Interpol - El Pintor (2014)

Label: Matador

1. All the Rage Back Home (4:22)
  2. My Desire (5:00)
  3. Anywhere (3:12)
  4. Same Town, New Story (4:09)
  5. My Blue Supreme (3:09)
  6. Everything Is Wrong (3:32)
  7. Breaker 1 (4:13)
  8. Ancient Ways (3:00)
  9. Tidal Wave (4:17)
  10. Twice as Hard (4:56)
  11. The Depths * (4:08)
  12. Malfeasance * (4:36)
  13. Slow Hands [Live] * (3:18)
avatar van rimboldt
Degelijk album, met enkele uitschieters, zoals vooral 1e 2 nummers, kunnen meteen door naar de hoogtepunten in het oeuvre. Concert vrijdag in HMH was hoewel niet slecht, toch licht teleurstellend, geluid niet helemaal lekker afgesteld, niet super bij stem, weet niet precies waar het in zat. maar die band, het blijft iets magisch houden..top.

avatar van Johnny Marr
Ik was er bij gisteren in Brussel, en vooral op 'My Desire' klonk de gitaar echt niet goed. Verder vond ik het toch wel een top-optreden, vooral naar het einde toe (Slow Hands-Rage-NYC-PDA). Wel jammer dat het zo kort was, een uur en een kwartier, terwijl ze toch wel gemakkelijk twee uur kunnen vullen met hun repertoire.

avatar van JelmerHolwerda
Johnny Marr schreef:

Ja, heb hetzelfde gevoel er aan over gehouden.

In Amsterdam speelden ze een net iets andere setlist in een iets andere volgorde maar voor mij waren NYC, PDA en Slow Hands ook de hoogtepunten.

Het is mij ook een raadsel waarom ze maar zo kort speelden... Echt doodzonde want je betaald er dan wel redelijk wat voor (40 euro hier).

avatar van Johnny Marr
Ik ook 40 euro. Maar jullie kregen wel Stella en Leif Erikson. Wij kregen dan weer wel Narc en C'mere van Antics, maar van dat album kregen jullie dan weer het nog fraaiere Take You on a Cruise... Niet eerlijk!

Zelfs geen Obstacle 1
Interpol staat erom bekend niet veel overuren te maken, wel integendeel. Wel een überversie van Lights gehoord. Al bij al een positief gevoel, je realiseert je nog steeds dat je naar een stijlvolle topband staat te kijken.

Ten tijde van OLTA was Vorst uitverkocht, heden krijgt men met moeite een halve zaal vol.

El Pintor is ook gewoon een erg goed album, alle hipsters ten spijt is My Desire het strafste nummer dat ik in tijden heb gehoord, fijn als dit dan afkomstig is van goede oude Interpol.

avatar van Johnny Marr
Obstacle 1 hebben ze inderdaad nog niet gespeeld, erg vreemd.

En My Desire is inderdaad een juweeltje, misschien wel hét beste van dit album (al komen All The Rage Back Home en Twice As Hard in de buurt voor mij), maar klonk de gitaar van Kessler ook niet goed door in Amsterdam? In Brussel was dat alvast wel het geval. En de stem van Banks klinkt toch wel heel anders live, het was even wennen.

avatar van Arrie
40 euro?!

Johnny Marr schreef:
Obstacle 1 hebben ze inderdaad nog niet gespeeld, erg vreemd.

Jep, vind My Desire ook het beste nummer van dit album (samen met Breaker 1) maar de geluidsmix zat totaal fout in Brussel. Spijtig. Breaker 1 vond ik trouwens wel zeer goed, nummer dat het beste live uitpakt van dit album. Voor de rest een goede Not Even Jail, PDA en Lights (zeer onderschat die laatste). En Hands Away is lang niet slecht maar ik had toch liever Leif Erikson gehoord.

Arrie schreef:
40 euro?!

