The Knife - Silent Shout (2006)

Zweden
Electronic / Dance
Label: Rabid

1. Silent Shout (4:53)
  2. Neverland (3:38)
  3. The Captain (6:08)
  4. We Share Our Mothers' Health (4:11)
  5. Na Na Na (2:27)
  6. Marble House (5:18)

met Jay-Jay Johanson

7. Like a Pen (6:13)
  8. From Off to On (3:58)
  9. Forest Families (4:08)
  10. One Hit (4:27)
  11. Still Light (3:15)
Gistermiddag wel. En inderdaad: 's winters komt Silent Shout erg goed tot zijn recht.

avatar van orbit
Vind deze toch nauwelijks inspirerender dan de voorganger.. misschien iets consistenter niveau, maar daarentegen staan hier eigenlijk geen echte pakkende songs op en op de voorganger wat meer.

Deewee
Mm, ik heb Silent Shout sinds kort pas 'ontdekt', *schaamschaam* (niet dat ik het album niet kende, maar ik heb me nooit echt in The Knife verdiept). Dit album bevalt mij zeer goed. Zoals al eerder werd gezegd, heeft Karin Dreijer Andersson wat mij betreft ook één van de mooiste stemmen van de afgelopen jaren heeft. Iets van dit album grijpt me, alleen kan ik het niet echt plaatsen... Marble House (o.a.) Heb nu ook spontaan zin om naar Zweden af te reizen

Anyway, ik begin met 4*

Het was me eigenlijk nooit opgevallen hoe grappig de tekst van One Hit eigenlijk wel niet is:

Then the lights came on, it was all a scene
Bend back, give head, it's not pornography
If you do it with lights than it's art you see
If you do it with a twist
Yes, artistically

Overigens prima toe te passen op The Knife zelf: in feite is Silent Shout een eenvoudige popplaat, maar het sausje waar de nummers in zijn gedrenkt is zo vreemd en beangstigend, dat het zowaar een kunstwerkje wordt.

avatar van Kossy
Wat ongelooflijk lekker is dit zeg, behoorlijk betoverende muziek... Kan iemand mij helpen met kennis maken met andere vergelijkbare artiesten???
Alvast bedankt.

avatar van sander.
Kossy schreef:
. Kan iemand mij helpen met kennis maken met andere vergelijkbare artiesten???
Alvast bedankt.

Allereerst Fever Ray natuurlijk. Dat is de zangeres van The Knife, maar dan solo. Ook moet ik denken aan een album van Zeigeist, maar dat is toch van een minder niveau. Tja, muziek die hier echt op lijkt is er niet. The Knife is uniek. Björk kan een beetje mee vergeleken worden, CocoRosie misschien ook.

Waar het op geïnspireerd is kan ik wel zeggen. Een deel van dit album komt voort uit de wereld van de techno, Olof gaf aan dat Plastikman een groot voorbeeld voor hem is. De remixes van enkele nummers zijn ook allemaal gemaakt door bekende namen in de minimal/techno wereld. Dit is een solo werkje van Olof, erg minimal, maar goed in z'n genre. Je hoort de Silent Shout wereld wel terug.
Waar Karin haar inspiratie vandaan haalt gaat denk ik erg diep in de muziekgeschiedenis, en ik kan ook niet duidelijke namen noemen. Je hoort in de verte misschien zelfs Kraftwerk, maar ook elektronisch georiënteerde pop uit de jaren '80, Orchestral Manouvres in the Dark, Human League, Depeche Mode. The Knife is een bizarre mix van dat alles. Niet in een hokje te plaatsen en dus weinig wat er echt op lijkt. Check ook vooral al het andere werk van ze, dat zal je ook niet teleurstellen.

avatar van GrafGantz
Ik hoor er soms ook echo's in van het werk van Thomas Brinkmann. Op zich niet zo gek aangezien dat in het verlengde ligt van het werk van Hawtin als Plastikman.

Deze heeft een soortgelijke donkere naargeestige sfeer die wellicht wat weg heeft van de tragere nummers van The Knife.

avatar van KampF
Of dit gratis album, maar dat zijn covers:
Data Airlines The Knife (DATA013) - dataairlines.net

@Kossy: wellicht is het album van jj ook wel wat voor je. Al blijft dit album een vrij uniek werkje.

the x
Wat een geweldig album. Had de naam al wel eens eerder horen vallen, maar de muziek er eigenlijk nooit bij gezocht. Nu heb ik het album al een paar dagen geluisterd, en als het met de weken/maanden zo goed blijft kan het zelfs een plaats in mijn top 10 veroveren als eerste electronic album

avatar van Kossy
Bedankt voor de reacties!
Ik ga maar eens aan de slag met genoemde artiesten! Van Fever Ray heb ik al het nodige gehoord... erg mooi ook!

avatar van Kossy
[dit is een solo werkje van Olof, erg minimal, maar goed in z'n genre. Je hoort de Silent Shout wereld wel terug. [/quote]

Klinkt heerlijk! Bedankt!

