The Cure - Wish (1992)

Label: Fiction

1. Open (6:51)
  2. High (3:37)
  3. Apart (6:38)
  4. From the Edge of the Deep Green Sea (7:44)
  5. Wendy Time (5:13)
  6. Doing the Unstuck (4:24)
  7. Friday I'm in Love (3:38)
  8. Trust (5:33)
  9. A Letter to Elise (5:14)
  10. Cut (5:55)
  11. To Wish Impossible Things (4:43)
  12. End (6:46)
avatar van titan
titan (crew)
Mijn favoriete album van the Cure. Aan de ene kant weet de band op geslaagde wijze enige vernieuwing in haar geluid te brengen, terwijl aan de andere kant een prima balans tussen de vrolijke en de treurige kant van de vertrouwde Curesound wordt gevonden. 4,5*

avatar van orbit
Niet zo geslaagd als disintegration, alhoewel een aantal nummers op deze plaat wel erg op één lijn ligt met de nummers op disintegration. Vooral deep green sea, end, open en cut zijn steengoede nummers!
Maar er staan ook een viertal zwakke nummers op voor mijn gevoel. Toch is het een onderschatte plaat, die als je hem eenmaal een paar keer hebt gehoord vrij makkelijk weer opzet. Zeker niet de zwakste cure-plaat

Ik vind dit ook wel een geslaagde plaat. Het leuke aan The Cure is dat iedere plaat wel éénbepaalde sfeer aanduidt. Het beste voorbeeld daarvan is bloodflowers.

De allermooiste heart-broken liefdesliedjes staan hier op: Apart(ongelovelijk mooi), A letter to Elise en To Wish Impossible things

Dan nog ook een beetje meer happy liefdesliedjes met Friday I'm in love, met een zeer catchy, vrolijk refrein.

Intense, zeer mooie plaat

avatar van musicfriek
Heel veel mensen vinden juist Friday I'm In Love DE verschrikking van The Cure. Is dit de Shiny Happy People van The Cure voor jullie?

Ik vind het nummer waanzinnig vrolijk en vooral de muziek vind ik zo lekker swingen!

Nee, voor mij een prima plaat!

musicfriek schreef:

Ik vind Friday I'm In Love minder tenenkrommend dan Shiny Happy People. Dat vind ik echt erg.

Maar ik heb het bij een ander album, ik geloof Kiss Me (3x) al gezegd: voor mij is The Cure steengoed met de depri-albums. Dat vrolijke gedoe van Smiths hoeft van mij niet.

Ik is een vrolijk mens hoor. Maar van Robert Smith wil ik dat helemaal niet weten.

avatar van musicfriek
Ik kan zijn stem bij alle soorten nummers horen. Maar kan me voorstellen dat je het alleen mooi vindt bij zijn depri nummers. Ik heb dat ook met Morrissey bv. Kan zijn stem moeilijk associeren met vrolijke nummers. Die stem is gewoon gemaakt voor depri muziek, heerlijk!

Ik vind friday I'm in love ook wel een mooi lied, maar zeker niet het beste van The Cure. Het is wel leuk als veel mensen(de niet-cure fans) dat liedje leuk vinden, dan ben je even in de waan de ze The Cure goed vinden en je een partner gevonden hebt om naar hun concert te gaan. Het is natuurlijk wel een popliedje(aanstelijk tot en met door het refrein enzo), maar omdat het The Cure is, heeft het net dat extra om niet gereduceerd te worden door simpel popliedje.

Net als Shinny happy people( dat vind ik trouwens ook wel mooi, ik vind de zangeres van The B 52's, Kate Pierson, wel goed).

avatar van orbit
Friday i'm in love kan ik goed hebben, goed geschreven en gespeeld. Simpel misschien, maar desalniettemin aanstekelijk
Een nummer dat ik rampzalig vind op deze plaat is Doing the Unstuck. Wat een afgrijselijke tekst!! Wat een stomzinnig refrijn... Robert, wat doe je??
Dan te bedenken dat als B-kantje voor High één van de mooiste Cure-nummers ooit staat: This Twilight Garden. En díe nemen ze dan niet mee op de plaat!

The shiny happy people voor mij van the cure is trouwens Love Cats, ik háát dat nummer!

Wat_Jij_Wil
Als je dit album wilt beleven zoals het eigenlijk moet, roof dan alle nummers uit de live albums Show en Paris en sorteer ze netjes op volgorde. Ik zou er haast bij zeggen dat dit album dan over Disintegration stoomwalst...oe wat gewaagd!