€36 dacht ik, maar da's een redelijk standaard-prijs voor een band van dit kaliber.

avatar van Screenager
Had er nog iemand het gevoel dat hij in Vorst bij het eerste nummer wel ontzettend hard naar zijn stem moest zoeken? Hij klonk toen meer als een chipmunk dan als Paul Banks.
Gelukkig kwam het snel in orde met zijn stem. Best een degelijk optreden, maar inderdaad toch wel wat kort. Ik miste verder ook Tidal Wave wel van dit album, maar misschien had die climax net zoals bij My Desire mij ook eerder teleurgesteld dan overdonderd.

avatar van Man of Sorrows
Paul was de eerste nummers inderdaad niet zo goed bij stem. Pas bij Evil klonk hij als vanouds. Ook vind ik het jammer dat de nummers uit OLTA steevast achterwege worden gelaten. Pioneer To The Falls en No I in Threesome zijn wereldsongs, alleen vrees ik dat we ze live niet meer zullen horen. Rest My Chemistry werd dan wel weer gespeeld, laat ik dat nu net het minste nummer op OLTA vinden.

avatar van Johnny Marr
Vreemde keuze voor Rest My Chemistry inderdaad, wel een goed nummer maar zeker niet zo essentieel als Pioneer To The Falls. En inderdaad, ik vond zijn stem ook erg vreemd tijdens het eerste nummer.

Met de keuzes voor dit album kon ik best leven, al had ik ook nog graag Twice As Hard gehoord.

Tidal Wave achterwege laten vond ik ook vreemd, lijkt me een nummer dat makkelijk een publieksfavoriet kan worden. Maar blijkbaar hebben ze het nog nooit gespeeld.
Weinig OLTA is dan weer zeer positief want dat is een zeer matig album. Ten tijde van hun s/t LP4 speelden ze trouwens live ook al nauwelijks meer uit OLTA. Aangezien dit nieuwe album in de (Europese) media onthaald werd als een comeback-plaat is het vrij logisch dat ze vooral daaruit spelen + hun eerste 2 "klassieke" albums.

avatar van FRNKY

In Keulen kregen we The New voorgeschoteld

deze nieuwe plaat lijkt me de minste. inderdaad eerder een come back-plaat die teruggrijpt naar antics maar niemand was enthousiast bij de nieuwe nummers in Vorst, bij 'evil' en 'slow hands' daarentegen...
dat zijn nummers die het na 10 jaar nog doen.

ik stoor me er enorm aan dat de sound niet goed zit, zeker als je 40 euro betaalt eh zeg...uit frustratie ben ik bij sommige songs gewoon zélf de gitaarlijn gaan meezingen. beetje jammer omdat ik weet dat het toch nog intenser zou overkomen als het geluid wel goed zat...ik weet niet of ik nog in vorst kom. interpol is een fantastische groep maar moet zich misschien toch eens herbronnen. mij leken ze de nummers wat af te haspelen. volgende keer ab graag, gezien ze toch niet meer zo populair zijn als in 2007..nyc en pda waren belachelijk goed live, niet toevallig uit die fantastische klassieker van een debuut

Vorst Nationaal is gewoon zowat de slechtste zaal van die grootorde in België. Dat sommige nummers niet 100 % goed uitpakten zal ook wel Interpols fout geweest zijn (My Desire bijvoorbeeld) maar het zijn ook ondankbare omstandigheden om in te spelen.

Dat je het hebt over "Evil en Slow Hands die na x aantal jaar nog het meest enthousiast ontvangen worden" vind ik anderzijds ook wel een beetje veelzeggend. Ik weet niet of je vaak bands live gaat zien die al een tijdje bezig zijn maar zeker in een zaal van dergelijk kaliber (dus groter dan AB) is het het gewoon standaard-procedure dat de hits met de meeste airplay sowieso het meest enthousiast onthaald worden. Evil bijvoorbeeld vond ik allesbehalve het hoogtepunt van de avond en heb ik Interpol echt wel al beter weten te spelen maar gewoon omdat het de "hit" Evil is wordt het publiek sowieso enorm enthousiast terwijl pakweg Breaker 1 van deze El Pintor een pak strakker gespeeld werd maar op minder bijval kon rekenen. De mate waarin een nummer live goed uitpakt ligt niet enkel aan de band maar meestal ook voor een groot deel aan het publiek en daar staan in zo'n Vorst Nationaal meestal een pak mensen tussen die enkel de bekendste nummers kennen.

avatar van Johnny Marr
Ik kan jullie beiden begrijpen. Vorst staat inderdaad niet bekend om z'n goede akoestiek maar een van de hoogtepunten vond ik wel All The Rage Back Home van dit album, superstrak gespeeld. My Desire was dan weer superslecht gespeeld. Sowieso beterde het optreden naarmate ze speelden, het begon erg middelmatig maar ze kregen er onlangsomeer zin in naar het einde toe. Al was het natuurlijk nog altijd veel te kort voor 40 euro. Desalniettemin een top optreden hoor!

avatar van OscarWilde
Ik vond het vooral veel te kort. Dat was mijn grootste kritiek. Dat Vorst geen deftige zaal is weten we al langer, maar vond het geluid dan ook beter meevallen dan ik op voorhand had gedacht/gevreesd. Ik vind dat de nieuwe nummers echt goed blenden in het geheel, al had ik inderdaad ook liever Tidal Wave gehad dan pakweg My blue supreme.

