Opeth - Pale Communion (2014)

Zweden
Label: Roadrunner

1. Eternal Rains Will Come (6:43)
  2. Cusp of Eternity (5:36)
  3. Moon Above, Sun Below (10:53)
  4. Elysian Woes (4:48)
  5. Goblin (5:27)
  6. River (7:33)
  7. Voice of Treason (8:00)
  8. Faith in Others (7:41)
  9. Solitude [Live] * (5:58)
  10. Var Kommer Barnen In [Live] * (8:12)
avatar van Alicia
Ik weet het weer, het lampje gaat aan! Dit is wel een album van Opeth die mij (beter) bevalt! Mooi toch! Ik luister teveel, kweet niet meer wat ik wel of niet gehoord heb.

avatar van Don Cappuccino
Pale Communion heeft weer eens een kans gekregen van mij en daarmee is er een verhoging van een halve ster. Ik heb de gehele discografie weer eens de revue laten passeren en van Heritage naar deze hoor je een band die zijn unieke identiteit en een groot gedeelte van zijn zeggingskracht verliest. Opeth duikt volledig in de progrock uit de jaren '70 en doet dat degelijk. Het probleem is dat in de poel van retroprogbands genoeg te vinden is en de band niet met zijn kop boven het maaiveld uitsteekt. Pale Communion zet zich niet neer als een plaat die een toevoeging is aan de Opeth-discografie en het progrockcanon in het algemeen, maar het is geen onvoldoende waard.

avatar van Kos
Kos
mmm.. mis echt de metal hier.

avatar van R-Know
Wat een prachtig mooie plaat is dit.
Geweldige stem. Heb ik bij Opeth wel eens anders gehoord.
De teksten, ach. Maar de muziek is mooi, lekkere opbouw zo hier en daar maar vooral een fijn klinkend product!
Nu eens geen LP maar via de stream. Wel HQ. geen spotjefaai.
Toch eens wat meer verdiepen in Opeth.

In ieder geval de beste die ik van Opeth ken.
Mij bevalt die jaren 70 sound wel.
Hoogtepunt voor mij is wel het Soundgarden achtige Cusp Of Eternity, wat is dat een tof nummer.

avatar van Jake Bugg
Score naar beneden moeten halen na deze vandaag nog eens op te leggen. Pas vanaf River raakt deze plaat mij, hetgeen daarvoor is ok maar bevat geen momenten die waar ik naar uitkijk.
Vanaf River heeft deze plaat dan weer wel en kan ik intens genieten

avatar van gigage
Wat Opeth steevast doet is het album ook in een surround mix uitbrengen, ditmaal op een Bluray. Je moet wel even wachten met het laadje dicht doen want het afspelen wacht niet op een startsignaal. De twee live bonus tracks staan op dit schijfje waarvan de eerste (Solitude) een Black Sabbath cover is en de tweede een mooie ballad.
Inmiddels is er een andere toetsenist aangeschoven die moeiteloos meekan in het soms gecompliceerde samenspel. In vergelijking met het top 10 album Heritage is het hele album sowieso wat zwaarder aangezet naar mijn mening. De "wat" makkelijker in het gehoor liggende songs Cusp of Eternity (single), River en Voice of Reason worden dan ook wat sneller opgepikt. Het hele album is geregeld van een flinke orchestratie voorzien en dat kan wat bombastisch of pretentieus overkomen (bij Faith in Others voornamelijk). De 5.1 mix is best subtiel, dus geen rare fratsen met special effects of verspringende instrumenten van het ene naar het andere kanaal.
Ik kan de score niet verhogen, daarvoor zit ik toch niet vaak genoeg met mijn oren gespitst. Ook had er wel wat meer gitaarsolo's in gemogen. River is dan ook mijn album pick voor vandaag.

avatar van RuudC
Zolang Opeth blijft baden in het progrockbad, blijf ik huiverig wat nieuwe platen betreft. Dat had ik dus ook met Pale Communion wat ik enkele maanden na de release pas kocht. Al snel bleek de achterdocht hier onterecht. Ja, Opeth zet de koers van Heritage voort, maar dit album doet zeker op de eerste helft toch nog behoorlijk aan Damnation denken. De tweede helft is eigenlijk zoals Heritage had moeten zijn. Geen aaneenschakeling van losse ideeën, maar echte composities die niet misstaan bij het beste werk van proglegendes als Yes, Genesis, King Crimson etc. Vooral River is prachtig. Opeth verliest soms een beetje mijn aandacht op Goblin. Te jazzy dan, maar de laatste twintig minuten luisteren dan weer heerlijk weg. Mooi, sereen. Niet helemaal de vertrouwde Opeth. Anders dan op Heritage mis ik de grunts hier eigenlijk niet, al denk ik dat hier en daar een omschakeling naar het agressieve aspect deze plaat goed gedaan had.

Tussenstand:
9. Watershed 4,5*
10. Morningrise 4*
11. Heritage 3*

avatar van lennert
Opeth krabbelt hier weer op met een album dat nog steeds de proggy insteek heeft, maar toch beduidend spannender is dan het stuurloze Heritage. De composities zijn spannender, het is allemaal weer een stuk vuriger en de zanglijnen zijn beduidend interessanter. Grappig genoeg vind ik Opeth op dit album dan weer wat meer duidelijk stijlen kopiëren van grotere jaren '70 acts dan op de voorganger het geval was, maar dan nog het meeste in de zin dat het allemaal gewoon beter loopt en spannender is. Gelukkig herpakt de band zich dus goed na de eerste tegenvaller. Ik mis de grunts hier ook niet en geniet van het fijne musiceren. Zo goed als de beste werken vind ik het echter ook weer niet.

Tussenstand:
9. Pale Communion
10. Morningrise
11. Heritage

avatar van Alicia
In het vale licht van de straatlantaarn, vlak voor mijn raam, klonk dit album nóg beter dan voorheen. Pale Communion is trouwens een van de weinige Opeth albums dat ik prima kan verdragen. Dus... ook ik mis de grunts in het geheel niet!

Lokatie: home sweet home. Tijdstip: heel vroeg in de ochtend. Resultaat: eindelijk de volle pond!