ScHoolboy Q - Oxymoron (2014)

Label: Top Dawg

met 2 Chainz

5. Hoover Street (6:36)
  6. Studio (4:38)

met BJ the Chicago Kid

7. Prescription / Oxymoron (7:09)
  8. The Purge (4:54)

met Tyler, the Creator en Kurupt

9. Blind THreats (4:29)

met Raekwon

10. Hell of a NigHt (4:32)
  11. Break tHe Bank (5:54)
  12. Man of tHe Year (3:36)
  13. His & Her Fiend * (2:55)

met SZA

14. Grooveline, Pt. 2 * (4:18)

met Suga Free

15. Fuck LA * (3:20)
  16. Gravy * (2:26)
  17. Yay Yay * (4:31)
  18. PusHa Man * (1:43)
  19. Californication * (6:17)

met A$AP Rocky

FelipeGutiérrez
Video is dope! Volgens mij ook de 1e 2 Chainz verse die ik oprecht dope vind.

avatar van Holla
2 Chainz kilt vaak zijn features wel vind ik!

ScHoolboy Q ‏@ScHoolBoyQ 2 u Vertaling weergeven
“@JoshLDN: What track you doing a video for next @ScHoolBoyQ”>>> I sHot a video to everytHing except two songs jus waitin to put em out

Dit is natuurlijk een prachtig feit, we kunnen nog veel video's verwachten

avatar van He$$el_01
Duimen voor een Prescription/Oxymoron video.

avatar van lowieke
Na een paar rondjes niet echt overtuigd. Zelfde probleem als op Habits & Contradictions, wisselvalligheid. Q kan (of wellicht wil) geen lijn aan een album geven. Wel wederom goede individuele tracks, bijvoorbeeld Collard Greens.

De features zijn sowieso erg goed. Kendrick, Rae en Tyler bovenaan...mis alleen the Black Lip Bastard!!!

lowieke schreef:

''This the shit they gon' buy!'' rapt Q op What They Want. Dat is dan ook de reden dat Ab-Soul er niet op staat...

avatar van hond racisme
He$$el_01 schreef:
Duimen voor een Prescription/Oxymoron video.

Denk dat het eerder The Purge zal zijn.

avatar van WeztSide
Heerlijk album! Schoolboy Q haalt constant een hoog niveau. Tot nu toe zeker mijn favoriet van 2014. Twee kleine opmerkingen: 1) Heeft iemand enig idee hoeveel nummers dit album nou echt heeft? Op sommige sites zijn alle tracks na Man of the Year bonusnummers, bij andere wordt de tracklist van MuMe aangehouden. 2) Ben ik de enige of daalt het volume tijdens het refrein van Man of the Year steeds bij "ass"? Het is net genoeg hoorbaar om ergerlijk te zijn.

Er zijn 5 versies van het album

Normale fysieke CD: 12 nummers
Deluxe fysieke CD: 15 nummers

iTunes normale versie: 15 nummers
iTunes deluxe versie: 17 nummers (Gravy & Yay Yay)

Target deluxe versie: 17 nummers (Pusha Man & Californication)

Je hebt dus de deluxe fysieke CD, waar de voor de fysieke versies bonustracks: His & Her Friend, Grooveline Pt. 2 & Fuck LA op staan.

avatar van MJ_DA_MAN
Dus bij nummer 13, 14 en 15 hoort een sterretje?

avatar van Soundbites
Inderdaad, ik mis Yay yay op mijn versie. Toch ff opzoek naar een andere.

avatar van shaadiq haynes
2 Chainz weet ook hier z'n status van 'wackste emcee post 2010' te verzilveren. Sterk.

avatar van Holla
Ik vind hem juist perfect passen op die beat van Mike Will Made.

avatar van laserdief
Holla schreef:

Waar hoor je die dan? Ik speel het spel gigantisch vaak en heb hem toch echt nooit gehoord daar... Daarnaast herinner ik me zat reacties waarin mensen zeurden dat Jay Rock, Kendrick én Ab-Soul een track in GTA hadden maar ScHoolboy niet

oja idd... je hebt helemaal gelijk, nou dan weet ik nu al helemaal niet meer waar ik het nummer van ken haha.

avatar van thgryda
Jezus, ik krijg dit album amper beluisterd. Ik ga derhalve ook gewoon niet stemmen want dit is echt mijn ding niet...

