Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According To (1987)

R&B / Rock
Label: Columbia

1. If You All Get to Heaven (5:17)
  2. If You Let Me Stay (3:14)
  3. Wishing Well (3:30)
  4. I'll Never Turn My Back on You (Father's Word) (3:37)
  5. Dance Little Sister (3:55)
  6. Seven More Days (4:34)
  7. Let's Go Forward (5:32)
  8. Rain (2:58)
  9. Sign Your Name (4:37)
  10. As Yet Untitled (5:33)
  11. Who's Lovin' You (4:24)
avatar van dazzler
Gelden er voor soulzangers andere normen?
Ik dacht dat passie overbrengen de ultieme uitdaging was.

Loepzuiver zingen draagt ongetwijfeld bij tot de esthetische waarde van het geheel,
maar is voor niet het meest doorslaggevende kenmerk van een goede zanger.

Niet in de rock en niet in de soul.

Raakt deze man de juiste snaar? Bij mij alleszins wel.

Wat dacht je van toonvastheid? En da's vaak een essentieel verschil tussen klassiek geschoolde vocalisten en anderen. Zoals ik al zei - als je aan het werk bent en track 10 staat op, dan wordt je aandacht onwillekeurig ernaar getrokken. Geeft niets,de waardering is er niet minder om. Denk dat men er toen bewust voor gekozen heeft om het nummer in 1 take vast te leggen - met minimale edits; afgezien van het feit dat 'edits' op een zangstem alleen (a capella) toendertijd helemaal niet zo eenvoudig was als sommigen nu suggereren (denk o.m. aan pacing, pitch, en synchen op ademhaling etc). Maakt het gewoon authentieker

Al hoor ik niet waar deze discussie over gaat, vind ik het wel charmanter dat het is zoals het is, en niet zo gemaakt dat iedere boerenlul een liedje kan opnemen. Strak getrokken vocalen kan je vinden op albums van Madonna, Britney Spears of kate Perry.

TTD is een zeer goede zanger, en dat heb ik live mogen aanschouwen. Heb m op geen moment kunnen betrappen op een valse noot. Ik denk dat de discussie hier gaat over de hoge tonen in de song, maar ook daar hoor ik t probleem echt niet.

Ik heb me gisteren van de cd beluisterd en kan evt (als ik nogmaals luister) tijdsmarkeringen aangeven. Het zit 'em deels in het overslaan van de stem en dat heeft - voor wat ik ervan snap - te maken met de frasering en ademhalingstechniek (gewoon eerder ademhalen). Een zangleraar (stemcoach) kan je daarbij helpen.

Ik vind het overigens - hoe gedurfd ook - een van de minder sterke nummers van het album (maar snap wel de achtergrond, negro spirituals).

Mjuman schreef:

Daar ben ik het mee eens. Het is een knap stukje, maar een vast skipmoment.

avatar van spinout
Ik kan me nog een radio-interview herinneren (van de VARA), waarin TTD zelf de nummers mocht uitkiezen. Eén nummer was van Led Zeppelin, What is and what should never be. Dat doet hier verder niet ter zake; het is slechts een herinnering van heel lang geleden.

avatar van hoolie55
Dankzij een goede vriendin leren kennen. In eerste instantie zei ik nog, daar ken ik niks van. Maar toen kwam Wishing well en viel het kwartje.
Wat blijft Dance little sister een fantastisch nummer!!

avatar van adri1982
Goed album. Wel wat aan de commerciële kant, maar verder niet echt iets op aan te merken.
Het album begint al goed met 'If you all get to heaven' omdat er een goed ritme in zit, en daarna volgen zijn twee eerste successen 'If you let me stay' en 'Wishing well'. 'If you let me stay' vind ik een echte R&B-plaat, 'Wishing well' meer rock-achtig en een leuke meezinger. 'I'll never turn my back on you' is wat minder, maar wordt daarna gevolgd door twee nummer die weer veel beter zijn: 'Dance little sister' en 'Seven more days*'.
'Let's go forward' is wat langdradig. Daarna komen de twee beste nummers van dit album: 'Rain*' (een geweldige dansnummer) en 'Sign your name*' (prachtige tekst). 'As yet untitled' een knap stukje A-Cappela drukt de stempel dat dit toch wel echt een R&B-album is. 'Who's lovin' you' had muzikaal gezien van mij niet gehoeven, (vind ik forcerend klinken) Toch zeer goed voor een R&B-album, want het overgrote deel de R&B die ik in de jaren 90 op de radio heb gehoord van o.a. R.Kelly, Boyz II Men en Mariah Carey (uitgezonderd 'Hero' en 'All I want for christmas...) konden mij niet bekoren.

