MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Beyoncé - Beyoncé (2013)

mijn stem
3,54 (170)
170 stemmen

Verenigde Staten
R&B / Pop
Label: Parkwood

  1. Pretty Hurts (4:17)
  2. Ghost / Haunted (6:09)
  3. Drunk in Love (5:23)

    met Jay-Z

  4. Blow (5:09)
  5. No Angel (3:48)
  6. Yoncé / Partition (5:19)
  7. Jealous (3:04)
  8. Rocket (6:31)
  9. Mine (6:18)

    met Drake

  10. XO (3:35)
  11. Flawless (4:10)

    met Chimamanda Ngozi Adichie

  12. Superpower (4:36)

    met Frank Ocean

  13. Heaven (3:50)
  14. Blue (4:26)

    met Blue Ivy

  15. 7/11 * (3:33)
  16. Flawless [Remix] * (3:54)

    met Nicki Minaj

  17. Drunk in Love [Remix] * (6:35)

    met Jay-Z en Kanye West

  18. Ring Off * (3:00)
  19. Blow [Remix] * (5:09)

    met Pharrell

  20. Standing on the Sun [Remix] * (4:33)

    met Mr. Vegas

toon 6 bonustracks
totale tijdsduur: 1:06:35 (1:33:19)
zoeken in:
avatar van Mitsiooh
4,0
Het klinkt allemaal wel heel mooi, maar dan ga ik persoonlijk liever voor de meer "commerciële" nummers van Beyoncé. Single Ladies, Halo, If I Were A Boy, Crazy In Love... Commerciëel als wat, maar wat klonk dat allemaal lekker.
Ik zie bij deze nummers ook gewoon geen performance die ze bij eerder genoemde wél kon doen. Misschien moet ik vaker naar het album luisteren, heb 't tot nu toe één keer in zijn geheel gehoord, maar nergens klinkt het eventjes weer als een lekker swingnummer. Jammer.
Ik geef het nu nog 3 sterren en dit kan alleen omhoog gaan, maar zie haar toch liever meer in de lijn van Irreplacable enzo.

avatar van Lexcoaster
west schreef:
Je maakt de bekende fout om commerciële muziek rotzooi te noemen. Zo is er flink wat commerciële muziek rotzooi, maar wordt er ook prima commerciële muziek gemaakt. Muziek die op het grote publiek gericht is, hoeft zeker niet slecht te zijn.
Daartegenover staat dat sommige meer experimentele muziek niet om aan te horen is, terwijl andere experimentele muziek juist weer heel geslaagd is.

Je kan stellen dat dit commerciële album, wel minder commercieel overigens dan haar vorige op hits gerichte albums, geslaagd is. Ook kan je stellen dat het laatste album van Radiohead wat minder geslaagd was. Maar als je Beyoncé hoe dan ook niks vind, dan vind je die van Radiohead altijd beter. Zo simpel is het volgens mij.


Ik ben zeker niet van mening dat alle commerciële (succesvolle) muziek rotzooi is, evenmin dat alle experimentele muziek per definitie geweldig is omdat het a-commercieel is. Dit album mag dan minder commercieel zijn dan Beyoncé's eerdere werk, ik hoor hier gewoon geen muzikaliteit in. Wat ik hier hoor klinkt naar mijn mening hetzelfde als al het andere overgeproduceerde muzak wat gemaakt wordt om zoveel mogelijk geld in het laatje te brengen. Dat wil niet zeggen dat dat hier het geval is, misschien is hier wel met hart en ziel aan gewerkt. Ik hoor het alleen niet. Helemaal niet zelfs. Tja.

avatar van west
4,0
Er schijnt inderdaad door haarzelf met hart en ziel aan gewerkt te zijn. Ik las vandaag dat zelfs haar platenmaatschappij verrast was. En muzak is het natuurlijk niet, dit is geen liftmuziek.

avatar van herman
Ik vraag me oprecht af hoe je hier geen muzikaliteit in kunt horen... Zo'n nummer als Drunk in Love is toch fantastisch?

avatar van hond racisme
4,5
Als dat sarcasme is moet ik toch even zeggen dat Drunk in Love inderdaad een fantastisch nummer is.

avatar van Rudi S
Denk ik ook hoor, zo'n zwoel liedje moet wel bij heman op repeat staan en dan die rap van jay z om het af te maken.

