Simple Minds - Empires and Dance (1980)

Rock / Pop
Label: Zoom

1. I Travel (4:00)
  2. Today I Died Again (4:35)
  3. Celebrate (5:07)
  4. This Fear of Gods (7:02)
  5. Capital City (6:10)
  6. Constantinople Line (4:40)
  7. Twist/Run/Repulsion (4:26)
  8. Thirty Frames a Second (5:05)
  9. Kant-Kino (1:46)
  10. Room (2:28)
avatar van titan
titan (crew)
Met deze plaat werd duidelijk dat de Simple minds naar iets groots aan het groeien waren, hetgeen de daarop volgende albums (tot en met New gold dream) bevestigden. Vooral I travel, This fear of gods en Thirty frames a second zijn prachtnummers. 3,5*

avatar van FisherKing
Voornamelijk I Travel heb ik helemaal suf gedraaid. Goed Album 4*

avatar van El Ninjo
titan schreef:

avatar van Jord
Ik heb de LP boven ook nog in de kast staan. Ik vond deze wel goed geloof ik. Binnenkort maar weer eens de platenspeler aansluiten.

Simple Minds' prijsnummer.
Prachtig artwork,waarvan de typografie later werd gebruikt voor de hoes van 'The Holy Bible' van de Manics.

-I Travel>5,0
-Constantinople Line>4,5
-Twist/Run/Repulsion>4,5
-Thirty Frames A Second>5,0
-Room>5,0

Net als Real to real cacophony wisselend, I travel, Today i died again, Celebrate, en This fear of gods zijn ijzersterke nummers.

Het derde Simple Minds-album. Intrigerende hoes. Schitterende opener met 'I Travel'. Heel experimenteel, duister, dreigend, subliem. Een album dat me telkens weer iets doet. Onmisbaar in de collectie.

avatar van cYNIC
Dreigend en dansbaar.
Éen van Simple Minds' beste albums.

avatar van MartinoBasso
Mijn favoriete album allertijden. Dit album schept zo een bepaalde sfeer waar ik kiekevel van krijg. De percussie in "Room" vind ik geweldig! Een 5* voor dit meesterwerk.

Weet iemand waar ik de originele versie van de b-side van I travel "New Warm Skin" ergens op cd kan vinden? Niet de demoversie op de silver box dus..
Ik heb de originele versie van New Warm Skin wel op pc, maar die is aan slechte kwaliteit..

Dag liefhebbers van de betere retro.

Mijn allereerste berichtje op deze geinige site moet natuurlijk gaan over het nummer wat je het meest dierbaar is. Laat dat nou net 'Room' zijn met inderdaad die percussie en die eenvoudige maar o zo indringende baslijn. Maar waar ik tot de dag van vandaag kippenvel van krijg is de liveversie van Rockpalast ergens in de begin jaren '80. Goeiendag, wat een dansfeest!!! (Ik ga zelfs zover dat Faithless hier de mosterd vandaan heeft gehaald)

avatar van Premonition
Het mag best wel eens worden gezegd dat Simple Minds ten tijde van Empires and Dance, een grote inspiratiebron is voor de huidige dancescene.
Als je dat echter op een hip feestje oppert word je hard uitgelachen. Het is niet cool om Simple Minds goed te vinden, laat staan om het als inspiratiebron te noemen van al die o zo coole danceacts. Vervolgens wordt er wel gedanst op een remix van I Travel of Celebrate. Weten zij veel dat het origineel is van een band dat (helaas) bekend is van: Dooooooooon't you, laalaaaaaa (sic).

Ah, eindelijk na lang zoeken eens een medestander gevonden. Inderdaad die hele dancescene zijn de Minds nogal wat verschuldigd. Ik noem even een Open your mind van Usura dat New Gold Dream overigens helemaal niet onverdienstelijk bewerkte. En laatst nog Someone Somewhere in Summertime op de commerciele zenders voorbij horen deinen. En ook het 'doelpunt van de week' bij Studio Voetbal wordt al jarenlang gekozen onder begeleiding van Theme for great cities van Sister Feelings Call.

Monumentale album.
Het bracht dance in de new wave/pop, en hoe. Mede hierdoor is de New Romantics beweging ontstaan en is inderdaad een hoop dance erdoor beïnvloed.

Zo goed als in de steek gelaten door hun platenmaatschappij Arista kreeg dit album praktisch geen exposure, en was "I Travel" maar een kleine underground hit. Toch had het wellicht net zo'n hype kunnen worden als The Stone Roses eind jaren '80.

"Empires and Dance" was moeilijk in een genre hokje te stoppen en kreeg allerlei vreemde benamingen. De leukste die me bijgebleven is Mutant Disco.

4.5*

avatar van Premonition
MartinoBasso schreef:

Helaas, niet op cd verkrijgbaar. Ik heb 'm inderdaad op de 12'' inch van I Travel staan.

Premonition schreef:

NEW WARM SKIN staat op de Silver Box

avatar van MartinoBasso
Ja, de -demoversie- staat daar idd op, maar ik zou graag de studioversie eens op een officiële release zien, ben eigenlijk al lange tijd aan het hopen dat de Simple Minds eindelijk eens een verzamelaar uitbrengen waarop alle b-sides staan, zoals Garden of hate en Special view. New Warm Skin blijft voor mij 1 van hun beste nummers, en Empires and Dance het beste album allertijden!

