Golden Earring - Moontan (1973)

Label: Polydor

1. Candy's Going Bad (6:12)
  2. Are You Receiving Me (9:31)
  3. Suzy Lunacy (Mental Rock) (4:24)
  4. Radar Love (6:23)
  5. Just Like Vince Taylor (4:33)
  6. The Vanilla Queen (9:16)
avatar van BoyOnHeavenHill
gaucho schreef:
Voor de volledigheid: die Red Bullet-uitgave IS een remaster. De eerste CD-versie werd op Polydor uitgebracht en deze volgde later. Wel degelijk geremasterd, maar hij klinkt minder goed dan de oorspronkelijke Polydor-CD. Tenminste als ik moet afgaan op de dubbel-cd The Collection, die zowel deze plaat als Wall of dolls op het Polydor-label bevat.
O, interessante informatie! Ik heb op discogs naar de verschillende releases van deze plaat gekeken, maar óf ik heb niet goed gekeken óf het staat daar onduidelijk, want ik heb het er niet uitgehaald. Dank! Maar of die deluxe-uitgave er gaat komen...

avatar van gaucho
De Polydor-versie is deze: Golden Earring - Moontan (CD, Album) | Discogs

Volgens Discogs is die uitvoering pas verschenen in 1999, en dat zou verklaren waarom ik hem in eerste instantie niet afzonderlijk op CD gekocht had, maar koos voor deze dubbel-CD uit 1993, die zowel de Wall of dolls-CD als Moontan bevat. Ik heb later nog wel een paar Polydor-CD's gekocht, zoals Seven tears, Together, Contraband en de Live en Second Live-dubbelaars, alsmede de 21 Records CD-versies van Cut en N.E.W.S.

Maar ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik Moontan ooit als afzonderlijke Polydor-CD in de winkels heb zien liggen. Maar hij was er dus wel gedurende korte tijd, om na twee jaar verdrongen te worden door de Red Bullet-versie. Zodat mijn CD-verzameling van de Earring een ratjetoe is van Polydors, Red Bullets, 21 Records en ik geloof zelfs nog een Duitse Castle-CD. En later natuurlijk die Columbia- en CNR-albums, maar daar bestaat volgens mij maar één CD-versie van.

Tja, zo'n deluxe uitgave... Heel misschien leest Willem van Kooten hier mee of komen ze in de VS nog eens op het idee. Volgens mij is er nog steeds een markt voor. Zo'n album zou volgens mij nog best aardig verkopen, ook internationaal.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Hier ook de US-version in de speler dankzij Dodax. Kostte dus niet veel om die vervanging van Suzy Lunacy en Just Like Vince Taylor door een nieuwe versie van Big Tree Blue Sea te horen. Are You Receiving Me behoort tot mijn favorieten en had ik niet op CD, die andere drie lange nummers dan wel weer op The Continuing Story of Radar Love (eveneens van MCA). Weergaloos goed album heeft men aan die US-version, al beslaat mijn beoordeling nog steeds de elpee waar wij het mee moesten doen. Candy's Going Bad vind ik nog altijd fascinerend zoals dat rockgedeelte omslaat in die trage 'doom', die associatie roept het bij mij op.

Vanilla Queen. Rockpalast 1982. De ultieme versie?

Ik vind Moontan een van de betere albums van Golden Earring. Het album is vooral bekend geworden door het internationale doorbraaknummer Radar Love. Andere bekende nummers van dit album zijn Candy ’s Going Bad, Just like Vince Taylor en Vanilla Queen. Op deze plaat wordt meegespeeld door Bertus Borgers (saxofoon), Eelco Gelling (gitaar) en Patricia Paay (zang).

avatar van aerobag
Ik had Moontan nooit volledig geluisterd, dus zie je maar weer waar topics als het MuMe top 1000 project allemaal goed voor zijn. Ik had een beetje een aversie tegen Golden Earring gekregen, vanwege de overmatige draaibeurten van Radar Love. Maar ik moet zeggen: het zijn toch wel een zeer consistente hard rockerts en dit album is zeer de moeite waard.

avatar van AOVV
Leuk om te lezen, aerobag. Mooie ommezwaai ook. Ikzelf heb nooit het gevoel gehad dat Radar Love wordt doodgedraaid op de radio (misschien omdat ik Belg ben, en ze het hier minder frequent draaien dan in Nederland?), maar zeker dit plaatje bewijst dat de band nog veel meer in z'n mars had.

Binnenkort ook nog 'ns aan een luisterbeurt onderwerpen!

avatar van nlkink
Als je op de NL radio afgaat lijkt het alsof elke groep terug ter herleiden is naar één of twee klassiekers. Bij Golden Earring kom je dan inderdaad al gauw bij Radar Love of Twilight Zone aan. Bij The Kinks Lola, The Byrds Mr. Tambourine Man, etc. etc.
Maar goed, het blijft jammer dat groepen/artiesten hun oeuvre wordt samengebald naar een paar liedjes, terwijl er zoveel moois en interessants is gemaakt. Een album als Moontan laat zien dat Golden Earring een goed album kon afleveren. Mooi dat dit dan toch weer door iemand wordt ontdekt.

avatar van AOVV
Ik kan me vergissen, maar bij ons hoor ik ook geregeld When the Lady Smiles voorbijkomen. Vaker dan Twilight Zone zelfs.