Overigens vind ik met wat ik tot nu gehoord heb, dat Beyonce toch een "prima gedaan album" heeft gemaakt.
Ik ga niet stemmen omdat dit niet echt mijn gebied is, maar anders....

avatar
tuktak
kistenkuif schreef:


Nooit geweten dat de opnamekwaliteit van albums zo systematisch werd geregistreerd in gedetailleerde tabellen. Leerzaam en interessant. Ik heb daar geen verstand van. Beyoncé had de productie zelf in handen dus de wijze van opnemen en mixen zal vast een bewuste keuze zijn geweest. Mijn vraag is daarom wat de reden zou kunnen zijn dat niet alleen dit werkstuk maar veel hedendaagse albums zo knoeperhard en met weinig dynamiek worden geproduceerd? Komt dat omdat de muziek dan beter te beluisteren is middels draagbare communicatiegadgets en caraudio's?

Maar natuurlijk is dat een bewust keuze van Beyonce. Dit album is duidelijk flink overgeproduceerd, met daarnaast een flinke compressie om het een beetje luisterbaar te maken voor radio en laptopspeakers. En dat is natuurlijk ook haar doelgroep, het zou ook vreemd zijn als Beyonce haar album aanbied op een manier zodat deze vooral geschikt zal zijn voor high-end muziekliefhebbers.

Let wel, compressie is veel ingewikkelder dan die site DR Database doet voorkomen. Ten eerste is die site volstrekt onbetrouwbaar als het om de gegeven data gaat. Die link naar Beyonce betreft zelfs mp3/m4a bestanden waaruit gemeten is. Onmogelijk om daar conclusies uit te trekken. Daarnaast zegt de dynamic range maar heel weinig over de muziek zelf. Tegenwoordig, zeker in dit geval van Beyonce, wordt tijdens de productie al rekening gehouden met compressie voor de doelgroep. Er wordt op een andere manier omgegaan met geluid en het creëren van emotie. Een lp van the Beatles en een cd als deze van Beyonce kun je onmogelijk vergelijken dmv zo'n simpel tooltje zonder onjuiste conclusies te trekken. Er is zeker een periode geweest waarin muziek kapot gecompressed werd om het volume hoog te krijgen (loudness war), maar dat is al een tijdje niet meer de standaard.

Desalniettemin heb ik ook moeite om lekker te kunnen luisteren naar dit album. Maar dat komt vooral doordat het album overgeproduceerd is (ik tel 20 producers om het maar niet te hebben over alle andere medewerkers). Met zoveel verschillende belangen is het gevaar dat een album heel plat wordt (elk nummer moet op een bepaalde manier pieken), maar dat is dus iets anders dan loudness war vlak.

avatar van west
4,0
De azijnliefhebbers krijgen het toch weer voor elkaar om schuiten bagger over dit album heen te gooien. Er wordt werkelijk van alles bij gehaald. Het kan en mag niet dat Beyoncé een album met vooral goede muziek heeft gemaakt. That's not done!

Jammer.

avatar
tuktak
Dat valt allemaal juist reuze mee, kwa gemiddelde ook het beste album van Beyonce op MuMe. Een zeer ongefundeerde opmerking dus.

avatar
kistenkuif
tuktak schreef:
Maar natuurlijk is dat een bewust keuze van Beyonce. Dit album is duidelijk flink overgeproduceerd, met daarnaast een flinke compressie om het een beetje luisterbaar te maken voor radio en laptopspeakers. En dat is natuurlijk ook haar doelgroep, het zou ook vreemd zijn als Beyonce haar album aanbied op een manier zodat deze vooral geschikt zal zijn voor high-end muziekliefhebbers. (etc.etc.)


