George Harrison - All Things Must Pass (1970)

Rock / Pop
Label: Apple

1. I'd Have You Anytime (2:57)
  2. My Sweet Lord (4:37)
  3. Wah-Wah (5:35)
  4. Isn't It a Pity (7:08)
  5. What Is Life (4:22)
  6. If Not for You (3:29)
  7. Behind That Locked Door (3:05)
  8. Let It Down (4:57)
  9. Run of the Mill (2:51)
  10. I Live for You * (3:36)
  11. Beware of Darkness * (3:20)
  12. Let It Down * (3:55)
  13. What Is Life * (4:22)
  14. My Sweet Lord (2000) * (4:58)
  15. Beware of Darkness (3:48)
  16. Apple Scruffs (3:04)
  17. Ballad of Sir Frankie Crisp (Let It Roll) (3:46)
  18. Awaiting on You All (2:45)
  19. All Things Must Pass (3:44)
  20. I Dig Love (4:54)
  21. Art of Dying (3:37)
  22. Isn't It a Pity [Version Two] (4:45)
  23. Hear Me Lord (5:48)
  24. Out of the Blue (11:13)
  25. It's Johnny's Birthday (0:49)
  26. Plug Me In (3:18)
  27. I Remember Jeep (8:05)
  28. Thanks for the Pepperoni (5:32)
totale tijdsduur: 1:44:09 (2:04:20)
avatar van vigil
Het lijstje is ook geen kwaliteitslijstje maar een beste verkochte lijstje. Ik kan me voorstellen dat toen Paulus met zijn eerste album uitkwam na het uiteen vallen van The Beatles hier heel veel mensen voor naar de winkels renden.

teus schreef:

Als het lijstje klopt ,dan zijn de nrs 3 en 4 best wel opmerkelijk ,McCartney werd en word soms nog gezien een voor McCartney's maatstaf te makkelijk onaf hobby album
En Double Fantasy als een van de zwakste albums van Lennon
Met die laatste ben ik het wel eens, maar met McCartney heb ik altijd wel wat gehad ,lekker puur met wat briljantjes
De nr 1 All Things is natuurlijk niet vreemd,.....ook wat mij betreft niet. (laatste tijd weer in mijn pers Top10 hier)

Double fantasy is niet vreemd in het lijstje van best verkochte solo Beatles platen, het was zijn comeback plaat die drie weken voor zijn dood uitkwam, waardoor die plaat een mega hit werd. De plaat McCartney verkocht goed, volgens mij is wings at the speed of sound samen met band on the run zijn best verkochte.

avatar van bikkel2
De gunfactor voor George was toendertijd groot denk ik.
Hij schreef steeds betere liedjes voor The Beatles en dat werd misschien niet helemaal erkend door Lennon & McCartney.
Mooie plaat met een ijzersterk 1e gedeelte.
Jammerlijk later wat ontsiert door de te lange jam verder op de plaat.

avatar van vigil
Misschien werd het wel erkend maar werd het een ego dingetje van de heren

avatar van Von Helsing
devel-hunt schreef:

Volgens RIAA zijn er alleen in de USA al 6 miljoen van verkocht, maar de wereld is veel groter dan de USA alleen, die 20 miljoen die ik heb gelezen gaat over wereldwijde verkoopcijfers van ATMP, sinds de release tot 2016. Of het klopt weet ik niet, maar ik heb het gelezen, ik meen in the Rolling stone

In Engeland is bijvoorbeeld al niet na te gaan hoeveel exemplaren daar zijn verkocht aangezien de postoffice aan het staken was de eerste acht weken na de release.

On July 29, 2006, The Official UK Charts company changed their records because there was a postal strike when the album had originally been on the charts. At the time, record retailers would send in documents saying how many records had been sold, but because of the strike they could not during an eight-week period in 1971. All Things Must Pass, which had originally peaked at number 4 (with Simon & Garfunkel's Bridge over Troubled Water at number one), now has been given the number one spot for all eight weeks.

