George Harrison - All Things Must Pass (1970)

Rock / Pop
Label: Apple

1. I'd Have You Anytime (2:57)
  2. My Sweet Lord (4:37)
  3. Wah-Wah (5:35)
  4. Isn't It a Pity (7:08)
  5. What Is Life (4:22)
  6. If Not for You (3:29)
  7. Behind That Locked Door (3:05)
  8. Let It Down (4:57)
  9. Run of the Mill (2:51)
  10. I Live for You * (3:36)
  11. Beware of Darkness * (3:20)
  12. Let It Down * (3:55)
  13. What Is Life * (4:22)
  14. My Sweet Lord (2000) * (4:58)
  15. Beware of Darkness (3:48)
  16. Apple Scruffs (3:04)
  17. Ballad of Sir Frankie Crisp (Let It Roll) (3:46)
  18. Awaiting on You All (2:45)
  19. All Things Must Pass (3:44)
  20. I Dig Love (4:54)
  21. Art of Dying (3:37)
  22. Isn't It a Pity [Version Two] (4:45)
  23. Hear Me Lord (5:48)
  24. Out of the Blue (11:13)
  25. It's Johnny's Birthday (0:49)
  26. Plug Me In (3:18)
  27. I Remember Jeep (8:05)
  28. Thanks for the Pepperoni (5:32)
totale tijdsduur: 1:44:09 (2:04:20)
avatar van Poles Apart
Heb het album al op LP en ook de CD remaster uit (?) 2001, en diverse bootlegs met de demo's. Laat deze heruitgave aan me voorbij gaan. Zeer prijzig, zeker in vergelijking met recente sets van Lennon.

Stijn_Slayer
Die plastic kabouters hoef ik niet. Zit er bij die sets van Lennon ook een Plastic Ono Band bij? Dan ga ik misschien overstag.

avatar van Melodic Fool
Anders wacht je ff een paar jaar tot de heruitgave van Doggystyle van Snoop Dogg

avatar van waterloo13
De 50th anniversary versie(s) komen op 8 augustus 2021 uit. Zoals we weten uit eerdere remixes (met als bekendste voorbeelden die door Gilles Martin van de latere Beatles albums) is een remix heel andere koek dan een remaster. Zeker in dit geval waar (eindelijk!) de vette Spectorsaus van het heerlijk onderliggend eten is afgeschraapt.
De track 'All Things Must Pass' is als voorsmaakje al gereleased.
Als je beide versies even vergelijkt (de intro en het eerste stukje zang is voldoende), nou, dan weet je het wel. Eindelijk de frisse sound die dit album verdient!

2014 remaster: Voordat je verdergaat naar YouTube
2020 remix: Voordat je verdergaat naar YouTube

avatar van Stalin
Stijn_Slayer schreef:

Het begint de laatste jaren steeds gekker te worden wat betreft al dit soort releases en de zooi die ze toevoegen om fans de zuurverdiende pecunia uit de broekzak te slaan.

Ook hier weer het historische revisionisme rondom de productie van Spector.

Gelukkig staat de originele vinyl box hier in de kast, zet meteen weer even de Spectoriaanse versie van Wah Wah op

avatar van devel-hunt
€1000,-, wie verzint zoiets, oke leuk hoor, all things must pass, de klassieker, misschien wel de beste solo plaat van een Beatle, de opgepoetse versie, ontdaan van the wall of sound van Phil Spector, zodat de plaat weer fris en eigentijds klinkt, vakkundig gedaan, dat zonder twijfel, maar €1000,- ? Wie bedenkt het, de erfgename waarschijnlijk, Het piggelmee syndroom heeft hen in de greep, wat een (geestelijke) armoede.

De 3cd set zal zijn weg hierheen wel vinden gok ik

avatar van VDB79
Ik ben toch wel benieuwd naar deze nieuwe mix. En dan vooral wat er overblijft van een aantal van mijn favorieten zoals Hear me Lord en I dig love. Ik heb die juist altijd kunnen waarderen mede vanwege de Spector sound. Ik ga deze dan ook zeker niet blind kopen, maar eerst eens uitgebreid via streaming beluisteren. De magie van dit album zit hem IMO toch voor een belangrijk deel in de mix. Iedereen spreekt hier enthousiast over, maar het zou weleens kunnen tegenvallen. En zeker voor die bizarre prijzen die ze vragen. Ze denken vast die Boomers weten van ellende niet wat te doen met hun geld.

avatar van Ducoz
Ik ben ook wel blij dat bijvoorbeeld Gopala Kirshna op de nieuwe uitgave zal staan. Sinds ik het solowerk van George Harrison ontdekte is dat op een of andere manier een van mijn favoriete tracks gebleven.