JanBetonde2e
Jaja! weer een topper op Electro gebied gevonden, ik hoef er niet zoveel over te zeggen denk ik, het is gewoon heel erg goed aan te horen allemaal, met maar 1 minpuntje en dat is bij mij The Captain, maar dat zal bij andere mensen weer anders zijn, wat is muziek toch mooi he

avatar van MVW
MVW
JanBetonde2e schreef:

Heb the Captain juist aangevinkt als favoriet nummer...

The Captain wordt na herhaaldelijk luisteren vanzelf wel een favoriet, of je nou wilt of niet

JanBetonde2e
haha, ja ik zal hem gewoon vaker moeten luisteren, en persoonlijk vind ik Marble House het beste

Raymond.
Karl schreef:

Waar kan jij uit op maken dat hij het album nog niet zo heel vaak heeft geluisterd?

the x
omdat het nummer nog geen favoriet is?
album begin januari ontdekt en helemaal overdonderd. ik heb hem zelfs al op de 3e plaats gezet van mijn top 10. hij kruipt langzaam naar boven begon ooit op plaats 10

Raymond. schreef:

Je schrijft: "Jaja! weer een topper op Electro gebied gevonden"

Daar blijkt wel uit dat je het album nog niet zo lang kent.

Raymond.

avatar van Pauluzz de BK
Pauluzz de BK schreef:

Yikes. Leliijk! Mario Super Brothers go The Knife?

avatar van Djarune
Deze plaat wil maar niet groeien bij mij. Ongeveer de helft (bv 'Silent Shout', 'The Captain', 'Marble House','Like A Pen' en 'Forest Families') zijn prima tracks, maar met bijvoorbeeld 'We Share's Our Mothers Health' heb ik weer helemaal niets mee. Bij de rest voel ik bij tig keer luisteren nogsteeds niets. Wat ooit bij Portishead gelukt is (groeien van 2,5* naar 5*) is met The Knife of Fever Ray dus niet gelukt en gaat waarschijnlijk ook niet meer lukken.

avatar van pascal83
Buiten de titelsong kan geen één song me echt boeien, als solo artiest komt
Fever Ray veel beter tot haar recht.

avatar van madmadder
Pfff, heb ik vier jaar liggen slapen of zo? Altijd heb ik het titelnummer heel behoorlijk gevonden, maar verder dan dat kwam ik nooit met dit album.

Nu is het opeens ingeslagen als een bom. De afgelopen dagen luister ik niets anders meer.

De tijd zal het leren.

avatar van sander.
madmadder schreef:

Is het kalverliefde of eeuwige liefde?

Ah, het heeft je te pakken! Blijkt bij de meesten dan echt een blijver te zijn.

You've caugt a glimpse, now it haunts you!

avatar van Don Cappuccino
Dance, meestal ben ik daar erg negatief over, wat bliepjes. Maar nu werd mij dit album getipt en het werd erg positief beoordeeld, dus ik was erg benieuwd.

Het eerste nummer ging bij mij het ene oor in en het andere oor uit, echt niks bijzonders. En ook het tweede nummer vind ik niet super, het is niet slecht, maar ook niet heel erg goed. Maar The Captain is dan wel beter, de eerste 3 minuten sowieso, maar dan komen die vervormde stemmen en dan vind ik er helemaal niks aan. En ook het nummer waarvan Ataloona zei dat ik het wel goed zou vinden is niet echt geweldig. Volgens mij gaan deze plaat en ik geen vrienden worden. En heb ik ook gelijk in, de rest vind ik ook niet goed.

Dit gaat het niet worden voor mij en Dance zal volgens mij nooit mijn genre worden. 1,5 ster voor The Knife.

madmadder schreef:

De tijd zal het leren.

Het kan ook zijn dat je nog niet veel muziekkennis hebt.. zo bijzonder is dit plaatje niet. Wel relatief bekend, maar dat zijn André Riéu en Tiesto ook

Muzikaal zijn er misschien wel vergelijkbare bands te vinden, maar die stem is toch echt wel bijzonder. Of je er nu van houdt (ik vind het één van de mooiste stemmen in de popmuziek) of niet.

avatar van orbit
Dat kan een doorslag geven, voor mij niet.. maar voor anderen misschien. Muzikaal is dit electronic-light en weinig avontuurlijk, wat ook niet hoeft.. maar toch even gezegd hebbende. Ik geef de voorkeur aan substantiëlere electronic en geen vocals of wellicht andere vocals.