Heb hier mijn review gepend: Interpol @ Vorst nationaal 24.01.15: Pace is the trick | De Profundis - wp.me

Morinfen schreef:

Daar zeg je het. Comeback-plaat. Ten tijde van de 3e plaat en 4e deden ze tenminste nog iets anders.Ik vind dit hun minst gedurfde plaat die inderdaad teruggrijpt naar een vroegere sound. Dan trek ik al snel de conclusie dat de relevantie stilaan verdwijnt, hoewel deze plaat nog een knap niveau haalt. Maar we hebben het hier wel over een band uit de 'Champions League' eh, dan mag de lat hoog liggen.

En Evil (de meest platgedraaide plaat van Interpol) en Slow Hands mogen dan wel populair zijn bij het publiek omdat ze nu éénmaal de grootste hits zijn, toch is er meer aan de hand. Die status komt er niet zo maar..ook bij mezelf voelde ik enige nostalgie bij het horen van Slow Hands (iets minder platgedraaid). Dat zijn gewoon toffe en 'klassieke' springerige nummers die me doen terugdenken aan die glorieuze rockperiode (met ook een jaar later het debuut van Bloc Party, nog een jaar later Arctic Monkeys). Ik word oud. Maar de echt grote tijdloze klasse hoor ik eerder in songs als NYC en PDA.

Je merkt gewoon aan alles tov hun vorige passage in Vorst (2007) dat de hype er niet meer is. Het momentum dat iedereen er naar uitkijkt is er niet meer. En daar hou ik wel van. Maar daarom is het verdwijnen van een hype geen slechte zaak eh, maar misschien moet Interpol in het vervolg terug voor kleinere zalen gaan en de oppervlakkige hitjesmensen die de sfeer verknoeien of er helemaal niet voor zorgen, mogen dan altijd wegblijven Nu goed, zelfs dan is het onvermijdelijk dat een publiek te veel een bekende song apprecieert en te weinig een cd-track.

avatar van Man of Sorrows
Het is niet zozeer de hype rondom Interpol die verdwenen is, in tien jaar tijd is het muziek klimaat helemaal gewijzigd. En dan vind ik dat Interpol, hoewel dit zeer relatief is, het er nog goed vanaf brengt in vergelijking met The Kooks, Maximo Park, MGMT en zoveel andere bands uit een tijd die je terecht de hoogdagen van de heropleving van de Indie Rock noemt. Ik zag eerder Maximo Park dit jaar in een half volle Botanique, en later in de Vooruit voor pakweg 100 man, dat is nog een stuk erger.

Nummers als Slow Hands en Evil zijn nog steeds fantastisch, maar indien vandaag gereleased zouden ze heus niet het succes kennen van toen. Bovendien vond ik de ontvangst van de El Pintor nummers best goed, je merkt dat het publiek het merendeel van dit album weet te appreciëren.

Op het concert in Vorst merkte je dat anders niet. Ik ga het album wel nog eens een paar keer beluisteren, maar men zoekt het experiment minder op dan op de 2 voorgaande platen.

Ik ken al het werk van deze band. Van Maxïmo Park was ik qua album enkel mee met het debuut. Van The Kooks was ik fan van een paar nummers van het debuut (niet eens een album). Jaren later sla ik The Kooks helemaal niet hoog in, veel te simplistische muziek. Interpol staat mijlen boven deze bands.
MGMT is iets totaal anders en daar was ik megafan van destijds. Dus daar raak je een gevoelige snaar bij mij. Congratulations is een fel onderschat album trouwens.

Straffe uitspraak dat je denkt dat die vandaag de dag niet zo'n succes zouden kennen...waarop is dat gebaseerd?

avatar van Man of Sorrows
Gebaseerd op het feit dat dit soort muziek vandaag zijn publiek niet meer vindt. Zelfs een toegankelijke single als All The Rage Back Home krijgt geen airplay meer, dan weet je het wel. Interpol was populair ten tijde van de post-punk revival, en dik terecht, want ik zie hen als de voornaamste verantwoordelijke voor de heropleving van dit muziekgenre. Mijn stelling zegt niets over de kwaliteiten van Interpol, ik ben liefhebber van het eerste uur. De hits van The Beatles zouden immers ook vandaag de radio niet meer halen.

