Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According To (1987)

R&B / Rock
Label: Columbia

1. If You All Get to Heaven (5:17)
  2. If You Let Me Stay (3:14)
  3. Wishing Well (3:30)
  4. I'll Never Turn My Back on You (Father's Word) (3:37)
  5. Dance Little Sister (3:55)
  6. Seven More Days (4:34)
  7. Let's Go Forward (5:32)
  8. Rain (2:58)
  9. Sign Your Name (4:37)
  10. As Yet Untitled (5:33)
  11. Who's Lovin' You (4:24)
avatar van lennon
gaucho schreef:
Aha, zo zat dat dus. Ik was in die jaren een fervent single-koper, maar kon nooit de hand leggen op een exemplaar van Rain. Staat me vaag bij dat mijn plarenhandelaar me ooit vertelde dat het nummer alleen als cd-single, en dus niet op vinyl, was uitgebracht. Ik heb nooit precies nagezocht hoe dat nou precies zat.

Toch een merkwaardige gang van zaken eigenlijk, dat een nummer de hitlijsten haalde als extra track op een cd-single van een ander nummer. Ik ken daar geen vergelijkbare voorbeelden van, tenminste niet uit de jaren tachtig.

Last christmas / everything she wants van wham is zo'n voorbeeld. Met dat verschil dat er wel een single van was. Toen last christmas was uit geroteerd werd everything she wants de single en kocht je dezelfde single (latere personen werd de a en b kant omgedraaid) en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Ook al ten tijde van beatles en stones.

avatar van pureshores
interessant achtergrond verhaal over Rain.
Het is dat ik toen nog niet zo'n fervent single koper was, anders had ik me er vast niet fijn bij gevonden

een zelfde experience ruim 10 jaar later: ik vond het zelf erger toen de cd maxi rond 2001/2002 opeens weggewerkt werd en voornamelijk cardsleeves overbleven

Rain is van de 5 singles overigens bij mij duidelijk de minste en valt erg uit de toon van de gezette strakke kwaliteit van die andere 4, ik vind het ook niet vreemd dat het als een track 3 van een eerdere single startte

avatar van Rinus
Heel fijn debuutalbum van deze man. Vaak gedraaid toentertijd en er kwamen nogal wat hits vanaf. Veel variatie ook tussen de nummers.

avatar van Sjaan
Vooral qua lengte...

Vandaag 'per ongeluk' weer eens gehoord... Maar wat een dijk van een plaat. Zelf de rustige nummers hebben een swing. Lekker hoor.

avatar van EttaJamesBrown
Veul gedraaid in 1987/1990, daarna nooit meer. Mijn broer ging uit huis en het was zijn plaat. Vorige week voor er paar Euri een tweedehandsje gescoord. Ik geniet nu met volle teugen.

avatar van EttaJamesBrown
Stickertje zat er nog op: 1 Euro

avatar van gaucho
Een teken des tijds: er komt een Dolby Atmos-mix van dit album uit, maar voorlopig alleen via de streamingsites. SuperDeLuxe Edition gaat ervan uit dat een fysieke release 'onvermijdelijk' later dit jaar volgt, maar ik moet het nog zien. Al blijf ik het een rare move vinden van platenmaatschappij Sony, in aanmerking genomen dat zo'n uitgave zich juist richt op de die-hards die zich dit album nog kunnen herinneren uit hun jeugd, en die relatief vaak toch een fysieke uitgave willen.

Grappig dat de naam Terence Trent d'Arby nergens op deze nieuwe release te vinden is. Natuurlijk omdat hij zich rond de millenniumwisseling de naam Sananda Maitreya aanmat. Dus hij zal het zelf wel zo gewild hebben. Ik vind een deluxe editie van dit album overigens niet compleet zonder de bijbehorende B-kantjes en 12 inch mixen uit die tijd. Die zou ik nog wel fysiek willen aanschaffen; alleen het oorspronkelijke album in Dolby Atmos waarschijnlijk niet.

avatar van Poles Apart
gaucho schreef:
Een teken des tijd: er komt een Dolby Atmos-mix van dit album uit, maar voorlopig alleen via de streamingsites. SuperDeLuxe Edition gaat ervan uit dat een fysieke release 'onvermijdelijk' later dit jaar volgt, maar ik moet het nog zien. Al blijf ik het een rare move vinden van platenmaatschappij Sony, in aanmerking genomen dat zo'n uitgave zich juist richt op de die-hards die zich dit album nog kunnen herinneren uit hun jeugd, en die relatief vaak toch een fysieke uitgave willen.

Zie hier:
Future Terence Trent D'Arby reissues to use Sananda Maitreya name

avatar van gaucho
Tja, het blijft een merkwaardige gewaarwording, en ik kan me voorstellen dat Sony er met grote tegenzin mee instemde. Een re-release vermarkten onder een artiestennaam die veel minder bekend is, wordt een lastige klus. Daarnaast vind ik het een beetje 'rewriting history'. Want zelfs artiesten die, al dan niet tijdelijk, van naam veranderden, zoals Prince (tijdelijk als The Symbol of TAFKAP) en Cat Stevens (Yusuf Islam) hebben er nooit op aangedrongen dat hun oudere releases werden voorzien van hun nieuwe artiestennaam. Het doet mij meer denken aan Phil Collins, die voor de heruitgaven van zijn solo-albums koos voor albumhoezen waarop zijn gezicht verouderd was.

Ik ben geen liefhebber van dit soort praktijken, al heb ik aan de andere kant ook wel weer respect voor Sananda Maitreya. Hij lijkt zich in de huidige omstandigheden - in relatieve anonimiteit opererend vanuit Milaan - wel senang te voelen met die naamswijziging en het carrièrepad dat hij gekozen heeft. Het betekent kennelijk veel voor hem, want hij heeft voet bij stuk gehouden. En hij zal ongetwijfeld beseffen dat deze aanpak gewoon minder geld in het laatje brengt dan wanneer hij zijn oude naam op de verpakking had laten staan.

Het is wat het is. Ik zou een goede reissue er niet voor laten liggen. Maar zoals gezegd: wel inclusief alle B-kantjes en 12 inch-versies uit die tijd. Anders voegt het naar mijn idee weinig toe.