Simple Minds - Empires and Dance (1980)

Rock / Pop
Label: Zoom

1. I Travel (4:00)
  2. Today I Died Again (4:35)
  3. Celebrate (5:07)
  4. This Fear of Gods (7:02)
  5. Capital City (6:10)
  6. Constantinople Line (4:40)
  7. Twist/Run/Repulsion (4:26)
  8. Thirty Frames a Second (5:05)
  9. Kant-Kino (1:46)
  10. Room (2:28)
perfume
Helemaal mee eens CD Jij verwoordt het mooi!

avatar van Chameleon Day
...maar hij is ook erg mooi....Het heeft bij mij wel lang geduurd hoor voordat ik dat inzicht kreeg....eind jaren tachtig pas. Ik heb het album ergens in 1984 in Brussel voor een prikkie gekocht. Mijn broer kocht 'Real to Real Cacophony'. Ik weet nog goed dat we beide platen totaal ruk vonden (op een enkele track na). We verwachtten een soort NGD, haha....en dat zijn beide platen natuurlijk absoluut niet. Zelfs nog overwogen om beide platen maar als frisbee te gebruiken. Gelukkig niet gedaan!

perfume
Deze plaat bevat ook zoveel vernieuwende tracks. Zo heb ik als DJ destijds bijna op elke avond dat ik draaide het verzoek gekregen om I Travel te draaien. En ja telkens weer stond de dansvloer bomvol! Gelukkig maar dat jij en je broer je bijtijds bedacht hebben.

avatar van Chameleon Day
Belachelijk lage score trouwens....3,65!

Chameleon Day schreef:
Mooie zware en strakke baslijnen van Derek Forbes (man wat kon die lekker bassen zeg).

Absoluut! En zijn hoogtepunt moest nog komen, nl. op Sons And Fascination/Sister Feelings Call. Dat was naar mijn mening z'n beste werk.

Mijn toppers hier:
- 'Today I Died Again' (dat nummer blaast je volledig weg na het vrij lichte (maar mooie) 'I Travel'; het dendert werkelijk over je heen)

Bedoel je het niet andersom? "I Travel" is de dender-plaat. Prachtig contrast met "Today I Died Again".

Lost Highway
Vergeet de heerlijke onheilspellende afsluiter niet. Dit zal altijd mijn favoriete Simple Minds plaat blijven.

Droid schreef:

Nee hoor, ik bedoel het zoals ik het gezegd heb. Naar mijn mening begint het album eigenlijk heel verraderlijk. 'I Travel' is een strak dansnummer, electro-pop. Dat wekt verwachtingen dat het album zich in die lijn voortzet.

Dus dan wacht je na het wegsterven van 'I Travel' op het tweede electro-pop nummer.....en wat gebeurt er....met een paar mokerslagen van McGee op de drums wordt je bruut uit je droom gewekt en dendert het loodzware, maar o zo mooie 'Today I Died Again' over je heen. Die drums en die bas, man man man... ...wat een geweld. De toon van het album wordt gezet. Het wordt geen vrolijke 'I Travel'-trip meer, maar het wordt ernst....hele erge ernst....Want dit is toch wel een doemplaat vind ik...maar daar hou ik wel van.

Dit is met NGD toch echt het beste van de Minds. Alle bagger die ze na 'Street Fighting Years' geproduceerd hebben mag ze alleen daarom al worden vergeven (hoewel het laatste album niet slecht was, maar wel overgeproduceerd)

5+*

avatar van Casartelli
Chameleon Day schreef:

Hmm... Néapolis was toch zo kwaad niet? (refereerde ook weer wat meer aan deze wilde jaren)

Chameleon Day schreef:

Ah, had ik het iets verkeerd gelezen. Tja, "Today I Died Again" is weer zo'n wave klassieker zoals alleen de Minds dat konden (bijna net zo goed als "Premonition").

Overigens jammer dat ze met het remasteren niks met de B-kantjes gedaan hebben, "Kaleidoscope" en "New Warm Skin" zijn ook juweeltjes...

Droid schreef:

Misschien dat met hun 30-jarig jubileum iets gaat gebeuren...
De semi-live opnames van enkele klassiekers die in maart 1982 zijn opgenomen op video, waaronder ook zo'n zeldzame Life in Oils, zijn door de groep van You Tube gehaald. Een hoopvol teken?

avatar van Premonition
Een aardig interview met Derek Forbes en Jim Kerr van maart 1981 over hun muziek en met name Empires and Dance, voor de Canadese TV ten tijde van hun EaD-tour. Let niet op de laatste drie minuten (misplaatste clip van Promised You a Miracle).

avatar van Droid
Leuk interview. Grappig om te horen dat de heren destijds niet wisten in welk hokje hun muziek geplaatst moest worden. Het (vooral dit album) was nieuw, vreemd, baanbrekend.

avatar van Chameleon Day
Dat koppie van Kerr...nog zo'n jochie......en baanbrekend was het!

perfume
Inderdaad een leuk interview.

avatar van orbit
Dé oorsprong van de huidige dance-beweging wat mij betreft!

perfume
Ja ongelofelijk eigenlijk hoe vernieuwend dit album toen was. Uit 1980! I Travel wordt steevast nog steeds gedraaid op elke wave-goth party. Dat zegt wel iets. Ben hem nu weer aan het beluisteren. "This Fear of Gods"

James Bradfield van Manic Street Preachers:

I bought it because I heard I Travel on an old Radio 1 session and I couldn't reconcile it with the band that had done Don't You Forget About Me.

