Radiohead - Pablo Honey (1993)

Label: Parlophone

1. You (3:27)
  2. Creep (3:55)
  3. How Do You? (2:11)
  4. Stop Whispering (5:25)
  5. Thinking About You (2:41)
  6. Anyone Can Play Guitar (3:38)
  7. Ripcord (3:09)
  8. Vegetable (3:12)
  9. Prove Yourself (2:25)
  10. I Can't (4:13)
  11. Lurgee (3:07)
  12. Blow Out (4:41)
  13. Prove Yourself [Demo] * (2:33)
  14. Stupid Car [Demo] * (2:36)
  15. You [Demo] * (3:24)
  16. Thinking About You [Demo] * (2:16)
  17. Inside My Head * (3:11)
  18. Million Dollar Question * (3:16)
  19. Yes I Am * (4:26)
  20. Blow Out [Remix] * (4:19)
  21. Inside My Head [Live] * (3:06)
  22. Creep [Acoustic / Live] * (4:19)
  23. Vegetable [Live] * (3:09)
  24. Killer Cars * (2:15)
  25. Faithless the Wonder Boy * (4:14)
  26. Coke Babies * (3:00)
  27. Pop is Dead * (2:13)
  28. Banana Co. [Acoustic] * (2:27)
  29. Ripcord [Live] * (3:15)
  30. Stop Whispering [US Version] * (4:11)
  31. Prove Yourself [BBC Radio 1 Evening Session] * (2:28)
  32. Creep [BBC Radio 1 Evening Session] * (4:02)
  33. I Can't [BBC Radio 1 Evening Session] * (3:55)
  34. Nothing Touches Me [BBC Radio 1 Evening Session] * (3:50)
Lukk0
Dit eerste album van Radiohead laat op precies één nummer horen hoe groot de potentie van deze band eigenlijk was: Anyone Can Play Guitar. Alleen daar is te horen hoe de band op The Bends zou gaan klinken en hoe geweldig goed ze daarna nog zouden gaan worden. Verder is er eigenlijk weinig memorabel aan dit album, niet echt slecht, maar zeker niet goed. Normaal twee sterren, maar dankzij dat ene nummer dat wel briljant is maak ik er toch maar tweeënhalf van.

avatar van juventino
Super ondergewaardeerde plaat ,misschien wel een van de betere van radiohead
Behalve creep,want die kan ik echt niet meer horen

avatar van Hendrix4live
Zwaar onderschat album van Radiohead. Zitten zeker hele sterke nummers op. Hoort van mij dan ook in de Top 250.

avatar van Hendrix4live

STAAT ER WAT VAN PRINCE OP INTERNET?!!! Dat mocht ook wel eens op het nieuws komen.

avatar van hallo!
1,5
Het album bevat eigenlijk drie nummers diue ik goed vind, nl. de eerste twee en Anyone Can Play Guitar. En voor de rest zijn het allemaal nummers die ik na 3 keer beuisteren al beu ben en waarvan er amper iets blijft hangen. Ik vind het bijna ongelofelijk dat ze twee jaar erna al een plaat als The Bends maakten. 1,5*

Van de Radiohead albums is dit voor mij de minst interessante.

Goddank hebben ze deze wel gemaakt, want het vervolg is buitengewoon super!

Voor mij is de toevoeging van het b-kantje inside my head een welkome... want ik vind de meeste tracks van dit album zeer gemiddeld (op een paar na uiteraard)

Behalve Creep vind ik de liedjes eigenlijk heel erg saai, het is niet erg om naar te luisteren maar ik val zowat in slaap.

Ik hoop dat andere albums van deze mannen mij meer kunnen bekoren, 3*

avatar van hallo!
1,5
Dat zal wel, deze is veruit hun minste.

avatar van The Eraser
Dit werk mag nog niet in de schaduw staan van zijn opvolger The Bends. Frontman Thom Yorke verdrinkt in zelfmedelijden en dat levert teksten op waar ik maar met moeite naar kan luisteren.

