Pink Floyd - Meddle (1971)

4,13

Label: Harvest

1. One of These Days (5:56)
  2. A Pillow of Winds (5:13)
  3. Fearless (6:08)
  4. San Tropez (3:43)
  5. Seamus (2:15)
  6. Echoes (23:27)
666 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van LucM
geplaatst: 21 augustus 2016, 16:45 uur [permalink]
Meddle zie ik als het begin van een nieuwe, geweldige fase van Pink Floyd (waarbij Waters steeds meer het voortouw zou nemen) die tot The Wall zou duren, nadien vind ik hun werk minder interessant. Het debuut vind ik ook een meesterwerk maar dat was vooral van de hand van Syd Barrett. De duistere opvolger A Saucerfull Of Secrets vind ik ook erg sterk maar More en Ummagumma doen mij veel minder en zijn richtingloos, het was (na het vertrek van Barrett) een zoekende band wanneer de psychedelica niet meer in was.

Deze Meddle vind ik een sfeervol en evenwichtig album en lijkt een opmaat voor hun meesterwerk Dark side of the Moon, al bevat Meddle reeds de ingrediënten die Pink Floyd groot zouden maken.

Inderdaad is het onzin te beweren dat Pink Floyd na dit album op de automatische piloot zou gaan. Hun volgende albums waren wat meer geperfectioneerd maar dat ging geenszins ten koste van de sfeer en bezieling. Bovendien zijn Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, Animals en The Wall qua sfeer en thematiek totaal verschillende albums al kon je spreken van de typische weirde Pink Floyd sound.

geplaatst: 21 augustus 2016, 20:46 uur [permalink]
Nee, en nog een paar x nee! Je kunt Floyd na Meddle niet gaan betichten van het gaan op de automatische piloot. In ieder geval niet tot de periode dat Waters niet meer in het verhaal voor komt.
Ook voor deze band gold met name de Abbey Road studio als een holy grail en werd ook hard gewerkt voor een mooi resultaat, mag ik Dark Side Of The Moon memoreren?
Veel aandacht aan de productie, de geluidseffecten en de songs besteed. Ze gingen duidelijk niet over 1 nacht ijs.

Ik respecteer overigens de gene die gaan voor Floyd's underground periode, maar je kunt de band onmogelijk aanrekenen dat ze op de automatische piloot werkten vanaf Meddle.

avatar van Stalin

geplaatst: 31 oktober 2016, 22:52 uur [permalink]
45 jaar oud vandaag.
Ik neem een whiskey en zet Echoes nog weer eens op

avatar van Broem
geplaatst: 12 november 2016, 13:48 uur [permalink]
Kon het niet laten en de remasters op vinyl besteld. Kreeg afgelopen week Meddle als eerste binnen. Met het origineel van Meddle was op vinyl al weinig mis maar James Guthrie heeft weer een mooi kunstwerkje afgeleverd. Klinkt fris, dynamisch en vooral lekker vol. Snap de commerciele kant maar vind het stiekum toch lekker. Mij weten ze wel te lijmen die platenboeven

avatar van Timmie
geplaatst: 16 december 2016, 16:33 uur [permalink]
Wat een mooi album!

geplaatst: 6 mei, 21:34 uur [permalink]
Voor mij blijft Echoes het mooiste dat ooit op muziekgebied is gemaakt...