Pink Floyd - A Momentary Lapse of Reason (1987)

Label: EMI

1. Signs of Life (4:25)
  2. Learning to Fly (4:53)
  3. The Dogs of War (6:08)
  4. One Slip (5:07)
  5. On the Turning Away (5:39)
  6. Yet Another Movie (6:14)
  7. Round and Around (1:13)
  8. New Machine Part 1 (1:46)
  9. Terminal Frost (6:17)
  10. New Machine Part. 2 (0:38)
  11. Sorrow (8:48)
Naar mijn mening een van de mindere albums van the Floyd, helaas. Muziekaal gezien had dit beter een solo-album van Gilmour kunnen zijn..

avatar van Kos
Kos
Learning to Fly, Dogs of War en On the Turning Away zijn toch wel erg mooi...

Ik vind dit album ook een stuk minder dan Pink Floyd's vorige albums, het is mij allemaal iets te commercieel.

Learning to Fly is wel goed maar meer een pop nummer. De rest steekt er voor mij niet echt uit.

avatar van ChrisX
Publius schreef:

Voor zover ik weet is dit album ook begonnen als een solo-plaat van Gilmour en is er pas in een later stadium het stickertje Pink Floyd opgeplakt waarbij nog snel Nick Mason en Rick Wright het nodige hebben ingespeeld want voor de rest doet de creme-de-la-creme van de Engelse en Amerikaanse studiomuzikanten mee.

Overigens, heb toch wel een zwak voor dit album. Nummers als On The Turning Away, Yet Another Movie, Terminal Frost en met name ook Sorrow vind ik toch wel erg sterk.

avatar van Jester
Zeker niet hun beste werk, maar nog steeds de moeite waard. Ik herinner me nog de opening, met de roeigeluiden. One slip is één van mijn favoriete nummers van dit album.

avatar van c-moon
Ik ga niet met alle posters eens hier, want ik vind dit nu net de beste Post-Waters Floydplaat.

Dat het aanvankelijk een Gilmour plaat was, wist ik niet.. Maar inderdaad, erg verbazen doet me het dan ook weer niet.

Ik vind ze alleszins beter dan 'The Division Bell' (an sich trouwens een heel goede plaat), compacter ook, en meer 'een geheel'.

On The Turning Away .... Kippenvel!!!!!!
Signs Of Life... Schitterend!!
Dogs Of War... Wauw!
Learning To Fly... zeer goed.. heel mooie clip trouwens ook..

En dan .. Yet Another Movie!!! Magistraal!
Sorrow!!! machtig!

En .. Terminal Frost!

A New Machine 1 & 2 deed me denken aan Animals met Pigs on the Wing 1 & 2

Enfin, ik vind het dus een heel goede plaat, zondermeer de beste Post-Waters Floyd, en ik reken hem ook in het algemeen bij de betere Floyd platen!

5/5 !

ps: schitterend hoes trouwens!

avatar van gemaster
Al die positieve berichtjes verbazen me toch wel eigenlijk. Op de meeste review site krijgt dit album alleen maar fikse onvoldoendes. Ook The Divison Bell wordt meestal totaal gekraakt.

dit is gewoon een goeie plaat
en division bell vind ik nog beter

avatar van jurado
Mee oneens.
Dit is echt het absolute diepte punt in de Floyd geschiedenis.
The division bell is trouwens nog slechter ik kan niet lager stemmen dan 0,5.
Pink floyd behoort tot één van mijn favoriete groepen die prachtige albums hebben gemaakt als Piper en Meddle.
Helaas, van dit talentloos wangedrag zakt mijn broek toch echt af.

als talentloos wangedrag hiertoe leidt, geef ik mezelf ook nog een goeie kans

Zeker niet slecht hoor, maar in vergelijking met het eerdere werk is dit toch het minste van hun albums.

daar ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, maar albums als More en Obscured by Clouds kunnen wat mij betreft niet tippen aan vooral Division Bell

More, Obscured by clouds, en Zabrisky Point zijn soundtracks dus is het moeilijk om ze op dezelfde wijze te beoordelen, ik heb de films zelf eigenlijk nog nooit gezien.
More heb ik in een ver verleden ooit gehoord, dus daar zwijg ik verder over, Obscured en Zabrisky Point vond ik wel aardige albums, maar je mist de bedrevenheid die ze in hun studioplaten aan boord leggen. Hier is het concept gecorreleerd aan de film, en bij de studioplaten, is er bij mijn mening meer aandacht besteed aan de creativiteit en de ontdekkingstocht, wat die typische Pink Floyd- sfeer uitdraagt.

Zabrisky Point
nooit van gehoord
is daar een soundtrack van, ja dus, volgens jou...
ken ik absoluut niet?

ettettummu schreef:
Zabrisky Point
nooit van gehoord
is daar een soundtrack van, ja dus, volgens jou...
ken ik absoluut niet?

