Pink Floyd - Meddle (1971)

Label: Harvest

1. One of These Days (5:56)
  2. A Pillow of Winds (5:13)
  3. Fearless (6:08)
  4. San Tropez (3:43)
  5. Seamus (2:15)
  6. Echoes (23:27)
avatar van HofnerKinfauns
Het beste album dat Pink Floyd ooit maakte. Vooral Echoes. Zo geniaal in elkaar gezet.
Lang getwijfeld of Meddle of Atom Heart Mother het beste Pink Floyd album was. Uiteindelijk toch gekozen voor Meddle. Het was een moeilijke keuze want de song Atom Heart Mother doet niet veel onder voir Echoes.

avatar van Tonio
Het was (weet ik vrij zeker) destijds mijn vierde LP, na het debuut van Jimi Hendrix, Déja Vu en Band Of Gypsys. Vele weken zakgeld sparen en dan op de fiets naar de platenzaak om dit album te kopen.

Ik had nog niks gehoord van dit album, maar kende wél Ummagumma en Atom Heart Mother. Eerst luisteren, maar na het overdonderende One of These Days wist ik al genoeg. Betalen en snel op de fiets naar huis. En dan hét moment: met trillend handen de LP op de pick-up leggen (ja, zo heette dat destijds).

Geweldig album, nog steeds. Met uiteraard Echoes als onbetwist hoogtepunt, mijn inziens hun beste nummer.

Dark Side of the Moon vond (en vind) ik niet veel aan, net zoals Wish You Were Here. Animals dan wel weer een beetje, maar bij The Wall ben ik helemaal afgehaakt.

Ja, ook ik vind dit dus nog altijd hun beste, en daarna Atom Heart Mother en Ummagumma. Die blijft ik geregeld draaien.

avatar van musician
En dan natuurlijk Obscured by clouds, de directe opvolger van Meddle

avatar van Tonio
Klopt!

AC1
musician schreef:
En dan natuurlijk Obscured by clouds, de directe opvolger van Meddle

Obscured By Clouds was eigenlijk een soundtrack uitstapje, niet echt de opvolger van Meddle maar een tussendoortje want Pink Floyd was al begonnen aan Dark Side Of The Moon toen Barbet Schroeder hen vroeg om de muziek te schrijven voor zijn film La Vallée. Dat hebben ze dan letterlijk even snel tussen de soep en aardappelen gedaan tijdens een tournée. De hele soundtrack is opgenomen in twee sessies. Het zijn natuurlijk de platenfirma's, niet de artiesten, die beslissen hoe of wat iets wordt uitgebracht. Voor hen was het misschien de 'grote' opvolger van Meddle maar voor Pink floyd was het een soundtrack klus.