Merci voor het uitgebreide antwoord op mijn vraag. Alles duidelijk nu voor mij als leek.

avatar van west
4,0
tuktak schreef:
Dat valt allemaal juist reuze mee, kwa gemiddelde ook het beste album van Beyonce op MuMe. Een zeer ongefundeerde opmerking dus.


Omdat het gemiddelde reuze meevalt is mijn opmerking ongefundeerd? Mijn opmerking gaat juist over de azijn-inhoud die hier soms over dit album heen gaat en dat heeft niets met een cijfer te maken, maar over wat er allemaal geschreven wordt en wat er bij gehaald wordt. Daarom alleen al niet ongefundeerd.

Bovendien: als je het mee vindt vallen, dan is een stelling op zich niet zeer ongefundeerd...

avatar
tuktak
Je opmerking is ongefundeerd omdat je in algemeenheden spreekt en het gemiddelde daarbij niet laat zien dat er nou zoveel azijnpissers over dit album heen vallen. Zeg dan gewoon met wie je het niet mee eens bent en reageer daar inhoudelijk op ipv een beetje inhoudsloos om je heen te schreeuwen dat azijnpissers scheuten bagger over dit album heen gooien. Er zijn geen scheuten bagger bij dit album geplaatst nl.

En daar laat ik het overigens bij

avatar van herman
hond racisme schreef:
Als dat sarcasme is moet ik toch even zeggen dat Drunk in Love inderdaad een fantastisch nummer is.

Het was geen sarcasme, ik vind Drunk in Love één van de beste singles van de laatste tijd.

avatar van west
4,0
tuktak schreef:
Je opmerking is ongefundeerd omdat je in algemeenheden spreekt en het gemiddelde daarbij niet laat zien dat er nou zoveel azijnpissers over dit album heen vallen. Zeg dan gewoon met wie je het niet mee eens bent en reageer daar inhoudelijk op ipv een beetje inhoudsloos om je heen te schreeuwen dat azijnpissers scheuten bagger over dit album heen gooien. Er zijn geen scheuten bagger bij dit album geplaatst nl.


Lees gewoon de pagina's hiervoor door (en kijk niet naar het cijfer, wat overigens aan de lage kant is) en je komt met enige regelmaat wat scheuten bagger tegen, waarbij er van alles bij wordt gehaald. Dat zei ik, en daarbij had ik het over azijnliefhebbers.
Dat is dus geen schreeuwen, dat is een reactie op een behoorlijk aantal reacties van andere users hiervoor. Ik krijg er altijd zo'n zeur- negatief gevoel van als bij een zeur- negatief artikel in De Volkskrant, wat eigenlijk heel voorspelbaar is. Ik had het leuk gevonden als er eens een paar 'verantwoorde' users waren die hadden gezegd: hé, dit is eigenlijk verrassend goed! Minder voorspelbaar dan het nu gaat. Even 'out of the box' denken. Nog even voor de duidelijkheid: zelf ben ik bepaald geen fan van Beyoncé, maar dit zit echt goed in elkaar. En dat vind ik leuk.

avatar van Rudi S
hé, dit is eigenlijk verrassend goed!

avatar van Jazper
west schreef:
Lees gewoon de pagina's hiervoor door en je komt met enige regelmaat wat scheuten bagger tegen, waarbij er van alles bij wordt gehaald.

Het kan aan mij liggen, maar na het teruglezen van die pagina's hiervoor, kan ik de algehele teneur voornamelijk erg positief noemen.
MIsschien inderdaad die bagger liever benoemen, nu snap ik niks van je bericht.

avatar van west
4,0
Na het teruglezen van die pagina's valt het inderdaad wat mee met de bagger: ik overdreef enigszins. Jij noemt echter de algehele teneur voornamelijk erg positief: dan overdrijf jij ook weer wat... zeer ongefundeerd was het nou ook weer niet. En nou hou ik op!

avatar van NewYorkCityLight
4,0
Dikkop schreef:

Het lijkt er op dat Beyonce artpop heeft gemaakt in plaats van lady Gaga.


Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedachte toen ik dit album hoorde. Beyoncé kiest voor een alternatieve release strategie en tevens wordt elk nummer ondersteund door een videoclip. Vernieuwend. Daar moet je dan wel het geld voor hebben natuurlijk, maar ze doet het wel. In 'Haunted' zingt ze 'Probably won't make no money off of this... oh well'. Ja, ja...Ik denk dat Beyoncé en haar team precies wisten wat ze aan het doen waren, maar soit. Het gaat om het materiaal en dat is zeer sterk te noemen.

Tekstueel vind ik dit album niet interessant. Als je goed luistert blijkt het album één grote ode aan Beyoncé te zijn (al heb je tegelijkertijd niet het idee dat je naar een album van Beyoncé aan het luisteren bent). 9 van de 10 nummers gaan over seks en een gevoelige intro als die op 'Mine' wordt vreemd genoeg tenietgedaan wanneer het nummer rond de twee minuten geheel omslaat (al is dit wel een enorm gave track).

Waarom vind ik dit album dan leuk? Dat komt denk ik vooral door de producties en de opbouw van de nummers. 'Ghost/Haunted' en 'Drunk in Love' zijn zulke voorbeelden. Vooral de laatstgenoemde is geweldig (kom maar snel de top40 binnen) en één van de beste nummers die ik de afgelopen jaren heb gehoord. Ik ben geen fan van Jay-Z maar zijn rap voegt hier echt wat toe. 'Partition' is er ook zo één. Even door de onnodige intro heen bijten (met een tekst als 'Radio say ''speed it up'', I just go slower' moet je niet aankomen als je jaren lang platen hebt gemaakt die zo moeiteloos door de radiostations doodgedraaid werden) en dan heb je een heerlijk zwoel nummer te pakken. Haar dochter doet ook mee op een track. Moet dat nou? Ja dat moet. Want gek genoeg voegt het nog wat toe ook. Toch staan er ook wat mindere momenten op het album (de tracks 'Pretty Hurts' en 'Jealous' doen mij niet veel) maar ik verwachtte ook geen meesterwerk. Al gaat ze nu zeker de goede kant op.

avatar van Mitsiooh
4,0
Het is echt een album dat je na vaker luisteren meer gaat waarderen. Na mijn eerste luisterbeurt voelde ik er weinig voor; de nummers duurde lang, de intro's trokken me niet aan en tekstueel pakte het me ook niet echt vast. Ik miste de Beyoncé van de "simpele" catchy 'classics' zoals Crazy In Love, If I Were A Boy, Déja Vu en zelfs het über feministische Single Ladies en Run the World (Girls).

