Pink Floyd - Meddle (1971)

4,13

Label: Harvest

1. One of These Days (5:56)
  2. A Pillow of Winds (5:13)
  3. Fearless (6:08)
  4. San Tropez (3:43)
  5. Seamus (2:15)
  6. Echoes (23:27)
674 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van LucM
Meddle zie ik als het begin van een nieuwe, geweldige fase van Pink Floyd (waarbij Waters steeds meer het voortouw zou nemen) die tot The Wall zou duren, nadien vind ik hun werk minder interessant. Het debuut vind ik ook een meesterwerk maar dat was vooral van de hand van Syd Barrett. De duistere opvolger A Saucerfull Of Secrets vind ik ook erg sterk maar More en Ummagumma doen mij veel minder en zijn richtingloos, het was (na het vertrek van Barrett) een zoekende band wanneer de psychedelica niet meer in was.

Deze Meddle vind ik een sfeervol en evenwichtig album en lijkt een opmaat voor hun meesterwerk Dark side of the Moon, al bevat Meddle reeds de ingrediënten die Pink Floyd groot zouden maken.

Inderdaad is het onzin te beweren dat Pink Floyd na dit album op de automatische piloot zou gaan. Hun volgende albums waren wat meer geperfectioneerd maar dat ging geenszins ten koste van de sfeer en bezieling. Bovendien zijn Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, Animals en The Wall qua sfeer en thematiek totaal verschillende albums al kon je spreken van de typische weirde Pink Floyd sound.

Nee, en nog een paar x nee! Je kunt Floyd na Meddle niet gaan betichten van het gaan op de automatische piloot. In ieder geval niet tot de periode dat Waters niet meer in het verhaal voor komt.
Ook voor deze band gold met name de Abbey Road studio als een holy grail en werd ook hard gewerkt voor een mooi resultaat, mag ik Dark Side Of The Moon memoreren?
Veel aandacht aan de productie, de geluidseffecten en de songs besteed. Ze gingen duidelijk niet over 1 nacht ijs.

Ik respecteer overigens de gene die gaan voor Floyd's underground periode, maar je kunt de band onmogelijk aanrekenen dat ze op de automatische piloot werkten vanaf Meddle.

avatar van Stalin

45 jaar oud vandaag.
Ik neem een whiskey en zet Echoes nog weer eens op

avatar van Broem
Kon het niet laten en de remasters op vinyl besteld. Kreeg afgelopen week Meddle als eerste binnen. Met het origineel van Meddle was op vinyl al weinig mis maar James Guthrie heeft weer een mooi kunstwerkje afgeleverd. Klinkt fris, dynamisch en vooral lekker vol. Snap de commerciele kant maar vind het stiekum toch lekker. Mij weten ze wel te lijmen die platenboeven

avatar van Timmie
Wat een mooi album!

Voor mij blijft Echoes het mooiste dat ooit op muziekgebied is gemaakt...

avatar van HansVon
Net toen ik Meddle helemaal afspeelde dacht ik verdummele die eh uit 1982 heeft helemaal gelijk, Echoes is het mooiste nummer dat bestaat...
Maar, maar er zijn momenten dat ik - zoals elk, maar dan ook elk nummer van elke groep - minder trek.
Tja, zo zit ik in mekaar en wellicht komt het omdat ik een weegschaal ben?
Geen idee ; 't zit me niet in de weg. Integendeel, maakt muziek luisteren interessant.
Vanavond heerlijk genoten van dit album en vooral van Echoes! Ga snel weer eens de schitterende dvd 'Live at Pompei' bekijken

avatar van Wandelaar
Ja, dat B-kantje is helemaal top! Beste album wat mij betreft van PF. Nog niet zo boodschapperig en heerlijk eksperimenteel. Ook goed te genieten zonder middelen overigens. Ummagumma vond ik ook best goed, al zal ik voor die mening minder medestanders vinden. Pink Floyd beleefde zijn beste jaren in die psychedelische sfeer, toen er veel mocht en een concept nog ver te zoeken was. Geen tikkende klokken, geen overvliegende helicopters waar naar geschreeuwd moest worden, geen boze schoolklassen en andere uitingen van frustratie. Nee, dit is nog puur muziek vanuit een opperste concentratie. Mooi.

avatar van Benos

Wandelaar schreef:
Misschien kan ik je met mijn zesje voor Ummagumma een beetje blij maken. Niet enorm hoog, maar alsnog hoger dan alle PF albums vanaf Animals. Ik vind persoonlijk dat het studioalbum van Ummagumma aan de zwakke kant is. Het livealbum daarentegen is geweldig, vooral A Saucerful of Secrets en Set The Controls for the Heart of the Sun zijn een sterke verbetering ten opzichte van de studioversie.
Dit is ook mijn favoriete Pink Floyd plaat. Inderdaad af en toe lekker experimenteel, zoals de invloeden van Krautrock in Echoes. Al moet ik zeggen dat een aantal experimentaties me niet helemaal lekker vallen, vooral de You'll Never Walk Alone in Fearless en de fonografie in Seamus. Dat laatste is naar mijn mening nooit echt goed door Pink Floyd gebruikt, bijvoorbeeld de tikkende klokken uit Time die je al noemde. Dat deden andere experimentele bands toch stukken beter

avatar van Wandelaar
Ik word blij van dat zesje. Jawel. Het leuke van Ummagumma vind ik dat het album een beetje mank loopt, wat uit balans. De vlammende liveplaat inderdaad en de meer of minder geslaagde poging iets nieuws te bedenken op de studioplaat. Het eksperiment dus. Misschien wat gebrek aan regie nog in het geheel. Daaraan zou het op de latere door Waters gedomineerde albums niet ontbreken. Maar daar luister ik minder graag naar. Dat de wereld niet deugt, dat wist ik ook al. Kunst kan daar wat tegenover zetten. Die wereld een beetje mooier maken. Maar altijd boos zijn, daar trap ik niet meer in. Om met Kabouter Lui te spreken: Ik word daar zo moe van.

avatar van HansVon
Live lp van Ummagumma destijds helemaal grijsgedraaid en vooral Set the Controles for the Heart of the Sun. Jammergenoeg PF nooit live gezien.
Roger Water wel en die heeft gelukkig wel een schitterende uitvoering van dit nummer met achtergrondzangeressen erbij voor het kippenvel gevoel
Maar Echoes doet Roger niet natuurlijk.

avatar van musician
Daar hebben we dan weer zijn collega David Gilmour voor.

avatar van HansVon
Ja nou ! ; dwz in 2006 heeft David Echoes live gespeeld op de bühne.

avatar van Rogyros
musician schreef:
Daar hebben we dan weer zijn collega David Gilmour voor.

Zijn uitvoering op Live In Gdansk is werkelijk fenomenaal!