Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987)

Rock / Pop
Label: Warner Bros.

1. Big Love (3:43)
  2. Seven Wonders (3:42)
  3. Everywhere (3:46)
  4. Caroline (3:53)
  5. Tango in the Night (4:02)
  6. Mystified (3:09)
  7. Little Lies (3:41)
  8. Family Man (4:07)
  9. Welcome to the Room... Sara (3:41)
  10. Isn't It Midnight (4:13)
  11. When I See You Again (3:49)
  12. You and I, Pt. II (2:39)
  13. Down Endless Street * (4:28)
  14. Special Kind of Love [Demo] * (2:53)
  15. Seven Wonders [Early Version] * (4:34)
  16. Tango in the Night [Demo] * (4:41)
  17. Mystified [Alternate Version] * (3:28)
  18. Book of Miracles (Insrumental) * (4:32)
  19. Where We Belong [Demo] * (2:53)
  20. Ricky (Remastered) * (4:26)
  21. Juliet (Run-Through) * (5:04)
  22. Isn't It Midnight [Alternate Mix] * (3:39)
  23. Ooh My Love [Demo] * (3:51)
  24. Mystified [Instrumental Demo] * (3:18)
  25. You and I, Pt. I & II [Full Version] * (6:27)
  26. Big Love [Extended Remix] * (6:43)
  27. Big Love [House on the Hill Dub] * (3:01)
  28. Big Love [Piano Dub] * (6:36)
  29. Big Love [Remix / Edit] * (3:41)
  30. Seven Wonders [Extended Version] * (6:25)
  31. Seven Wonders [Dub] * (4:34)
  32. Little Lies [Extended Version] * (6:15)
  33. Little Lies [Dub] * (4:14)
  34. Family Man [Extended Vocal Remix] * (8:31)
  35. Family Man [I'm a Jazz Man Dub] * (8:52)
  36. Family Man [Extended Guitar Version] * (6:28)
  37. Family Man (Bonus Beats) * (4:37)
  38. Everywhere [12" Version] * (5:49)
  39. Everywhere [Dub] * (3:54)
avatar van aerobag
Een wat onderbelicht album in de Fleetwood mac discografie, maar verdient wat mij betreft toch een extra spotlight. Met Little Lies en Everywhere wordt de mysterieuze, aanstekelijke popmelodie zowat geperfectioneerd. Anderzijds geven de opzwepende ritmes van Big Love en Isn’t it Midnight het album wat welkome pit.

En oké, dan zijn er ook wel een handjevol nummers die een stuk minder memorabel zijn, maar Lindsey Buckingham heeft wel een productie in elkaar gedraaid die niet ten onder gaat aan dat onnodige jaren ’80 bombast, maar wel uitgesproken genoeg is om die mystieke Fleetwood Mac sound te vangen.

avatar van WoNa
In 2021 de plaat weer eens gedraaid en besloten er een vol punt bovenop te doen. Ook al zijn een flink aantal van de nummers behoorlijk slick, iets wat wel meer geldt voor platen uit het midden van de jaren 80, teveel mogelijkheden in de studio tot verdere verfijning. Dit is gewoon een heel erg prima plaat, die kan wedijveren met 'Rumours' qua muzikaal niveau. De eerste single 'Big Love' en het titelnummer blijven er uitknallen, maar ook 'Seven Wonders' van Stevie Nicks blijft heel bijzonder en dat Christine McVie heel prettige nummers kan schrijven, dat blijft hier duidelijk. Afgezet tegen 'Tusk' en 'Mirage', wint Tango In The Night het glansrijk.

Het enige minpuntje is dat de jaren 80 productie niet helemaal overeind blijft in 2021. Wat dat betreft is de plaat enigszins gedateerd, iets wat 'Rumours' echt niet overkomt. Dat blijft zo krachtig. De kwaliteit van de meeste nummers compenseert echter ruimschoots. Nuancerend, voor mij die er bij was destijds in ieder geval wel.

avatar van metalfist
Tango in the Night is (bij mijn weten nog altijd? Ik ben niet meer zo mee met de Fleetwood Mac bezetting) het laatste album dat werd opgenomen in de meest gelauwerde bezetting van de band. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling dat dit een Fleetwood Mac album ging worden, het is begonnen als soloplaat voor Lindsey Buckingham, maar door omstandigheden werd het toch een volwaardige Fleetwood Mac plaat en dat voel je vanaf de eerste seconde. Het openingstrio Big Love/Seven Wonders/Everywhere ademt gewoon de sfeer van weleer uit en gaandeweg passeert er best nog wat indrukwekkend materiaal. Little Lies is kapotgeproduceerd en toch.. Het blijft één van mijn favoriete nummers tout court van de band als ik eerlijk ben. Ook Welcome to the Room... Sara is en blijft Stevie Nicks op haar best maar tussendoor zitten toch wel wat instinkers. Geen idee wat Buckingham heeft bezield om Family Man op te nemen, hij is mijn favoriete Fleetwood Mac lid en ik heb hem erg hoog zitten, maar hier gaat hij serieus de mist in. Er zitten sowieso wel eens wat vreemdere nummers tussen, Caroline oogt met een eerste luisterbeurt nogal atypisch met dat koortje en die drums, maar kan ik nog altijd appreciëren. Family Man blijft echter na al die jaren dat ik het album al in huis heb een draak van een nummer. Afgesloten wordt er met When I See You Again en You and I, Pt. II, twee nummers waar ik altijd wat moeite bij heb om voor de geest te halen hoe ze nu eigenlijk weer klinken en dat is nooit een goed teken..

avatar van musician
You and I heeft inderdaad een part I en II en het is aardig om, voor een eigen Tango in the Night, de complete You and I te gebruiken. Een mooi einde aan het album, ik weet niet wat er aan ten grondslag lag om dat niet gelijk vanaf het begin te doen.

Verder laten de nummers van Lindsey Buckingham horen, dat hij inmiddels verdere muzikale stappen heeft gezet, na Mirage (1982).

Dat hij zijn 'werken' uiteindelijk niet voor een solo album heeft gebruikt maar voor een groepsalbum heeft vooral te maken met de financiële situatie van drummer en oprichter van Fleetwood Mac, Mick Fleetwood, die financieel aan de afgrond stond.

De bijzondere kwaliteiten van Lindsey Buckingham blijken wel uit het feit, dat hij vervolgens de inbreng van Christine McVie en Stevie Nicks naar een hoger plan heeft getild en het album als één geheel weet laten te klinken.

Nu heeft McVie in de regel nog een vrij constant aanbod aan nieuwe songs te bieden waar Lindsey Buckingham nog wat mee kan.
Maar Stevie Nicks was er matig aan toe (psychisch en fysiek, verslavingsproblematiek), leverde ook een minimaal aantal songs af die tegelijkertijd niet al te best waren. En uiteindelijk moest Buckingham zelf nog When I see you again vocaal afmaken.

Dat de nummers nog klinken zoals ze klinken is dus dankzij Buckingham en had de band feitelijk het succes van Tango in the Night in zijn geheel en al aan hem te danken. Alles stond weer op de rails. Ook financieel. Het levert alle leden van de band nu eenmaal meer op door als band albums te verkopen dan solo. Alleen Nicks had met Bella Donna (1981) nog aardige zaken gedaan in de VS.

Vreemd genoeg, wilde de band na Tango op toernee, wilde Buckingham aan een nieuw album beginnen en leidde dat tot een eerste breuk.

avatar van wvernooij
Heerlijke, tijdloze muziek. 4*