ScHoolboy Q - Oxymoron (2014)

Label: Top Dawg

met 2 Chainz

5. Hoover Street (6:36)
  6. Studio (4:38)

met BJ the Chicago Kid

7. Prescription / Oxymoron (7:09)
  8. The Purge (4:54)

met Tyler, the Creator en Kurupt

9. Blind THreats (4:29)

met Raekwon

10. Hell of a NigHt (4:32)
  11. Break tHe Bank (5:54)
  12. Man of tHe Year (3:36)
  13. His & Her Fiend * (2:55)

met SZA

14. Grooveline, Pt. 2 * (4:18)

met Suga Free

15. Fuck LA * (3:20)
  16. Gravy * (2:26)
  17. Yay Yay * (4:31)
  18. PusHa Man * (1:43)
  19. Californication * (6:17)

met A$AP Rocky

carero schreef:

Kun je 't toch gratis droppen, ook geen gedoe met samples. Lekkere beat btw

Vanavond melkweg btw, turned up turned up

Ga je daar heen? Ik kan jammer genoeg niet aanwezig zijn, had het wel graag gewild.

Show in de Melkweg was te gek! Isaiah Rashad was ook een goed voorprogramma

avatar van carero
FelipeGutiérrez schreef:

Yup, was mooi showtje idd

avatar van FelipeGutiérrez
De video van Hoover Street is m'n favoriete tot nu toe! Heel erg dope gemaakt.

1,5
Vreselijke 'muziek' zeg, bah.

René. schreef:
Vreselijke 'muziek' zeg, bah.

Vind je dit zoveel slechter dan bijvoorbeeld een Action Bronson dat je een vrij hoge waardering gaf?

FelipeGutiérrez schreef:

Inderdaad.

René. schreef:
Inderdaad.

Wat vind je zo slecht aan dit album dan? Ben vrij benieuwd daarnaar omdat ik dit zelf een geweldig album vind.

1,5
Het klinkt allemaal superdruk en rommelig en het gaat eigenlijk ook nergens over. Dat is een zeer vervelende combinatie.

avatar van Carolaah
Hmm ik hoor 'Man of the year' af en toe op de radio op een hiphopzender (ben nu in Nieuw-Zeeland, ik denk dat ze 'em in NL niet echt op de radio draaien?). Dat vind ik wel een lekker nummer, met name door de beat.

Ik ben nu het hele album aan het luisteren.. Volgens mij hiphop wat met name beats heeft die wel aangenaam zijn, echter kwalitatief inhoudelijk wel wat minder. Ik kan hiphop met goede teksten beter waarderen, dit klinkt toch wat meer 'gangsta', 'money' etc.

Luistert makkelijk weg, voor de verandering ook wel eens prettig, maar niet iets wat ik waarschijnlijk vaak zal luisteren

Carolaah schreef:

Voor geniale punchlines en diepe teksten moet je ook niet bij Q zijn. ScHoolboy Q is een gangster rapper die ik vooral kan waarderen om zijn delivery en stemgebruik. Ik heb al vaak gelezen dat het voor mensen te druk word zoals op de opener 'Gangsta', waar heel veel adlibs op staan, maar ik vind dat juist dope klinken.

avatar van Carolaah
Mja, niks voor mij dus...

Tekstueel hoeft muziek niet altijd zo inhoudelijk te zijn, echter is de inhoud van deze teksten voor mij gewoon kansloos.. ik luister liever naar een rap over een nieuw paar schoenen dan bijvoorbeeld geblaat over 'gangsta's' en hun stoere kletspraat over hoe ze vrouwen nemen of hoe een vrouw aan hun leuter mag zuigen..
Hetzelfde met de muziek van Rammstein (even iets heel anders), klinkt erg lekker, maar de teksten zijn soms ronduit belachelijk en ook vrouwonvriendelijk.