Bij een grote release (en bijkomstige edities) is het altijd de vraag waar je voor gaat. Belangrijk daarin is in hoeverre een aankoop prijstechnisch te verantwoorden is. In eerste instantie is dan de 3CD variant voor de meeste liefhebbers zeer interessant, zeker omdat de prijskloof met de CD en vinylboxen groot is. Echter, wij weten ook dat Beatles gerelateerde producten na een tijdje in prijs dalen en dan wel binnen het bereik liggen. Ik wacht daarom zelf even af.

Van All Things Must Pass ben ik tot aan recentelijk geen grote fan geweest. Ik hoor(de) de kwaliteit van de muziek weliswaar, maar de productie stootte enorm af. Weinig definitie, zoals ik eerder ook ervaarde met Fleetwood Mac's Tusk (overigens helemaal goed gekomen na een recente remaster). Met de nieuwe mix is er (adem)ruimte ontstaan, met volop nuance en detail. Dit doet de muziek erg goed en maakt het zeker voor een lange luisterbeurt beter behapbaar. De outtakes CD is daarnaast een bijzonder mooie aanvulling. Onmisbaar, zeker wanneer je na jaren uiteindelijk toch besluit All Things Must Pass in huis te halen. Luister eens naar de outtake van Hear Me Lord, die wellicht nog krachtiger is dan de albumversie. Op de beide demo CDs (dag 1 en dag 2) staan enkele pareltjes, zoals Cosmic Empire en Art Of Dying. Echter, ze zijn voor mij nog niet genoeg reden om voor de grote box te gaan, ten faveure van de 3CD. Stiekem zou ik nog een extra CD wensen met outtakes, omdat het vermoeden bestaat dat er nog meer moois aanwezig is. Zo mis ik een outtake van All Things Must Pass. Echter, er is nu al veel om van te genieten. Wat bovenal opvalt is dat George al op vroege leeftijd diep over het leven nadacht. Deze denkprocessen leverden bijzonder opvallende inzichten op, diep verwerkt op dit inmiddels 50 jaar oude album. Zeker in deze roerige, om niet te zeggen nare tijd, helpen ze in vertroostende zin. Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat de muziek en boodschap qua belang niet of nauwelijks voor elkaar onder doen. Het ga George goed, waar hij nu ook is.

vigil schreef:
De 3cd set zal zijn weg hierheen wel vinden gok ik

En zo geschiedde

avatar van Ducoz
De 3CD of 5LP schiet wat mij betreft echt te kort. Dat wil niet zeggen dat hij voor veel mensen niet goed genoeg zal zijn. Voor mij staan de interessante tracks op de Day 1 en 2 demo's. Die krijg je er -zo slim als ze bij de Beatles zijn- bij de goedkopere sets niet bij. Uiteindelijk ga je de meeste toch willen horen. Het prijsverschil is echter inderdaad wel groot tussen de beschikbare formats.

avatar van vigil
Die uitgave past nu even niet binnen mijn budget helaas, vandaar de 3 disc. Ik ga er overigens vanuit dat mijn ex er wel voor is gegaan...

avatar van devel-hunt
All things must pass, een klassieker, bovendien, de best verkochte Beatles solo plaat, Harrison was na het uiteenvallen van The Beatles ontzettend ambitieus, toch is all things een grote boom waardoor alle solo platen van Harrison die volgde, 9 stuks, in de schaduw van deze reus kwamen te staan, soms nauwelijks werden opgemerkt of eeuwige werden vergeleken met all things must pass, waardoor er heel veel onontdekte Harrison pareltjes op de planken zijn blijven liggen.

Stijn_Slayer
Met de 3CD heb je eigenlijk nog niets. De 5CD vind ik te duur, maar zou ik best willen hebben. Ik heb een heleboel demos en outtakes digitaal, maar luisterde er nooit naar. Dus vraag me wel af wat de replay value ervan is.

In mijn optiek is er niets mis met de 2001 remaster. Ik ben ook geen Spectorfan, maar op de een of andere manier past het hier wel bij George. Jarenlang onderdrukt en eindelijk bevrijd zet hij hier een uitroepteken achter ieder nummer. En behalve de Apple Jams en 'I Dig Love' zijn ze ook allemaal raak. All Things Must Pass vind ik veruit het beste Beatle-album, solo of in groepsverband. De meest tijdloze ook.

avatar van arie1951
All things must pass blijft een mooi album. Ik heb de versie uit 2001 en die klinkt fantastisch. Zonde van m’n centjes om daarom de vernieuwde uitgave van 2021 aan te schaffen. Al die extra nummers die je op de duurdere uitgaven hebt draai je volgens mij 1 keer en daarna nooit meer!