Zabriskie Point

Voor de fans : op soulseek moet je ook maar eens zoeken naar the Zabriskie Point sessions.

dank je
ga er naar op zoek

beaster1256
hier wordt water duidelijk gemist , hoe goed de overblijvers hun best doen, de magie is weg , en de knappe teksten zijn volledig weg gilmour moet het bijna in zijn eentje redden , maar hoe goed hij gitaar speelt , het lukt hem niet , enfin , niets aan te doen , beste nummers : on the turning away en het instrumentaal dreigende "terminal frost "

avatar van dynamo d
One slip, and down the hole we fall
It seems to take no time at all
A momentary lapse of reason
That binds a life for a life

Tekst uit het refrein van het magistrale 'One Slip'. Dit album sinds tijden weer eens beluisterd. A Momentary Lapse of Reason is Pink Floyd in een hele goede Gilmour-stijl. Met Roger Waters erbij zou het nog beter en veelzijdiger geweest zijn, maar ik vind het een prima album. Andere goede nummers zijn 'Sorrow, 'Learning to Fly', 'The Dogs of War' en 'On the Turning Away'.

avatar van beruk
Sommige bands ,hoe goed in het verleden ook, weten niet van ophouden voorbeelden: Genesis, YES, Rolling Stones en helaas, helaas, laten de floyds hier horen dat ze na de wall een paar platen te veel hebben gemaakt. Zeg iemand die wel bij het bijbehorende concert is geweest, wat dan meesterlijk was met vliegende bedden en zo....

Geweldig album, evenals the Division Bell. Ik snap niet dat mensen dit slecht vinden, volgens alleen maar "omdat Roger Waters er niet bij zit."
Er zijn duizenden albums slechter dan deze, okay misschien niet de beste Floyd, maar nog altijd van hoge kwaliteit. Die oudere werken van Floyd kan ik dan weer niet zo waarderen, van voor de bekende hits zeg maar.

avatar van Snappy
Chrizz schreef:

Volgens mij vinden mensen beide albums niet slecht. Maar in vergelijking tot de andere albums Pink Floyd niet de beste albums die Pink Floyd heeft gemaakt. Overigens beide albums vind ik een uitstekend stukje muziek van Pink Floyd.

avatar van orbit
Dit is al 1000 maal beter dan ummaflumma of saucerful dinges, of dat andere prul uit die tijd in ieder geval
Goede afzonderlijke nummers, zoals Learning to Fly of Dogs of war en on the turning away, daar hoefde je bij de ouwe floyd van voor meddle niet voor aan te komen

Heb jij Piper at the gates of dawn nog niet gehoord dan?

edit : laat maar, ik heb het zelf al gezien

avatar van orbit
Die dan uitgezonderd misschien Ik was daar toch nog wel over te spreken?

Ja ik had het gelezen,vandaar die edit.

ChrisX schreef:

Dat is niet helemaal juist. Het was vanaf het begin de bedoeling dat dit de nieuwe Pink Floyd-plaat moest gaan worden, ondanks dat CBS en EMI een nieuw Pink Floyd-avontuur niet zien zitten. Om die reden moeten David Gilmour en Nick Mason het hele project uit eigen hand financieren.
Pas tegen het einde van de opnamen wordt Richard Wright erbij gehaald. Als sessiemuzikant speelt hij hier en daar wat Hammond-orgel en verzorgt hij wat achtergrondzang. Nick Mason doet vrijwel niets op de plaat en dus is de conclusie dat "A Momentary Lapse Of Reason" feitelijk een soloplaat van David Gilmour is beslist te rechtvaardigen.

avatar van c-moon
Omayyad schreef:

Mason doet niks op de plaat? Meen je dat nou?
Dus die prachtige drumpartijen in bijvoorbeeld Learning To Fly zijn niet van hem ? Is het dan allemaal Jim Keltner,Steve Forman, Carmine Appice die percussie/drums voor hun rekening nemen....?

Die Mason toch!

Trouwens, nogmaals naar het album aan het luisteren, enne.. toch nog altijd een meer dan prima plaat hoor, en met de teksten is niks mis mee ook niet.... en dan dat overheerlijke gitaarspel van Gilmour !!

Enfin... ik volg de "disbelievers" nog steeds niet

c-moon schreef:
Mason doet niks op de plaat? Meen je dat nou?

Nick Mason drumt hier en daar wat mee, maar het merendeel is inderdaad door andere drummers ingespeeld. Eerlijk gezegd is dat ook erg goed te horen...

avatar van HiLL
Beter gedrumd?

HiLL schreef:
Beter gedrumt?

Dat zeker, maar vooral het geluid is heel anders in vergelijking tot andere Floyd-platen.