Kate Bush - The Dreaming (1982)

Label: EMI

1. Sat in Your Lap (3:29)
  2. There Goes a Tenner (3:25)
  3. Pull Out the Pin (5:26)
  4. Suspended in Gaffa (3:55)
  5. Leave It Open (3:20)
  6. The Dreaming (4:41)
  7. Night of the Swallow (5:23)
  8. All the Love (4:29)
  9. Houdini (3:49)
  10. Get Out of My House (5:25)
avatar van zaaf
Wat een trip moet het geweest zijn dit album te fabriceren. De songs, de invloeden - tekstueel ook, de arrangementen en dan te bezien vanuit het ietwat strakke keurslijf waar Kate zich als een Houdini van losmaakt.

Soms komt HoL of Aerial naar voren als geweldige worp van Kate, maar deze.... is in retrospectief de mooiste en belangrijkste stap

Bombus
De remaster die er aan zit te komen is iets waar ik al jaren naar uitkijk..

Bombus schreef:
De remaster die er aan zit te komen is iets waar ik al jaren naar uitkijk..

Ik lees dit vaker en dan ook alleen bij dit album. Waar ligt dit aan dat het juist hier zo gewenst is?

Bombus
The Dreaming en The Sensual World kunnen wel een opfrisser gebruiken, de overige albums klinken prima wat mij betreft. Hounds of Love is een mooi voorbeeld, de originele cd verbleekt qua geluidskwaliteit met de remaster uit 1997.

Bombus
Gisteravond voor het eerst The Dreaming remaster beluisterd met m'n Sennheiser koptelefoon. Ben niet zo thuis in alle audio termen maar ik moet zeggen dat het geluid werkelijk fantastisch is. Ik kreeg meerdere malen kippenvel doordat veel geluiden en murmelende stemmen nu beter naar voren komen, plus de instrumentatie qua bas, drums, piano en strijkers veel warmer en duidelijker is. Ook geen gekraak meer bij de vocale acrobatiek. Ik ben dolblij!

Ja, zeker een mooie opfrissing. Ik had dat gevoel bij The Hounds of Love en The Sensual World zelfs nog meer.

avatar van Mssr Renard
De hoes is minder psychotisch dan de voorganger. Maar wat rustige hoes vertaalt zich niet in de muziek. Kate gaat echt helemaal los hier.

Het is een flinke experimentele plaat, die zowel compositorisch als sonisch behoorlijk raar is. Sommige songs zijn wel makkelijker te behappen, maar het merendeel is echt erg progressief. Het doet me daarom ook wat denken aan die andere diva: Lisa DalBello.

Kate laat wel zien dat ze meer kan dan op de eerste twee platen. Hoe goed die ook zijn, het zijn meer pop luisterliedjes, terwijl Bush zich hier echt neer zet als iemand die het experiment en het muzikale ongemak niet schuwt.

Favorieten zijn There Goes a Tenner en Pull Out the Pin, maar eigenlijk is elke song raak.

Ik heb deze van Kate nog niet met een cijfer beoordeeld.
Meest experimentele album van haar en dus wat moeilijker.
Ongetwijfeld met een vrijbrief op zak om de artistieke vrijheid volledig te benutten. Zo ver was het inmiddels.
Het nadeel wat ik wel eens ervaar is haar stem. Die trek ik niet zo best op deze plaat. Is het zelfde probleem wat ik heb met Blue van Joni Mitchell.
Songmatig vind ik The Dreaming een gedurft en geslaagd geheel. Lastig. Ik ga 'm nog wel eens proberen.

avatar van Mssr Renard
Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk bevalt.??

Voor mij de meest experimentele plaat van Kate ………. en toch één van de beste van haar. Hounds of love krijgt een beter beoordeling op MM , maar dat is volgens mij , enkel omdat daar wat singles op staan. Deze is misschien toch nog net een tikkie beter , zeg maar gedurfder .

avatar van Deranged
Beetje een freak album wel lekker.

avatar van Deranged
Zou het op een bepaalde manier nu zelfs als voorloper van latere Scott Walker willen omschrijven waar shit ineens de ventilator raakt en bilspleten worden aangeknepen.

Is het toch ook een ongelooflijke vrouw.

Dit vroegere werk had voor mij wat meer tijd nodig om te landen maar ook deze gaat nu gewoon richting meesterwerk.