Stijn_Slayer
Ik heb de demo's en outtakes de revue laten passeren en ga niet overstag. Ze klinken veelal kaal en onaf. Ik denk niet dat ik er vaak naar zou luisteren. Met beeld erbij waren ze wél aardig geweest als inkijkje in het studioproces.

Stijn_Slayer schreef:

Dat zijn ze ook. In het boek staat dat George de nummers voor Phil Spector opvoerde om te zien wat voor vlees er in de kuip zat en wat gesecteerd zou worden voor de uiteindelijke opnames. Toevallig was er een technician met een microfoon die aanstond. De Day 1 en 2 demo's zijn dus letterlijk kale schetsen en momentopnames.

Die laatste disc vind ik dan weer minder(die dus bij de 3CD zit). Het lijkt de trend te zijn geworden een 'grappig' alternatief album samen te stellen op zo'n extra disc. Bij Abbey Road had ik dat gevoel ook al; er wordt te veel op grapjes ende grollen gemikt. De takes wijken dusdanig af dat er bepaalde extremen in zitten. Dan wel vals, dan wel met andere teksten zoals bijvoorbeeld 'Isnt It A Pitty' waarop George er doorheen zit en de tekst veranderd naar Isnt it so Shitty. Hij was klaar met al die takes.

Een download bij ITunes heeft me 19,99€ gekost voor de 70 nummers.
Best tevreden mee.

En van de outtakes is Hear Me Lord gewoon schitterend!

Stijn_Slayer schreef:

Inmiddels de nieuwe mix beluisterd en ik blijf bij mijn eerdere mening. Ik vind het geen verbetering. Alles is wat minder Spector, waardoor er meer onderscheid komt tussen de verschillende lagen. Normaliter ben ik daar wel voorstander van, maar in dit geval gaat er behoorlijk wat impact en eigenheid verloren. Sowieso wennen om het album ineens anders te horen.

En die bass vocals in 'Sir Frankie Crisp' verpesten wat een van de mooiste nummers van het album is. Vreselijk, alleen daarvoor zou ik de nieuwe mix al niet willen hebben.

avatar van devel-hunt
Op de nieuwe mix is de Phil Spector productie uiteraard nog gewoon aanwezig, gelukkig maar, het is karakteristiek voor het geluid van all things must pass, wel is er iets minder bombast en zijn de instrumenten helderder van elkaar te onderscheiden, wat sommige nummers, wah-wah, let it down, minder kakofonisch doen klinken, de vocals van Harrison zijn meer op de voorgrond, ze verdrinken minder in de wall of sound van Spector. Er is meer basgitarist te horen, het gitaarwerk van Harrison zelf is meer naar de voorgrond gehaald, all things must pass, 2021, klinkt weer vers, fris en crispy, het karakter en oorspronkelijkheid van de plaat is intact gebleven, ondanks de kleine aanpassingen die een klein verschil maken, vakkundig en met respect voor de oorspronkelijke plaat gemaakt.

avatar van AbleMable
De hele nieuwe remix is vooral gedaan om hopelijk een jonger en nieuw publiek aan te spreken die voornamelijk streamen en daar wordt dus met het remixen rekening mee gehouden..met als gevolg dus bv een meer aanwezige bas of anders gezegd, lekker boomen met je boombox. Van mij hoeven die remixen ook niet, vind dat er dan toch teveel geweld word gedaan aan het origineel.

avatar van Obscure Thing
Ik ben bij die speciale edities altijd erg benieuwd naar de demo's, zijn er nog verborgen pareltjes te vinden? De demo voor Run Of The Mill vond ik altijd al magistraal. I'd Have You Anytime is ook magisch. Maar over het algemeen klinken de demo's al heel af, jammer.

AbleMable schreef:
dus bv een meer aanwezige bas of anders gezegd, lekker boomen met je boombox.

Ja het is idd ff lekker knallen met die boombox, een raveparty is er niks bij

AbleMable schreef:

Ok, boomer.

Duco van Deugen
Ter vergelijking: Deze boomer kan zich nog wel de CBS-persingen uit de jaren '60 herinneren. Puur afgestemd op de (Amerikaanse) autoradio. Bijvoorbeeld The Byrds' Greatest Hits uit 1967 was op die manier 'behandeld'. Niet echt genieten op een HiFi-installatie...

avatar van VDB79
In dit RollingStone artikel wordt perfect uitgelegd wat er is gedaan en waarom met het remixen van het album.