FelipeGutiérrez
Ah de MuMe tracklist is eindelijk veranderd. Alles na track 12 is gewoon een bonustrack, zo heb ik ook op het album gestemd. Als de standaard editie tot en met 15 zou zijn geweest, dan was dit voor mij misschien een halve ster lager geweest.

avatar van Oldground
niels94 schreef:
De eerste track is dan ook nogal vervelend, door die schreeuwerige hook. Probeer Blind Threats bijvoorbeeld eerst eens.
Vond Blind Threats achteraf een van de weinige goede nummers. Collard Green en Break tHe Bank zijn ook wel aardig, maar de rest sla ik over. Krappe ***.

Oldground schreef:

Break The Bank is een classic. Over een paar jaar zal deze track nog door heel veel mensen gedraaid worden.

tuktak
getrol en reacties erop verwijderd.

FelipeGutiérrez
Gravy is eigenlijk best wel een catchy nummer. Verwacht daar ook nog wel een videoclip van.

FelipeGutiƩrrez schreef:

Omdat het een bonusnummer is zou ik zeggen van niet. Het zou me al verbazen als Q zoveel video's dropt als hij zegt te hebben. Opzich lijkt me dan dat hij elk nummer op het reguliere album een video geeft en niet een bonustrack.

Holla schreef:

Dat zou inderdaad logischer zijn, maar ik bedoelde het zo omdat het (voor mijn gevoel) een erg catchy nummer is dat zo als single uitgegeven zou kunnen worden. Als ik Gravy hoor, doet het me ook altijd denken aan de Collard Greens video denken. Ik kan het me helemaal voorstellen.

avatar van Yestsida
Mijn verwachtingen voor dit album waren niet bijster hoog. Zijn vorige twee albums vond ik niet slecht, maar ook niet meer dan tof. Ondertussen heb ik mijn mening wel moeten herzien over Habits & Contradictions, wat gewoon een erg sterk album is!
Yay Yay daargelaten vond ik de singles ook niets speciaal, gewoon tof.

Na een eerste luisterbeurt was het album beter dan verwacht. Nu, een aantal luisterbeurten verder, is het een subliem album geworden naar mijn mening!
Echte uitschieters zijn Los Awesome, Collard Greens, Studio (vooral door de beat en BJ the Chicago Kid), Prescription/Oxymoron, Break the Bank, Man of the Year, Grooveline, Pt. 2, Fuck LA en Yay Yay.
Ook de rest is ontzettend goed, er staat geen slecht nummer op het album!

In eerste instantie deed Los Awesome me niets, vond het de minste van het hele album. De productie van Pharrell klonk eerst vreselijk, maar nu vind ik de energie die er van af spat briljant. ScHoolboy Q en Jay Rock gaan ook helemaal los op die track. Voor mij is het nu trouwens volledig duidelijk dat Jay Rock de nummer twee is van het TDE-kamp (Kendrick nummer één)… wat is die man toch goed! Heb dit altijd wel gevonden, maar na gastbijdrages op onder andere Los Awesome, Money Trees, YG’s I Just Wanna Party en Shot You Down [Remix] is mijn vermoeden bevestigd.

Het enige wat je misschien als een minpunt kan zien is de strofe van 2 Chainz, blijf het echt een waardeloze rapper vinden. Als je dan weet dat hij nog een nummer met (een tegenwoordig meer dan prima) 50 Cent heeft liggen is het des te jammer.

TDE is al geweldig bezig dit jaar, met Oxymoron op nummer één en Isaiah Rashad’s project op nummer twee op mijn voorlopige jaarlijst.
Nu nog wachten op Kendrick’s derde album en Jay Rock’s tweede. Ab-Soul en SZA zullen uiteraard ook beluisterd worden door mij, maar kijk er niet bepaald naar uit.

avatar van Oortrommel
Ik hoop niet dat dit de voorbode is van de richting die TDE inslaat, want dan haak ik af. Zowel Kendrick Lamar als ScHoolboy Q lieten afgelopen jaren zien een gigantische potentie te hebben en deze ook waar te maken. Beide artiesten maakten albums die hun vorige overtroffen, met elk hun eigen stijl en sound. Het is dan ook diep en diep triest dat ScHoolboy Q dit alles overboord gooit en voor de gemakkelijke weg met gebaande paden kiest.

Producties die grenzen aan het (te) commerciële met weinig creatiefs in zich, gastartiesten die in veel gevallen niks bijdragen en een aparte vermelding voor Sinterklaas-rijmer 2 Chainz...no way. ScHoolboy Q zelf laat op tracks als Prescription/Oxymoron horen dat hij meer in zijn mars heeft dan alleen de weed, pills en hoes. Jammer dat dit niet meer tot uiting komt.