Friday Im In Love is juist voor mij een van de beste nummers op dit album. Lekker vrolijk en zeker een top plaat!

avatar van Flipman
Gaaf album, "Cut" bleef erg in mijn hoofd hangen.

avatar van orbit
Prachtig overstuurde gitaren op de achtergrond

Sowieso één van de drie beste nummers van deze plaat, samen met From The Edge en End. Wish bevat trouwens een nummer van The Cure waar ik steeds een brok van in mijn keel krijg, namelijk Apart. Wel mooi natuurlijk!

avatar van moedermaria91
This Twilight Garden kan je vinden op Join The Dots, een verzamelbox met B-kantjes en rariteiten. Voor mensen die echt van The Cure houden

avatar van musicboy
Wees gegroet. 'Doing The Unstuck' is wel een 'hemels' nummer live. Het staat op de liveplaat die na 'Wish' volgde, waarvan de naam me nu ontsnapt. Het is zo opwekkend, kort en krachtig.

Trust vind ik persoonlijk 1 van de sterkste the cure songs

Ik vind Friday I'm in Love zelfs één van de beste singles ever

avatar van lullaby1987
@Feeder: Eindelijk iemand die inziet hoe mooi TRUST is! echt een wonderschoon nummer

En I love friday I'm in love! dat nummer maakt me altijd zo vrolijk!

Van "Apart" krijg ik kippevel; zo mooi!!

Feeder
Ongetwijfeld een van de betere nummers van the cure
Dit liedje komt wel nog veel meer tot z'n recht op de live cd 'Paris'.

avatar van orbit
Inderdaad! Een ongekende smartlap voor cure-begrippen, maar dusdanig bij de strot grijpend dat de emotie je niet kan ontgaan.. prachtig nummer

Trust vind ik ook een pareltje trouwens, op hetzelfde niveau.. heb deze plaat net nog in de auto aangehad en de grijze luchten waren erg mooi vandaag

avatar van lullaby1987
ik heb hem toch de volle 5 gegeven!

open, letter to elise, friday, wish impossible things, end, from the edge of the deep green sea, trust, high, doing the unstuck, cut en APART allemaal geweldige nummers die me weer kippenvel wisten te bezorgen gisterenavond
enige minpuntje voor mij is wendy time.

De volle 5

Nu mag je op jouw kop staan als je wilt maar deze plaat is slechts een misbaksel vergeleken met albums als 'faith', 'disintegration', the head on the door', ... . In het rijtje van 'goede popsongs' moet 'friday I'm in love' het écht wel afleggen tegen platen als 'inbetween days'. Het enige échte hoogtepunt vind ik persoonlijk 'trust'. Apart is inderdaad een meesterlijke song maar deze studioversie is echt véél te mak. Geef mij maar de versie die op 'paris' staat.

Nee, voor mij is Wish een laatste stuiptrekking van 1 van de beste bands ooit. Hierna ging het heel steil bergafwaarts.

avatar van orbit
Sowieso vind ik enkele nummers op deze plaat wat vlak en mat klinken (de opener heb ik dat al een beetje, alhoewel het best een goed nummer is), de productie is volgens mij veel afgeraffelder dan Disintegration. Maar ik vind wel dat er meerdere sterke songs op staan dan alleen 'Trust' (wat prachtig is!), 'From The Edge', 'High', 'Cut', 'To Wish' en zeker 'End' vind ik erg sterke nummers! Ik heb nog steeds de meeste moeite met 'doing the unstuck', dat is een schandvlek op deze plaat. 'Wendy Time' en 'Elise' zijn beslist geen favorieten van me, maar slechte nummers vind ik het ook niet. En 'Friday', tsja, een van de simpeler maar toch nog steeds lekkere popsongs van de band, ik kan hem inmiddels wel pruimen

luisteraart
Zo, deze ook maar weer eens afgestoft en herontdekt.

De vier sterren blijven staan, zeer goede nummers afgewisseld met wat minder spul.

Verder is alles hierboven al zo'n beetje gezegd.

luisteraart
Ik snap overigens het commentaar op 'Doing the Unstruck' niet helemaal. Wat mij betreft een lekker energiek nummer, vrolijk en vol pret.

Beter dan het andere luchtige 'Friday I'm in Love' , dat een dom agendariedeltje is.

Nee, doe mij dan maar Doing the Unstruck, en 'Let's get happy!!'.

avatar van orbit
Tsja, het is lastig blijkbaar om het eens te worden over welke nummers van The Cure nu niet goed zijn, blijkens de discussie bij Disintegration en Kiss Me x3.. zo ook hier

Neem nou maar van mij aan dat ik dat "let's get happy" er te dik bovenop vind liggen en zelfs in het geval van sarcasme bij Smith het nog de meest matige tekst vind die hij ooit heeft geschreven.

avatar van lullaby1987
@feeder: maar goed dat er verschillende meningen bestaan

verder zal ik er niet op in gaan. peace on earth

orbit schreef:

Inderdaad, en de enige zinvolle conclusie lijkt me dat zelfs de nummers van Smith die je zelf minder vindt blijkbaar toch een zekere kwaliteit bezitten (volgens andere Cure-liefhebbers).

Wat alleen maar de genialiteit van de man onderstreept.

avatar van grovonion
Als Cure leek vind ik de stem van Smith hier af en toe irritant.

Hehe, dat heb ik als 'Prince Billy'-leek dus met de stem van Oldham