Vreemd dat er maar ongeveer 250 man op dit album gestemd hebben, was toch wel een groot verkoopsucces in 1987-1988.

avatar van nlkink
Dit album was in 1987-1988 inderdaad een mega succes. Het was een zware tijd want ikzelf vond er helemaal niks aan. Dat kwam deels ook omdat het album werd 'doodgedraaid'. Als ik zo kijk komen er sowieso vijf singles vanaf. De man was werkelijk overal. De toen in het omroepbestel opererende omroepvereniging kondigde zelfs een live special op televisie aan met het ronkende.......hou je vast: 'De legendarische Terence Trent Darby'. De man had net zijn debuutalbum uit maar was al legendarisch!?! Daar meneer Darby in talloze interviews riep dat showbiz niet zoveel voorstelde en dat het bij dit album zou blijven schoot hij zich behoorlijk in de voet door toch met een tweede album te komen dat in veel opzichten ook nog eens een stuk minder werd ontvangen. Als het opvolgende album net zo sterk was geweest dan was hij er wellicht mee weggekomen. Zijn carrière stagneerde na een vliegende start en daarna zou het nooit meer hetzelfde zijn.

avatar van caravelle
Op zich best aardige nummertjes maar het was ook allemaal iets te glad voor mijn smaak. Het paste ook allemaal in dat tijdsbeeld met Simply red, Fleetwood mac, Mel & Kim of noem nog eens iets Pepsi & Shirly. Vreselijke Gelikte muzikale periode. O ja Queen met Pain is so close to pleasure schiet mij ook nog te binnen. Kraak nog smaak. Allemaal iets te bedacht. If you let me stay vind ik dan nog wel een aardig deuntje. Maar van Sign your name en Dance little sister krijg ik de handen niet op elkaar. Jammer dat hij zich artistiek en/of muzikaal niet kon revancheren.

caravelle schreef:
Jammer dat hij zich artistiek en/of muzikaal niet kon revancheren.

Daar ben ik het niet mee eens. Symphony or Damn en Vibrator doen helemaal niet veel onder voor dit album. Dat ze minder succesvol waren is wat anders.

aERodynamIC schreef:

Tja, met Neither Fish Nor Flesh had ie al heel veel volk weggejaagd en die kwamen dus nimmer zo ver Deze plaat blijft gewoon staan als een huis.

avatar van teus
Best goed album ,daarna was het niet veel meer met Terence
Staan aantal mooie songs op,zoals Dance Little Sister en Wishing Well
En Sign Your Name is van Wereldklasse!!!

avatar van Droombolus
nlkink schreef:

TTD was nogal vol van zichzelf en z'n PR deed daar graag nog een schepje bovenop maar als dat de live special was waarin hij met ( een gedeelte van ) z'n band backstage acapella Sam Cooke's Wonderful World stond te zingen, was dat psies het punt waarop ik het idee kreeg dat ie iets speciaals toe te voegen had aan het verarmde muzikale klimaat van die tijd ..........

Mjuman schreef:
Tja, met Neither Fish Nor Flesh had ie al heel veel volk weggejaagd.

En laat dat nou net het album zijn waarmee hij voor mij echt op de kaart kwam ......

Mjuman schreef:
Tja, met Neither Fish Nor Flesh had ie al heel veel volk weggejaagd.