Qua verkopen komt men op het internet niet verder dan die 6 miljoen van de RIAA. Maar ja, dat is uitsluitend Amerika.

avatar van Wickerman
Na een lange tijd (jaren!) luister ik vandaag deze plaat weer eens. Hetzelfde jaar, dezelfde producer en toch zo'n ander geluid dan Plastic Ono Band van John Lennon. Met All Things Must Pass laat George Harrison zien definitief uit de schaduw van zijn twee voormalige bandgenoten Lennon en McCartney te zijn getreden. Ongetwijfeld een klassieker die met gemak naast het beste werk van The Beatles kan staan. Die derde plaat had misschien niet gehoeven, maar ach, dat vergeven we George.

avatar van Marco van Lochem
Op 27 november 1970 verscheen het derde solo-album van ex-Beatles George Harrison, het eerste album met puur song gericht materiaal. Het eerste album “WONDERWALL MUSIC” bevat instrumentale filmmuziek en de opvolger, “ELECTRONIC SOUND” heeft 2 improvisatie tracks op de Moog synthesiser. Paul McCartney bracht zijn debuut solo album “MCCARTNEY” waar hij nagenoeg alles zelf zingt en speelt en Ringo Starr had al 2 albums gemaakt en vooral het debuut was redelijk succesvol. John Lennon’s “JOHN LENNON/PLASTIC ONO BAND” werd 11 december van hetzelfde jaar uitgebracht en bevat vinnige en soms zelfs gefrustreerde teksten op prachtige melodieën en tussen dat geweld verscheen dus Harrisons meesterwerk “ALL THINGS MUST PASS”. Een dubbellaar die duidelijk maakt waarom hij vaak teleurgesteld was als er maar 1 of 2 songs van hem op Beatles albums verschenen. Dat hij tijdloze klassiekers kon schrijven bewees hij als met de songs “WHILE MY GUITAR GENTLY WEEPS”, “SOMETHING” en “HERE COMES THE SUN” en op “ALL THINGS MUST PASS” viel alles samen. In totaal 18 schitterende, zeer melodieuze songs waar de enthousiasme van af spat. Met de hulp van bevriende muzikanten, zoals Eric Clapton, Ringo Starr, Billy Preston, Peter Frampton en Gary Brooker werd het album in een half jaar opgenomen onder de bezielende leiding van Phil Spector en leading single van het album “MY SWEET LORD” werd een internationale hit. De prachtige melodieën, mooie teksten en de eenheid van “ALL THINGS MUST PASS”, maakt dat het album tot één van de beste van de leden van The Beatles maakt. Een klassieker en die de tand des tijds makkelijk heeft doorstaan.

Arbeidsdeskundige
Het luisteren naar dit meesterwerk geeft mij bijzonder veel inspiratie. Dit is mijn religie.

avatar van Niek
Mooie plaat met enkele kleine misperen, met name de hoempa-hoempaliedjes zoals What a Life en Awaiting on You All. Die extra versies onder de bonustracks voegen niks toe en vind ik irritant. Probeer altijd op tijd cd1 af te zetten, maar dat lukt niet altijd en dan hoor je het mooie Beware of Darkness al terwijl je die liever hoort als opener van cd2 en komt het matige What a Life nog een keer langs.
Er blijft gelukkig genoeg moois over voor een dikke voldoende tot goed. Meer dan dat vind ik het niet.