Maar na een paar luisterbeurten is mijn neutrale 3-sterren waardering zeker veranderd.
Het album gaat van start met een idealistisch nummer over meisjes en hun schoonheidsidealen. Een Miss-verkiezing als intro komt dan wat cheesy over en het nummer zelf laat ook wat te wensen over. Maar de boodschap blijft mooi en zeker van toepassing. Daarop volgt het mysterieuze, spookachtige 'Haunted'. Kippevel. Het gaat langer door dan je verwacht waardoor er toch een bepaald gevoel over je huid heen kruipt. 'Drunk in Love' klinkt hierna als een perfect bed-nummer. Zwoele vocalen, een heerlijke rap van Jay-Z ernaast, al gaat het nummer tegen het einde te veel de herhaling wat het enigzins afzwakt.
'Blow' is seks. Geen andere beschrijving kan het nog preciezer omschrijven. Het doet me denken aan een jongere Janet Jackson, maar dan beter, sexier, catchier. Heerlijk nummer. 'Keep me hum, and keep me moaning' ^-^
Het wat saaie 'No Angel' met extreem hoge (ietwat irritante) en hijgerige vocalen doet wat afbreuk aan het lekkere gevoel dat er overbleef na 'Blow'. Zalig hiphop-influenced nummer 'Partition' luistert lekker weg en B. rapt de Yoncé-lyrics prima achter elkaar weg. De beats zijn heerlijk en zullen prima te vinden zijn in clubs. Ook 'Jealous' richt zich vooral weer op al het sensuele, maar is saai vergeleken met 'Drunk in Love' en 'Blow.
Met het R&B-achtige 'Rocket' kabbelt het sensuele gevoel door, met heerlijke lyrics en een fluisterende Beyoncé ('hard, rock, steady, rock...) voegt toch nog wat extra's aan het ietwat saaie nummer. Het zou daarnaast ook zo maar een Destiny's Child nummer geweest kunnen zijn.
Het duet met Drake is niet echt bijzonder, maar de robot-achtige vocalen klinken lekker en voegen zeker wat toe. Maakt zeker van een mwah-duet een leuke afwisseling in de lijn van sensueel-getinte nummers die hiervoor vooral aanwezig waren. 'XO' is oprecht een heerlijk en vooral single-waardig nummer. Geweldig nummer over alle soorten liefde (met als oprecht mooie toevoeging de audio over de explosie van de Challenger). Mooi!
***Flawless klinkt zeker flawless. Beyoncé staat stevig in haar schoenen en neemt het feministische-stuur krampachtig vast. De speech van Chimamanda legt 't er allemaal wel heel dik bovenop. Run the World (Girls) had nog een anthem-achtig sfeertje er over heen, maar ***Flawless trapt de man eigenlijk gewoon recht in z'n zak. 'Bow bow bitches'. Mwha Beyoncé, nou weten we 't wel hoor. Vrouwenrechten, zielig...blabla.
'Superpower' is een teleurstellende samenwerking met Frank Ocean, die (Zeker met zijn stem) een mooie toevoeging aan dit nummer zou hebben kunnen betekenen. Maar helaas...
'Heaven'. Aangrijpend nummer. Begeleid door een piano en met wat echo's op de achtergrond. Hartverscheurende vocalen en een prachtige tekst. Applaus!
Zal Blue Ivy al prijzen in de wacht slepen door mee te zingen in haar moeders slotnummer? Het is in ieder geval een mooi gebaar van moeder tot dochter. Niks speciaals, gewoon een leuk nummer over de liefde van een ouder tot kind.

Het is een album vol seks en sensuele vocalen geworden. Geen kneiterhits, geen dansvloer vullen, maar nummers gericht op wat muziek vooral moet hebben; emoties overbrengen. Al zakt het album op sommige momenten wat in door de overvloed aan hijgerige, fluisterende vocalen en seksueel gerichte boodschappen, er staan toch echt een paar parels op (Drunk in Love, XO, Heaven, Haunted). Commercieel geworden door het niet-commercieel zijn. Maar wat een top album is dit zeg!
Waardering veranderd

avatar van Carolaah
4,0
XO, wat een goede single. Ik begin Beyoncé steeds meer te waarderen, ik ga misschien zelfs overwegen om een keer naar haar concert te gaan.. Zo krachtig, als kwetsbaar zij kan zingen en zich kan presenteren, prachtig..

Nu maar eens het hele album een kans geven.. in eerste instantie hoor ik al een aantal goede beats.. Kennelijk ook een goede producer.. Wat enorm bijdraagt aan de kwaliteit van de nummers. So far, so good.. Me like.

avatar van herman
Ben ik de enige die bij Haunted aan Burial moet denken? Geweldig nummer.

avatar van west
4,0
Daarvoor ken ik Burial niet goed genoeg. Ik vind het wel ook een geweldig nummer.

avatar van Carolaah
4,0
@Herman: ik snap dat het je aan Burial doet denken, sommige delen van dat nummer hebben inderdaad een soort van melancholische sound, waar Burial een ster in is.