Onovertroffen evenals al het andere.

avatar van ZERO
1001 Albums you must hear before you die

Via een random gekozen nummer kwam ik dit keer uit bij Kate Bush - The Dreaming (1982). Uiteraard had ik over Kate Bush al veel gehoord, maar ik was er nog nooit toe gekomen om te gaan luisteren. Enkel Wuthering Heights kende ik.

Wellicht komt dat doordat ik lange tijd eigenlijk nauwelijks tot geen vrouwenstemmen luisterde. Dat bedoel ik zeker niet seksistisch, om de één of andere reden liggen ze me gewoon minder. Dat is de laatste tijd wel wat aan het bijdraaien.

Op die manier was een album van Kate Bush, één van de grootste vrouwelijke artiesten ooit, dus zeker leuk om eens te luisteren. The Dreaming wordt op basis van de reviews hier aanzien als een ommekeer waarbij het allemaal wat minder toegankelijk werd. Dat vond ik op zich niet erg, dus ik was benieuwd.

De voorbije weken heb ik het album meermaals geluisterd. De eerste luisterbeurt was inderdaad een beetje bevreemdend. Het is inderdaad geen hapklare brok en valt -voor mij- ook met weinig te vergelijken. Enkel de opener vond ik wel meteen goed.

Gaandeweg geeft het album wel meer en meer z'n schoonheid prijs. Niet alleen de opener, maar ook Suspended in Gaffa, Night of the Swallow en Pull Out the Pin vind ik goede nummers.

Daartegenover staan wel een aantal nummers waar ik niet zo veel mee kan. Bij Get Out of my House heb ik het gevoel dat het experiment toch wat te veel de overhandneemt. Ook met Leave it Open en Houdini heb ik niet heel veel. Geen van deze 3 nummers vind ik echt slecht ofzo, maar een meerwaarde bieden ze voor mij ook niet. De rest van de nummers zit daar voor mij wat tussenin.

Onderaan de lijn is het dus voor mij een fijne kennismaking met Kate Bush, maar toch net wat te wisselvallig. Er staan zeker een aantal erg goede nummers op het album, maar voor mij ook een aantal mindere. Hounds of Love krijgt hier een hogere score, dus ik hoop dat die iets constanter is (voor mij persoonlijk dan). Al sluit ik zeker niet uit dat dit album, door nog wat meer luisterbeurten, nog kan stijgen in m'n achting.

Favorieten: Sat in Your Lap, Suspended in Gaffa

ZERO schreef:
1001 Albums you must hear before you die

Favorieten: Sat in Your Lap, Suspended in Gaffa

The Dreaming is denk ik de minst toegangekelijke plaat van haar oeuvre. Voor mij persoonlijkéén van haar beste, maar smaken kunnen verschillen hé.
Probeer Hounds of love, Never for Ever, The Sensual world of haar debuutplaat The Kick Inside. Ik ben vrij zeker dat je deze albums beter gaat waarderen .

avatar van Mssr Renard
TONYLUNA, je kunt ook een user taggen ipv de hele tekst quoten. Dat bevordert de leesbaarheid.

Zo nu stop ik met brommen.

Dit is inderdaad één van de minder toegankelijke Bush-platen. Kick Inside is een veel handerige instap-plaat.

Veel plezier met ontdekken ZERO

avatar van ZERO
Bedankt TONYLUNA en Mssr Renard voor het advies. Ik was hier ingerold dankzij de "1001 albums you must hear before you die"-lijst, dus het was geen bewuste keuze om met haar minst toegankelijke plaat te beginnen. The Hounds of Love staat trouwens ook in die lijst, die heb ik ook al enkele malen geluisterd. Haar andere albums hebben de lijst niet gehaald, maar dat terzijde.

Voorlopig heb ik trouwens de indruk dat deze plaat me net beter bevalt dan The Hounds of Love, maar het definitieve verdict volgt na nog een paar draaibeurten.

avatar van Johnny Marr
Haar beste album, geen twijfel mogelijk. Sterker nog, één van de beste albums van de hele jaren '80.

avatar van Venceremos
Geen schreeuw, gil of andersoortige uithaal teveel.

avatar van Deranged
In die video van There Goes a Tenner is ze overigens super cute.