Maar je hebt zeker een punt!

avatar van heartofsoul
nlkink schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond, nlkink. Het lijkt er zelfs sterk op, dat die twee liedjes die we dan wél eens horen de enige zijn die de presentator kent. Helemaal off topic natuurlijk.
Dit album hoorde ik enige maanden geleden pas voor het eerst, en dat beviel mij zo goed, dat ik nog wel meer van de Earring horen wil - ik kende namelijk alleen hun singletjes en albums uit de tijd dat ze nog echt een beatgroep waren en hun naam een meervoudsvorm was.

avatar van musician
Geen miskleunen natuurlijk op Moontan.
Een internationaal geluid, ook niet meer verbeterd door de Earring.

Spijtig dat Radar love zo ontzettend grijs is gedraaid.
Geef mij maar Back home (1970) en Holy holy life (1971).
Die vind ik persoonlijk beter. Het kan natuurlijk ook iets over je leeftijd zeggen....
Hoe dan ook, er is veel te ontdekken over de Earring, dat valt natuurlijk niet te ontkennen.

avatar van nlkink
Back Home goed vinden is volgens mij van alle leeftijden, musician. Mijn oudste zoon is ondertussen 26 maar vond dat als 8-jarige jongen al een fantastisch nummer. Golden Earring is ook één van de eerste groepen waar onze zonen mee naar toe gingen, ze waren toen 8, resp. 12. Enniewees, Moontan bevat naar mijn smaak maar één minder nummer en dat is Suzy Lunacy (Mental Rock). Het nummer staat zo haaks op de andere nummers qua stijl dat ik 'm meestal skip. De Amerikanen hebben dat nummer op hun release vervangen voor een alternatieve versie van Big Tree, Blue Sea. Of dat een re-recording is laat ik in het midden. Ik weet er niet genoeg van om dat te durven beweren. Dat nummer is eigenlijk ook maar een fractie beter dan Suzy Lunacy. Tenminste, dat vind ik.

avatar van musician
nlkink schreef:
Enniewees, Moontan bevat naar mijn smaak maar één minder nummer en dat is Suzy Lunacy (Mental Rock). Het nummer staat zo haaks op de andere nummers qua stijl dat ik 'm meestal skip. De Amerikanen hebben dat nummer op hun release vervangen voor een alternatieve versie van Big Tree, Blue Sea.(...)

Vreemd, dat nummer komt van Wall of dolls en was toen ook dus al drie jaar oud! Had dan Holy holy life genomen, dat was nog nooit eerder op een album verschenen.
Maar ja, Amerikanen mogen inderdaad nog al eens willen afwijken van een origineel (album), zoals bekend.
Mijn kinderen van dezelfde leeftijdscategorie en jonger hebben vooral hun eigen muziek, waar ik graag van mag wegblijven. Maar ja, ik moest ook niks van mijn vaders muziek hebben, het zal een generatie kwestie zijn!

avatar van Germ
Ik kan nog niet echt meekomen in het enthousiasme rondom deze elpee. Mijn voorkeur gaat uit naar de iets latere Earring periode, met wat kortere, meer puntige songs.
Wellicht moet ik er nog wat inkomen maar mijn favoriet is deze plaat niet.

Het album komt dan ook uit een periode waar lang uitgesponnen stukken nog orde van de dag waren.
Er gebeurde van alles in de popmuziek. Naast de populaire glam waren prog, jazz rock, art rock en hard rock heel gangbaar en werden experimenten nog niet in de ban gedaan door de grote labels.
The Earring gaat wat dat betreft mooi met die stroom mee. Interessant diepgaander materiaal en die grote hit Radar Love.
Switch en To The Hilt zetten die lijn feitelijk voort, maar missen beiden een hele grote hit. Artistiek echter prima albums.
De korte puntige songs van de latere eind 70er, begin 80er jaren zijn zeker niet slecht, maar de groep werd toen wat overschaduwt door met name Herman Brood & His Wild Romance.

bikkel2 schreef:
....maar de groep (Golden Earring) werd toen wat overschaduwt door met name Herman Brood & His Wild Romance.
Is dat zo? Ik zet bij de opmerking van bikkel2 de nodige vraagtekens.... Herman Brood en consorten is toch echt van een ander (lees minder) kaliber.