Droombolus schreef:

Het kan verkeren. Overigens kom ik die nog wel regelmatig tegen op lp; de 2 daarna niet en die zou ik juist graag weer willen hebben op lp.

avatar van heartofsoul
Aardige liedjes, die bij mij evenwel het ene oor in- en het andere oor uitgaan. Bovendien is Terence Trent D' Arby een goede zanger (hier en daar moest ik zelfs even aan Sam Cooke denken). Dit is alleen geen album dat ik voor mijn plezier beluister; daarvoor klinkt het (in mijn oren) te glad en te oppervlakkig. Het heeft er ook mee te maken, dat soul voor mij niet te modern moet klinken - dan vind ik er doorgaans niet veel meer aan. Ik luister er nooit meer naar en heb de cd verbannen naar zolder.

avatar van adri1982
deric raven schreef:
Tja, ik vind het juist weer heel wat vreemder dat 'Vienna' van Ultravox de 200 stemmen op musicmeter nog niet heeft gehaald. Dat vind ik weer een prachtalbum.

Dat is ook een mooi aibum, maar met niet zo'n hoge verkoopcijfers.

avatar van Funky Bookie
Het gaat bijna meer over het feit dat TTD een arrogant mannetje is, dan over de muziek zelf.
Grote sterren zijn heel vaak erg arrogant. Om in het sou- / funkstraatje te blijven, zijn JB en Prince niet echt bescheiden. Beiden waren echter niet in staat om zo'n spetterend debuut af te leveren.

Ik ga toch de opvolgers van Introducing maar eens beluisteren omdat ik ontdekt heb dat dit album voor mij tijdloos is.

If You All Get to Heaven
Op het eerste nummer laat hij vooral horen dat hij een dijk van een zanger is. Een zanger uit de traditionele soultraditie, maar dan met een rauwer randje, waardoor hij dichter bij de funky soul van JB komt, dan bij het gladdere werk van Marvin Gaye.

If You Let Me Stay
Tsja, swingen kan de man ook. Gelijk een voorbarige boodschap naar zijn latere criticasters: If you let me stay, komt het best goed.

Wishing Well
Een heerlijk loom nummer. Sterk gezongen en blijft makkelijk in het gehoor liggen.

I'll Never Turn My Back on You (Father's Word)
Tekstueel pareltje waar ik nu als vader nog meer waardering voor heb. Hoe erg je het ook verkloot, ik ben er altijd voor je. Als mijn zoontje dat ook begrijpt, ga ik daar heel gelukkig van worden.

Dance Little Sister
Get up outta your rockin' chair grandma!!!! Fantastisch funky uptemp nummer dat er lekker inknalt.

Seven More Days
Rustig nummer in traditionele soulstijl.

Let's Go Forward
Dit is een vocaal hoogstandje waardoor een verder saai nummer toch spannend blijft.

Rain
Tekstueel niemendalletje, maar het swingt lekker.

Sign Your Name
De goede ballad die een grote hit moest worden en dat lukte uitstekend. Sterk gezongen, sterke melodie. Gewoon een mooi liedje.

As Yet Untitled
Dapper acapella nummer. Het ontbreken van de muziek stoort wel enigszins, maar skippen doe ik het zeker niet, daarvoor vind ik de zang veel te goed.

Who's Lovin' You
Nummer van Smokey dat ik alleen kende van Jackson 5. TTD voegt een rauwer randje toe, waardoor het minder glad wordt. Waardige afsluiter van een ijzersterk album.

Misschien is TTD een eikel, maar dit album hoort in de kast van elke sou-, funk-, popliefhebber.

avatar van Droombolus
Amen ! En voor de liefhebber hoort daar dan gelijk de In Concert ( Ohne Filter ) DVD bij ....... In grote ganzen hetzelfde rippertwaar maar dan minder klinies .........

Sterk debuut van TTD . Gek genoeg doen de singles het juist minder voor mij dan de albumtracks. Misschien toch teveel Airplay in die tijd . Ze zijn verre van slecht ,maar ik hoor de albumtracks nu eenmaal liever. Het rauwe wat hij in zijn stem heeft, heeft mij altijd aangesproken en deze draait nog regelmatig rondjes alhier . 4 pingels voor deze