I'm better of dead
I'm a creep
The other men are far far better

Ook de kwaliteit van de nummers is soms bedroevend te noemen. Een Lurgee, Stop Whispering en Ripcord zijn voor mij niets minder dan irritante niemendalletjes. Gelukkig is de helft van deze plaat wel nog geslaagd te noemen. Opener You wekt hoge verwachtingen op voor de rest van de plaat, hitsingle Creep is ook nog aan te horen, How Do You is een knap noise-aandoend nummer dat maar net de 2 minuten weet te overschreiden en daardoor zeer puntig en aanstekelijk blijft, Thinking About You is een mooi rustpuntje,Anyone Can Play Guitar is aanstekelijk zonder echt uit te blinken, Vegetable laat mij toch even recht veren en afsluiter Blow Out heeft een knappe instrumentale outro.

avatar van Ampivinni
Hendrix4live schreef:

Prince wou um eraf hebben, maar Radiohead zei:

fuck you, het is ons nummer, dus laat maar lekker staan.

avatar van Stapler
Liefhebbers van Creep, kennen jullie deze?
The Hollies - The Air That ...

Rizz
Lijkt er idd wel erg op, dus maar even rondgesnuffeld. Hoefde niet lang te zoeken, wikipedia:
Thom Yorke of Radiohead shares royalties and writing credits with Albert Hammond and Mike Hazlewood on Creep (Radiohead song) .

avatar van revadebe
Scala & Kolacny Brothers doen "Creep" in trailer The Social Network

Maar wel erg geinig gedaan, het nummer blijft zeer herkenbaar maar heeft wel een heel andere sfeer.

avatar van Arrie
Radioheads debuut, en hier niet heel geliefd. Het is dan ook het debuut van een van de meeste bejubelde bands van de laatste decennia. Maar ook die moeten ergens beginnen, en dit was daar het resultaat van. Als je het gaat vergelijken met wat hier na komt, is de kans groot dat je het niks vindt. Dus ik probeer het los te zien van later werk.

You vind ik in ieder geval al een prima nummer. Prima gitaatspel, mooi gezongen, gewoon een sterk nummer. Alleen wat mijn probleem is op dit hele album: de teksten. Die vind ik hier nog ondermaats, en bij vlagen zelfs puberaal. Verder gewoon een prima opener.
Dan krijgen we de grote hit, Creep. Vind er zelf niet veel aan. Hier hebben we de puberale teksten. En dan nog half gejat (met toestemming) van The Hollies. Het nummer weet me echter totaal niet te boeien. Misschien ook veel te veel gehoord. Maar nogal een pathetische tekst, en een nogal simpele tekst.
How Do You? is gewoon een simpele rechttoe-rechtaan rocker. Lekker, maar meer ook niet.

Wat mij betreft het hoogtepunt van dit album: Stop Whispering. Aardige tekst, en ontzettend fijn refrein, dat lang in je hoofd blijft hangen. Mooi gezongen, mooie melodie, prima song! Luister er erg graag naar. Mooie schreeuw ook aan het einde.
Thinking About You. Weer een puberale tekst, maar verder wel een aardig liedje. Mooi ingetogen liedje.
Anyone Can Play Guitar heeft een leuk up-tempo refrein, maar toch vind ik het niet zo boeiend. Maar wel lekker meezingbaar. "I am Jim Morrison". Mocht je willen.

Ripcord is weer een lekker rocknummer, met een catchy refrein. Dit album staat eigenlijk vol met de luchtige rockliedjes, die lekker mee te zingen zijn. DIepgang is er niet echt te vinden. Maar het is allemaal 'best lekker'. Maar veel meer dan dat is het ook niet. Niks mis mee verder, maar niet te vergelijken met wat ze later gingen doen.
Vegetable vind ik dan weer totaal niks aan. Weinig inhoud, beetje hard op je gitaar spelen, en schreeuwen dat je geen groente bent maakt nog geen goed nummer. Snel door naar de volgende.
Prove Yourself is wel aardig, maar ik erger me weer dood aan die teksten. "I'm better off dead". Stel je niet zo aan of bedenk een wat subtielere tekst. Met zulke teksten kan ik dus echt niks.

I Can't is een nummer wat altijd nogal langs me heen gaat. Zo weinig weet het te boeien. Meteen nadat ik het geluisterd heb, ben ik het alweer vergeten. Echt totaal niks aan.
Voor Lurgee geldt eigenlijk precies hetzelfde. Het album stort hier dus eigenlijk nogal in. Jammer hoor, ze waren zo lekker op dreef. Lurgee heeft aan het eind ook last van een saaie gitaarsolo die veel te lang doorgaat.
Het album eindigt met Blow Out. Dit is dan nog wel weer een leuk nummer, dus het album eindigt nog wel oke. Lekker meeslepend nummer. Niet geweldig, maar best oke om zo af en toe te horen.

