Deep Purple - Made in Japan (1972)

Label: EMI

1. Highway Star (6:43)
  2. Child in Time (12:17)
  3. Smoke on the Water (7:36)
  4. The Mule (Drum Solo) (9:28)
  5. Strange Kind of Woman (9:52)
  6. Lazy (10:27)
  7. Space Truckin' (19:54)
  8. Black Night [Osaka - 15th August 1972] * (6:58)
  9. Speed King [Osaka - 15th August 1972] * (8:28)
  10. Black Night [Osaka - 16th August 1972] * (6:58)
  11. Lucille [Osaka - 16th August 1972] * (9:03)
  12. Black Night [Tokyo - 17th August 1972] * (8:01)
  13. Speed King [Tokyo - 17th August 1972] * (7:19)
totale tijdsduur: 1:16:17 (2:03:04)
avatar van bikkel2
Palmer is een techneut, uitstekende drummer met een hoorbare jazz-achtergrond, net als Bill Bruford overigens.
Die winnen het qua virtuositeit wel van Moon, Bonham en Paice.
Maar het genre waarin hij opereert is niet echt vergelijkbaar met de powerrock van Purple en Zep.
Waarschijnlijk zou Palmer helemaal niet aarden in bijv. Led Zeppelin, daar is zijn slagwerk toch wat te netjes en te jazzy voor.
Ik vind hem bij Asia overigens een stuk minder interessant, daar doet hij zijn ding, maar erg binnen de lijntjes en minder herkenbaar ook.

Peart is boven alles verheven. Ondanks zijn onderhand senioren status, lijkt de man wel steeds beter te worden. Lijkt ook nog steeds geen uitdaging uit de weg te gaan.
De drummer van Tool, Danny Carey, vind ik trouwens ook geweldig. Zeer punctueel, powervol, maar ook subtiel.

bikkel2 schreef:
Die winnen het qua virtuositeit wel van Moon, Bonham en Paice.

Dank, Dank, Dank ! Mijneer Peart

avatar van lynyrd
Een van de beste hard rock platen ooit...

avatar van jellecomicgek72
Daar moet ik mee instemmen.

Lazarus Stone
Highway star blijft de meest spannende opener van een liveplaat, space truckin de ultieme bak herrie en waarschijnlijk totaal onbedoeld, hogere kunst.

avatar van henk01
Ooit mijn 1e lp, vond het toen niet echt mooi maar was wel stoer toen. Was er denk ik wat te jong voor om deze muziek te waarderen. Nu 40 jaar later, draai ik deze nog steeds met veel plezier en vraag ik me af of ik inmiddels niet wat te oud ben voor dit genre muziek.

Die 4.5 ster laat ik voorlopig nog even staan.

avatar van ricardo
henk01 schreef:

Die 4.5 ster laat ik voorlopig nog even staan.
Als je hiermee opgegroeid bent word je er echt nooit te oud voor en draai je dit op je 80 ste nog. Om een voorbeeld te geven dat zelfs op een hele oude leeftijd dit soort muziek nog gewaardeerd word hebben wij een klant van 79 die afgelopen zomer de werkplaats binnenkwam toen ik zijn motor een beurt aan het geven was. Er stond net het nummer ace of spades van Motorhead op. De man kwam binnen en zei van jullie houden van Motorhead zo te horen, goede band he. Zoiets vind ik gewoon super en laat zien dat muziek van en voor alle leeftijden is tussen de 8 en 80, en dat het genre niet uitmaakt.

Ik kan het juist alleen maar meer waarderen als een steeds ouder wordend iemand nog steeds motor rijd en nog naar hardrock/metal luistert.

avatar van AstroRocker
Te oud worden voor deze muziek? Never! Ik vind juist dat deze soort muziek je energie geeft en is dat juist niet datgene wat je nodig hebt als je ouder wordt?
Het valt mij op dat je ook steeds vaker van die ouwe rockers zie op festivals en optredens. Ik vind dat prachtig!

avatar van bikkel2
Het is voor een meer dan 40 jaar oud album nog een opmerkelijk frisse registratie. Een tijdloos livealbum wat mij betreft.
Alleen Space Truckin' is echt iets uit dat tijdsbeeld.

avatar van matthijs
ricardo schreef:
.... een klant van 79 die .... zei van jullie houden van Motorhead zo te horen, goede band he. Zoiets vind ik gewoon super en laat zien dat muziek van en voor alle leeftijden is tussen de 8 en 80, en dat het genre niet uitmaakt.