Niek schreef:

Met de hoempa-hoempaliedjes bedoel je waarschijnlijk the wall of sound productie van Phil Spector die in sommige nummers over de top lijken.
All things must pass is natuurlijk een klassieker, maar toch is het jammer dat al zijn werk daarna in de schaduw is komen te staan van deze reus, waardoor heel veel juwelen onontdekt of onderschat zijn gebleven.

avatar van caravelle
Helemaal mee eens devel-hunt. Ik draai vooral graag de opvolger Living in the material world. Geweldige plaat. Vanaf Somewhere in England haak in echter ook af.

avatar van Poles Apart
caravelle schreef:

Jammer. Dan mis je helaas uitstekende platen als "George Harrison" uit 1979 en z'n zwanenzang, "Brainwashed". Wellicht eens proberen?

Poles Apart schreef:

Niet helemaal Poles Apart, somewhere in England is van 1981 dus de voorgaande plaat uit 1979 is mij niet onbekend.

caravelle schreef:

Of probeer zijn zwaar onderschatte plaat gone troppo eens of zijn hitalbum cloud nine ook eens, why not

avatar van caravelle
Gone troppo wil ik nog wel eens gaan beluisteren. Cloud nine destijds op lp gekocht maar de produktie van die lp (lees Jeff Lyne) vind ik vreselijk. Sindsdien nooit meer gedraaid op wellicht een verloren dag in de jaren 90 na? Brainwashed hierdoor altijd links laten liggen.

Waar in 1970 Let It Be van the Beatles het niveau van de platen van de jaren ervoor niet meer haalde, daar slaagt George Harrison er solo wel in op dit soms ontroerend mooie All Things Must Pass. Hoewel het natuurlijk wel een solo project is van George, met daarop pop rock in allerlei vormen en stijlen. Hoe je het ook went of keert, op dit album is te horen waarom de invloed van hem groter werd binnen the Beatles. Zeker op uitstekende nummers als I'd Have You Anytime, My Sweet Lord, Isn't It A Pity, I Live For You, What Is Life, Let It Down, Beware of Darkness, Apple Scruffs, Ballad of Sir Frankie Crisp (Let It Roll), All Things Must Pass, I Dig Love & Hear Me Lord. Met nog een speciale vermelding voor deze additional track: de fraaie akoestische versie van Let It Down. Daarnaast staan er ook een paar wel aardige nummers tussendoor gezien de lengte van 3 LP's, maar desondanks kan je toch wel van een meesterwerk spreken.

avatar van ArthurDZ
Het drieluik Ballad Of Sir Frankie Crisp, Awaiting On You All en All Things Must Pass is één van de mooiste passages die ooit aan het vinyl is toevertrouwd, vind ik. Door de lengte van deze plaat luister ik hem niet zo heel vaak in zijn geheel, maar dat drietal kan ik niet vaak genoeg horen als ik in de stemming ben voor een dosis emotionele catharsis.

ArthurDZ schreef:

Meestal draai ik deze plaat tot aan de 'Apple Jam'. Dat is in het geval van de remaster LP 1&2.

avatar van ArthurDZ
west schreef:

Ja zelfde hier, maar da's nog altijd best een flinke kluif natuurlijk. Overigens wel een prachtige kluif, met eerder genoemde drietal en gouden single What Is Life als mijn absolute favorieten. Hmm, binnenkort toch maar weer eens in zijn geheel draaien (al dan niet inclusief de Apple Jam)

avatar van Gewoon Pim
De productie zit de nummers soms flink in de weg, als je het mij vraagt, maar man-o-man wat wordt hier goed gemusiceerd! Er wordt via de muziek een levensvisie gedeeld door Harrison en overstijgt zo het puur muzikale. Zeer terechte klassieker dit!

avatar van jurado
Gewoon Pim schreef:
❤️

avatar van TEQUILA SUNRISE
Deze plaat staat al jaren in een geremasterde versie in de kast te pronken maar heeft bij mij ( nog ) niet de aandacht gekregen die het verdient.
Deze week eens intensief beluisterd.
George levert hier namelijk een uitstekend album af, ongetwijfeld het gevolg van de ruimte die hij binnen The Beatles nooit gekregen heeft.
De stem van Harrison blijft mooi en de productie van Spector is soms wat bombastisch.
Enkel de jamsessie had voor mij niet gehoeven.

