzelf heb niet zeven albums van Radiohead gehoord, maar ik kan op OK Computer elf nummers en een geluidsfragment vinden die ik beter vind dan Creep.

Nicolaib88 schreef:

Vind je creep écht geen goed nummer? Ik ben een grote Radiohead fan, heb alle albums beluisterd, vind bijna alles goed, maar toch blijft Creep voor mij ook op 1 staan. Ik hoor veel vaker van Radiohead fans dat ze creep niet goed vinden, maar kan het gewoon niet begrijpen. Tuurlijk zijn alle albums na Pablo Honey beter, maar het komt op mij altijd over alsof Radiohead fans expres zeggen dat ze creep slecht vinden omdat mensen die niet naar Radiohead luisteren altijd alleen creep op kunnen noemen, om vervolgens te kunnen zeggen dat Radiohead 'zoveel meer is' (wat wel zo is uiteraard). Het ís een goed nummer. En als je nog liever naar Fitter Happier luistert is je hekel aan Creep wel erg groot.

avatar van Arrie
Ik luister ook liever naar Fitter Happier dan naar Creep. Nou vind ik Fitter Happier ook best tof, maar ik denk dat ik Creep wel het allerminste nummer vind dat Radiohead heeft gemaakt (mogelijk op wat b-kantjes en demomateriaal dat ik niet ken na). Ik ben een Radiohead-liefhebber, maar ik sta er ook van te kijken als andere liefhebbers dat nummer als een favoriet aanwijzen. Het is zeikerig, puberaal, lomp, plat en oppervlakkig.

BBeukers schreef:

Ik vind Creep geen slecht nummer hoor. Dat zeg ik ook niet hé. Ik zeg alleen dat ik alle nummers die op OK Computer staan beter vind. Fitter Happier tel ik dan even niet mee als nummer. Verder ben ik het eens met wat Arrie hierboven zojuist zei.

Edit: Ik zie net dat ik wel zei dat ik Fitter Happier beter vind dan Creep. Maar dat komt echt omdat Creep een hoog emogehalte heeft. Ik moet me in een nummer kunnen herkennen en hoewel ik mezelf niet elk moment van de dag top of the bill vind, ben ik ook zeker geen waardeloze creep.

Ik zou dan veel eerder voor Street Spirit gaan als favoriete nummer uit de begintijd.

avatar van Man of Sorrows
Arrie schreef:

Het is één van de beste popliedjes die ooit in de hitparade hebben gestaan, zo niet het beste. Het is misschien wel het enige radio nummer dat wat mij betreft nooit kan worden kapot gedraaid, en in die bijna 20 jaar dat ik het ken mij nooit heeft verveeld. De combinatie van een introverte strofe en explosief refrein is zelden zo goed uitgewerkt als in Creep. Ook is het één van de weinige hitparade nummers waar de nineties shoegaze invloeden zo duidelijk te horen zijn. De kreet naar het onbereikbare, verpakt in een top popsong, tijdloos en universeel.

Ik sta er dan ook van te kijken hoe mensen zich kunnen ergeren aan dergelijk nummer. Dit is er eentje van het gehalte Losing My Religion. Appreciatie kunnen opbrengen voor één van die zeldzame keren dat een topnummer de mainstream bereikt en bekoort, is ook een kunst.

avatar van Arrie
Shoegaze, huh? Was het maar zo... Ik hou erg van shoegaze, maar dat hoor ik totaal niet terug in Creep.
Heb overigens ook niet veel met Losing My Religion, ondanks dat ik R.E.M. een fantastische band vind, dus volgens mij gaan we het niet eens worden.

Ergeren doe ik verder niet hoor. Niet aan muziek.

avatar van Man of Sorrows
Ik vind het samen met Cranberries - Zombie de meest schoenstarende hit die ik ken. Voorts vanzelfsprekend geen Radiohead - shoegaze associaties, maar Creep vind ik qua sound best aanleunen bij Adorable, Catherine Wheel en -tig van dat soort vroege jaren '90 bands.

Sta me trouwens toe te zeggen dat uit een citaat als ''zeikerig, puberaal, lomp, plat en oppervlakkig'' toch wel een minimale ergernis blijkt. Het gevoel is ook mij niet vreemd, als ik I want you back van The Jackson 5 alweer eens hoor voorbij komen op een feestje (onvermijdelijk) krijg ik ook jeuk op -tig plaatsen tezelfdertijd. Bedenk dan, nummers die 20/30/40/50 jaar geleden grote hits waren en vandaag nog woord voor woord door tieners worden meegezongen hebben hun bestaansrecht, sowieso.