Hetzelfde geldt voor het door jou geroemde Congratiulations. Sterk album, maar bij release was de indie revival alweer op de terugweg. De enige band die heeft weten te overleven is Arctic Monkeys, al moet worden gezegd dat hun muziek vandaag nog weinig invloeden draagt van hun succesvolle debuut.

De periode 1998 - 2001 vind ik vergelijkbaar met de situatie waarin de pop- en rockmuziek zich vandaag bevindt. Het is in 2015 niet meer aan Interpol om een bom te gooien, het is wachten op jong talent.

soms jammer dat het grote publiek altijd een nieuwe hype wilt.
ik beluister 'everything is wrong' nog eens en ja dat is best een goed nummer hoor
jammer dat dromen geen realiteit zijn, want in de realiteit is er een gebrek aan sfeer, is er een slechte zaal, is er een korte setlist. ochja, genoeg erover:)

avatar van TEQUILA SUNRISE
Voorlopig 3.5 sterren met uitzicht op meer en dat heeft de plaat in ieder geval voor op zijn voorganger.
Het album begint overdonderend met het fraaie All The Rage Back Home, gevolgd door het in mijn ogen beste nummer van de plaat: My Desire.
Het karakteristieke gitaargeluid en dito vocalen klinken weer als vanouds, ook Same Town New Story mag niet onvermeld blijven.

avatar van sjoerd148
Er wordt aardig uitgepakt door de heren. Ik had het eigenlijk niet (meer) verwacht.
Wel met de bekende sound, maar toch ....
Jammer dat sommige tracks wat aan de korte kant zijn.
Het outro van bijvoorbeeld All the Rage Back Home had wel langer gemogen.

avatar van Man of Sorrows
Voortreffelijk album van Interpol. Hier staan minstens 4/5 nummers op die in de setlist moeiteloos tussen de klassiekers passen. My Desire zou zomaar even na Pioneer mijn all time favourite Interpol kunnen zijn. Een flinke prestatie van een band waarvan het kopstuk is opgestapt en al een hele tijd niet meer in de schijnwerpers staat. Hoewel men altijd meer waarde zal hechten aan het oude werk, we zijn immers poor & aging en de muziek heeft misschien niet meer de persoonlijke betekenis van toen; maar toch, een mooie aanvulling van de catalogus. Minpunt(je) is dat de laatste song niet meer dan uitdovende nachtkaars is, gelukkig is de daarvoor geboden kwaliteit 35 minuten meer dan goed.

Man of Sorrows schreef:

Onzin, of beter gezegd: uw mening. Twice As Hard is namelijk één van mijn favorieten.

avatar van wizard
Het album begint erg sterk, maar als het refrein van My Blue Supreme begint te klinken, ben ik wel weer zo'n beetje klaar met het album. Het album sleept zich naar het einde, om met het minste nummer van de plaat te eindigen.
Na de eerste paar knallers klinkt El Pintor nog wel als Interpol, maar het weet me niet te grijpen zoals Turn On The Bright Lights deed.

avatar van Man of Sorrows
Het is zeker wel een fijn album, al hadden er meer nummers zoals My Desire mogen tussen staan. De Interpol goes shoegaze blijft beperkt tot één nummer, helaas. Wat dat betreft is het laatste album van Soviet Soviet een ware openbaring.

wizard schreef:
om met het minste nummer van de plaat te eindigen.

Nee! Twice as Hard is zowat m'n favoriet van het album, samen met uiteraard de eerste twee nummers.

Heb dit altijd een ijzersterke plaat gevonden, beter dan de voorganger alleszins. Een nummer van het kaliber van Lights staat er dan weer niet op, maar ik vind het wel een mooi geheel.

avatar van wizard

Onzin, of beter gezegd: uw mening.
Bovendien had ik die mening al gelezen, drie berichten boven je laatste bericht.

wizard schreef:

Onzin, of beter gezegd: uw mening.

Touché, was dat vergeten, is ook al weer zo'n 2 jaar geleden, en dit album is al weer 3 jaar oud. Phoeh, de tijd vliegt.

Anyway, als Twice as Hard voorbijkomt zet ik het volume ook twee keer zo hard

avatar van JVT
JVT
Heerlijk nummer, Twice as hard ?

Onzin, of beter gezegd: uw mening.

Dit zei ik natuurlijk ook met een dikke knipoog. Het kan geen kwaad om af en toe eens je favorieten te verdedigen