Ik ben inmiddels een beetje verslaafd geraakt aan dit album. De meeste nummers zijn echt goed geproduceerd en mooi in balans. Goede beats, goede vocals (het bereik van miss Knowles is indrukwekkend), de lyrics - tja, die laten over het algemeen wel wat te wensen over voor me, maar dat neemt niet weg dat dit album desondanks toch heel goed wegluistert, wat met name te wijten is aan de geweldige beats en opbouw van de nummers. Chappeau! Voor nu, vier sterren!

avatar van IllumSphere
Mensen horen tegenwoordig in alles Burial. Straks zal ik een scheet laten en zal iemand opmerken dat het lijkt op de melancholie waar Burial zo goed in is.

avatar van Teunnis
4,5
herman schreef:
Ben ik de enige die bij Haunted aan Burial moet denken? Geweldig nummer.

Ik moest qua zang en zangmelodieën heel erg denken aan jj.

avatar van herman
IllumSphere schreef:
Mensen horen tegenwoordig in alles Burial. Straks zal ik een scheet laten en zal iemand opmerken dat het lijkt op de melancholie waar Burial zo goed in is.

Wat is dit nou weer voor overdreven toon? Met het verkeerde been uit bed gestapt? Het ging mij niet om de melancholische sound, maar om die beat die er ergens halverwege onderkomt. Die doet me erg denken aan bv. die van Archangel.

avatar van IllumSphere
herman schreef:
(quote)

Wat is dit nou weer voor overdreven toon? Met het verkeerde been uit bed gestapt? Het ging mij niet om de melancholische sound, maar om die beat die er ergens halverwege onderkomt. Die doet me erg denken aan bv. die van Archangel.

Ik reageerde dan ook niet direct op jouw, dus is er geen reden om in het defensief te gaan.

avatar van herman
IllumSphere schreef:
(quote)

Ik reageerde dan ook niet direct op jouw, dus is er geen reden om in het defensief te gaan.

Ik was anders degene die uberhaupt over Burial begon, maar goed...

avatar van Carolaah
4,0
IllumSphere schreef:
(quote)

Ik reageerde dan ook niet direct op jouw, dus is er geen reden om in het defensief te gaan.


Zal ik dan maar defensief gaan, kennelijk was je opmerking richting mij bedoeld..
Beetje overdreven wat mij betreft. Kennelijk schiet de vergelijking van een nummer van Beyoncé met Burial je in het verkeerde keelgat.. Treurig dat je dan geen inhoudelijke reactie kan geven maar je, voor mijn idee, als een soort oppermachtig denigrerend figuur gaat gedragen..
Daarnaast is het heus niet dat dit gelijk staat aan de muziek van Burial, maar deed het Herman denken aan Burial waarop ik reageerde met dat ik het geluid wel herkende - en dat is voor mij de typerende soort van melancholische beat die Burial, naar mijn mening, ook regelmatig produceert (ander kaliber, maar toch). Dat jij meteen alles over één kam scheert, jammer.

Maar wellicht ben je gewoon één van die trolls die zich hiermee vermaakt.. Succes.

avatar van IllumSphere
Carolaah schreef:
(quote)


Zal ik dan maar defensief gaan, kennelijk was je opmerking richting mij bedoeld..
Beetje overdreven wat mij betreft. Kennelijk schiet de vergelijking van een nummer van Beyoncé met Burial je in het verkeerde keelgat.. Treurig dat je dan geen inhoudelijke reactie kan geven maar je, voor mijn idee, als een soort oppermachtig denigrerend figuur gaat gedragen..
Daarnaast is het heus niet dat dit gelijk staat aan de muziek van Burial, maar deed het Herman denken aan Burial waarop ik reageerde met dat ik het geluid wel herkende - en dat is voor mij de typerende soort van melancholische beat die Burial, naar mijn mening, ook regelmatig produceert (ander kaliber, maar toch). Dat jij meteen alles over één kam scheert, jammer.

Maar wellicht ben je gewoon één van die trolls die zich hiermee vermaakt.. Succes.

Ik weet heus wel hoe een quote-knop werkt, dus moest ik het tegen één van beiden hebben dan had ik jullie wel geciteerd. Maar dat was niet zo, dus is het niet nodig om wederom in het defensief te gaan. Dus die insinuaties zijn overbodig.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 13:24 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 13:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.