Man of Sorrows schreef:

Jij en ik hebben beiden andere oren, zoveel is wel duidelijk
Vooral van de vergelijking met Catherine Wheel begrijp ik geen snars.

avatar van luigifort
Zonder Catherine Wheel's Chrome had Radiohead nooit bestaan (hebben de Radiohead bandleden verteld aan de zanger van eerstgenoemde band).
Maar verder hoor ik t er ook niet in

luigifort schreef:

Interessant weetje.

ElPatron
Hoewel geen die-hard fan van Radiohead, bij nader inzien scoort dit album na herbeluisteren toch een 3.5 vanwege het hoge rock(gitaar)gehalte! En rock, ..... daar hou ik het meeste van in de muziek die te vinden is op MuMe. Echte lievelingsnummers staan er voor mij niet op, maar Creep herken ik het makkelijkste.

avatar van luigifort
Zeker een lekker gitaarrockalbum...komt ook lekker tot zn recht op de Live at the Astoria DVD incl. PeroxideThom

avatar van ArthurDZ
Berichten over de recente plagiaatzaak tussen Radiohead en Lana Del Rey verplaatst naar Radiohead

avatar van Johnny Marr
ArthurDZ schreef:

Lana Del Reydiohead.

Make me wanna Hollies

avatar van WesleyX16
Toen ik voor het Creep hoorde, was ik al gelijk fan van dit nummer. Het was al ver voor dat Radiohead daar een hit mee mochten scoren. Ook Anyone Can Play Guitar vond ik geweldig. Kon ik maar gitaarspelen dacht ik. Radiohead was voor mij meteen raak. Eigenlijk waren die albums die daarna komen alleen maar beter. Creep en Anyone Can Play Guitar waren voor mij de songs die Radiohead neerzette en was voor meteen een belangrijke band.

Paul.043
Zonder twjifel een van de sterkste debuutalbums ooit ! En dat niet alleen door de single !

avatar van Funky Bookie
Lekker debuut van wat 1 van de grootste bands van de jaren '90 zou worden. Dit album past prima binnen het Britpop genre, zonder dat het daar echt bovenuit steekt. Ik behoor ook bij de groep die Creep een heerlijk nummer vindt, maar zeker niet het beste dat de band gemaakt heeft.

avatar van Queen4652
Mijn uitdaging voor de komende tijd: van de top 10 artiesten hier op MuMe de hele (studio) discografie beluisteren. Er zijn ergere dingen, lijkt me

Ik begin dus bij deze van Radiohead, het album waar het allemaal mee begon en het startpunt van een legendarische carrière.

Duidelijk te horen op dit album is dat de onbevangenheid er nog van af spat en dit is ook gelijk de grootste charme van het album.

Opener 'You' is gelijk één van mijn favorieten, gevolgd door de klassieker 'Creep'. Ook dat is nog steeds een nummer wat ik erg kan waarderen.

De nummers die op dit openingssalvo volgen zijn wat mij betreft hit or miss, met 'Ho Do You' en 'Anyone Can Play Guitar' als andere hoogtepunten. Het eerste is een kort maar erg lekker en snel Britpop nummer en die tweede heeft een erg aanstekelijk refrein.

'Ripcord' doet me dan weer wat minder evenals 'Thinking About You', een nogal saaie ballad. Later zouden ze dit soort langzamere nummers veel beter maken ('High and Dry', 'True Love Waits om er maar een paar te noemen).

Naar het einde toe wordt dit album dus wat minder met een aantal nummers die mij persoonlijk heel weinig doen. Ook 'Vegetable' en 'Prove Yourself' horen daarbij.

De laatste twee nummers 'Lurgee' en 'Blow Out' (met een heerlijke gitaar explosie van Johnny Greenwood) vindt ik dan weer tot het sterkste van het album behoren waardoor ik toch een goed gevoel overhield aan het album.

Ondanks dat het songmateriaal op dit album nog niet altijd even origineel of sterk is, was het een prettige luisterervaring, wat name komt door de eerder genoemde onbevangenheid en een aantal sterke nummers.

Ik lees hier zulke negatieve recensies over pablo Honey, dat ik mij begin af te vragen of dat er soms twee verschillende versies van dit album bestaan....Ik heb hem nu enkele weken in huis, natuurlijk op vinyl, na de eerste luisterbeurt dacht ik, ze hebben gelijk. Echter vanavond, en ik ben net aan het einde van de eerste kant, vind ik het in ene keer een geweldig album....
en ja, ik heb hem pas enkele weken.......

avatar van Castle
Is gewoon een fijn album, nee geen the Bends, ok computer, wel Radiohead in den beginne