The Sound - Jeopardy (1980)

Label: Korova

1. I Can't Escape Myself (3:55)
  2. Heartland (3:34)
  3. Hour of Need (3:03)
  4. Words Fail Me (2:59)
  5. Missiles (5:28)
  6. Heyday (3:03)
  7. Jeopardy (3:38)
  8. Night Versus Day (3:16)
  9. Resistance (2:48)
  10. Unwritten Law (3:40)
  11. Desire (3:35)
  12. Heartland [Live] * (3:20)
  13. Brute Force [Live] * (4:07)
  14. Jeopardy [Live] * (3:47)
  15. Coldbeat [Live] * (4:10)
avatar van lebowski
The Sound is de band die in de jaren 80 het meest indruk op mij heeft gemaakt. En dan met name de twee eerste lp's, deze en From The Lion's Mouth. Dit debuut heeft een lekker droog geluid, melodieën die blijven hangen en fantastische basloopjes die de sound grotendeels bepalen. Ook de teksten zijn uitstekend, waarin Adrian Borland het heeft over sociaal onrecht, maar vooral over zichzelf: hij was manisch-depressief en hoorde stemmen. Ze hebben van het publiek nooit de erkenning gekregen die ze verdienden, terwijl critici ze in één rij met U2 en Echo & The Bunnymen plaatste en Adrian Borland een van de grootste songwriters van zijn generatie noemde. Alleen in Nederland zijn ze doorgebroken en ik heb ze tot mijn grote geluk dan ook vele keren live gezien. 4,5*

avatar van beaster1256
schitterende openingscd van een londense groep die veel bijval zou krijgenin belgie en nederland , adrian borland , zeer groot talent in het uitbrengen van gevoelens, jammer leed hij aan een soort van schizofrenie, maar daar kunnen de us en echo's wel iets van nog leren , verdiende veel beter dan op die klotedag in een engelse metro , ik heb ze ook een keer of 5 , 6 zien optreden en met hem nog een korte babbel gehad midden in het voorprogramma , heb hem dan jaren later alleen zien optreden in een club te brugge met enkel zijn akoustiche gitaar en daar zag je al de geestelijke aftakeling die een paar jaar definitief zou eindigen , maar hij amuseert zich werkelijk rot met ian curtis in de hel

avatar van Erwin.c
U2 dit U2 dat , dit is pas muziek , nooit de erkenning
gekregen die ze verdienden.
Geef mij het budget van U2 en ik veeg de vloer met ze aan
was een quote van Adrian Borland.
Wat mij betreft doen ze dat al met dit budget .

Gister nog naar de Adrian Borland ode geweest, kende alleen Lions Mouth tot dusverre. Maar ik vind dit de betere plaat! Fantastische band.
5**** en een plaats in mijnen top Zen.

avatar van Rainmachine
Prachtige debuutplaat van The Sound, destijds opgenomen met een budget van slechts 500 pond sloeg de plaat als een bom in bij de Britse muziekpers. De band was hot, hot, hot! De perfecte mix van punk met new-wave.

avatar van Thoost-
Adrian Borland RIP

avatar van lebowski
Die 4,5* van mij is inmiddels ook al lang 5* geworden. Hoe vaker ik deze hoor, hoe meer ik twijfel welke Sound-plaat de beste is. Jeopardy is meer voor de opstandige bui, Lions Mouth voor de wat introverte, melancholieke sferen.

Allebei driewerf

avatar van orbit
Ik zal deze nog eens opsnorren, staat al een tijdje op mijn wenslijstje.

avatar van the viking
Krijg je geen spijt van orbit,met name de openingstrack is weergaloos Verder kan ik je ook The BBC Recordings van harte aanbevelen

avatar van orbit
Door mijn stem gaat deze plaat noch omhoog, noch omlaag. Ik geef hier een dik verdiende 4 sterren voor namelijk. Simplistischer dan de opvolger, niet zo gémeleerd als de nummers daarop maar wel degelijk dezelfde recht-naar-het-hart aanpak. Kortom: prima plaat en erg model voor huidige bandjes zoals Bloc Party of anderen, en beter! Ik hoop dat fans van huidige bandjes dit lezen, want eigenlijk zijn ze beter uit met deze plaat. Jammer natuurlijk dat je ze nooit live zal kunnen aanschouwen en het oorspronkelijke gevoel alleen maar kunt voorstellen, maar de muziek spreekt uitermate effectief voor zichzelf! Eigenlijk geen zwakke nummers, maar algeheel niet zo'n hoog niveau als Lions Mouth. Unwritten Law, I Can't Escape Myself, Hour Of Need en Night Versus Day allemaal prachtige nummers! Mensen, kijk gewoon eens terug naar dit prima stukje rockgeschiedenis! Een stuk beter dan Unknown Pleasures van Joy Division om maar iets te noemen..

Mojo Pin
Wederom een ijzersterke plaat van The Sound. Ik zet voorlopig in op 4*.