Af en toe kan ik het aanhoren omdat de beats lekker zijn en ik een 'oor dichtknijp' zodat ik de focus minder leg op de lyrics, maar de grens is vrij snel bereikt.

avatar van Johnny Marr
Leuk hiphop album. Enkel Hoover Street is vreselijk, beschamend slecht. Het is dan ook nog het op één na langste nummer... Het titelnummer heeft ook wat last van langdradigheid, maar:

Man Of The Year is echt een topsingle, Studio en Hell of a Night zijn bangers eerste klasse, en de eerste 4 nummers + Break The Bank zijn gewoon fijne hiphop nummers. Genoeg materiaal om wel van te genieten dus!

avatar van niels94
Ik blijf Los Awesome een fantastische en onderbelichte banger vinden. Heerlijk!

avatar van Silky & Smooth
Ja, toch één van de betere albums van dit jaar. Het duurde even voordat het album echt binnenkwam bij mij, maar Oxymoron is echt een dik album. Bijna elk nummer is een banger. Hier en daar gooit Schoolboy er wat diepte in, maar het blijft overal rauwe party hip-hop. Gastartiesten als 2 Chainz, Tyler, The Creator en Raekwon misstaan dan ook zeker niet op dit album. Mijn favoriete nummers zijn Collard Greens, Hell of a NigHt en Prescription / Oxymoron. Ik snap de haat naar Hoover Street trouwens niet. Past prima tussen de andere nummers.

avatar van WeztSide
Bestaat er overmatige haat tegen dat nummer dan? Dat is absoluut het meest beste nummer op dit album: aangrijpende teksten, dikke beat, storytelling van de bovenste plank. Zoals ie verteld over z'n verslaafde oom en vervolgens besluit dat "them was the good days..." Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

avatar van Silky & Smooth
Meende het vaker gelezen te hebben, maar kan het eigenlijk alleen bij de reactie van Johnny Marr terug vinden, haha!

avatar van Johnny Marr
Hoover Street is een groeier, ik neem mijn eerdere opmerking terug!

avatar van FelipeGutiérrez
Toch nog steeds dé hiphop plaat van het jaar voor mij.

avatar van bennerd
Ik heb te lang geslapen op deze gast. Wat een heerlijke mc! Soms wil het op vlak van songs nog niet echt werken, maar Break the Bank is een wereldtrack. Ook Los Awesome en Man of the Year zijn prachtig en Raekwon vermoordt Q met zijn feature. Heerlijk.

avatar van BabaGanoesj
Dope album! De sample van Man of the Year is prachtig; Cherry - Chromatics. De aflevering met Schoolboy Q bij Nardwuar is ook zeker de moeite waard om te kijken

avatar van Johnny Marr
Hahaha ja, toevallig ben ik nu ook weer es Nardwuar aan het kijken. ScHoolboy Q was de eerste aflevering die ik zag en het blijft de beste. Q is gewoon knetterstoned en het is echt één van de leukste interviews ooit.

avatar van Fade.
Gangster is dope! Maar eens de rest checken.

Fade. schreef:
Gangster

't Is 'Gangsta'. Word.

En doe dat, er staan zeker nog een aantal betere nummers op!

avatar van bennerd
Ja, Break the Bank!

Ik val in herhaling.

avatar van IllumSphere
Met een 18de plaats in mijn top 20 van 2014 kan ik hem eigenlijk ook aanbevelen. Ik had enigszins moeite met zijn stem, maar na talloze luisterbeurten kan ik niets anders dan stellen dat dit één van de betere hip-hop platen van 2014 is.

avatar van Fade.
Johnny Marr schreef:

't Is 'Gangsta'. Word.

En doe dat, er staan zeker nog een aantal betere nummers op!

Sorry, wilde snel typen .Inmiddels gedaan en heel goed!. Had er veel minder van verwacht, en vond sommige nummers wel minder, maar Break The Bank, The Purge, Prescription/Oxymoro, Collard Greens en natuurlijk Man Of The Year (dat ik overigens al kende) maken dit toch tot een heerlijk dik album. 3,5*, kan nog een 4* worden.

avatar van FelipeGutiérrez
Ik zie niet genoeg liefde voor de titeltrack van deze plaat. De hardste banger sinds bangers.

I just stopped selling crack today!
O-X-Y i'm morooooooooooon

avatar van Delars