Dat houd je immers jong.

Ik weet nog eind jaren 80 dat er een interview in Meltdown stond (soort Aardschok maar dan kleinschaliger) met een metalliefhebber van begin 70 die bv ook naar concerten van Exodus (Trash Metal) ging. Als ie nog leeft zou ie nu dik in de 90 zijn.

ricardo schreef:

Dat houd je immers jong.

Gelukkig. Dan kan ik nog zeker 30 jaar mee. Het verhaal ging trouwens dat Jon Lord het zich ooit afvroeg ergens begin jaren 70 maar het bij nader inzien toch maar als een 'belachelijk idee' uit zijn hoofd zette. Hij had iig nog zeker 10 jaar meegekund als het lot niet anders had beslist...........

avatar van Broem
Tijdloos album door een band die een trend heeft gezet om Europese en Amerikaanse rockbands te laten touren door Japan. Door vele bands gevolgd met als resultaat zeer vele rock live albums die Made in Japan waren. Top.

Lazarus Stone
Space Truckin' is op deze plaat een voertuig voor Rondo van the Nice gemixt met hun eigen Fools, Een alles verwoestende draaikolk van herrie, zalig.

avatar van Bluebird
En een stukkie Mandrake Root als ik me niet vergis.

Lazarus Stone
Absoluut, @4:31 Mandrake Root zelfs letterlijk.(notenlijk)
Fijne hippierock trouwens dat MR.

avatar van Ronald5150
"Made in Japan" is regelrechte muziekgeschiedenis en een must have voor elke rockliefhebber, sterker nog voor elke muziekliefhebber. Deze liveplaat overstijgt elk genre. Deep Purple is in de samenstelling op "Live in Japan", dus met Ian Gillan, Ian Paice, Roger Glover, Jon Lord en Ritchie Blackmore een van de beste rockbands die op deze aardkloot heeft mogen rondlopen. Op plaat klonk mark II al fenomenaal, live doen de heren er nog een schepje bovenop. Net even wat ruiger en rauwer en vooral meer blues wat mij betreft. Wat ik ook geweldig vind zijn de kleine variaties ten opzichte van de studioversies. En dan heb ik het niet over het oprekken van de nummers, maar bijvoorbeeld de kleine variatie in de riff van "Smoke on the Water". Simpel, maar verschrikkelijk gaaf. Ook het duel tussen Ian Gillan met zijn stem en Ritchie Blackmore op zijn gitaar op "Strange Kind of Woman" is geweldig. Gitarist Blackmore heeft nog nooit zo bluesy geklonken als op "Made in Japan". Zijn gitaartoon klinkt net even wat voller, vetter en warmer dan op de studioalbums. De drumsolo hadden ze wat mij betreft weg mogen laten, maar de rest is zo overweldigend goed (de versie van "Child in Time" is de allerbeste ooit!), dat ik zelfs die drumsolo kan verdragen. "Made in Japan" behoort bijvoorbeeld samen met "How the West Was Won" van Led Zeppelin tot de top van de liveplaten, niet alleen muzikaal, maar met name qua gevoel, beleving en sfeer. Klassieker pur sang!

Het gebeurde zomaar dat ik een tijdje niet naar dit album heb geluisterd.
Prompt was het weer beter dan mijn geheugen mij vooraf vertelde.
Door al het geweld van Gillan, Blackmore en Lord valt het niet zo op, maar wie er aandacht aan besteedt zal horen dat Glover en Paice een ritmesectie vormden strakker dan een iets te krappe condoom.

