Donald Fagen - The Nightfly (1982)

Jazz / Pop
Label: Warner Bros.

1. I.G.Y. (6:05)
  2. Green Flower Street (3:40)
  3. Ruby Baby (5:38)
  4. Maxine (3:50)
  5. New Frontier (6:23)
  6. The Nightfly (5:45)
  7. The Goodbye Look (4:47)
  8. Walk Between Raindrops (2:38)
  9. True Companion * (5:10)
  10. Green Flower Street [Live] * (4:26)
  11. Century's End * (5:33)
bikkel
Fagen's 1e soloplaat, in conceptuele sfeer nog wel(over een nachtelijk radiostation)
De songs zijn stuk voor stuk lekker.
De lijn van jazzy,easy listning pop wordt hier voortgezet, al zou het Steely Dan zelf zijn in hun Gaucho periode.
Dit album is net even avontuurlijker en bevat aanstekelijker songmateriaal.
foggy geeft het terecht aan; het is nogal glad en dat begon me bij nader beluistering in negatieve zin op te vallen.
Het is allemaal zo allejezus clean en netjes.
Daar door heen luisterend blijft het gewoon een aangenaam catchy geheel.

Nicci
bikkel schreef:

Het is allemaal zo allejezus clean en netjes.
Daar door heen luisterend blijft het gewoon een aangenaam catchy geheel.

Hier vat je het album wel aardig samen. Het is mij net allemaal te schoon en netjes. Lekkere nummers, maar geen meesterwerk.

avatar van Pruimpit
Steely Dan kan ik prima luisteren (al vind ik Gaucho eigenlijk ook al te glad klinken) en muzikaal is er op deze plaat ook weinig aan te merken, maar ik vind het allemaal, net zoals de voorgaande schrijvers, veel te gelikt en tandeloos klinken. Geen favoriet, dit album.

avatar van sander.h
Nee sorry, hier vind ik helemaal niks aan.
Steely Dan vind ik erg goed, maar Donald Fagen solo gaat mij te vaak de verkeerde (of moet ik zeggen: de "foute") kant op.

Ik ga Steely Dan nog maar eens opzetten.

stuart
Op zich goeie/nette soloplaat, mooie hoes, maar niet zo 'mijn ding'; alleen de hitsingle IGY kan me echt bekoren.

avatar van j.b.b.l
Wat een sfeervolle plaat is dit.Een geweldige mix van Jazz en Pop,echt mijn ding.Nou vind ik Donald Fagen geen super zanger maar zijn stemgeluid past precies op deze plaat en de sfeer erop.I.G.Y. (International Geophysical Year) vind ik de uitblinker op deze plaat,de rest blijft hangen op een hoog niveau.

Op naar de Steely Dan plaatjes

avatar van Ataloona
Ik ben fan van Steely Dan. Maar is dit dan ook meteen iets voor mij?

avatar van Oldfart
Een 14 jarige fan van Steely Dan?
Leuk.
Het antwoord is: zondermeer !!

Oldfart schreef:
Een 14 jarige fan van Steely Dan?
Leuk.
Het antwoord is: zondermeer !!

Ja heel lekker 'intiem' sfeertje zit er altijd in de muziek van Steely Dan.

Je moet jong beginnen

avatar van Oldfart
Ja heel lekker 'intiem' sfeertje zit er altijd in de muziek van Steely Dan.

nou, dan zal deze plaat je zeker bevallen.

Oldfart schreef:

nou, dan zal deze plaat je zeker bevallen.

Dan ga ik deze maar eens proberen.

avatar van bikkel2
Het had zonder meer zo maar onder de Steely Dan vlag uitgebracht kunnen worden .
Alle kenmerken komen er in terug .
De stem , het sfeertje en de songs .
Op zijn 2e soloplaat Kamakiriad is dat eigenlijk ook het geval .
Buddy Walter Becker is daarop de producer .

avatar van TomvanderHeuvel
Dit is en blijft één van mijn favoriete albums aller tijden ... Een vriendin kreeg de plaat voor haar verjaardag, hield er niet van (Kimmeke toch) en we ruilden CHRIS DE BURGH voor deze schitterende plaat. Ik kocht UITERAARD de CD, en de plaat staat op mijn IPOD, always and forever.

avatar van Snakeskin
prachtige plaat waaraan heel lang gewerkt is. Als ik even niet weet waar naar te luisteren dan is dit veelal mij keuze.

avatar van Ataloona
Dit is echt een heerlijke plaat voor de late urrtjes.
De openinger is geweldig. Een zeer glad album maar dat vind ik nou juist goed werken met de nummers.

avatar van musician
bikkel schreef:
(...)De lijn van jazzy,easy listning pop wordt hier voortgezet (...) al zou het Steely Dan zelf zijn in hun Gaucho periode.
Dit album is net even avontuurlijker en bevat aanstekelijker songmateriaal.(...) het is nogal glad en dat begon me bij nader beluistering in negatieve zin op te vallen.Het is allemaal zo allejezus clean en netjes. Daar door heen luisterend blijft het gewoon een aangenaam catchy geheel.