Laurora
orbit schreef:

Met je laatste zin ben ik het niet eens, maar de rest 100 %!
Erg goede plaat, 4 sterren.

avatar van Rinus
Sterk debuut van de band, die vooral in Nederland heel populair werd. Heb deze plaat gekocht nadat ik de opvolger al reeds in bezit had. Donkere nummers, met verve uitgevoerd.

avatar van xrockerx
muzikale aids als een u2 noemen in een recensie betreffende het geniale the sound is an heiligschennis

superplaat...

missiles is mijn favoriet...maar in overall kies ik toch voor "from the lions mouth" en de geniale bbc sessions

avatar van Alicia
Tja...wat is er nu nog meer te vertellen over deze eerste plaat van
The Sound....behalve dan dat ik dit het beste debuutalbum vind van al die post punk bandjes uit die tijd...maar sinds ik de inderdaad geniale
"BBC sessions" in mijn bezit heb en ook dat andere livealbum
"In The Hothouse", gaat mijn voorkeur ook daar naar uit.....ik ben bang dat ik vandaag of morgen mijn versterker ermee opblaas, want
Missiles klinkt nu nóg dreigender....

jean maurice
net nog even geluisterd, blijft een ikoon uit vervlogen tijden, eigenlijk misschien ook hun beste jeetje wat heeft deze band toch een invloed gehad op de huidige nu-wave bandjes, dit album moet je zo hard mogelijk afspelen! The Sound is eigenlijk een understatement voor het geluid dat deze mannen uit London produceerden!

in your heyday, heyday!!!
We are young but are we strong?
we knew our ideals were high
the lower we sink, the less
we care why!
I know we're in Jeopardy!!!

avatar van Alicia
Jeetje....heb vannacht dezelfde zin opgevangen. Wat een plaat...wat een band. Wat een tekst! Als ik "Jeopardy" en alle andere platen van de beste onontdekte groep uit de jaren 80 beluister (maar ook JD, The Cure, The Comsat Angels, The Chameleons etc.....en je luistert daarna naar wat huidige bandjes...tis al zovaak gezegd en geschreven...kan je niet om het feit heen, dat The Sound etc meer dan alleen invloed hebben gehad op de huidige generatie bandjes. Tijdloos of ver in de tijd vooruit?
Kan Anton (Corbijn) geen film maken over Adrian Borland?
Als ik het materiaal zou hebben, zou ik dat wel willen doen...tsjonge jonge jonge!

Alicia schreef:
Kan Anton (Corbijn) geen film maken over Adrian Borland?

hey Alicia ik bewonder jouw geestdrift!! mooi houden zo!

wees blij dat je foto's hebt kunnen maken van Adrian !!!! Net als jij zou ik willen terug gaan naar die good old 1980's!! bestond er maar een tijdmachine!? jij en ik dansend op Jeopardy of A New Way of Life, moet je eens zien hoe de wereld eruit zou zien!
WE ARE YOUNG WE ARE STRONG!!!

Jornaquin
orbit schreef:

Overdrijven is ook een vak

jean maurice
heb je verder nog iets te melden over de plaat of was dit het !

dikke plaat

verdient 4.5

avatar van Alicia
Het is een sterk debuut van een door velen onterecht vergeten band en ondanks het beperkte budget, een klassieker van de bovenste plank.
Dat het geen plaat is waar je echt vrolijk van wordt, moge duidelijk zijn, want het verhaal gaat over een leven vol onzekerheden en het weerspiegelt een tijdsbeeld uit het sombere begin van de jaren tachtig.
Het was vooral een tijd waarin de dreiging van kruisraketten en torenhoge werkeloosheidscijfers de boventoon voerden.
Goed en kwaad, optimisme en angst zijn op dit geweldige debuut verpakt in energieke, melodieuze songs en worden vergezeld door teksten over persoonlijk falen, maar ook over verzet tegen de waanzin van de wapenwedloop. Toch gloort er altijd wel een sprankje hoop aan de horizon van The Sound en dat maakt dit contrastrijke album tot een van de beste albums uit 1980

vind ik terecht alicia

Lost Highway
Ik vind dit een goed debuut, maar geen meesterwerk. We maken hier al kennis met het genie dat Borland toch wel was, de man die met al zijn woede en onmacht zijn teksten geloofwaardig verkondigt zoals alleen hij dat kan. De muziek (met name sommige nummers) vind ik iets te rommelig, en halen het lang niet bij de prachtige, sfeervolle en coherente songs op het door ons zo geliefde From the lion's mouth. Net zoals bij The Cure, The Comsats, Clan of Xymox, Echobunny en de andere prima genregenoten moest het beste dus nog komen (wat bij menig hedendaagse band niet van toepassing is).
Hour of need en Missiles (een bom van een song ) zijn de persoonlijke favorieten.

Kevin-Raphaëll
inderdaad, een meesterwerk is het niet MAAR het is wel een hebbedingetje. blijft een mooi plaatje

klassiekertje

avatar van orbit
I Can't Escape Myself is echt zo'n nummer wat zich in je brein vastschroeft! Heerlijk nummer! En dan te bedenken dat de twee opvolgers van deze plaat nóg beter zijn

orbit schreef:

Jazeker....en nadat ik hier en daar nog wat obscure live-opnamen heb opgevist.....daar dringt het venijn van Adrian Borland helemaal tot diep in je hersenpan....luister ook eens naar bijvoorbeeld "World Of Rubber"!
(Second Layer)
"Black Flowers" is ook zo'n grimmig nummer van Borland, je ruikt en proeft die verstikkende, onheilspellende sfeer bijna letterlijk!

perfume
Dit album betekent voor mij: de vroege jaren tachtig postpunk! met die galm en echo wat de vocals betreft. Die schitterende gitaaruitbarstingen. Een prachtig album dat zeker nog steeds onbekend en onbemind is! jammer! "I can't escape myself" is een van de beste nummers van dit album.

avatar van Brecht
Ik heb juist geluisterd en vind het een geweldig album. Maar: weet er iemand waar ik het kan kopen/bestellen (als cd)? Proxis heeft het namelijk niet, en die hebben normaal alles.

avatar van Alicia
Helaas is net als de opvolger "From the Lions Mouth", dit album niet meer verkrijgbaar via de reguliere handel. We wachten nog op Renascent, het label welke deze albums al eerder uitgebracht heeft om ze weer uit te brengen! Wanneer? Dat is de grote vraag!