Samengevat: meer dan een jaar een enorme hype, keer op keer uitgesteld, het halve album (12 tracks, come on...) was al bekend van singles, teveel commerciële keuzes die niet goed uitpakken. Helaas is dit de eerste onvoldoende voor TDE, hopelijk kan Ab Soul wat goedmaken met zijn tweede album.

PETExFISH
Na een tiental luisterbeurten kwam ik in eerst instantie uit op 4,5*. Kort daarna merkte ik dat ik toch wel heel makkelijk tracks oversloeg waardoor ik mijn stem verlaagde naar 4 sterren. Was het dan toch vooral de hype na het lange wachten? Nee, Inmiddels heb ik toch maar een fysiek exemplaar aangeschaft en sindsdien staat Oxymoron dagelijks van begin tot eind (Man of the Year in mijn geval) op repeat.

Openingstrack Gangsta is niet heel bijzonder maar zet in mijn ogen wel goed de toon. De instrumentaties zijn vrij toegankelijk waarvan er een aantal ook een heerlijk rauw randje hebben. Op die rauwere tracks geniet ik persoonlijk het meest van Q. Memorabele momenten zijn voor mij dan ook de beatswitch op Hoover Street, Q's verhaal op Prescription/Oxymoron en de keiharde raps over die troosteloze piano in Break the Bank. De singles Collard Greens en Man Of The Year staan nog altijd als een huis en zorgen voor de feestmomenten op dit verder vrij donkere album.

Die eerste single is natuurlijk met name verschrikkelijk leuk (Oxymoron!) vanwege Kendrick en eigenlijk zijn ook de andere gastartiesten minus 2Chainz een waardevolle toevoeging voor deze plaat. Naast Kendrick zijn het met name BJ the Chicago Kid en Tyler the Creator die met hun eigen sound feilloos inspelen op de gastheer. Wat mij betreft is Oxymoron een beter gangsterrap album (alleen in dat opzicht!) dan Good Kid M.a.a.d. City alleen er is één gigantisch mankement waar Kendricks geen spoor van bevat.

En dat mankement is Los Awesome. Enerzijds erken ik deze track als 'hersenloze banger' anderzijds vind ik het één van de meest irritante beats ooit gemaakt en vind ik het vooral jammer dat juist Jay Rocks bijdrage aan deze verdere geweldige plaat zo amper mijn oor bereikt. Al met al heeft het fysieke exemplaar zoals wel vaker bij een album beter leren kennen waardoor ik mijn stem weer verhoog naar 4,5*. Hoger zal het niet worden, bedankt Los Awesome

avatar van Gniuz
Wat een rotzooi staat er op dit album, zeg. Goed, over smaak valt niet te twisten, maar ik vind dit echt helemaal niks. Al die producties met die corny bass en een overload aan hi-hats, met zeer middelmatige vocals erover doen mij niets. Nee, dan zet ik bijvoorbeeld liever dat nieuwe album van Dag Savage op.

avatar van IllumSphere
Toen ik enkele weken vroeg op een forum ergens op het wereldwijde web wat ik zoal moest beluisteren als het kwam op A$AP Rocky, werd niet enkel mijn vraag beantwoord maar kreeg ik ook te horen dat ik zeker eens deze plaat moest beluisteren. Ik heb sindsdien deze plaat enkele keren gedraaid, maar met weinig resultaat. Ik vind er eigenlijk weinig aan, al kan ik wel 'horen' dat dit niet zomaar een release is. Ik vind de beats een beetje te 'clean' om er van te kunnen genieten en ik kan tevens weinig met de stem van de man zelf. Ook wordt de plaat op den duur een last en is de neiging verdwenen om de plaat nog opnieuw te beluisteren. En als dat gebeurt, wordt het tijd om te stoppen en te stemmen.

FelipeGutiérrez
Druggys With Hoes 3 moet snel gedropt worden. Had die track graag gezien op Oxymoron. Maarja, TDE heeft weer eens moeite gehad met samples clearen.

Studio

Dope videoclip.

FelipeGutiérrez
Ik realiseer me nu pas dat ScHoolboy Q's delivery en flow me soms erg doet denken aan Cypress Hill.

avatar van carero
FelipeGutiƩrrez schreef:

Kun je 't toch gratis droppen, ook geen gedoe met samples. Lekkere beat btw

Vanavond melkweg btw, turned up turned up