MartinoBasso schreef:

Inderdaad, daar hoop ik ook al jaren op!
En er is zelfs nog meer materiaal: niet gebruikte songs en halve songs voor Sparkle in The Rain, Once Upon A Time en Street Fighting Years om maar iets te noemen....

avatar van vigil
MartinoBasso schreef:

ik vind die "demo" versies in veel gevallen beter dan de studio opnames. Veel rauwer, heerlijk! Die Silverbox was echt een geschenk uit de hemel

vigil schreef:

Vigil, blij dat het eens ei zo na volmondig met je eens kan zijn, inderdaad sommige rauwere versies op die Silver Box klinken een hel pak beter, avontuurlijker, enz. dan de latere afgewerkte versies

En ja, de Silver Box was/is een écht cadeautje!

avatar van orbit
I Travel, Today I Died, This Fear Of Gods!

avatar van c-moon
Ik had nog helemaal niets over het album neergepend. Onbegrijpelijk eigenlijk he?! ;-D

Maar goed here goes. Niet mijn absolute favoriete album, maar wel een goed album. Ik zet het niet vaak op, maar kan wel heel goed indenken dat anderen hier mee dwepen. Het zit inderdaad boordevol experimen en spelplezier. Zelf hou ik vooral van "Today I Died Again", "This Fear Of Gods", "Thirty Frames A Second", "Room" en zeer zeker "I Travel"....

avatar van orbit
Premonition schreef:

Volgens mij heb ik die remix hier ook! Erg goed gedaan hoor

En ik vind Don't You ook een meesterlijk nummer trouwens..

avatar van Droid
Ik neig naar het geven van 5*, omdat "Twist/Run/Replusion" eigenlijk best wel grappig is.

Simple Minds wordt geregeld gecovered door de dancescene. Zegt wel wat over de invloed die ze (nog steeds) uitoefenen. Draai dit album geregeld, vooral bij This Fear of Gods en Room beleef je een surreële donkere, maar toch prettig voelbaar sfeertje. Kom op inderdaad met de B-sides, net als bij U2:-).

James Dean Bradfield (Manic Street Preachers)

Simple Minds - Empires and Dance (1980)

I bought it because I heard the song I Travel on an old Radio 1 session and I couldn’t reconcile it with the band that had done Don’t You Forget About Me.

You’ve got this vaguely soul voice making a cold, glacial, European album. There’s hardly any machinery on it. It’s one of the truly futurist organic records,cold-sounding but engaged – a massive contradiction but it works. It has the courage of it’s convictions from the first track to the last. I tried referencing it so many times on The Holy Bible and it didn’t work out.

You can’t understand what Simple Minds were after they made this or what they were before they made it – it came out of nowhere.

It’s like if somebody saw Robert De Niro in The Fan, they’d never assume he made Taxi Driver. It really is one of the lost British albums but nobody will ever quote it because they can’t stand the idea of a fashionable Simple Minds record.

James Dean Bradfield - The Guardian 6th Oct 2006

deric raven
orbit schreef:
I Travel, Today I Died, This Fear Of Gods!

Dit zijn dan ook echt de 3 mooiste nummers van dit album. I Travel is helemaal top. Werd 4 jaar terug nog live in de HMH in Amsterdam gespeeld.

avatar van lullaby1987
prachtplaat mijn absolute favoriet naast sparkle, sons, en new gold dream. Vooral nummers als 'today i died again, this fear of gods, I travel en room' zijn echt pareltjes al moet ik zeggen dat room nog beter tot zijn recht komt op de silver box. ietsje meer power

Lost Highway
Dankzij de positieve recensies deze ook maar eens aangeschaft. Wat een schit-te-rende plaat is dit zeg (stuk beter als NGD wat mij betreft, veel experimenteler ook).
I travel kende ik al, samen met Today I died again vormt dit een uitmuntend openingsduo.
Topplaat over de ganse lijn.

avatar van Droid
Na dit baanbrekende album weer te hebben geluisterd, ga ik 'm dan toch een volle 5* geven. Klassieker.
Luister en je weet waar de house DJ's het vandaan hebben gehaald...

avatar van Sgt. Revolver
Ik heb net wat stukjes geluisterd van "Empires And Dance", en dat is natuurlijk niet voldoende om een album op waarde te kunnen beoordelen. Wel kan ik alvast zeggen, dat het album op het eerste gehoor een stuk minder mijn stijl is dan "NGD", "SITR" en "SAF/SFC". Ik schrok eerlijk gezegd ook al een beetje toen hier werd gezegd, dat dit album een inspiratiebron voor de dancescene was/is. Met die scene heb ik helemaal niets (ik moet echter toegeven, dat ik ook nooit de behoefte heb gehad, om mij in de scene te gaan verdiepen).

Ik ga geen cijfer geven voor dit album, maar na de eerste stukjes te hebben gehoord, denk ik dat ik 3*, misschien op termijn 3.5* zou geven voor dit album, omdat ik de nummers 2 tot en met 6 best goed vind.

Sorry (mede-) Simple Minds-liefhebbers.......