avatar van Film Pegasus
Ik ben minder fan van de productie van Spector, zeker bij wat rustige nummers van zowel John Lennon (album Imagine) en deze van George Harrison. De sound van Spector overheerst soms de echte sound van Harrison. Los daarvan zijn veel nummers wel goed natuurlijk. Lennon en McCartney bepaalden de richting van The Beatles, zelfs als ze ruimte zagen voor Ringo Starr of George Harrison werden die nummers eerder als een gunst gezien dan evenwaardig met hun nummers. Harrison toont aan met dit album dat hij ook mooie muziek kan maken, al werden zijn mooiste nummers (Here comes the sun, Something, While my guitar gently weeps) uitgebracht via The Beatles. En ook al zijn het mooie nummers, maar dergelijke pareltjes mis ik wel op zijn solo album. Al is dat misschien wel een klein pijnpunt van alle Beatles eens ze solo gingen. Wie weet hadden sommige nummers hiervan nog door The Beatles gebracht als ze niet uit elkaar zouden gegaan zijn. Gelukkig heeft hij voor dit album een reeks andere muzikale vrienden betrokken.

avatar van Benthe Krolle
Die overgang tussen It's Johnny's Birthday en Plug Me In mag van mij wel een lintje krijgen: schitterend.

avatar van jorro
Ook ik ben een liefhebber van de Harrison songs die de Beatles op hun conto hebben staan. Die sound klinkt natuurlijk ook door in zijn solowerk.
Zijn beste song staat naar mijn mening op de opvolger, zijnde Give Me Love (Give Me Peace on Earth), en op dit album is Isn't It a Pity mijn favoriet. gevolgd door All Things Must Pass. Het wat meer dromerige werk in mijn beleving.
De bonustracks vallen wat minder in de smaak, met de instrumentele versie van What Is Life als dieptepunt.
Op een zeer verdienstelijke 9e plaats in de 100 greatest Albums of 1970 en zelfs op 4 in Best Ever Albums over dat jaar!
Voorlopig 3,5* maar dat kunnen maar zo 4* worden.

avatar van Melodic Fool
Man, ik kan niet wachten tot 50th (-ish) Anniversary Edition. Dit zijn één van de weinige albums waarvan ik het niet erg vind om er meerdere versies van in bezit te hebben. All Things Must Pass blijft één van mijn favo albums of all time.

Ik ben naast die demo's vooral benieuwd naar de sound van deze remastered remix. Ik houd van Spector's Wall of Sound. Alleen net als George Harrison zelf vond, vind ik het hier soms een overkill. Het was een wens van hem, om een keer een andere, betere mix uit te brengen. Een wens die zijn zoon nu eindelijk alsnog in vervulling brengt. Daarnaast zijn er nooit goede digitale versies van dit album uitgekomen naar mijn mening. Alle digitale versies klinken hol, vlak en lelijk. De beste manier om het te beluisteren blijft de 3LP uit de 70's die ik heb, maar ook daar, vooral aan het einde van een kant klinkt het soms nergens meer naar, met als dieptepunt Wah-Wah.
De nieuwe All Things Must Pass single die nu op Spotify staat is subliem!
Totaal anders ook! Heel benieuwd naar hoe dit album integraal gaat klinken op die manier...

Ik parkeer alvast wat geld voor een deluxe set.

avatar van Savant
Ik parkeer alvast wat geld voor een deluxe set.

1000 pietermannen moet je dan hebben liggen, voor de échte deluxe set. Maar hé, je krijgt er plastic kabouters en een plastic George bij .

avatar van Melodic Fool
Hahaha er zijn grenzen, hoe aantrekkelijk die kabouters ook zijn

Die andere sets lijken relatief betaalbaar. Normaal hoef ik zoiets niet maar voor dit album maak k een uitzondering