Ik sluit mij maar weer eens helemaal aan bij Bikkel, al hou ik verder geen negatieve gevoelens aan de cd over en zit ik dus ook een half puntje hoger in mijn beoordeling.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, en Donald Fagen brengt een solo-cd die qua opzet en instrumentatie bijna overeenkomt met de eerste cd van Steely dan, 10 jaar eerder.

Daar zit inderdaad dan weinig vernieuwingsdrang in maar Fagen zal hebben gedacht: de torenhoge complimenten die altijd zijn uitgedeeld aan Steely dan, ach zolang ik maar aan dat niveau blijf voldoen.

En wie dus van Steely dan houdt, ook al zijn hun cd's steeds sterieler geworden, houdt ook van The Nightfly.

Ik heb van Warner brothers ooit de 12 inch versie gekregen van I.G.Y., een demo op 33 toeren. De groeven waren onvoorstelbaar breed. Het was toen voor het eerst dat de koude rillingen mij over m'n rug liepen vanwege de kwaliteit van het geluid. Loep- en loepzuiver.

En daar had Donald Fagen ook een bijzonder oog voor. Nog steeds, jaren later, is daar ook niets op aan te merken.

avatar van koel
Prachtig album. Ook in DVD-A aangeschaft. Nog lekkerder, ook in de late uurtjes... Sublieme mix door Elliot Scheiner. Blijft een klassieker die regelmatig de speler ingaat.

rico24
Geweldig album. Een sfeerplaat pur sang. Ik heb deze op vinyl en ik moet zeggen het klinkt fantastisch. Je voelt gewoon de muziek. En wat een muzikanten heeft meneer opgetrommeld,de Brecker brothers,Larry Carlton,Jeff porcaro , marcus Miller om enkele te noemen. De kwaliteit spat van dit album af. Tijdloos mooi.Nee deze kan echt niet stuk bij mij. Absoluut een blijvertje. 5 Sterren, ik dacht het wel.

avatar van kaztor
Voor €1,- meegenomen van de markt vandaag. Ik heb beslist slechtere aankopen gedaan. Stylistisch ligt dit geheel in het verlengde van SD's Gaucho, maar dit is toch veel geslaagder. Heerlijke jazzy pop-plaat voor elke doorgewinterde muziekliefhebber. Dit soort vondsten zorgen ervoor dat elke nabije markt op m'n komst kan rekenen!
Daarbij: Het is een oude cd-versie, maar geluidstechnisch is een remaster wel het meest overbodige wat er nodig is. Volgens mij is dit de best klinkende eerste-generatie-cd die ik in m'n bezit heb. Heerlijke sound!

avatar van bikkel2
Inderdaad een stuk beter verteerbaar dan Gaucho . Die plaat is niet eens slecht , maar verraad een artistieke terugval .
The Nightfly is veel frisser en is afwisselender . Nogmaals ; De wat steriele aalgladde produktie had wat mij betreft wat soberder gemogen . Daardoor komt ie in de waardering een stuk lager uit . Neigt toch af en toe naar liftmuziek . Maar het is zonder meer een goed uitgewerkt album . Muzikaal top .

avatar van kaztor
Opvallend is het nagenoeg ontbreken van een bass geluid. Ontzettend veel high-end, maar dan wel op een smaakvolle manier gedaan.

avatar van De buurman
Eén van de beste platen die ik ken. Al ken ik 'm al vele jaren, ik word vanaf de eerste tonen altijd weer gegrepen.

Deze plaat glad noemen is hetzelfde als Motörhead ruig noemen. Ja, dit is inderdaad het toppunt van glad. Maar goed glad zou ik zeggen. De muzikale perfectie draagt juist erg bij aan de beleving.