Uiteindelijk vind ik het album wel lekker genoeg om het 3,5* te geven, maar als je het gaat vergelijken met de albums erna, vind ik dat dit er totaal bij in het niet valt. Met zo'n debuut had ik nooit verwacht dat ze later zo groot zouden worden.

Radiohead, de band die misschien wel het album van de jaren 90 zouden maken, begint hier als simpel rockbandje, die wel lekker klinkt, maar die nog niet bepaald uitblinkt, zeker niet in het schrijven van songs. Goede sound, en vooral opvallende zang. Je moet echter ergens beginnen, en het had veel slechter gekund. Dit is vooral ietwat nietszeggend. Ben ik misschien zelfs wat mild omdat het Radiohead is? Misschien wel ja, maar ach, ik stem op gevoel, en dan kom ik uit op een 3,5*.

avatar van jasper1991
paar dingen zijn aardig zoals de afwisseling tussen rustige passages en distortion maar het is niet allemaal even catchy. wel goed voor een 3tje

echt nog far from ok computer ook, klinkt echt totaal anders. natuurlijk zijn er ook gelijkenissen maar de verschillen vielen mij toch heel erg op

avatar van rudiger
Ik ken helemaal niets van Radiohead maar toevallig hoorde ik het nummer Creep op m`n pc .
Wat een erg gaaf nummer is dat zeg . Ik denk dat ik me maar eens meer ga verdiepen in hun oeuvre , wie weet zit daar nog meer moois tussen .

avatar van madmadder
rudiger schreef:
Ik ken helemaal niets van Radiohead

avatar van Mr. Rock
Hmm, en dat terwijl er op Musicmeter toch geen band is die zo gehyped wordt als Radiohead. Misschien OK Computer eens proberen, schijnt volgens sommigen hier wel een aardig albumpje te zijn .

avatar van Eveningguard
rudiger schreef:

Als je Creep al erg gaaf vindt, weet je niet wat je overkomt als je Paranoid Android luistert...

avatar van rudiger
Eveningguard schreef:

Dat nummer staat op OK Computer zag ik . Ik bezit wel een verzamelaar van Radiohead in huis en die is nog nooit in m`n cd speler geweest en daar staat Creep en ook Paranoid Android op heb ik ff snel gekeken dus ik denk dat ik dat ik daarmee ga beginnen en vandaaruit naar Ok Computer ga . Ik ga hem de komende dagen eens intensief beluisteren.
Tja soms is 1 nummer van `n band zo gaaf dat je dan pas hun andere nummers wil ontdekken .
Thanks voor de tips .

avatar van Eveningguard
Neem ook even een kijkje in de expirimentele hoek van Radiohead. Probeer Kid A!

Antagoon
Inderdaad een onderschatte plaat; Blow Out

avatar van Arrie
Nouja, onderschat... als je het vergelijkt met de latere muziek van Radiohead vind ik het wel stukken minder. Zwakke teksten, en wel heel simpele liedjes. Toch is dit lang niet slecht als velen zeggen, vind ik. Stop Whispering

avatar van Deren Bliksem
Ik vind dit ook best een aardig plaatje, die inderdaad wordt overschaduwd door betere platen in de toekomst.

Lurgee

42MAART
Het luistert wel erg lekker weg

Vegatable

Eindelijk begint Radiohead voor mij toegankelijk te worden: na bijna al hun albums te hebben beluisterd (alleen nog 'OK Computer' en 'King of the Limbs'), is het kwartje aan het vallen. Het heeft de grond nog niet geraakt, nog niet alle nummers hebben mijn waardering, maar ik begin hun muziek toch steeds beter te vinden! Wat dat betreft ben ik van mening dat 'Pablo Honey' toch hun minste is. Op 'Creep' na doen de nummers mij gewoon niet zoveel. Vanaf 'The Bends' vind ik ze pas echt goed.

avatar van rock-rick
Hier een hele mooie cover van creep door Tears for Fears. Mooier dan het origineel als je het mij vraagt.

idd, erg boeiend

*yawn*