M.Nieuweboer schreef:
Het gebeurde zomaar dat ik een tijdje niet naar dit album heb geluisterd.
Prompt was het weer beter dan mijn geheugen mij vooraf vertelde.

leuke beeldspraak

avatar van Robertoooooh

Ouderwets genieten.
Al bijna 40 jaar in bezit en nog steeds een feest om naar te luisteren. En dat heeft wat mij betreft geen reedtdt met nostalgie te maken.
Op vinyl, uiteraard!

avatar van wizard
Zelfs na een flink aantal keren luisteren is dit niet het briljante album dat ik verwacht had. Het album begint erg sterk. Highway Star en Child in Time zijn overtuigend. Met name dat laatste nummer vind ik hier de studioversie overtreffen.
Bij The Mule wordt het allemaal wat minder. Zo'n drumsolo van 9 minuten is voor mij teveel van het goede. Ik weet dat het erbij hoorde in de jaren '70, maar op een live-album vind ik er heel weinig aan. In het echt overigens ook. Heb het altijd gezien als tijdvulling en om de zanger wat tijd te geven naar lucht te happen. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen.
Strange Kind of Woman vind ik niet een goed nummer. De melodie vind ik gewoon niet mooi, en daar helpt een live-uitvoering ook niks aan. Space Truckin', tot slot, is naar mijn mening te ver opgerekt. Het weet niet gedurende 20 minuten mijn aandacht vast te houden.

Hoewel een bepalend deel van de muziek van Deep Purple vind ik de hoge uithalen van Ian Gillan vaak een beetje over de top, dus dat kost dit album ook nog een halve ster.

Wellicht had ik gewoon niet al te veel verwachtingen van Made in Japan moeten hebben. Nu is het wat een tegenvaller.

avatar van Hans Brouwer
Toch jammer......, zo'n bovenstaand bericht van Wizard . Ik handhaaf mijn 5***** . Immers een beter live album dan "Made in Japan (1972)" is na al die jaren nog steeds niet uitgebracht.

Inderdaad Wizard... jij zoekt dingen die m.i. niet spelen.
Bij elke (top)groep wordt er live een drumsolo gegeven.
Dit is gewoon weg een top LIVE product net zoals ik SECONDS OUT ook een top LIVE product vind (zes jaar later)

avatar van freakey
Tja, ik weet het niet, ik zie Wizard in ieder geval vertellen WAAROM hij vindt wat hij vindt, in tegenstelling tot de 2 opvolgende berichtjes...

avatar van wizard
Hans Brouwer schreef:

Ik had de intentie noch de verwachting jou over te kunnen halen tot een lagere waardering. Tja, en wat het beste live-album is, daar kun je over twisten, maar ik ken minstens 3 albums die ik beter vind.

Neal Peart schreef:
Inderdaad Wizard... jij zoekt dingen die m.i. niet spelen.
Bij elke (top)groep wordt er live een drumsolo gegeven.

Wat zoek ik dan?
Ik heb best veel concerten gezien, maar drumsolo's waren daar vaak niet bij dus die bewering slaat m.i. nergens op.

avatar van iggy
Ook ik vind die drumsolo totaal overbodig.

avatar van Kronos
wizard schreef:
Zo'n drumsolo van 9 minuten is voor mij teveel van het goede. [...] ...vind ik de hoge uithalen van Ian Gillan vaak een beetje over de top

Die drumsolo is gewoon ontzettend boring en kan je beter skippen, maar het over the top gegil van Gillan vind ik dan weer geweldig.

avatar van Bluebird
Ik vind alles over de top. Maar dat was in die tijd nog amper vertoond. Topalbum.

Cured
Wizards verhaal gelezen, gewogen en beoordeeld; kan me er behoorlijk goed in vinden. Kort en bondig en niet zo'n uitgerekt , pompeus stuk muz....eh verhaal.

wizard schreef:

Wat zoek ik dan?

Vreemd ik zie ook heel veel concerten maar een drumsolo zit er meestal in verpakt en stoort mij niet (misschien komt het dat ik zelf ook drummer ben geweest. Heb nog opgetreden in Paard van Troje in Den Haag in 1982