Ik bedoel qua succes Hans. Daar de Earring in 1974 naar Amerika ging, gebeurde dat met Brood hetzelfde een paar jaar later. De speedy rock van Brood & The Wild Romance was hot tussen 1978 en 1980. Relatief kort en de Earring heeft uiteindelijk wel een indrukwekkendere staat van dienst. Maar de band met Cees Meerman, Freddie Cavalli en Dany Lademacher was echt wel heel goed hoor.

avatar van nlkink
Die discussie hoort meer bij een album als Prisoner Of The Night. Ik ben het wel eens met bikkel2 dat de groep tijdelijk werd overschaduwd door groepen als Herman Brood & His Wild Romance, The New Adventures, Phoney & The Hardcore, Wild Honey e.d. De opvolger van de hit Weekend Love was het melige I Do Rock 'n Roll en de groep wist te herstellen met Long Blond Animal maar er was zoveel twijfel over de toekomst dat er een vergadering werd belegd over een eventueel einde. Dat einde zou met een waardig album (Cut) worden gevierd maar daar kwam de knaller Twilight Zone af en toen kon de groep alsnog met nieuw elan door.

Hans Brouwer schreef:
Het beste van Herman Brood is zeker net zo goed als het beste van Golden Earring, alleen heeft Herman wat minder, (qua aantal) topalbums afgeleverd dan Golden Earring. Als je hier op mu.me de beoordelingen van b.v het album Shpritsz neemt van Herman, die komt qua score (3.89) zeker in de buurt van dit best beoordeelde Earring album, en sterker nog er is geen enkel album van Earring waar meer op gestemd is dan op deze Moontan, en die word qua aantal (299) stemmen nog ruimschoots voorbij gestreefd door Shpritsz.

ricardo schreef:
Het beste van Herman Brood is zeker net zo goed als het beste van Golden Earring.
Ricardo, dat is een uitspraak die ik niet voor mijn rekening zou durven nemen.... Met alle respect voor Herman overigens.

avatar van ricardo
Golden Earring is vooral bekend geworden door de hitsingle Radar Love, en later Twillight Zone, maar wat Radar Love voor Earring is, is Saturday Night voor Herman Brood! Wat status betreft vind ik die 2 nummers persoonlijk erg gewaagd aan elkaar

Herman heeft in wezen 3 topalbums afgeleverd met Street, Shpritsz en het live album Cha Cha. Daarna had hij ook nog leuke albums, maar wat minder dan de net genoemde toppers vind ik. Barry Hay en consorten hebben daarentegen wat meer topwerk afgeleverd.

avatar van Hans Brouwer
Laten we de vergelijking tussen de Earring en Herman maar verder laten voor wat het is.... "Moontan" is voor mij HET album van Golden Earring. Met "Moontan" in het algemeen en "Radar Love" in het bijzonder maakten Rinus, George, Cesar en Barry in 1973 wel heel veel indruk. Het album gaat wat leeftijd betreft richting de 50 jaar en het staat nog steeds als een huis. Daar heb ik oprecht heel respect en waardering voor.

avatar van haythijs
Germ schreef:
Moontan bevat wat mij betreft te veel onnodig lang uitgesponnen nummers zonder echt sterke hooks..

Candy’s going bad, die hook/riff...wat een opening als je het mij vraagt. Als Earring-autist mogen ze deze wat mij betreft voor eeuwig als opener gebruiken. Gelijk er vol in.
Overigens snap ik dat te lang uitgesponnen werk niet ieders kopje thee is. Hoewel voorgangers van dit album ook werkjes hebben die over de 6-7 minuten gaan.

Golden Earring, Candy's Going Bad, Ipswich Regent Theatre 2009 - YouTube

avatar van ricardo
De live versie van Candy's Going Bad van die live plaat uit 1977 vind ik ook zo geweldig!!

Hans Brouwer schreef:
Jij vind dat hier in wezen dus 7 toppers opstaan?

ricardo schreef:
Jij vindt dat hier in wezen dus 7 toppers opstaan?
Niet in wezen, er staan 7 toppers op "Moontan".

avatar van Lonesome Crow
"Suzy Lunacy (Mental Rock)" en "Just Like Vince Taylor" halen bij lange na het niveau niet van de rest.
Met daarbij het doodgedraaide en doodgespeelde "Radar Love" kom ik niet verder als 4 sterren.
Heb ze live zo'n 10x gezien denk ik, eeuwig zonde dat ik nooit "The Vanilla Queen" tijdens hun concerten heb gehoord.

Lonesome Crow schreef:
Ik kan maar beter zwijgen.....

Hans Brouwer schreef:
Niet in wezen, er staan 7 toppers op "Moontan".
6 losse nummers, en Moontan als geheel

avatar van gaucho
Moontan telt wel degelijk zeven nummers. Zes tracks van de Nederlandse versie plus de opnieuw opgenomen uitvoering van Big tree blue sea, die op de internationale versie staat (UK/USA). Dat nummer zou hier eigenlijk best als bonustrack vermeld mogen worden.

gaucho schreef:
Dat is wat ik bedoelde, 6 nummers. Goed voor mijn 5*****