Swans - White Light from the Mouth of Infinity (1991)

Rock / Folk
Label: Young God

1. Better Than You (5:57)
  2. Power and Sacrifice (5:31)
  3. You Know Nothing (5:41)
  4. Song for Dead Time (5:17)
  5. Will We Survive? (6:32)
  6. Love Will Save You (6:02)
  7. Failure (5:19)
  8. Song for the Sun (5:01)
  9. Miracle of Love (6:39)
  10. Blind * (4:31)
  11. When She Breathes (5:00)
  12. Why Are We Alive? (5:28)
  13. The Most Unfortunate Lie (5:29)
totale tijdsduur: 1:07:56 (1:12:27)
avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Vandaag binnengekregen via young god records. Wel wat duurder maar wel gesigneerd?

Ik had hem voor jou wel voor minder willen signeren.

avatar van Sater
Erg in mijn nopjes met deze heruitgave. Enige minpunten is het ontbreken van een volledige tracklist op de cdversie.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
deric raven schreef:
Ik had hem voor jou wel voor minder willen signeren.

avatar van Castle
hier is de box ook binnen , helemaal blij!!

avatar van Edwin
En hier ook, na liefst 6 weken! Mooie digipack uitvoering. Vraag me alleen af hoe die bonusdisc toegevoegd moet worden. Dat lukt alleen als de 2 oorspronkelijke albums als een verzamelaar worden toegevoegd. Ik denk niet dat iemand zich eraan gaat wagen

Net weer eens geluisterd.Geniaalste stuk van dit album vind ik dat instrumentale gedeelte van 'you know nothing'.Nog altijd kippevel!

avatar van henkiev
Briljante plaat!! de Swans hebben ondertussen een indrukwekkend oeuvre opgebouwd!

avatar van Yield
Misschien wel het beste album van Swans.

avatar van hoi123
Even tegen wat heilige huisjes aanschoppen: ik ben onlangs op bonusnummer Blind gestuit, volgens Spotify één van de populairdere nummers van Swans, en ik kan niet stoppen met denken aan The National als ik het nummer luister. Van de zangstijl tot de instrumentatie, alles doet denken aan de muziek die Berninger en co later zouden maken. Ben ik de enige?

avatar van Castle
Blind is erg mainstream voor Swans begrippen.
Ik neig richting Nashville in gedachte te gaan... enniewee is Blind een mooi werkje van Gira’s Drainland

Swans ten tijde van White Light.....wat een plaat. De cd was er al, ook al zo'n speciaal boxje destijds, nu dan de vinyl boxset. Prachtig vorm gegeven weer, aandacht aan besteed, kortom waar voor je geld. Voor mij A een zeer toegankelijk album en B hun beste ever ja. Rijke instrumentatie, elk nummer wel. Prachtig gitaarwerk, de stem blijft herkenbaar uit 1000en en rustig over het algemeen. Zelfs fraai melodieus dus ja, het kan niet op. Nog altijd vaak op hier, nog altijd genieten ook, ten volste. Lees over BLIND, jadat vind ik wellicht hun beste ever, zeer toegankelijk ook. Maar de melodie, het ritme, prachtig machtig. Denk zelf niet meteen aan country of zo maar akoestische gitaren te over hier. Fraaie tekst ook. The National, veel later, lijkt dan idd niet ver weg. En inmiddels, na hun laatste, Leaving Meaning, geloof ik dan toch, mag je stellen dat Swans met Gira als constante een prachtig en machtig oeuvre heeft opgebouwd. Ruim bovengemiddeld dan ook.

avatar van Tony
Deze heeft jarenlang op m'n lijstje "aan te schaffen" gestaan, maar even zolang was 'ie zeldzaam verkrijgbaar en/of stinkend duur. Tot de reissue ook de prijzen van het origineel op Young God Records naar beneden heeft doen kelderen. Ik denk tenminste dat dat de reden is dat ik 'm uiteindelijk vrij normaal geprijsd heb kunnen aanschaffen, de originele uitgave op Young God wel te verstaan.

Na het fiasco van major debuut Burning World, wat een slap kopje thee was vergeleken met eerdere Swans platen, is de band als het ware weer terug bij af. Michael Gira heeft alle touwtjes weer stevig in handen en wordt prominenter dan ooit geflankeerd door Jarboe. Het levert een donker, alternatief en experimenteel album op met gouden melodieën en pure kwaliteitsrockmuziek.

Opvolger Love of Life ligt niet alleen qua hoesafbeelding in het directe verlengde van dit White Light album en beiden zijn top 10 waardig voor mij. En dan moeten Great Annihilator en Soundtrack for the Blind nog komen... Briljante band was dit in de jaren '90.