Ook qua teksten grijpt alles heel mooi in elkaar. Sfeervol. Geen wonder dat Fagen hierna een periode van een jaar of 10 niets meer uitbracht. Dit is zijn grootste kunstwerk.

avatar van LucM
Het solo-album van Donald Fagen lijkt erg op Steely Dan. Relaxte, aangename jazzy easy-listeningpop dat zeer professioneel wordt gebracht met vakkundige begeleiding. Het enige minpunt is - wat anderen hier ook zeggen - de gladde productie die de muziek wat sterieler maakt. De lengte vind ik ook aan de korte kant. Maar het is zeker een ideaal album om in de late avond te draaien.

avatar van perrospicados
Technisch volmaakt. Deze zet ik altijd op als ik ff wil pronken met m'n stereo-setje
En ja, het is inderdaad glad, super gepolijst, perfect tot in elk geluidje en daardoor gewoon niet te vaak draaien

avatar van kort0235
The Nightfly heeft me altijd als hoes geboeid. Wat een mooie en artistieke hoes, prachtig echt waar!
Ik was ook benieuwd naar de muziek, maar nooit geluisterd, behalve het overbekende en goede I.G.Y.
Toevallig vandaag in zeer goede staat in een kringloopwinkel gekocht voor 0,80 eurocent.
Dus meteen opgezet en ik was meteen zeer aangenaam verrast.
De muzikaliteit spat er vanaf en het is inderdaad een beetje jazzy. De stem van Fagen is niet heel bijzonder, maar past wel in dat sfeertje.
Eigenlijk vind ik alle nummers goed, maar 2 steken er wel bovenuit: I.G.Y. en The goodbye look.
Dit kwaliteitsalbum krijgt van mij zonder meer een 4.5*

avatar van iggy
De plaat is zo glad als een aal. Gelikter en gladder kun je ze niet krijgen. De hoes daar zullen ze ook wel 3000 gladde foto's van gemaakt hebben voor dat die glad goedgekeurd was ha. En nu heb ik over het algemeen ook nog eens pokke hekel aan (te) gladde gelikte platen. Waarom heb ik deze gelikte/gladde plaat eigelijk uberhaubt gekocht? MMmm omdat deze gladde me best bevalt. Ten eerste toen ik me waagde aan het kopen van een nieuwe gladde? installatie rond 1982,83,86 weet ik veel lag deze gladde plaat vrijwel steevast op de gladde draaitafel van bijna iedere gladde(daar hebben we het woord glad weer ha) verkoper. En daar was maar 1 reden voor de plaat klonk zo verdomd goed/glad volgens deze gladde jongens ha. En daar hadden ze ook wel best gelijk in. De plaat klinkt inderdaad prima(niet geremasterd). Plus er staan gewoon lekkere gladde nummers op. Ik zal hem zeker niet elke gladde maand draaien. Maar dit schijfje heeft zeker een bepaalde gladde charme. Glad glad glad en toen kwam glad glad glad en nog eens glad. Nog nooit zo vaak het woord glad zien vallen als bij deze gladde schijf berichtjes. Tot slot nog een gladde nacht rust toegewenst een gladde iggy uit het gladde thailand. O ja voor ik het glad vergeet het is hier pokke koud voor thaise begrippen dan toch. Ik hoop niet dat het morgen glad is op de weg. Maar dat zal wel niet

avatar van bikkel2
Je bent een gladjanus Iggy . Je bevind je op glad ijs . En voor ik het glad vergeet ; Leuk stukje .

avatar van iggy
Dank je bikkel

Donald Fagen weet in vrijwel elke compositie, ook bij Steely Dan, harmonische, ritmische, vorm- vondsten te verwerken die je oren scheef doen hangen...wát doet ie daar nou precies? Dit album staat er vol mee. Neem een quasi-blues als Ruby Baby. Niets is er wat het lijkt, al lijkt het er wel steeds op. Speel het maar eens na. Huh?
Maxime...alleen die 8 maten piano intro al... En die Wonderschone voicings. Close harmony maar dan zonder poedersuiker. New Frontier, met een van de mooiste Outtro's die ik ken (heerlijk Fender Rhodes geluid). En het swingende I.G.Y., pakkend, perfect.
Tom Waits is het natuurlijk niet. Supergeproduceerd, alles klopt, staat strak in de lak, elke seconde is gecheck en overbewust. Maar is dat erg, of saai, of elevatoresque? Non. Kijk, Miguel Indurain of Pete Sampras, die waren saai in hun volmaakte superioriteit. Donald Fagen is een meester , een patron a la Hinault. Misschien niet meteen een groot kunstenaar, maar wel een vernieuwer, een man om groot ontzag voor te hebben. Tip voor musicologen: een studie naar de harmonieleer van Fagen. Kun je op promoveren.

avatar van lebowski
Prachtige post Doesbrand! Heb een Ja,esomn met ijs in het glas en deze op de draaitafel (toepasselijk). Moet mijn stem verhogen, elk liedje op dit album is 'af'. Glashelder geproduceerd en vertoont na dertig jaar (!) geen enkele slijtage. 4 --> 4,5*