You've got this vaguely soul voice making a cold, glacial, European album. There's hardly any machinery on it. It's one of the truly futurist organic records, cold-sounding but engaged - a massive contradiction but it works. It has the courage of its convictions from the first track to the last. I tried referencing it so many times on The Holy Bible and it didn't work out.

You can't understand what Simple Minds were after they made this or what they were before they made it - it came out of nowhere. It's like if somebody saw Robert De Niro in The Fan, they'd never assume he'd made Taxi Driver.

It really is one of the lost British albums but nobody will ever quote it because they can't stand the idea of a fashionable Simple Minds record.

avatar van orbit
De tragie van de SM in een notendop.. zullen wel altijd het "Belfast Child" image met zich meetorsen, hoe vernieuwend en goed ze ook waren die eerste platen

Tot een jaar geleden dacht ik ook dat Simple Minds gewoon zo'n 80's groepje was... Totdat ik I Travel hoorde in een KO-spelletje. Wordt steeds benieuwder naar het pre-NGD-werk.

avatar van beaster1256
ja, redelijk album van de minds maar zo gedateerd dat ik er maar 2.5 aan geef , de single ' i travel ' blijft zeer goed maar hier staat toch wel veel flauwekul op , de tand des tijds zeker niet doorstaan , zoals hun ganse oeuvre trouwens .

deric raven
Dit album is meer dan I Travel.
Vergeet Today I Died Again; Celebrate en This Fear Of Gods niet.

@DR - geef jij jouw punten, geef ik de mijne!

deric raven
Ik ben het met jouw score eens; normaal geef ik alleen punten voor albums die ik op CD heb; deze heb ik alleen maar op LP.
Maar vooruit.

Ik wil juist alle 80's en 90's (waar mogelijk) z.v.m. op vinyl hebben; ik ben op terugweg - na vinyl geruimd te hebben in '88.

Dit is een puike plaat: "Travel round, travel round, decadence and pleasure towns."

deric raven
Deze en New Gold Dream heb ik op vinyl.
Deze nog niet op CD.

Alles op vinyl tot SFY - toen hield het op voor mij.

Dit is, denk ik, een van de 20 - 30 belangrijkste albums geweest in de new wave van begin '80. Het had toen een behoorlijke impact, meer dan NGD later (al was dat een succes in meerdere opzichten). SM was toen ook een band met een strak visueel concept, beetje arty - in positieve zin.

stuart
beaster1256 schreef:

Wel wat kort door de bocht en wat grof, maar er zit wel wat in; het is een wat wisselvallig album qua songsterkte, maar wel belangrijk voor de dance-music ontwikkeling.

avatar van rimboldt
Het grappige van dit album is dat mensen soms niet kunnen geloven dat dit de Simple Minds zijn als ik het heb opstaan. Dit vind ik de Minds echt onderscheiden van generatiegenoten U2 en The Cure bijvoorbeeld. Enerzijds kun je zeggen dat beide laatste bands langer een constant niveau hebben kunnen vasthouden, anderzidjs lijkt het ook allemaal wat meer op elkaar. De Minds zijn net als bijv. Bowie in staat geweest om zich steeds te vernieuwen. Ik vind Empire te wisselvallig voor een 5, maar er staan wel toppers op. Vooral ROOM is een hartverscheurend mooi nummer, vooral in een aantal liver versies die ik ken.

Thunder
Even wat steekwoorden die bij mij opkomen tijdens het beluisteren van deze plaat: sinister, bevreemdend, spookachtig, onaards en vreselijk mistig. Een van de betere Simple Minds platen, en eentje die het vooral moet hebben van sfeer en 'flow' in plaats van standaard songstructuren. De vroege Minds platen waren uniek in hun genre.

lowriderluuk
Weergaloos denderd deze bombastische muziek over je heen
waardoor je siddert van emotie.
Je moet de plaat vaker beluistert hebben, maar eenmaal in je greep en het laat je nooit meer los.
Ik ben van 1960, dus van hun generatie en ben ook zolang fan. groetjes SM fans allemaal
PS zijn er nog meer fans die vanwege hun 30 jarig bestaan naar het
laatste concert in Belfast gaan?